Jippox
11-12-2012 om 10:31
Moeilijk wennen aan school
Onze jongste dochter gaat sinds 2 maanden naar school. Ze kan er echter maar moeilijk wennen. In de klas gaat het op zich wel goed. ze heeft ook meteen al wat vriendinnetjes en is zelfs al op 2 feestjes geweest. Maar met de pauzes heeft ze veel moeite. Dan zijn er ook grote kinderen op het plein en dat vind ze eng. Ze durft ook niet goed naar de wc bijvoorbeeld, want dan moet ze door de gang en dan komt ze misschien wel andere kinderen tegen...
Nou heeft ze thuis 3 grote broers waar ze zich uitstekend bij staande weet te houden, dus ik had dit niet zo verwacht. Op het moment is het iedere dag rond of in de pauze zo dat ze moet huilen en naar huis wil. Naar de wc gaat ze gewoon maar niet, met als gevolg dat ze al een paar keer in haar broek geplast heeft.
Ik houd haar voorlopig de middagen thuis (gelukkig kan dan), maar vraag mij af of ik nog andere dingen kan doen om haar te helpen. Iemand tips?
ps. ik vroeg haar gister of ze een keer met een meisje uit haar klas wilde afspreken. Zegt ze: "oh nee nee!". Ik vroeg verbaasd waarom niet. Dochter: "Ik vind haar moeder zo eng!".

Gerdina
11-12-2012 om 14:11
Bespreken met juf
Zoon gaat sinds de vakantie naar school en plaste op een gegeven moment ook een paar keer in zijn broek omdat hij niet naar de wc wilde op school. Hij durfde het ook niet te zeggen/vragen als hij moest en hij kon zichzelf nog niet goed aan-/uitkleden.
Na overleg met de juf afgesproken dat zij hem mee zou nemen naar de wc en als hij dat deed, dan kreeg hij een sticker. In eerste instantie al als hij alleen maar meeging, later als hij ook echt geplast had. En nu gaat het goed.
Misschien kan bij jullie de juf haar bij het begin van de pauze even meenemen naar de wc?
En die grote kinderen op het plein zijn natuurlijk soms ook best eng. Ze zijn groot, rennen hard en kijken niet waar ze rennen . Zijn er geen aparte tijden voor de kleuters of een aparte stukje van het plein? Bij de basisscholen die wij kennen was dat wel zo.

Rafelkap
11-12-2012 om 19:47
Poppenhoek
Nodig maar eerst kinderen bij jullie thuis uit. En misschien kan jij als ze de eerste keer bij een kind thuis speelt even mee, blijf je even theedrinken, dat begrijpt die andere moeder best.
Probeer met haar samen een oplossing te vinden voor het wc probleem. Stel haar voor: wat als ze iemand mee mag nemen uit haar klas? En dat jij dit met de juf bespreekt.
Het is heel begrijpelijk, nog maar twee weken op school en in deze drukke tijd waarin veel kinderen hyper zijn. Ik zou niet meegaan in haar angst (dus niet: ach wat zielig!), maar manieren verzinnen hoe ze ermee om kan gaan, en dat dat haar ook gaat lukken. En prijzen als het weer wat overwint.
Maak je vooral geen zorgen. Ik zat ook de eerste tijd in de poppenhoek en kwam er niet uit, de juf had geen idee hoe mijn woordenschat was stond in mijn rapport, in latere rapporten praatte ik weer te veel, het is ook nooit goed!

Jippox
11-12-2012 om 19:55
Juf
Ik heb de juf al een paar keer gesproken. De eerste weken (ze zit al 2 maanden op school) mocht er ook steeds iemand mee naar de wc, maar de juf vindt dat ze het nu wel alleen moet kunnen ("anders gaat ze straks over een half jaar nog niet alleen!"). In de pauze is de hele school buiten en is er 1 leerkracht aanwezig. Telkens iemand anders dus (toerbeurt, de rest heeft pauze...). Dus dat vind ik ook niet echt ideaal, maar ja, dochter zal er aan moeten wennen. Ik denk dat ik nog maar eens met de juf ga praten....
Overigens rafelkap: nu je het zegt, zo ben ik mijn schooltijd ook begonnen: stil in een hoekje... grappig ik was het helemaal vergeten!

Tango
12-12-2012 om 00:26
Ja, maar
Ze kan het dus nog niet alleen, dus zal er toch een andere oplossing voor gevonden moeten worden. Misschien langer iemand mee en dan langzaamaan afbouwen: eerst mee gaan en erbij blijven, daarna alleen mee lopen en dan weer terug naar de klas zodat ze alleen terug gaat. En misschien helpt het ook wel als ze alleen maar even door de juf naar de wc gestuurd wordt. Dit heb ik destijds bij mijn dochter ook laten doen omdat zij ook niet uit zichzelf ging.
En dat buitenspelen, pfff zeg, hoe verzinnen ze het? De hele school tegelijk naar buiten op 1 plein met 1 leerkracht. Zou ik persoonlijk eens bij de directie neerleggen of de MR, of is dat nou weer overdreven? Het lijkt me dat daar meer kinderen last van hebben dan alleen die van jou.

Rafelkap
12-12-2012 om 10:04
Jammer
Jammer dat de juf niet meedenkt. Ze is wel hard. Sommige kinderen hebben iets meer tijd nodig. Ze is net 4! Het kan nog wel een half jaar duren voordat je dochter helemaal gewend is.
Heeft je dochter een knuffel of iets anders waar ze zich veilig mee voelt voor naar de wc of het schoolplein?
Kan ze in de pauze dichtbij haar klasgenootjes blijven?
Idd proberen afbouwen/beloningssysteem af te spreken met de juf.

Jippox
12-12-2012 om 10:31
Pauze en juf
Het was in de pauzes overigens wel meer apart: de kleuters en de rest, maar ze zijn al een half jaar rond school bezig met nieuwe riolering, nieuwe weg enz. en daardoor is het een beetje een zootje.
Ik hoor nu regelmatig dat haar broers (in groep 3 en 7) haar in de pauze huilend treffen en haar dan naar de aanwezige leerkracht brengen. Ze heeft wel een paar vriendinnetjes die zich best over haar ontfermen maar blijkbaar gaat er toch steeds iets mis. Het is lastig om er precies achter te komen wat er nou speelt, omdat ik het alleen in stukjes en beetjes hoor van dochter en af en toe iets van haar broers. En de juf toch wel erg snel zegt: nou het ging vandaag heel goed hoor! En dan hoor ik thuis weer dat ze wel heeft gehuild in de pauze... Ik zie ook dat ze in het begin de juffen aardig vond en zich nu helemaal van ze afkeert. Ze duikt echt achter mij weg als er een juf in de buurt komt. Ik denk dat het bij haar gewoon niet werkt, om er 'druk' op te zetten (dat werkt thuis in ieder geval ook nooit) maar hoe krijg ik dat bij de juf aan haar verstand? Het is een zeer ervaren juf. De oudste 2 hebben ook bij haar gezeten en toen waren we heel tevreden. Maar nu heb ik er niet zo'n goed gevoel bij.
Gelukkig is het bijna kerstvakantie...

Zilli
12-12-2012 om 14:54
Voorlopig
Voorlopig is ze nog niet leerplichtig dus ik zou het bij halve dagen houden. En af en toe een dag thuishouden -alsdat lukt met je werk- even bijkomen. Mijn dochter had er ook veel moeite mee, maar dat kwam in kleine stapjes (en inderdaad, veel tranen) toch vanzelf goed.