Angelique
12-09-2013 om 19:03
Miley Cyrus Jeugdjournaal
Vandaag kwam mij zoontje thuis met de melding dat ze vandaag op het Jeugdjournaal een naakte vrouw gezien hadden. Mijn zoontje is 8 jaar en zit in een gemengde groep 4/5.
Nadat ik de Jeugdjournaal clip zelf bekeken heb, vind ik dat dit niet kan in een groep 4/5. Niet alleen is Miley Cyrus naakt te zien, ze maakt ook seksueel suggestieve bewegingen.
Ik vraag me nu af ben ik nu te preuts en te beschermend tegenover mijn zoon. Graag zou ik de mening van andere ouders hierover horen (lezen).

Rosa van der Zanden
12-09-2013 om 19:08
Prima
De toon vanuit de geïnterviewde kinderen was dat ze het heel raar vonden en totaal onnodig. Ik vind het goed dat er aandacht aan wordt besteed, ze zien dit soort beelden echt wel ook als jij denkt dat het niet zo is. Door het bespreekbaar te maken en te laten zien dat eigenlijk alle kinderen het heel gek vinden ontdoe je het van het gekke sfeertje.
Wat niet weg neemt dat ik het een slechte clip vind.

Dalarna
12-09-2013 om 19:59
Tja
Ik vind het jeugdjournaal helemaal niet geschikt voor groep 4. Oorspronkelijk was het jeugdjournaal voor vanaf 12 jaar en later voor vanaf 10 jaar, niet voor kinderen uit groep 4.
Je hebt gelijk dat het niet kan in groep 4 maar het mag dus wel in het jeugdjournaal. Spreek de juf er op aan dat het jeugdjournaal niet bedoelt is voor deze leeftijd.

pritt stift
12-09-2013 om 20:11
Met dalarna eens
Dat miley bloot was, vind ik niet problematisch. Mijn kinderen zitten ook in groep 4 en die schrikken echt niet van een rare blote vrouw op een sloopkogel (hoe belachelijk wil je het hebben). Maar ik vind het jeugdjournaal niet geschikt voor die leeftijd. Ik zit de uitzending van vanmorgen te kijken en alle items zullen mijn kinderen nog niet aanspreken. De paus, greenpeace, demonstraties in Turkije, stichting wakker dier, dat gaat allemaal nog helemaal boven hun pet.
Zij kijken in de klas dat programma met die raaf, huisje boompje beestje. Dat vind ik wel geschikt.

Tango
12-09-2013 om 22:27
En dit dan?
Ik vind dit ook niet echt geschikt om te tonen aan groep 4 en inderdaad het jeugdjournaal ook niet. Dat ze het thuis kijken, onder begeleiding van ouders, prima maar niet op school.
Hier trouwens een beetje soortgelijke kwestie. Zoon in groep 5 kwam in de eerste schoolweek thuis met opdrachten van Nieuwsbegrip dat hij dit jaar voor het eerst krijgt. Het ging over de oorlog in Syrie. Ik vind dat ook helemaal geen geschikt onderwerp voor die leeftijd. Meester vond overigens iets heel anders.

Fiorucci
13-09-2013 om 07:17
Eens
Ze zijn in groep 4 te jong voor het jeugdjournaal. Ik vind overigens in groep 5 Nieuwsbegrip heel goed, het kan juist zware onderwerpen verduidelijken voor kinderen, zeker als het om ingewikkelde kwesties gaat. Ze zullen hier toch over horen en vanaf weten.

Katniss
13-09-2013 om 11:26
Hmmm
Mijn dochter keek vorig jaar (toen ze in groep 4 zat) thuis wel eens het jeugdjournaal. Ik zag daar eigenlijk weinig kwaad in. De clip van Miley hebben we ook voorbij zien komen (net als haar optreden waar heel Amerika geschokt over was. Het is geen onderwerp van gesprek geweest verder. Dochter vroeg van de week wel wat een concentratiekamp was. Dat heb ik beknopt uitgelegd en ik zie er ook geen kwaad in dat ze dat weet. Mijn ervaring met oudste is dat onderwerpen langzaamaan meer inhoud krijgen en meer discussies losmaken. Ze vindt zelf dat haar klasgenoten (3e v.o.) een belabberde algemene ontwikkeling hebben in vergelijking met haar

Tijgeroog
13-09-2013 om 11:54
Syrië
"Het ging over de oorlog in Syrie. Ik vind dat ook helemaal geen geschikt onderwerp voor die leeftijd."
Ik vind op mijn leeftijd de oorlog in Syrië eigenlijk ook geen geschikt onderwerp. En ik denk dat de ouders in Syrië het ook geen geschikt onderwerp voor hun kinderen vinden, maarja...
Mijn zoon zit nu in groep 5 en kijkt sinds een klein jaar naar het jeugdjournaal. Ik moet er wel bij zeggen dat hij een brede interesse heeft, en zeker ook heel geïnteresseerd is in wat er in de rest van de wereld gebeurt. (De uitzending met miley cyrus hebben we gemist, dus daar kan ik niets zinnige over zeggen)
Hij kan er goed mee om gaan en ik vind ook dat het in het jeugdjournaal op een goede manier gebracht wordt. Dus op niveau, niet zo rauw. En hij mag best weten dat de wereld geen paradijs is, dat er een hoop dingen niet goed gaan. We kijken wel altijd mee, dan kunnen we dingen uitleggen of weten we waar hij het over heeft als hij later ergens op terug komt. En het gaat prima. Overigens is een 6+ film al snel te spannend voor hem.
Z'n zusje (bijna 6) kijkt inmiddels ook wel eens mee, als het zo uit komt. Maar als ik weet dat er heftig nieuws te verwachten is dan mag ze niet mee kijken. Dat weet ze ook, dat ze niet altijd mag kijken.
"Oorspronkelijk was het jeugdjournaal voor vanaf 12 jaar en later voor vanaf 10 jaar, niet voor kinderen uit groep 4."
Dat klopt niet. Het jeugdjournaal is altijd voor kinderen vanaf 9 jaar geweest. (Bron: http://static.nos.nl/jeugdjournaal/achterdeschermen/geschiedenis/van_vroeger_tot_nu.html ) En het is dus ook niet bijzonder als kinderen jonger dan 9 kijken. Ik denk dat ik zelf ook vanaf een jaar of 7 altijd gekeken heb.
Ik moet wel zeggen dat ik het in groep 4 in de klas bekijken ook geen geweldig idee vind. Kinderen verschillen, dus het zal niet voor elk kind even geschikt zijn. En ik vind het zoals gezegd belangrijk om zelf mee te kijken.

Chris35
13-09-2013 om 15:38
Prima
Mijn dochtet, op 2 weken na, 7 jaar, kijkt al een half jaar ofzo met enige regelmaat het Jeugdjournaal. Vaak kijk ik gezellig mee en waar nodig, leg ik eea uit.
Heb Miley C. gemist overigens, maar ik geloof niet dat ik daar drama van zou hebben gemaakt.
Het zal ook wel aan het kind liggen of het al wil/ kan of mag kijken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.