Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Moeilijk samen spelen-delen

Mijn zoontje (4j,6m) heeft een paar vriendjes op school. Deze jongens komen regelmatig bij ons thuis over de vloer. Zoon wil heel graag dat er 'afgesproken' wordt, maar als zo'n jongetje er is, vindt hij het maar wat lastig om bijvoorbeeld zijn speelgoed te delen, om niet als eerste op de schommel te mogen, om niet als eerste te mogen kiezen, dingen om de beurt te doen, om niet mijn gezelschap op te zoeken, enz. Hij kan dan enorm uit zijn dak gaan en is dan niet aanspreekbaar. Het is duidelijk dat hij niet zo best is in delen (aandacht en spullen).

Wat ik doe is ze eerst op weg te helpen door ze samen (of apart) speelgoed te laten kiezen. Meestal gaan ze in het begin wel lekker spelen. Ik probeer meestal op gepaste afstand 'druk' met een klusje bezig te zijn, want ik heb gemerkt dat het beter gaat als ik niet te dichtbij ben. Dan gaat zoon aandacht vragen. Soms speel ik tussendoor even mee en trek me dan weer terug. Ik merk dat ik zo'n middag best veel begeleid.

Hoe doen jullie dat? Moeten kinderen zichzelf zien te redden als er een vriend(innet)je komt spelen? Hoe kan ik het delen wat makkelijker maken voor zoon?

Heeft iemand nog tips? Ze zijn zeer welkom.

Groeten,
Roserose

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.