Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Katinka

Katinka

16-11-2011 om 10:44

Misdragen en ruzie tijdens speelafspraakje

Zoon van 7 heeft meerdere vriendjes. Hij heeft een vriendje, die af en toe komt spelen, waarbij het altijd gedonder is. Het vriendje is bazig en doet bezitterig over het speelgoed van zoon. Verder is er een strijd tussen de jongens over wie wat beter kan en de winnaar is. Ook worden de regels naar eigen voordeel veranderd door vriendje. Dus voetballen gaat zo. Ieder heeft een doel. Zoon schiet in doel van vriendje en roept. Het is een nul. Vriendje wordt boos en komt aangerend geeft zoon een duw en schopt. Zoon licht op de grond, staat op en wil de bal afpakken en zegt ik speel niet meer met jou. Niet goed wetend wat ik moet doen, doe ik een poging om ze weer aan het spelen te krijgen. Ook zeg ik dat slaan, schoppen en duwen niet mag. Terwijl ik dit zeg beginnen ze alweer te bekvechten. Dus maar weer ingrijpen want vriendje heeft een korte lont en gaat weer vechten. Als ze binnen spelen hetzelfde, hoor ik alleen maar geschreeuw van het vriendje (spelen is schreeuwen en heel wild doen, waardoor er altijd iemand gaat huilen door te wild doen. geruzie om speelgoed. Verder wordt er slecht naar mij geluisterd. Ze belanden dan voor straf op de gang, maar gaan daarna gewoon weer door. Ik heb ook al een paar keer zijn moeder gebeld om hem eerder te halen wegens dit gedrag. Na zoveel keer proberen, heb ik er eerlijk gezegd genoeg van. Ik lijk wel een politie agent. Kan ze geen moment alleen laten.... Ik kan ze ook niet het zelf uit laten zoeken want het vriendje wordt echt agressief en zoon dan bang. Vriendje is ook groter en sterker. De speelafspraakjes bij dit vriendje thuis gaan wel redelijk. Volgens mijn zoon omdat het daar minder saai is . Nou wat is er hier dan zo saai. Wij hebben thuis geen gameboy daarom. Hoewel ik zoontje wel 2x met een wond in zijn gezicht terug heb gekregen, veroorzaakt door vriendje. 1x met zwaard in gezicht geprikt, net naast zijn oog. 1x een flinke bult op zijn hoofd door een het rondzwaaien met een tennisracket. Het was wel per ongeluk volgens vriendje, maar leuk vind ik het niet. Zelf heb ik het idee dat zoon zich bij vriendje aanpast, dus dan accepteert hij dat vriendje bezitterig doet en afpakt want het is niet zijn huis en speelgoed. Bij ons thuis doet vriendje bezitterig over speelgoed wat niet van hem is. Dit pikt zoontje niet. Dus volgens mij gaat het daarom mis. De meeste kinderen die hier komen durven zich niet zo te gedragen als vriendje doet. Wat moet ik hier nu mee? Het vriendje wil steeds hier spelen maar ik heb dan zelf geen moment rust.... Wat nu?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

16-11-2011 om 10:48

Nee zeg............

contact met dit jongetje is dus echt niet leuk!! Kan je zoon aangeven waarom hij met hem wilt spelen?
Ben je al eens een gesprek aangegeaan met de ouders?
Ik zou hooguit de kinderen samen laten spelen als ik erbij ben om te begeleiden. Dus je doet een spel of een knutselwerkje met ze of je gaat samen naar de kinderboerderij. Maar zo samen spelen gaat gewoon niet. Ik zou mijn zoon hier niet meer aan blootstellen!

Irene

Irene

16-11-2011 om 10:52

Niet

Ik zou je zoon niet meer laten afspreken met deze jongen. Als je zoon daar moeite mee heeft dan zou ik tegen hem zeggen dat je merkt dat hij met andere kinderen veel leuker kan spelen en dat je vindt dat het met deze jongen niet goed samen gaat en dat je het daarom voorlopig maar even niet meer wilt. Dat hij maar met andere kinderen af moet spreken.
Je zoon is 7. Ik zou hem beschermen en er geen moeite mee hebben dan maar iets te verbieden.

Fransien

Fransien

16-11-2011 om 11:02

Niet meer spelen

Mijn kinderen mogen altijd zelf bepalen met wie ze spelen en met wie niet, maar niet als er zoveel gedonder van komt. Dit is niet normaal, zelfs niet bij jongens. Ik heb mijn bijna 6-jarige ook wel eens terug gekregen met een blauwe plek of een knie door de broek, maar dat was wild doen in de speeltuin en dat gebeurt ook als ik er bij ben. Met stokken of rackets builen veroorzaken is hier nog nooit voorgekomen. Bovendien, slecht luisteren pik ik niet, niet van mijn eigen kinderen (gang) en niet van andere (gang, eerder ophalen, bij nog meer herhaling niet meer spelen).
Ik zou je zoon gewoon verbieden om de komende maand met dit jongetje te spelen, ik zou het het jongetje in kwestie ook meedelen, waar zijn moeder bij is. En misschien is het handig om vervolgens flink wat afspraakjes met wel leuke kinderen te maken zodat je zoon een uitgebreidere vriendenkring krijgt.

Guinevere

Guinevere

16-11-2011 om 11:22

Dit is toch geen vriendje?

Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig. Ik zou eens kijken op welke manier de speelafspraken tot stand komen, mogelijk dringt die andere jongen zich op bij je zoon. Is je zoon verder wel mondig?

dc

dc

16-11-2011 om 14:45

Gewoon niet dus

Ik ben wat dat betreft vrij hard hoor. Kunnen ze niet goed spelen, dan maar niet.

Tango

Tango

16-11-2011 om 15:42

Sluit me aan

Bij mijn voorgangers. Voorlopig niet meer laten spelen. Een jaar is erg drastisch, maar zeker een paar maanden niet. Leg het uit aan jouw zoon, vriendje en ouders. Ook niet daar laten spelen, want volgens mij gaat het daar ook helemaal niet zo goed.
Laat je zoon inderdaad met andere kinderen afspreken, zodat hij kan ervaren hoe samen spelen wel leuk is.
Voor 7-jarigen is het gedrag van vriendje geen normaal gedrag (misschien heeft dat een oorzaak, maar dat schrijf je niet), hooguit voor een 4-jarige. Jouw zoon is er het slachtoffer van en kan niet tegen dit vriendje op, dus voorlopig lijkt vermijden me de beste oplossing.

Annet

Annet

16-11-2011 om 16:37

Eens met fransien

Ik zou melden aan 'vriendje' en moeder dat je het voorlopig niet ziet zitten dat beide kinderen samen spelen, inclusief reden. Vanaf ....... wil je het best weer proberen.
Uiteraard neem je dezelfde maatregel opnieuw als het daarna opnieuw misgaat, maar dat zou ik nog niet aankondingen bij kinderen van deze leeftijd.
Ik zou geen argumenten gebruiken als: ik wil mijn kind hier niet aan blootstellen. Houd het bij jezelf: jij vindt de speelafspraken niet goed gaan en dus wil je ze voorlopig niet meer. En dat zou ik zeker ook laten gelden voor speelafspraken bij dit vriendje thuis.

Jesse_1

Jesse_1

16-11-2011 om 22:20

Praten met zoon

Ik zou eerst nog eens aan zoon vragen wat hij zo leuk vindt aan dit vriendje, dat jij merkt dat hij daar altijd ruzie mee krijgt.
Mocht zoon echt erg graag willen, dan zou ik ze nog één kans geven, met aan beiden duidelijk de waarschuwing je het leuk vindt als hij komt spelen, maar niet dat ze ruzie maken/niet naar jou luisteren en dat je dát niet meer wilt hebben.
Jesse.

Netel

Netel

17-11-2011 om 15:42

Praten met zoon, ja.

Tja, waarom wil je zoontje met dit vriendje (nouja) wil spelen? Kan hij geen nee zeggen of vindt hij dat vriendje stiekum toch wel leuk of spannend om mee te spelen of heeft het vriendje een te groot overwicht op je zoontje en wat is de rol van zijn ouders in dit geheel? Ik begrijp dat je hem een paar keer eerder hebt laten ophalen omdat het niet ging met de jochies. Wat is de reactie van de ouders als je hen belt?

Asa Torell

Asa Torell

18-11-2011 om 22:27

Katinka

Als ik de moeder van dat vriendje was zou ik het heel graag willen weten! Dat mijn kind zich zo gedroeg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.