Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mis je wat zonder teamsport?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

03-09-2010 om 13:35

Misschien is

volleybal iets voor hem. Er is meer een vaste plek en een heldere structuur in het spel.

Sasvangent

Sasvangent

03-09-2010 om 13:51 Topicstarter

Ach zo

pelle, mijn eigen beeld van teamsport is dus blijkbaar ook niet correct. Ik dacht dat er wel eens iemand zou wegvallen natuurlijk maar veronderstelde dat ze samen beginnen en blijven. Ik heb zelf ook nooit een teamsport gedaan.

Tot slot wil ik toch even tegengas geven over man's inacceptatie over onze zoon: ik denk niet dat het echt zo erg gesteld is als ik jullie (blijkbaar) de indruk heb gegeven. Al valt het onderwerp wel te bespreken met man, oa. zijn ongeduld en vaak strenge eisen. Ik wil gewoon dat zoon het leuk heeft en ik ga hem toch naar de opendeurdag van de natuurvereniging laten gaan en ach, dan zien we wel.

Sasvangent

Sasvangent

03-09-2010 om 13:59 Topicstarter

@ilse

leuk dat het bij jouw ASS-kind gewerkt heeft, een teamsport. Wat je 19-jarige betreft denk ik dat een groot deel op die leeftijd niet echt meer deelneemt aan een georganiseerrde sport toch?

Ik ben het met je eens dat je als ouder soms moet stimuleren om een bepaalde drempel te overwinnen, voor elk kind.
Ik ben trouwens al blij nu zoon de laatste 2 jaar tijdens gym meedoet met alles, ook de teamsporten zoals hockey, al zal het niveau niet veel voorstellen. In een verder verleden deed hij gewoon stukken van die les niet mee.

Wat betreft het zicht hebben op de duur van de hobby, hebben we de regel dat als ze zelf vragen om iets te doen, ze dat jaar moeten uitdoen. Dat weten ze en aanvaarden ze.

Maxime.M

Maxime.M

03-09-2010 om 16:13

Scouting?

Is scouting niets voor hem? Voor zover ik het bij ons in de omgeving zie, is dat een groep jongens die meestal niet al te macho zijn, de groepen hier (zoon van vriendin zit op scouting) zijn erg leuk.

Maxime

Polly Shearman

Polly Shearman

03-09-2010 om 20:53

Heb nog niks gelezen

maar ik vind team sport ook heel belangrijk, vooral oudste zoon was nooit zo'n team player, toch hebben we een sport gekozen ( ja ik zeg we, want als we hem lieten kiezen zat hij nu nog op de bank) wat echt een team sport is: rugby ! daar word echt een groot beroep gedaan op het "samen zijn we sterk" gevoel, je team is je alles, je team zijn je maten, en je team laat je niet zakken. In het begin ging het wat stroef, maar in middels heeft hij een aantal echte vrienden in zijn team, en leert hij ook goed om te gaan met de jongens die hij NIET leuk vind ( ok je hoeft geen beste vrienden te worden, maar je moet wel samen werken)
Toen hij een ongeluk kreeg stonden zijn team maatjes hier met een kaart op de stoep! en nu ze ouder worden smsen ze elkaar, en ook al hebben ze niet altijd zin: je gaat wel naar de wedstrijd want je kan je maten niet laten zitten!

ik weet dat het bij rugby wat anders is als bij andere sporten, maar mijn zoon heeft er, en leert er nog steeds heel veel van.

middelste zat op atletiek ( dat is vreselijk individueel) want hij hield van rennen: in de winter vond hij het wel leuk want dan gingen we elke zaterdag ochtend in het bos rennen, maar in de zomer stond hij van een uur lang trainen er 3 kwartier stil te wachten tot hij weer aan de beurt was... toen was hij het zat, en is hij ook op rugby gegaan.
"een voor alle en alle voor een" !

groet, polly

Coco

Coco

04-09-2010 om 16:07

Polly

Da's grappig. Ik wilde mij eigenlijk niet met dit draadje bemoeien, omdat het anders misschien overkomt of ik Sasvangent ervan probeer te overtuigen dat haar kind een teamsport moet gaan doen, maar mijn twee kinderen, die een tijd hebben getennist, maar daar maar niet kunnen "aarden", omdat het geen natuurtalenten zijn en derhalve weinig aandacht krijgen van de trainers, zijn sinds kort ook gaan rugbyen. Ze hebben nu drie trainingen achter de rug en vinden het helemaal geweldig (wat je niet zou verwachten, omdat het op sommige momenten best wel watjes zijn). Waar bij voetbal de nadruk gelegd wordt op "haantjesgedrag" en het maken van gemene overtredingen en zeiken tegen de scheidsrechter tot hogere kunst wordt verheven, wordt bij rugby onsportief gedrag absoluut niet getolereerd. Sterallures zijn ook uit den boze.
Het speelt ook een beetje mee dat niemand van hun school rugbyt, dus dat ze dan lekker iets helemaal voor zichzelf hebben. Anderszijds zitten de buurjongetjes (die op een andere school zitten) ook op de club (want van de buurvrouw kreeg ik die tip), dus ze kunnen altijd lekker met z'n vieren op een trapveldje gaan oefenen.
Een aanrader dus, voor kinderen die een teamsport willen doen maar niet graag met hun ellebogen werken.

Polly Shearman

Polly Shearman

04-09-2010 om 16:28

Coco

Oh wat leuk! waar spelen ze?? mijn zoons zijn nu mimi en benjamin, oudste is ook als turfje begonnen, en middelste zit er nu ruim een jaar bij.
Jongste is nu net 4... we hopen dat hij als hij een jaar of 7a 8 is ook op rugby kan( hij heeft reuma, dus bij hem weet je het nooit of dat gaat lukken)

Misschien komen we elkaar nog wel eens tegen, want dat is wellicht een nadeel aan rugby, je moet ver rijden voor wedstrijden. Maar dan is het wel gelijk voor een hele dag ( van 10 tot 3 ongeveer) en spelen ze een aantal wedstijden achter elkaar, een tournooi dus.
Er is ook niet echt een competitie bij de kleintjes, maar gewoon losse toernooien!
groet, polly

KGO

KGO

04-09-2010 om 22:36

Ook korfbal

Onze dochter (ook ASS) zit al jaren op korfbal.
Ze vindt het leuk en het gaat best goed tijdens het spel op wat concentratieproblemen na. Wat wel veel lastiger voor haar is bij de korfbal, maar dat zal bij de meeste anderen sporten ook zijn zijn de momenten zonder structuur. Een wedstrijd is namelijk een en al structuur, maar daar buiten niet. Dan heb je allerlei groepjes en daar valt ze meestal gewoon buiten. Wat ik ook wel fijn vindt aan de korfbal is dat ze veel extra activiteiten naast de wedstrijden/trainingen organiseren, dus als ze wil, leuke dingen om naar toe te gaan: kamp, dropping, playbackshow e.d.
En nu haar zusje er ook op zit wordt het voor haar nog wat makkelijker.

Karin

Starry Night

Starry Night

05-09-2010 om 02:41

Samen staan we sterk

"het 'samen zijn we sterk' gevoel, je team is je alles, je team zijn je maten, en je team laat je niet zakken"
Het zal wel aan mij liggen, maar ik wordt bij het lezen van deze woorden bestormd door louter negatieve emoties. Ik heb niet zoveel op met groepen die samen sterk staan, elkaars alles zijn en elkaar nooit laten zakken.
Geef mij maar de eenling.

Sasvangent

Sasvangent

05-09-2010 om 12:36 Topicstarter

Pelle

als je het artikel alsnog ergens tegenkomt, mag je het hier nog altijd ergens posten, puur uit interesse hoor.
Ik denk niet dat zoon problemen heeft met een ander kind in zijn buurt, maar eerder met het inzicht. Ik ben nog altijd één en ander aan het bekijken, maar we komen er wel uit.

Allemaal nog bedankt voor de tips!

reina

reina

05-09-2010 om 15:22

Teamsport

Zelf heb ik ooit op een teamsport gezeten, maar door een kleine handicap bakte ik er weinig van, ik voelde me dan ook doodongelukkig. Mijn zoon heeft nooit teamsport gedaan, omdat balspelen /doet hij aan bijv zeilen. Ik heb niet het idee dat hij daardoor iets gemist heeft. Nu ik erover nadenk deed dochter ook alleen indiv sporten, zij was wel lid van bijv een toneelgroep. Mense die zelf aan teamsport veel plezier beleven hebben ws het idee dat je veel mist als je er niet aan mee doet ( maar dat heb ik, als fanatiek lezer, ook met mensen die zelden lezen )

Coco

Coco

05-09-2010 om 16:40

Polly

Mijn zoons zitten ook bij de Benjamins resp. de Mini's (de één is tien en de ander elf).
Welk deel van het land woon jij? Misschien moeten ze wel eens een wedstrijd tegen elkaar spelen (ik ga ervan uit dat ze doorgaan met de sport, want ze vinden het zo leuk).

Polly Shearman

Polly Shearman

05-09-2010 om 18:45

Coco

Wij spelen bij REL........

Coco

Coco

05-09-2010 om 19:10

Polly

Ik denk niet dat we elkaar voorlopig tegenkomen. Wij zitten bij Diok (Leiden). De districten zijn wel groot, maar niet zó groot. We blijven voor zover ik weet wel zo'n beetje in Zuid-Holland Noord. Misschien als ze straks hoger gaan spelen.....

Fraz

Fraz

05-09-2010 om 19:57

Pelle

Ik las laatst een artikel waaruit bleek dat een heel groot percentage van de voetbalkeepers iets van ASS heeft. Logisch, dat zijn eenlingen in een team, spelen een heel ander spelletje en hoeven weinig samen te werken.

Nou ben heel benieuwd naar het artikel want herken er niet veel in. Een keeper moet namelijk ook zijn verdediging aansturen en juist samenwerken met de rest van zijn team. Hij geeft aan of hij uittrapt of via de verdediging het spel opbouwt. Een stuk communicatie en samenwerking is wel degelijk aanwezig. Dat een keeper een vak apart is is wel duidelijk maar hij is zeer zeker onderdeel van een team en moet ook zeer zeker samenwerken en communiceren. Bij een handbalkeeper is dat minder aanwezig idd.

Polly Shearman

Polly Shearman

05-09-2010 om 21:13

Coco

Whahaha welkom in de wereld van rugby. Zo groot zijn de districten dus wel. We hebben al regelmatig tegen diok gespeelt. Ik heb de planning voor het nieuwe seizoen nog niet gezien. Maar wij gaan elkaar zelfs nog wel zien. Groet polly

Coco

Coco

06-09-2010 om 08:17

Oeps polly

De buurman had het over Delft en Gouda als de meest afgelegen plekken, maar misschien had hij net geen carpoolbeurt toen ze de grote rivieren over moesten....

Trouwens, aanvulling

Ik heb diverse teamsporten gedaan. Ik was het vergeten maar bij het lezen van dit draadje kwam het naar boven. Niet elke club heeft de teamspirit even hoog in het vaandel, niet elke sport *en* eea is natuurlijk ook afhankelijk van het team. Zo heb ik bij 1 en dezelfde club hockey en cricket gespeeld. De club was groot en wat onpersoonlijk, dus wat er aan teamspirit ontbrak werd niet bijgebracht/gecorrigeerd en daarbij was cricket veel sportiever er was meer teamspirit dan bij een contactsport als hockey (en bij voetbal is het mogelijk nog meer?). Vraag vooral naar ervaringen van ouders en kinderen in de buurt wat nu een aardige sport of club is.

Vera*

Vera*

06-09-2010 om 09:16

Keeper ot

Zoon vond het keepen leuk omdat ie naar eigen zeggen vooral lui is (was). Hij was na een toernooi altijd het minst moe. Na een zware hersenschudding bij het keepen speelt hij nu 'gewoon' in de verdediging bij het voetbal.

Vera

Polly Shearman

Polly Shearman

06-09-2010 om 09:46

Coco ( erg ot inmiddels)

Wij spelen ook in delft en gouda, dus dat zijn plekken waar je elkaar dan treft, het is niet zo dat wij naar jullie komen en jullie naar ons, maar je speelt bijna tegen het hele land als je op toernooien komt in de middelste regionen van ons land. Wij spelen ook in antwerpen, dat doen jullie vast niet.
Het verste waar we ooit moesten zijn was deventer, maar ook in amsterdam komen we elke jaar.
groet, polly

Coco

Coco

06-09-2010 om 09:55

Polly (inderdaad ot, voor het laatst dan)

Aha. Nou ik merk het wel. Als ze tegen REL moeten spelen zal ik proberen je te spotten....

Jesse_1

Jesse_1

06-09-2010 om 14:21

Keeper en de groep

Een (voetbal)keeper staat buiten de groep. Natuurlijk moet een keeper ook (kunnen) communiceren, maar een keeper krijgt bijvoorbeeld een aparte training en moet ook apart de warming-up doen.
Last but not least: hoe waardeloos de verdediging ook is, de keeper is degene die de bal doorlaat en (in de ogen van anderen) dan ook de 'eindverantwoordelijke'. Een tijd na de wedstrijd is iedereen de missers van de spits vergeten, maar hoeveel ballen de keeper heeft doorgelaten weet nog iedereen.
Jesse (voetbalkeeper in ruste)

Puck

Puck

06-09-2010 om 14:50

Jesse onzin

Jesse,
Hier een moeder van een keeper en ik herken het totaal niet wat je zegt. Misschien heb jij het zo ervaren maar hier is de keeper wel degelijk een deel van de groep en staat er echt niet buiten. Ook is niet hij degene die het fout gedaan heeft als er een dpoelpunt gescoord heeft. Als dat bij jullie zo ging dan is dat fout van de trainer/leider: die moet het team bijbrengen dat je niet zonder elkaar kunt en dat als er iets fout gaat dat door iedereen komt en dat als er iets goed gaat dat iedereen daar aan meegewerkt heeft.
Ik vind dat je een heel negatief beeld van keepers neerzet op basis van jouw ervaringen.

Puck

Puck

06-09-2010 om 14:52

O ja, trainingen en warming up

Nog even vergeten. Hier krijgt de keeper wel een aparte training, maar die is bovenop de teamtrainingen. Die worden dus ook gewoon gevolgd en daar doet hij dezelfde oefeningen als de rest van het team. Verder met warming up: voor het overgrote deel hetzelfde als de rest van het team en als extraatje wordt hij ingeschoten door de leiding of de trainer.

Fraz

Fraz

06-09-2010 om 15:57

Ik vind

Puck een beter beeld hebben van de hedendaagse keepers. Vroeger was de keeper inderdaad de jongen die niet kon voetballen en was hij tijdens de training alleen maar vulling voor het doel.

Keepers zijn nu veel meer een onderdeel van het team. Doen gewoon mee aan de gewone training als voetballer want de hedendaagse keeper is juist beter als hij ook ervaring en techniek heeft als voetballer en daarnaast krijgt hij een aparte keeperstraining en aparte keepers warming up.

Mijn zoontje is eerste jaars E en keept nu voor het derde jaar. Dus pas in het begin van zijn loopjaar maar echt bijna nooit dat hij schuld krijgt van een tegendoelpunt en zeker niet van de coach (nouja een keer toen hij zijn doel kwijt was en dacht dat de bal ruim naast was). Ook merk ik dat hij al veel meer begint te roepen en aanwijzingen begint te geven (ook muurtje plaatsen bijv.) en bij 1 op 1 situatie ben je als keeper helemaal niet kansloos. Zoon is daar juist erg goed in (uit zijn doelen komen, doel verkleinen, bal weg trappen of op de bal vallen ). Hij is totaal geen lijnkeeper. Bij 2 op 1 situaties ben je wel vrijwel kansloos helaas maar dan is het zo duidelijk en vaak zo duidelijk een fout van de verdediging dat men dat de keeper niet aanrekent. Indien zijn team aanvalt loopt hij trouwens ook een flink stuk naar voren. Ja bij een doelpunt juicht hij alleen maar daarna komt zijn team geheel op eigen helft en roept hij altijd goed gedaan tegen degene die scoort. Als hij een mooie reding heeft gemaakt of een wedstrijd goed heeft gekeept wordt dat ook altijd tegen hem gezegd.

Ach het is een mooi vak keeper zijn en zeer zeker niet zielig of buiten het team staand of niet samenwerkend of niet communicatief. Een goede keeper is onderdeel van de verdediging en moet ook kunnen voetballen (niet zo technisch als een spits maar wel inzicht hebben en een balletje plaatsen)

Groet Fraz

Afkomstig uit een voetbalkeepers gezin en zelf handbalkeepster geweest. Volgens Opa (zelf gekeept) is het vak keeper echt wel verandert en helemaal hoe er naar keepers wordt gekeken en hoe er mee wordt omgegaan.

Jesse_1

Jesse_1

06-09-2010 om 16:09

Niet negatief

Ik heb zelf met erg veel plezier gekeept, fouten zijn mij ook nooit op een onaardige manier aangerekend. [Nou ja, er is mij wel eens gezegd dat ik 'maar eens de nul moest houden' bij een wedstrijd. Ja, dat hangt dus echt niet alleen van de keeper af...]. Overigens heb ik op volwassen leeftijd gekeept.
Er is in de jaren zeker veel veranderd, en hier bij de F-jes (wij functioneren momenteel op dat niveau krijgt de keeper zeker niet de schuld, óók niet als hij een blunder maakt.
En toch heeft een keeper een aparte positie binnen een team, hier traint de keeper zowel apart als ook met het team (en dat is ook fijn, vorig jaar was er helemaal geen aparte keeperstraining). Het is nu eenmaal zo dat een fout van een keeper beter onthouden wordt dan een fout van een andere veldspeler, gewoon omdat het DIRECT effect heeft op de stand. (En wie van onze leeftijd herinnert zich het polletje van Hans van Breukelen niet?)
Jesse

Fraz

Fraz

06-09-2010 om 16:22

Jesse

hij heeft wel een aparte positie in de groep maar hij staat er zeker niet buiten.

En weet je een keeper is ook niet zomaar te vervangen door een andere speler. Wat dat betreft wordt een goede keeper aan de andere kant juist meer gewaardeerd dan een goede verdediger. Doet een spits iets goeds (maakt een doelpunt) dan valt dat op, doet een keeper iets goeds (hij voorkomt een doelpunt) dan valt dat op, doet een verdediger iets goeds is dat juist veel minder opvallend.

Kan een spits, een middenvelder of verdediger eens niet spelen dan is er vaak geen man overboord je hebt nog een reserve speler. Kan de keeper niet dan moet er een keeper geleend worden of moet een onervaren speler gaan keepen.

Ach ja het enige vervelende is als je een wedstrijd bijna niets te doen krijgt. Gelukkig mag je dan ook nog wel eens een helftje voetballen.

Fraz

Fraz

06-09-2010 om 20:04

Pelle

oke ik snap et. Dat is het lastige van tekst hé. Soms kun je dingen op verschillende manieren opvatten. Mijn zoon heeft wat dat betreft idd geluk. Er zijn weinig keepers dus speelt hij vrij hoog, maar leert hij ook veel. Ook omdat hij dus mee traint met voetbalspelertjes die qua technisch niveau eigenlijk beter zijn dan hij.

Moek

Moek

08-09-2010 om 16:38

Op straat

Hier op straat mag mijn ASSertje scheidsrechter zijn. Een mooie baan want je mag meerennen en op een fluitje blazen. Zijn beslissingen worden niet serieus genomen maar dat vindt hij niet erg. Ik hoop dat het goed blijft gaan. Het zijn lieve jongens, ik wou dat we zulke op school hadden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.