moeder van twee boys
03-09-2014 om 19:16
mijn oom gaf mijn kind een klap.
Ik moet dit even delen met mensen. Ben nog beduusd. Vanmiddag ging ik met mijn zoons van 5 jaar en 7 maanden naar de verjaardag van mijn tante. Het was gezellig we zaten buiten en mijn oudste zoon speelde met hun kleinzoon. Op een gegeven moment hoorden we een beetje lawaai dus mijn oom ging kijken en daarna kwam mijn zoon heel beteuterd aanlopen en hoorden we hun kleinzoon schreeuwen. Ik vroeg aan mijn zoon wat er was en hij zei dat mijn oom hem een klap gegeven had omdat de jongens tegen de garagedeur aan het slaan waren. Ik schrok daar erg van. Natuurlijk mag hij niet tegen die garagedeur slaan maar iemand anders mag mijn kind toch niet zomaar slaan?! Ik heb ook tegen mijn zoon gezegd dat hij niet met die deur mag spelen maar dat ome ... hem ook niet had mogen slaan. Ik heb er daar verder niets van gezegd en ben gewoon na beleefd groeten naar huis gegaan. Maar in de auto moest ik huilen (zonder dat de jongens het gemerkt hebben) en weet nu niet zo goed wat ik ermee aan moet. Ik weet dat hij zijn kleinzoon die ook vijf is en daar regelmatig is omdat zijn moeder ziek is al wel vaker een tik heeft gegeven...

Katniss
03-09-2014 om 19:34
Bellen
Ik zou daar wel even over bellen. Mijn voormalig schoonvader had ook eens het idee dat mijn dochter een tik op haar vingers nodig had omdat ze stout was (met 1,5 jaar). Toen heeft mijn ex gezegd dat we niet wilden slaan bij de opvoeding en dat we dat ook niet accepteerden van opa en oma. Klaar, nooit meer gebeurd (gelukkig).

Dineke
03-09-2014 om 20:13
Bellen
Ik zou ook bellen of even langs gaan om het persoonlijk te bespreken. Ik vind zeker dat een oom niet mag slaan.
Succes!

moeder van twee boys
03-09-2014 om 20:16
impact op zoon
Dat ga ik zeker doen morgen. Vanavond onder het eten heb ik er met mijn zoon over gepraat, hij wil niet meer naar ze toe. En bij naar bed brengen vanavond zei hij dat ik wel tegen ome ... moest zeggen dat hij hem niet meer mag slaan en dat heb ik hem beloofd. Hij is er dus best van ondersteboven.

Dineke
03-09-2014 om 20:22
Reactie zoon
Ik zou ook zeker tegen je oom zeggen dat je zoon is geschrokken en niet meer naar hem toe wil. Je ziet dan direct aan zijn reactie of hij hier van schrikt.

moeder van twee boys
03-09-2014 om 21:41
oude stempel
Ik denk niet dat mijn oom daar van schrikt Dineke. Hij is van de oude stempel en zelf ook al aardig op leeftijd. En doet dit ook regelmatig bij zijn kleinkind. Ik denk dat ik hem vooral heel duidelijk moet maken dat wij nooit slaan en ook niet willen dat onze kinderen geslagen worden Door wie dan ook. Zie gewoon steeds dat koppie van mijn zoon voor me toen hij aan kwam lopen nadat het gebeurd was. De schrik en een stukje vertrouwen in mensen dat ineens minder is geworden.

moeder van twee boys
03-09-2014 om 21:43
toevoeging
Ik denk ook steeds was ik zelf maar gaan kijken toen we dat lawaai hoorden dan was dit niet gebeurd.

moeder van twee boys
03-09-2014 om 21:49
Absoluut niet
Had ik totaal niet verwacht inderdaad maar voel me toch schuldig tegenover hem. Ook niemand die er wat van zei alsof het normaal is dat te doen.

Tango
03-09-2014 om 22:31
Meteen
Ik zou het denk ik meteen ter sprake hebben gebracht. Waarschijnlijk was je te beduusd om dit te doen. Maar ik denk dat ik meteen naar die oom was gestapt en hem gevraagd had of je zoons verhaal klopte en dat jij het echt niet goed vindt dat hij hem heeft geslagen. Hij had naar jou toe kunnen komen zodat je zelf je zoon kon aanspreken.
Verder zou ik er niet een te groot drama van maken. Natuurlijk is het heel vervelend voor je zoon geweest maar je kunt hem ook uitleggen dat mensen het vroeger anders deden en je oom nog van die generatie is. Dat jullie het niet goed vinden wat je oom deed maar dat iedereen weer anders opvoedt etc.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je zoon nu het vertrouwen in de mensheid is verloren. Dat hoeft ook weer niet na een tik.
Wel sneu dat oom dit bij zijn kleinkind vaak doet. Het kind heeft het al moeilijk met zo'n zieke moeder. Zou jij voor hem nog iets kunnen betekenen? Misschien kan hij eens bij jullie komen. Het klinkt alsof oom de zorg voor dat jongetje niet goed kan bieden.

moeder van twee boys
03-09-2014 om 22:41
inderdaad
Ik had inderdaad beter meteen op hem af kunnen stappen, maar het was op een verjaardag met meer mensen en wilde niet dat het uit de hand zou lopen op dat moment en was inderdaad ook te verbouwereerd, we zijn gewoon meteen naar huis gegaan. Onder het eten heb ik dat inderdaad verteld aan mijn zoon dat oom ouder is en vroeger kindjes vaker geslagen werden maar dat wij dat nooit zullen doen. Mijn oom en tante kunnen inderdaad de zorg voor een pittige kleinzoon van 5 en een schoondochter met ME niet meer aan. Ik heb al heel vaak aangeboden dat hij bij mij mag komen spelen en logeren maar daar maken ze weinig gebruik van. Ze willen het graag binnen het gezin oplossen blijkbaar. Het is gewoon een moeilijke situatie voor allemaal. Vooral ook voor hun kleinzoon

moeder van twee boys
03-09-2014 om 22:42
nu nou
Gebruik wel vaak inderdaad in bovenstaand verhaal zie ik nu...

Brazella
04-09-2014 om 09:01
Absoluut niet
Mijn kids worden niet geslagen, niet door mij, niet door hun vader, niet door opa's en oma's en al helemaal niet door andere familieleden. Ik zou hier ook heel duidelijk over zijn dat dit 1 x was en nooit meer, want ik vind dat gewoon echt niet kunnen. En die oom heeft ook niet het fatsoen gehad om dat even zelf tegen jou te zeggen, wat mij wel normaal lijkt, als je andermans kind aanspreekt of slaat, dan geef je dat toch zelf even aan, leg je het even uit wat er gebeurt is. Verjaardag of niet, druk of niet, ik ga altijd even naar de ouder toe als ik een kind op iets heb aangesproken.

Dendy Pearson
04-09-2014 om 09:21
pfff
Er is niemand die mijn kind mag slaan. Zelfs ik niet, al heb ik wel eens een tik op de billen gegeven.
Die oom had met mij een probleem. Dat hij uit een ander tijdperk komt vind ik echt een belachelijk excuus.

Mijntje
04-09-2014 om 09:30
dezelfde ruimte
Ik zou mijn kind liever niet meer alleen bij die oom laten, maar in dezelfde ruimte willen zijn als mijn kind. Zodat ik zelf kan ingrijpen voordat hij dat doet.

moeder van twee boys
04-09-2014 om 10:33
gebeld
Ik heb hem gebeld en duidelijk gemaakt dat wij onze kinderen niet slaan en ook dat we ook zeker niet willen dat een ander ze slaat. Dat dit dus nooit meer mag gebeuren. Dat hij als er weer zoiets zou gebeuren (wat me sterk lijkt want die kans ga ik hem niet meer geven) hij naar mij moet komen en ik het dan oplos met mijn zoon. Ben beleefd maar duidelijk geweest. Hij deed er een beetje laconiek en lacherig over maargoed ik heb de boodschap overgebracht en voel me opgelucht al kan ik gisteren niet meer terugdraaien helaas.

Wilgenkatje-
04-09-2014 om 10:48
prima gedaan boysmoeder
Dat hij wat laconiek en lacherig doet wil niet zeggen dat hij je niet snapt. Mannen (zeker van die generatie) vinden het vaak lastig toe te geven als ze mis zitten.
Slaan is vaak/altijd een kwestie van onmacht en inderdaad, vroeger was een tik geven redelijk gangbaar. Je hebt slaan en slaan. Maar vernderend voelt het altijd, de enkele tik die ik ooit heb gekregen herinner ik me nog - maar een snerende opmerking even goed!!

creabea
04-09-2014 om 11:27
goed afgelopen toch?
Goed dat je je oom hebt verteld hoe je erover denkt. Ik zou het ook niet zwaarder maken dan het is, je zegt zelf dat je oom van de oude stempel is (ipv iemand met een probleem die kinderen in elkaar slaat).
Je zoontje zal er waarschijnlijk niets aan overhouden, en er komen vast nog meer vervelende ervaringen in zijn leven.

Wilgenkatje-
04-09-2014 om 11:34
creabea
' en er komen vast nog meer vervelende ervaringen in zijn leven.'
Tja, helaas. Als ouders zou je graag zorgen dat het niet zo was, maar de kunst is je kinderen weerbaar te maken zodat ze met zelfvertrouwen en een positieve instelling ertegen kunnen. Tegen al die vervelendheid.

jons
04-09-2014 om 12:07
goed zo!
De reactie van je oom is er eentje die duidelijk maakt dat hij met woorden geen goede reactie kon geven. Herken dat heel erg van de opa's hier... Maar liever een beetje weglachen dan erkennen dat er iets niet goed ging. Soms is er op een later tijdstip dan nog wel echt inhoudelijk over te praten, en soms niet!
Jij bent er nu vanaf, je hebt je toekomstig beleid bepaald, prima gedaan, zou ik zeggen!

Barvaux
04-09-2014 om 12:34
tja
'goed afgelopen' kan ik het niet noemen zolang hij door kan gaan met zijn kleinkind slaan!

moeder van twee boys
04-09-2014 om 12:52
verantwoording van ouders en oma
Dat hij zijn kleinkind vaker slaat zit mij ook niet lekker maar mijn vriend zegt dat ik me daar niet mee moet bemoeien en dat zijn ouders en oma er ook zijn om daar iets aan te doen. Maar het jongetje is wel de dupe. En wat zou ik er verder aan moeten doen? Instantie inschakelen? Maar daar hoor je ook verschillende verhalen over? Vind het moeilijk...

Evanlyn
04-09-2014 om 12:56
geen instanties!
Die doen meer kwaad dan goed. Misschien wel nog even het gesprek met je schoonzus aangaan, dat het opa misschien wat teveel wordt of zo? Misschien kan ze wel iets regelen met een moeder van school.

moeder van twee boys
04-09-2014 om 13:01
moeder was erbij
Zijn moeder was er ook op de verjaardag en ze verblikte of verbloosde niet. Hoorde haar zelfs zeggen boontje komt om zijn loontje. Maar ik weet dat ze zichzelf vaak groot wil houden ( ze heeft ME zit in een rolstoel en wil geen medelijden) Hulp van anderen buiten het gezin nemen ze amper aan. Moeilijke situatie dus.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.