Haakje
11-12-2013 om 17:31
Mening gevraagd over tijdsduur kinderfeestje
Hallo iedereen!
Graag hoor ik jullie mening over het volgende:
Mijn dochtertje (9 jaar) wil voor haar kinderfeestje graag een speurtocht houden en daarna film kijken. Ik vind dat prima en om het allemaal een beetje relaxt te laten verlopen heb ik ruime tijdsplanning.
Dat komt er op neer dat we rond half 3 op lokatie zijn, halverwege de speurtocht even zitten en wat drinken/snoepen, om half 5 thuis. Op ons gemakje patatjes en toetje/taart eten en daarna rond half 7 de film aan, dus tot 8/half 9
Nu begreep ik veel ouders dat ze dat veeeel te lang en te laat vinden. Ben ik nou gek? Het lijkt mij juist niet goed om als een gek iedereen heel de dag te stressen met een strakke planning, en een film achteraf is nou ook niet heel erg intensief.
Ik hoor het graag!

Annet
11-12-2013 om 17:41
Ja, lang en laat
Ik denk dat je erg veel ruimte neemt om te eten.
Het lijkt me handiger om direct te eten als jullie thuis komen (1 persoon gaat vooruit om de patat te bakken of te halen).
Dan kun je om 17.30 gaan film kijken. Toetje of taart is ook leuk tijdens de film.
Dan kunnen ze om 19.00 uur opgehaald worden, uiterlijke 19.30

Tijgeroog
11-12-2013 om 17:41
Behoorlijk ruim
Ik vind dat je inderdaad behoorlijk ruim in de tijd zit. Het hangt er ook een beetje vanaf wanneer het is. Op dit moment is m'n dochter van dezelfde leeftijd erg moe, is hard aan vakantie toe, dus vind ik 9 uur naar bed redelijk laat. Maar als het ergens in de kerstvakantie is, of op een zaterdag halverwege januari heb ik er alweer minder moeite mee.
Dus ik kan me dere acties van de ouders wel voorstellen, maar als je mijn dochter uit zou nodigen zou ze zonder problemen of bezwaar te maken komen.
Maar als ik in je planning kijk denk ik dat het je best wat vroeger kan maken. 2 uur tussen het thuiskomen en film gaan kijken vind ik best lang. En ik zie het hier vaak wel gebeuren dat er tijdens de frietjes al naar de film gekeken wordt. IKON de kinderen dus rond vijf uur, kwart over vijf met een bord frietjes voor de televisie zetten. Dan ben je een tot anderhalf uur eerder klaar en kun je de kinderen wat eerder thuis brengen zonder veel gestress.

Jillian
11-12-2013 om 17:59
Prima
Het hangt er vanaf uit welke positie ik het bekijk. Als ik de ouder van een van de uitgenodigde kinderen ben dan zou ik het prima vinden. Leuk, lang feestje. Alleen maar leuk. En als het toch onverhoops wat te lang is heb ik er geen last van.
Als ouder van een kind wat een feestje geeft zou ik het korter houden. 2 uur voor eten vind ik vrij lang. Ze eten vaak binnen 10 minuten zich door een berg friet heen dus dat hoeft niet zo lang te duren. 1 uur om te eten is vast lang genoeg.
Maar als jullie liever wat ruimer in de planning zitten dan zou ik daar geen moeite mee hebben. Ik vind half negen overigens niet laat. Hier zijn de kinderfeestje zo rond de 9/10 jaar ook vaak deels 's avonds en dan kan het soms best laat worden.

Haakje
11-12-2013 om 18:01
Dat is waar
Hm, daar kan ik wel inkomen op zich.
Maar het is een speurtocht, en de kans is groot dat dat al uitloopt als ze niet gelijk de goede route kunnen vinden, waardoor alles doorschuift. En om 5 uur al eten vind ik best wel vroeg eigenlijk?
Maar half 9 vinden jullie dus laat voor een feestje? Ze gaat normaal doordeweeks al om half 9 naar bed, dus in het weekend vind ik dat niet echt vroeg dan?
Wat een vragen

Dalarna
11-12-2013 om 18:10
Tip
Ik zou helemaal niet van die tijdsplanningen maken, dat werkt toch niet. Zet bij de uitnodiging dat je ze ergens thuisbrengt tussen half 8 en half 9 en maak je niet druk om vroeg eten. Gewoon als je thuis komt eten als dat klaar is maar ondertussen ook tv kijken. Een hele film is helemaal niet zo gezellig in een groep als ze ondertussen niets te doen hebben. Dus combineer die twee.
Wij eten overigens bijna altijd om 5 uur

ijsvogeltje
11-12-2013 om 18:11
korter
Ik zou het ook korter doen. Om half vijf thuis en dan pas om half zeven de film opzetten... ik vind dat te veel lege tijd. Ik zou om vijf uur de film opzetten, halverwege plas- en eetpauze (half uurtje is genoeg), en daarna de film afkijken.

Haakje
11-12-2013 om 18:26
Aha
Haha, 5 uur eten valt dus wel mee.
Om iets te verduidelijken, ik vind het zélf helemaal geen probleem dat het lang duurt, of dat ik dan 'loze tijd' op moet vullen, ik vind het alleen maar onwijs gezellig, en de kinderen die komen zijn ook allemaal leuke kinderen.
Ik was alleen verbaast dat de meeste ouders half 9 zo laat vonden en ze eerder op komen halen.
Plas-en eetpauze tijdens de film, goed idee!

Hanne.
11-12-2013 om 18:39
wat voor dag
Op wat voor dag organiseer je dit? Voor een doordeweekse dag vind ik 20.30 vrij laat. Voor ze thuis en in bed zijn is het al snel na 21uur. Als ze volgende dag vrij zijn zou ik het wel lang en wel laat vinden maar geen probleem.

Tijgeroog
11-12-2013 om 20:13
Haakje
Om vijf uur eten vind ik ook heel vroeg, maar hier worden de kinderen regelmatig om zes uur thuisgebracht na een feestje, en dan hebben ze al gegeten. (Niet bij onze feestjes hoor, dan komen ze ook later thuis) En als ik mijn kinderen om vijf uur een berg friet voor de neus zet eten ze het ook wel op. Dan eet je zelf desnoods wat later, dan heb je om vijf uur lekker de tijd om iedereen eten te geven.
Misschien dat acht uur voor de ouders ook al beter klinkt dan acht uur, half negen. En de dag maakt veel uit.

Dalarna
11-12-2013 om 20:41
Goed idee
Als je thuis komt meteen de film aanzetten en halverwege laten eten!

Tango
11-12-2013 om 21:57
Hangt inderdaad van de dag af
Doordeweeks zou ik half 9 te laat vinden. Zoon van 9 ligt doordeweeks om 8 uur in bed en dat heeft hij echt nodig. Op vrijdagavond of in een weekend of vakantie zou ik het geen probleem vinden.
Zelf zou ik het te lang vinden om te organiseren maar jij vindt dat geen probleem, Haakje. Ik zou om de ouders tegemoet te komen inderdaad de film (deels) tijdens het eten doen.

troelahoep
11-12-2013 om 23:20
wel laat, niet lang
...als het inderdaad een gezellig groepje is, zoals jij omschrijft. Mijn kind (werd 8) had laatst een feestje thuis van 12.30 tot 17.30 en het had best nog een uur kunnen duren, het was heel leuk en het liep ook uit (doordat de kinderen zich veel langer vermaakten met de spelletjes dan we dachten).
Doordeweeks zou ik half 9 véél te laat vinden. Zoon van 8 hier ligt hier elke dag tussen half 8 en 8 uur op bed. Kan het feestje anders niet iets eerder beginnen? (Begint het feest ook om half 3, of gaan ze al uit school mee, om half 1 ofzo? Dan is het wel een heel lang feest overigens.
Denk je dat de kinderen zich ook vermaken als er geen film aan staat? Gaan ze dan gezellig kletsen of stripjes lezen of spelen? Hoeveel kinderen heb je eigenlijk? Als je er maar een paar hebt uitgenodigd (4 ofzo) dan kun je makkelijker een langer (en later) feestje doen dan als je een huis vol hebt. Nouja, en dat hoeft niet eens uit te maken, want hier had mijn kind 7 kinderen uitgenodigd, plus zichzelf en een broertje erbij = 9 kinderen in totaal die dag.

Jillian
12-12-2013 om 00:16
Geen probleem
Ik zou 20:30 geen enkel probleem vinden voor een feestje. Dan mag het best wat later zijn dan normaal.

Emine
12-12-2013 om 15:58
Bij mij ook geen punt
Half negen zou voor mij ook geen punt zijn.
Wel raad ik je aan om een plan b achter de hand te houden voor als de speurtocht gladjes verloopt en het eten sneller klaar is dan gedacht. Dus nog iets inbouwen wat ze eventueel kunnen doen als er een gat valt.

guera
12-12-2013 om 19:37
wel laat
maar goed mijn kids zijn een uitzondering. Die van 8 gaat om half 8 naar bed en die van 10 om half 9. Ik zou dus half 9 echt wel laat vinden. Hier hebben ze op zaterdag ook vroeg de sport dus is het ook om 7 uur weer op. En inderdaad eten hebben ze binnen 5 minuten op.

Dalarna
12-12-2013 om 20:13
nog iets
Ik proef dat je er veel zin in hebt en dat je alles uit die leuke groep wil halen maar bedenk dat een feestje fantastisch is als het tot het eind helemaal geweldig was en iedereen het jammer vindt als het NU AL is afgelopen. Een feestje wat aan het eind vervelend wordt omdat het te lang duurt, de film te saai is of ze dan te moe zijn loopt dus niet leuk af en dat zullen jullie je allemaal herinneren. Niet hoe leuk het die vijf uur ervoor was.

amk
13-12-2013 om 11:15
of of ipv en en
je kunt die speurtocht ook in het donker doen. Ik vind het nogal veel en een speurtocht en een film. Ze willen vast ook nog gewoon teuten met elkaar, want dat wordt hier door de dames hogelijk gewaardeerd omdat ze normaal nooit met zo'n grote groep zijn hooguit met 2 of 3.
En idd laat. Nu gaat mijn dochter pas laat slapen maar als ze pas om half 9 naar huis komt hoef ik niet te verwachten dat ze voor 12 uur slaapt, want er moet duidelijk afgekickt worden van de feestelijkheden. En moet ik er rekening mee houden dat ze de volgende dag niet te genieten is. Dat heb ik niet altijd over voor een feestje.

100%mama
16-12-2013 om 13:55
Zou
het ook niet zo´n probleem vinden eigenlijk hoor 20.30. Het gebeurt niet dagelijks dus een keertje van het ritme afwijken is hier geen probleem. Wel is inderdaad de opmerking goed van Dalarna. 6 uur een kinderfeestje is lang en misschien wel te lang.

*bella*
16-12-2013 om 20:55
jeetje
Toen dochter 9 werd begonnen we nog wel eerder, en sliepen de kinderen aansluitend hier. Werd wel wat later dan 20.30...En ze was niet bepaald een uitzondering hier met slaapfeestje. Nu, nu ze 10 is, betekent een feestje bijna automatisch een slaapfeestje. (soms vermoeiend omdat ze veel feestjes heeft, maar ze geniet)
En loze tijd, daar kan er hier niet genoeg van zijn op feestjes, vinden ze volgens mij het allerleukste. (zelf invullen) Behalve als er wat moeilijkere kinderen bij zijn, heb ik ook weleens gehad, dan is meer 'vulling' wel handig. En bijna alles loopt hier altijd uit.

amk
16-12-2013 om 22:33
slaapfeestjes
die komen hier pas in groep 8 hebben we dit jaar afgesproken, is vroeg genoeg.

troelahoep
16-12-2013 om 23:10
slaapfeestje?
Dat is meer iets voor meisjes denk ik? Ik kan me niet voorstellen dat ik volgend jaar hier 6 jongetjes te logeren heb Hier weet ik alleen van het buurmeisje van 11 die wel eens een slaapfeestje heeft gehad, dus in mijn omgeving is het niet zo gebruikelijk... Oja, en een keer een jongetje dat we kennen dat op zijn 6e of 7e naar een slaapfeestje was geweest. Dat was veel te heftig geweest. Het feestje was wel heel leuk, maar hij was ook een paar dagen van slag daarna.

*bella*
16-12-2013 om 23:19
grappig
dat het zo verschilt per omgeving. Misschien is het iets besmettelijks dacht dat het meer gemeengoed was. Iets minder bij jongens hier, maar zoon heeft er ook een gehouden toen hij 11 werd. Toen was hij al naar diverse slaapfeestjes geweest, wel meestal bij meisjes.
Maar goed, wilde alleen aangeven dat ik nogal verbaasd was over sommige reacties. Nu heb ik wel een dochter die feestjes altijd te kort vindt. Verder verbaas ik me er vooral over dat er altijd zoveel *regels* zijn wb feestjes, die zijn er wat mi betreft weinig, kort, lang, het kan toch allemaal? (zolang het leuk is uiteraard, sommige dingen zijn voor bepaalde groepen of kinderen teveel, dan pas je aan)

Hanne.
17-12-2013 om 10:02
regels
Ik zie nergens dat er regels zijn. Wel dat er ouders zijn die bezwaren hebben tegen de lengte/het tijdstip van het feestje. Blijkbaar is het voor de kinderen van die ouders te veel/te lang/te laat (naar inschatting van de ouders).
Wat wij er van vinden doet er dan eigenlijk niet toe.
Ik vind 20.30 niet te laat, maar ik zou wellicht wel struikelen over de lengte van het feest. Eén van mijn kinderen zou daar denk ik niet tegen kunnen. Die is na 6 uur volledig overprikkeld en niet meer te genieten. Daar doe ik niemand een plezier mee. Kind niet, maar de jarige ook zeker niet.
Dus als ik voor dat kind een dergelijke uitnodiging zou krijgen zou ik aangeven dat ik kind eerder ophaal (of later laat komen).

Hanne.
17-12-2013 om 10:05
*bella*
"Verder verbaas ik me er vooral over dat er altijd zoveel *regels* zijn wb feestjes, ....zolang het leuk is uiteraard, sommige dingen zijn voor bepaalde groepen of kinderen teveel, dan pas je aan...."
Sommige dingen vallen tijdens het feest slecht aan te passen. De eindtijd bijvoorbeeld. En mocht je dat al doen doe je dat alleen als het echt uit de klauwen loopt. En dan ben je al te laat.
Ik kan me tenminste niet voorstellen dat als je een feestje plant tot 20.30 je om 18.00 al zegt 'volgens mij begint het te rommelen, ik bel de ouders wel dat ze de kinderen u al op moeten halen'.

*bella*
17-12-2013 om 21:35
regels
Met regels bedoel ik dat we het als ouders allemaal een beetje hetzelfde proberen te doen, alsof er vaste feestregels zijn ofzo. (aantal kinderen aanpassen aan leeftijd jarige..dat soort dingetjes)
Ik bedoel met regels geen plannen maken voor het feestje zelf, dat wordt iid wel erg onhandig.

Jesse_1
18-12-2013 om 00:00
Ach de lengte
Ik zou er geen probleem mee hebben als er zo'n feestje werd gegeven. Het tijdstip vind ik ook niet schokkend (voor een vrijdagavond, als er de volgende ochtend niet gesport hoeft te worden).
Onze jongste heeft komend weekend ook een feestje van 12.00-18.30. Zij liever dan ik .
Zelf hebben we ook ooit een lang feestje gegeven: zoon werd 7 en wilde maar 2 vriendjes uitnodigen. Wij hebben toen zijn kleine broertjes naar Opa & Oma gebracht en zijn een middag naar Ecodrome in Zwolle geweest. 12.00 uit school weg, onderweg picknicken en op de terugweg eten bij de Mac. Ze waren toen ook pas rond 6 uur thuis, maar het was een geweldige middag.
Slaapfeestjes, daar heb ik het helemaal niet op. Middelste wilde het eigenlijk vorig jaar. Gelukkig is het hier (nog) niet gebruikelijk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.