Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

25-01-2010 om 14:46

Met mes en vork eten

Door een combinatie van discussies (gepamperde jongste kinderen en tafelgebruiken), vroeg ik me ineens af of het misschien tijd wordt om jongste zelf haar eten te laten snijden. Eten jullie 5-jarigen al zelf met mes en vork? En scheppen ze zelf op?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

25-01-2010 om 15:40

Ja en ja

En mijn 4-jarige ook.
Dochter van 5 kan het prima en doet het meestal ook zonder hulp. Zoon van 4 doet het liever niet en eet graag met zijn handen (en ellebogen en alles wat eten in zijn mond kan proppen), maar kan het wel.

groet, Mamvantwee

Yta Chalne

Yta Chalne

25-01-2010 om 17:07

Zes

Vanaf zes is het bij ons verplicht, met mes en vork eten, en daarvoor mag je oefenen. Vanaf een jaar of vier is het interessant. Snijden doet jongste (4) beslist zelf, want dat is cool.

amk

amk

25-01-2010 om 19:50

Ja en ja

al vanaf 13 maanden met een vork en vanaf 18 maanden ook met een mes. Omdat zij dat graag wilde en motorisch prima aan kon.
Opscheppen doe ik, maar dat komt omdat het dan even kan afkoelen en zij gelijk kan aanvallen / de tijd heeft om de tv uit te zetten. Ze kijkt tv als ik kook.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-01-2010 om 20:07

Nee

En dan is hij al 8... Maar goed, motorisch niet zo sterk, dus dat mes gebruiken is echt erg lastig. Veters strikken lukt ook nog steeds niet.

Zeker!

Ja hoor. Mijn dochter van 4 eet al zo lang ik me kan herinneren met mes en vork. Oudste dochter van 6 ook al heel leng. Ze smeren ook zelf hun brood als we bv op woensdag samen eten. Leuk om te zien dat mijn kinderen het dan ook doen voor vriendjes die komen spelen en dat niet gewend zijn.
Opscheppen doe ik wel, kan het eten idd even afkoelen en anders eten ze waarschijnlijk niks...

Nee

De oudste (5) smeert wel zijn eigen brood, maar bij het avondeten eet hij het liefst met zijn handen. Je hoort hier aan tafel dus regelmatig roepen dat hij zijn vork moet gebruiken. Echt eten met mes en vork is motorisch nog te hoog gegrepen. Hij is bovendien een notoir slechte eter, dus we 'voeren' nog steeds een groot deel van de maaltijd (kom op jongen, neem nog een hap...) en tja daar leert hij het ook niet van.

Jongste (1,5) pakt zelf al een vork voor zijn boterhamstukjes en ook de lepel voor het avondeten pakt hij af om het zelf te doen (gisteren had hij mijn lepel te pakken). Gaat al best aardig.

Chris

Kadonaj

Kadonaj

26-01-2010 om 09:51

Ja, maar met mate

Wel met bestek eten, soms snijden wij zijn vlees nog even, maar we eten wel met vork/lepel (5 jaar)

Af en toe

Zoon van 7 kan het allemaal wel, maar is af en toe nog gemakzuchtig. Vooral bij het avondeten wil hij graag dat wij het vlees snijden, dat gaat sneller
Brood smeren en snijden doet hij wel zelf.
Dochter van 5 wil het wel graag maar het lukt allemaal nog niet zo. Snijden kan ze wel redelijk, brood smeren betekent meestal een half kuipje boter op 1 boterham omdat ze het uitsmeren nog niet onder de knie heeft. Met als resultaat dat ik het dan alsnog voor haar moet doen. Maar het gaat steeds beter.
Eten doen ze wel met mes en vork, in de zin van het eten met het mes op de vork schuiven enz.

liora

liora

26-01-2010 om 13:18

Soms

Zoon van 6,5 hoeft het van mij niet maar is het zelf steeds meer gaan doen. Snijden kan hij niet zo goed, dus dat doe ik, maar hij eet zelf met vork en lepel. Sommig eten wel met handen.

Krijgen jullie kinderen nog wel kleiner bestek of echt groot bestek?

Liora

Sera

Sera

26-01-2010 om 15:46

Wel

Mijn dochter van 5 eet met mes en vork. Ze gebruikt wel een kleiner bestek. Ze is motorisch niet heel handig en snijden lukt haar dus nog niet dus dat doen wij voor haar. Ze gebruikt wel haar mes om eten op de vork te doen bijvoorbeeld.

Mijn twee oudste kinderen eten al jaren met mes en vork en snijden ook zelf hun voedsel.

Tango

Tango

26-01-2010 om 22:46

Ahum

Hier dus niet echte mes-en-vork-eters. Heb ik volgens mij dus veel te weinig aandacht aan besteed. Tangodochter van 8 (bijna 9) eet wel met vork, hoewel ze veel dingen ook liever met de handen pakt. Snijden doet ze wel zelf, maar het mes gebruiken om een hapje op de vork te schuiven, echt zelden. Van het met de handen eten zeg ik nu wel regelmatig iets, maar het heeft weinig effect.
Tangozoon van 5 eet met kinderbestek en heeft meestal niet eens een mes. Hij eet bij voorkeur met een lepel. Ook onze voorkeur want dan zijn de happen die naar binnen gaan wat groter dan met de vork. Pfff, ik ben al blij als er iets naar binnen gaat en dan maakt het me niet zo uit hoe ze eten. In een restaurant eten we zelden, hooguit een pannenkoekrestaurant en dan kan Tangodochter ook keurig eten met mes en vork..... Dus ergens heeft ze het toch opgestoken.

Nog een ahum

Mijn oudste van 6,5 eet wel met een vork of een lepel, maar vaak gebruikt hij nog zijn handen om iets op zijn vork te schuiven bijvoorbeeld, of hij pakt nog dingen met zijn handen. Met een mes eten lukt hem echt niet. Boterham smeren lukt hem wel aardig.
Zoon van 4 propt het liefst nog alles nog met zijn handen in zijn mond, dus ik help hem er steeds aan herinneren dat hij zijn vork moet gebruiken. Dochter van 2.5 kan soms netter eten dan haar broers, maar dat ligt er maar net aan hoe haar pet staat.
Ik heb er ook niet zo veel aandacht aan besteed. Gemakzucht? Idee van het komt wel?

Asa Torell

Asa Torell

27-01-2010 om 09:37

Opluchting

Ik dacht altijd dat ik de enige was met een 5-jarige die nog zoveel met zijn handen eet... nu dat niet zo blijkt te zijn kan ik er wat meer vertrouwen in hebben dat het nog wel komt . Hij moet van ons wel met vork en lepel eten maar gebruikt vaak zijn handen nog als prophulp, of pakt ineens dingen met zijn handen als we even niet opletten.
Brood smeren doet hij sinds kort wel zelf. Doordat ik hoorde van jongere kinderen die dat al deden dacht ik 'ha, dat klusje kan ik delegeren' en hij blijkt het prima te kunnen.
Dochter van 2,5 mag gewoon nog met de handen eten (als ze al wat eet) al zeggen we wel af en toe dat ze het beter met een vork kan doen. Dan probeert ze het meestal wel voor een paar hapjes.

Yta Chalne

Yta Chalne

27-01-2010 om 11:16

Handen

Vast heel truttig, maar ik zie dat 'met de handen eten' niet voor me. Hoe krijg je dat dan voor elkaar met rijst, pasta, ovenschotels, stamppot? Dat doen we hier dus niet, en ik heb ook geen kind gehad wat op kleuterleeftijd nog op dat idee kwam. Hooguit een keer met frietjes.

Yta

Oh maar met handen kun je heel goed scheppen hoor!

amk

amk

27-01-2010 om 11:27

Pasta

gaat heel goed met je handen, vooral als er leuke gaten in zitten waar je vingers in kunnen.
Ovenschotels gaan ook prima, als het gewoon stukjes zijn.
Wij hebben bijna geen gestampte of gepureerde maaltijdonderdelen. Dochterlief houd niet van stamppot of vergelijkbaar, die wil gewoon weten wat ze eet, en dat is dan weer heel makkelijk zowel met een vork als met je handen. Maar die laatste gebruikt ze niet zoals ik al aangaf. Behalve als het heel lekker is, dan is 2 handen net zo snel als 2 vorken.

Hanne.

Hanne.

27-01-2010 om 11:28

Met mes en hand

De handen worden hier dan als hulpmiddel gebruikt. Dus ipv je eten met je vork of mes op je lepel te schuiven schuif je het met je vingers op de lepel. Of je houdt je aardappels vast met je vingers terwijl je het met je mes snijdt.

Dat is tenminste hoe mijn oudste (5) liefst eet. Krijg het er helaas niet uit.

zusje (3) kan heel goed met vork, lepel en mes eten. Als ze er zin in heeft. Zo niet 'eet' ze met haar handen. Maar dat is meestal meer een beetje met je eten spelen en doen alsof je eet. Pasta kan je heel goed stuk voor stuk met je handen oppakken, en stamppot, ovenschotels en rijst eet ze sowieso niet.

Ilva

Ilva

27-01-2010 om 11:32

Nou ....

Hier hebben ze er alle drie nog moeite mee (9, 7 en 5 jaar). Vooral die van 7 moeten we er constant op wijzen om z'n mes en vork te gebruiken. Iedere avond weer. Hij is motorisch ook niet sterk en daarom kost het hem ook moeite maar het moet toch echt van ons. Die van negen begint het nu eindelijk spontaan te doen. Die van 5 gebruikt nog te veel z'n vingers. Maar hij probeert het wel. Ik zou zo blij zijn als ze gewoon met mes en vork eten.

100%mama

100%mama

27-01-2010 om 17:05

hij doet in ieder geval een poging tot. Vaak komt de vinger van de andere hand even de hoek om kijken, maar over het algemeen lukt het redelijk. Snijden wil wat minder overigens. Als ze het maar proberen denk ik dan.

Niet écht belangrijk

Hier wordt wel met bestek gegeten (altijd al, ook toen het peuters waren) maar hier en daar een vinger als steuntje of ipv mes om eten ergens op te duwen komt wel voor. Ik kan het ook niet echt belangrijk vinden, dat komt vanzelf wel. Zolang ze maar enigszins netjes eten vind ik het prima, dát ze eten vind ik velen malen belangrijker. Patat en pizza mogen ze wel met de handen eten. Misschien scheelt het dat we zelf ook niet van die volgens de regels en boekjes mes en vork eters zijn, lekker prakken als je dat wilt en eten.

Vic

Vic

29-01-2010 om 12:38

Wisselend dus

Er zijn dus veel 5-jarigen die nog niet kunnen snijden, dat is een hele geruststelling Deze week heb ik voor jongste de tafel ook gedekt met mes en vork. Dat was nog geen succes, de eerste avond smeet ze boos haar mes door de kamer en zei dat ze dat dus niet ging doen. Het was sowieso een heftige week voor haar met verjaardag, partijtje, tracteren, en ze lag ook elke avond om 18.30 in bed (binnen 5 minuten slapen). Volgende week gaan we weer een poging wagen. Ze eet trouwens wel keurig met vork en niet met haar handen, dus dat is al heel wat.

Sera

Sera

29-01-2010 om 18:54

Niet met de handen

Ze mogen hier niet met hun handen eten. Zelfs onze jongste die nog maar een baby is mag dat niet. Hem voer ik nog. Mijn dochter van 5 mag zeker niet met haar handen eten. Als een vork en mes te moeilijk is dan mag alleen een vork of lepel natuurlijk ook maar echt met de handen eten niet.
Dat zou mij echt te ver gaan. Bovendien zou dat echt een vieze boel worden. We hebben vaak eten met sausjes of eten wat door elkaar zit.

Massi Nissa

Massi Nissa

29-01-2010 om 20:52

Wel met de handen

Veel traditionele Noord-Afrikaanse gerechten behoren met de handen (en veel brood) gegeten te worden. Onze dochter leert dus wel om bepaalde gerechten met de handen te eten. Omdat je brood gebruikt als bestek, worden je handen veel minder vies dan je zou denken.
Overigens mag dochter hier, vooral 's avonds, nog kliederen. Ze is pas drie en ik ben al blij als er een paar happen ingaan. Hoe lijkt me dan minder belangrijk.
Die tafelmanieren komen vanzelf, heb ik het idee. Ze kijken het toch bij de ouders af?
Groetjes
Massi

Hier een zootje

Zoon eet hier gewoonlijk met zijn handen (brood, dat eet ik zelf ook zo) of alleen een lepel. Soms een mes en vork. Wij eten niet zo vaak aardappelen-groenten-vlees. Wel vaak rijst-met-iets en dat eten we op zijn Indonesisch, met lepel en vork (als je eenmaal gewend bent rijst met een lepel te eten is het met een vork niet zo lekker meer, gek genoeg). Vader is zijn Indonesische afkomst zozeer trouw dat hij zelfs Nederlands eten met lepel en vork eet, en bijvoorbeeld zijn vlees met een lepel snijdt, wat ik volslagen belachelijk vindt, maar goed... Mijn zoon leert het zo natuurlijk nooit.

Mijn partner kan trouwens erg netjes met zijn handen eten: zoals Indonesiërs bij sommige gerechten doen, met de duim en twee vingers van de rechterhand. Het is een kunst, en ik beheers m niet.

O ja, en soms eten we met stokjes. Dat kan zoon nog niet.

Groeten,

Temet

Sandra A

Sandra A

01-02-2010 om 12:39

Met handen is heerlijk

Wij eten regelmatig traditoneel West-Afrikaanse gerechten met de handen. En inderdaad, als je het goed doet worden alleen de toppen van je duim, en je wijs- en middel- en ringvinger vies. Zoon van 5,5 is nog in de leer wat dat betreft maar ook betreft eten met bestek. Dat gaat gelijk op.
Verder hecht ik er weinig waarde aan. Als we westerse gerechten eten heb ik het liefst dat hij minstens met zijn vork eet, maar als hij het zo lekker vind met de vingers dan mag dat gewoon. Mouwen omhoog en achteraf handjes en toet wassen, klaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.