Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sweety

Sweety

28-10-2012 om 12:32

Moeilijkheden gedrag nichtje

Ik schrijf even onder een andere nick. Ik zal kort proberen uit te leggen waar ik mee zit. Ik heb een nichtje (dochter van broer), en het is ook het enige nichtje van mijn kinderen. Ze waren heel blij dat ze kwam; familieuitbreiding!
Maar nu ze wat ouder wordt zijn er steeds meer gedragsproblemen die iedereen in verlegenheid brengt.
Ik zie alleen wat er gebeurt als wij er zijn, dus even een sitautieschets.
Nichtje is bij oma en vraagt elke minuut wanneer mijn kinderen komen, want ze wil graag met ze spelen. Als we er dan zijn draait nichtje als een blad om de boom om. Ze is nukkig, wil mijn kinderen niet aankijken en loopt op een gegeven moment boos weg ' ik wil niet met jullie spelen'. Wat later zoeken mijn kinderen toenadering, maar telkens wordt 1 van mijn kinderen buitengesloten ' jij mag niet mee doen' , ' jij bet stom' , ' jij stinkt' . Dan is het ene kind van mij de pineut en dan t andere. Het gaat ook vaak samen met slaan en schoppen. Heel soms kunnen ze wel leuk spelen, en de ouders van t nichtje spreken haar regelmatig aan op haar gedrag. Dan gaat het even goed, maar uit het gezichts en gehoorveld van ouder/opa/oma, gaat ze toch al heel snel lelijk doen. In gezelschap van de familie is het telkens ' ik wil eerst' ' ik wil dit' , ' nee dat doe ik niet' . Heel negatief. Ook heeft het nichtje er volgens mij problemen mee dat haar peuter-broertje van 2 geliefd is bij mijn kinderen. Hij is dan ook heel leuk, speelt fijn en is prettig in de omgang. Omdat de meeste keren dat wij nichtje zien bij opa en oma is, en ze ver wonen wordt er altijd bij opa en oma gegeten met de hele familie aan tafel. Heel gezellig zou je denken. Nichtje zit helaas de hele maaltijd er doorheen te gillen wat ze wil en wat ze niet gaat eten, of ze barst spontaan uit in een krijsend lied. Elk bezoek eindigt er altijd mee dat nichtje grove dingen zegt tegen opa ' jij kijkt scheel met je stomme bril' . En als de moeder van t nichtje daar iets van zegt gaat ze gewoon door. Opa probeert dan rustig te zeggen dat hij dat niet lief vindt. En dan gaan de ouders van t nichtje zich ermee bemoeien en ontstaat er ruzie over wie wat mag zeggen over het gedrag van nichtje.
Mijn kinderen weigeren nog te gaan als nichtje ook komt. Oma zegt dat ze t niet snapt want nichtje verheugd zich zo erg op de komst van mijn kinderen en om mij en mijn man te zien. Opa vind dat nichtje te soft wordt aangepakt.....

Kortom; er is iets aan de hand en ik weet niet wat dat is. Nichtje is 8 jaar en als ik eerlijk ben durf ik niet goed advies te geven aan de ouders van nichtje omdat elke opmerking uitmond in ruzie en wegstormende ouders van nichtje.

Nu heeft de moeder van nichtje aangegeven aan oma dat ze dit jaar geen sinterklaas bij oma en opa wil vieren ivm het gedrag van nichtje. Het is misschien allemaal teveel voor haar. Oma ziet de hele familie uit elkaar vallen en wil perse iets doen ' met alleen soep dan?' . Ik vrees dat met alleen soep ook de balletjes door de kamer vliegen en steun het verzoek van de moeder van nichtje. Wij zijn blij dat we dit jaar niet die ellende hoeven te doorstaan.

Weet iemand wat er misschien aan de hand is met t nichtje en hoe ik de ouders zou kunnen helpen in de start van een zoektocht naar hulpt voor nichtje?

Alle hulp is welkom.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Isabella Caramella

Isabella Caramella

28-10-2012 om 15:31

In de gauwigheid

Wat ik denk: er is niks aan de hand, je nichtje zit gewoon niet lekker in d'r vel. En e.e.a. wordt versterkt hoe iedereen op haar reageert, iedereen bemoeit zich met haar. Als ze de hele tijd hoort dat ze het niet goed doet en dat ze niet leuk is wordt haar gedrag van kwaad tot erger. Als iedereen er tegenop ziet dat zij komt voelt zij dat en dat helpt natuurlijk ook al niet. Het helpt misschien als alleen de ouders wat zeggen over haar gedrag en alleen als het de spuigaten uitloopt. De rest houdt zich oostindisch doof. Ik vind het heel zielig voor dit meisje met al die volwassenen die haar de hele tijd corrigeren.

En gezellig samen eten? Niet alle kinderen hebben daar het geduld voor. Ik zou de kinderen aan een tafel apart zetten, met een stapel pannenkoeken. Zitten ze bij opa en oma de hele tijd binnen? Dat is ook geen goed idee, sommige kinderen hebben het nodig om even buiten uit te razen.

Guinevere

Guinevere

28-10-2012 om 15:52

Sinterklaas

Ik zou met Sinterklaas gewoon naar Opa en Oma gaan. Dat de familie van nichtje een keer niet komt doet daar niks aan af, dat betekent natuurlijk niet gelijk dat de familie uit elkaar valt. Het lijkt me een goede tijdelijke oplossing en misschien gaat het volgend jaar een stuk beter. Oma moet de komst van eenieder niet gaan afdwingen natuurlijk.
Het gedrag van het nichtje kunnen wij hier natuurlijk niet erg beoordelen. Het klinkt niet zo prettig, dat is het enige dat ik eruit kan halen. Als de ouders zich zelf ook zorgen maken (en dat blijkt wel uit je posting) dat zou je kunnen adviseren om eens een gesprek met de huisarts te voeren. Misschien speelt het alleen bij oma en opa maar het kan ook elders problemen geven. Een huisarts moet kunnen doorverwijzen naar de juiste hulp.

Sweety

Sweety

28-10-2012 om 16:09

Reactie

Helaas speelt dit gedrag al ongeveer 6 jaar. Wat ik schetste is maar 1 voorbeeld helaas. Ze wordt zeker niet de hele tijd gecorrigeerd, maar 2x per bezoek zeg maar. Ik wilde alleen maar aangeven dat er wel iets van gezegd wordt.
Vanwege ruimteproblemen is er geen mogelijkheid om de kinderen aan een aparte tafel te zetten. En eigenlijk wil oma vooral voor iedereen koken. Elke keer weer. Ze weet geen andere activiteit te verzinnen. Buitenrazen is volgens opa en oma een ommetje door t dorp. Maar ook daar slaat ze de kinderen en maakt ze rusie over wie op de schommel mag.
Mijn idee was t ook om bijvoorbeeld naar een binnenspeeltuin te gaan. Maar oma vind daar niets aan. Ik denk dat oma even niet zoveel te willen heeft.
Ik heb ook het idee dat t nichtje er zelf net zoveel last van heeft als wij. Ze kijkt ook altijd heel beteuterd als ze ziet dat ze boze reacties krijgt. Net alsof ze zich het gewoon pas realiseert wat ze doet als de reactie van de omgeving komt.
Helaas vrees ik dat t meer is dan even niet lekker in d'r vel zitten. Er zijn de afgelopen 4-5 jaar geen ontmoetingen meer geweest waarbij er geen escalaties zijn geweest.
Oma en opa willen vooral dat alles samen gebeurt. Ze zijn als de dood als er iets gedaan wordt waarbij enkele familieleden niet aanwezig zijn. Bnag dat hun dat ooit nagedragen wordt. ook al hebben we 100x gezegd dat ze dat gewoon moeten doen. En ik ben stiekem blij dat ik niet de zoveelste feestdag verknald zie worden.

En over ' de hele tijd corrigeren' ; je moet het zien als ' nichtje, je mag niet slaan'. Of moeten we toestaan dat ze uitscheldt en slaat?

Isabella Caramella

Isabella Caramella

28-10-2012 om 17:11

Slak

Nee, natuurlijk kan je slaan en schoppen niet tolereren. Maar opmerkingen 'opa je bril staat scheef' leken me niet zo erg. Je moet niet op elke slak zou leggen, zeker niet bij dat kind. Maar voor iedereen is het wel heel vervelend zo op de tenen te moeten lopen.

Wat sinterklaas betreft: opa en oma kunnen ook de ene dag bij het ene gezin en de andere dag bij het andere gezin op bezoek komen, natuurlijk kan je het sinterklaasfeest niet onthouden aan haar. Dat ruimtegebrek maakt wel dat het nog lastiger wordt voor je nichtje om zich goed te gedragen. Dus jullie kunnen ook daar naar toe, maar als het zo escaleert even niet met drie families bij elkaar, dan maar wat verder rijden.
En oma wil graag koken, maar als het zo ongezellig wordt waarom dan niet apart voor de kinderen? Mijn jongste is een moeilijke eter en krijgt bij opa en oma gewoon een boterham of patatjes: hij zoet en wij kunnen gewoon gezellig eten.

Als ze ook thuis en op school problemen heeft kan je de ouders aanraden eens naar de huisarts te gaan. Vanaf het beeldscherm hier zie ik geen stoornis. Misschien is integratieve kindertherapie iets voor haar. Maar of de ouders daar open voor staan is nog maar de vraag. Ik zou vooral niet zeggen dat je denkt dat er 'meer aan de hand is', maar meer dat je ziet dat ze niet lekker in d'r vel zit.

Advies

je schrijft: Weet iemand wat er misschien aan de hand is met t nichtje en hoe ik de ouders zou kunnen helpen in de start van een zoektocht naar hulpt voor nichtje?

Hebben de ouders jou om advies gevraagd? Als ik het zo hoor is het een vrij gedwongen situatie. Oma wil dat iedereen tegelijk komt. Oma wil koken. Oma wil dat iedereen 'gezellig' aan tafel eet en niet met een bord pannenkoeken op schoot een dvd kijkt.

En daar is dan dat nichtje, die er door heen gilt, die niet gezellig samenspeelt, die ziet dat iedereen haar broertje wel lief vindt, en die in een stramien moet waar haar niet past en nu heeft nichtje hulpverlening nodig.

Tja.
Mijn advies is dat oma hulpverlening nodig heeft. Kinderen die als het even kan gezamenlijk zeggen: tot hier en niet verder. Niet alleen jij bepaalt wat gezellig is. Nodig de hele familie uit voor een middag binnenspeeltuin. Laat iedere ouder alleen zijn eigen kinderen aanspreken op ongepast gedrag. Eet patat met je handen en doe wie het harst kan zingen. Complimenteer schoonzus en nichtje als ze iets aardigs doen. Maak er een feestje van, ook voor hen.

Maar als jij en/of de rest zeggen dat nichtje een afwijking heeft (ook al heeft ze die echt!) en zich er mee blijven bemoeien steven je aan op wat je het mist graag wilt: een familie die uit elkaar valt.
Loes

Sweety

Sweety

28-10-2012 om 18:32

Isabella

Nichtje zegt niet ' opa je bril staat scheef'. Ze zegt ' he schele met je stomme bril' . Dat zeg je toch niet tegen je opa? Ze heeft nog meer grove beledigingen geuit. Dit was maar 1 voorbeeld.

Ze zegt ook te pas en te onpas sukkel tegen mijn kinderen. Zonder dat er een reden is.

T lijkt nu alsof nichtje in een stramien moet, maar ze kan geen minuut zonder schelden, ruzie, schoppen, slaan, huilen, dreinen, zeiren en zo. Ook als we precies doen wat zij wil. Ik ken geen enkel ander kind in mijn omgeving wat zo doet.

Ik hoef niet te komen waar zij is, maar moet. En de zin vergaat me een beetje....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dorle

dorle

28-10-2012 om 18:56

Ik snap het niet

Wie heeft er eigenlijk een probleem?
Ouders van nichtje zeggen we komen niet omdat nichtje voor ruzie zorgt. Dus dat lijkt voor deze sinterklaas opgelost.
Jij bent ook blij dat nichtje niet komt, je kinderen ook, dus geen probleem.
Oma misschien? Die wil graag alles bij elkaar houden. Maar ja oma schrijft hier niet, dus dat is het ook niet.
Of klopt mijn gevoel dat het je stoort dat er niet met de ouders te praten is over het moeilijke nichtje?
Is er wel een probleem, behalve dan dat nichtje door welke oorzaak dan ook, vervelend doet?

dorle

dorle

28-10-2012 om 18:59

Anders moet je het probleem anders definieren, namelijk nichtje doet zo brutaal/rot/agressief en ik weet niet hoe er mee om te gaan?

Karmijn

Karmijn

28-10-2012 om 20:01

Twee centen

Sweety, als ik je beschrijving zo lees, dan is er wat aan de hand met je nichtje. Dit lijkt mij best wel extreem. Als moeder van een kind, wat in het verleden ook heel negatief en onaangepast gedrag vertoonde, voel ik erg met haar mee. Arm kind.
Alleen is dat verder voor jou, niet zo belangrijk, wat haar nu precies mankeert. Als de ouders laten merken dat ze het niet meer weten, kun je ze naar de huisarts verwijzen. Maar verder ligt dat buiten jouw invloedsgebied.
Er zijn wel dingen die je wel kunt doen, als tante. Ten eerste kun je proberen om te accepteren dat dit meisje zich niet zo gedraagt uit onwil, maar uit onvermogen. Dat blijkt duidelijk uit het feit, dat ze zich wel verheugd op de familiebijeenkomsten. Het klinkt alsof haar verwachtingen te hoog gespannen zijn, en dat ze dan overprikkeld en overvraagd raakt en dan haar emoties niet meer in de hand heeft. Ten minste, zo ging het bij onze zoon. Wij zijn een tijdlang helemaal niet naar familiebijeenkomsten met hem geweest. En als we wel gingen, zorgden we altijd dat hij een 'escape' had. Even buiten lopen met een van ons. Met een koptelefoon achter een ds. Even in de logeerkamer van opa en oma een spelletje met hem doen. Zodat hij even uit de drukte was.
Het negatieve gedrag zou ik negeren. Het heeft weinig zin om daar boos om te worden, want als dat hielp, dan had ze het allang afgeleerd. Het heeft ook weinig zin om er iets van te zeggen. Als dat hielp had ze het ook allang afgeleerd. Het gedrag is in feite niet het probleem. Het onvermogen van je nichtje om met de situatie om te gaan, dat is het werkelijke probleem.
Wat wel kan helpen is bedenken in welke situaties ze zich specifiek zo gedraagt en die situaties proberen te veranderen of te vermijden.
Vaak is het gedrag van kinderen waar 'iets' mee aan de hand is, helemaal niet zo onvoorspelbaar als het lijkt. Er zullen vast specifieke dingen zijn, waar zij niet mee om kan gaan.
Misschien is dat drukte, veel mensen om haar heen. Misschien is dat het verdelen van haar aandacht over meer dan een persoon. Misschien kan ze er niet mee omgaan om op haar beurt te wachten bij een spel. Misschien lukt het haar niet om haar gevoelens te verwoorden. Misschien is het wel te lang aan tafel zitten. Of de druk van 'het moet gezellig zijn'. Of misschien is het allemaal wel te onvoorspelbaar voor haar.
Daar kun je als tante over nadenken (als je dat wilt). Je kunt het ook aan je nichtje vragen als het 'mis' gaat. Bij onze zoon met gedragsproblemen, was en is de eerste vraag altijd: 'Wat is er aan de hand?' Het antwoord op die vraag, kan al heel verhelderend zijn.
Misschien is het handig om met de ouders van het meisje in gesprek te gaan. Je kunt dan zeggen, dat je merkt dat de bezoekjes niet zo leuk voor haar verlopen en wat er anders zou kunnen gaan, om het wel leuk te maken.
Ouders van een kind met gedragsproblemen bevinden zich vaak in een isolement. De veroordeling van de mensen om je heen is enorm. Mensen denken vaak, dat je kind zich misdraagt, omdat je het kind niet goed opvoedt. Omdat je te veel toegeeft, of omdat je niet genoeg straft. Maar boos worden en straffen versterken de gedragsproblemen. En er worden miljoenen kinderen verwend en slecht opgevoed, maar die vertonen die gedragsproblemen niet. Het ligt echt aan de onvermogens van het kind, om met bepaalde situaties om te gaan.
Dat lijkt mij bij jouw nichtje ook het geval, omdat ze vanaf zo jonge leeftijd al dit gedrag vertoonde.

Sweety

Sweety

28-10-2012 om 20:09

Karmijn

Ik kan maar kort reageren, maar je slaat de spijker op z'n kop! Ik ga met je tips aan de slag.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

28-10-2012 om 22:10

Lastig zeg

Sommige mensen zijn gewoon echt niet goed in een groep, en zeker kinderen, gaan dan allerlei rare dingen zeggen en doen.

Wat ik zou doen, is haar eens een weekendje bij jou uitnodigen. En dan wel lekker een dvd opzetten, en naar een binnenspeelplaats gaan. Gewoon eens kijken of het beter gaat als ze zich wat meer op haar gemak gaat voelen. En haar heel veel complimentjes geven over alles wat ze wel kan. Laat haar meehelpen met koken en dat soort dingen, dat vinden kinderen op die leeftijd vaak geweldig.

Ik heb een 4-jarige, die echt ontzettend lief is, maar als ik hem ophaal van een dag school, dan is hij agressief en brutaal. Dan laat ik echt heel veel gaan, want ik weet dat het thuis na wat toast en een half uurtje op de bank weer over is, en als ik hem dan ter plekke probeer te corrigeren een drama wordt. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat je heel weinig kunt zeggen over haar algemene gedrag als je haar enkel ziet in bijeenkomsten, die haar zo te horen helemaal niet liggen.

Niet oplossen maar een betere situatie krijgen

Je zit ermee zoveel is duidelijk. Eerst moet je erachter komen waarom je ermee zit. Wil je die familiebijeenkomsten nog wel? Of wil je iets voor nichtje doen of voor die ouders of wil je juist dat jouw kinderen er meer plezier aan beleven? Of wil je juist zelf ook dat de familieband niet verstoord wordt?

Ik zou nichtje vaker bij jouw thuis laten komen, om te logeren, om een vakantie door te brengen. Zodat ze bij jullie zich in ieder geval op d'r gemak voelt en ook dat jullie er beter mee om kunnen gaan en een beetje ook om de ouders te ontlasten?
Kan je dat niet aan je broer aanbieden? En dan doe je tijdens die logeersessie gewoon zoals je zou doen met elke willekeurige loge.
Ik zou wel opkomen voor je eigen kinderen bij sla en scheldpartijen van wie dan ook, ongeacht wat de oorzaak is. Gewoon zoals je dat normaal ook zou doen. Gewoon rustig, ingrijpen. En daarbij hoef je niet op je tenen te lopen omdat het niet mag van je broer of schoonzus. Het betreft toch ook jouw kinderen, die dan de dupe zijn en dat allemaal maar over zich heenkrijgen en er nog begrip voor moeten hebben ook? En zeker als je broer of schoonzus het niet doet. Dat is ongewenst gedrag en jouw eigen kinderen moeten ook weten dat dat te ver gaat. En aangeven dat ze het ook zelf mogen doen, maar dat je dat niet pikt dat er niks van gezegd wordt, omdat het jouw kinderen ook betreft. En dan gaat het er niet om wie er gelijk heeft in bepaalde situaties of wat de aanleiding was, alleen dat schelden en slaan niet mag.
En misschien kan je een andere invulling bedenken als je nichtje wat beter hebt leren kennen voor die familiebijeenkomsten? Iets waar iedereen wat meer zichzelf kan zijn? Een boswandeling ofzo met aansluitend pannekoeken of patat in een kindvriendelijk restaurant? Is ook minder druk dan een speelparadijs(voor opa).
Ik moet ook eerlijk zeggen dat met z'n allen op elkaar lip zitten zoveel uur totdat oma het eten opdient en dan ook nog netjes aan tafel en eten dat dat ook wel vraagt om problemen.
Dat eten an sich snap ik dan weer wel...als je allemaal van ver komt is dat praktisch gezien wel handig. En w.s. voelt oma zich dus daar verantwoordelijk voor.
groeten albana

Alcedo atthis

Alcedo atthis

29-10-2012 om 09:06

Herkenbaar

Karmijn heeft alweer heel veel nuttige dingen geschreven, ik heb daar maar weinig aan toe te voegen. Nou ja, alleen dan dat ik ook zo'n kind heb. Mijn zoon van bijna 11 lijkt nogal op jouw nichtje. Kan zich enorm verheugen op een feestje en iedere minuut vragen waar de anderen blijven. En als iedereen er is, is hij zo overprikkeld, dat hij de plank geregeld mis slaat. Hij heeft bovendien dan een bepaald beeld van hoe de dag moet verlopen, en raakt in de stress als het iets anders loopt (emn dat doet het natuurlijk altijd). Sint is helemaal zo'n stress-uitje. Een doorsnee kind is al flink hyper, bij hem slaat dat snel door in een driftbui of huilpartij.
Geduld - geduld - geduld. En altijd positief naar het kind blijven kijken. Dat zijn de sleutelwoorden bij ons. We hebben veel geleerd uit de boeken 'Het Explosieve Kind' en 'Slim maar...'. En door op dit forum te lezen en te schrijven. Vooral in de rubriek Zorgenkinderen. Het kind heeft het moeilijk. Als ouder/tante/oma kun je laten merken dat je dit ziet. "Lastig he, al die drukte op dit soort dagen. Kom je even met mij mee naar de keuken, Kunnen we even samen rustig hapjes klaar maken". Dat soort dingen. Kind zo nu en dan een spiegel voorhouden, laten merken dat je ziet dat het moeilijk is, en helpen om met de situatie om te gaan. Een meisje van 8 kan trouwens zelf ook meedenken over escapes/oplossingen. "Straks is iedereen er weer, en wordt het druk. Zullen we alvast iets verzinnen wat we kunnen doen als je je boos voelt worden?" Soms is het heel simpel: even in een apart kamertje gaan zitten met een doos Donald Ducks bijvoorbeeld.
Zoon is nu 10 en het gaat trouwens duidelijk beter. Hij heeft inmiddels meer zelfinzicht. Tegen Sint zien wij inmiddels niet meer echt op

lizelot

lizelot

29-10-2012 om 10:49

Herkenbaar

Van twee kanten....mijn zoon heeft veel moeite met neefjes en familie.
Maar aan de andere kant kreeg ik moeite met ee nichtje.Brutaal,niet reageren,vervelend gedrag op verjaardagen en familiebijeenkomsten.En hoewel i kzelf heel goed wist hoe dat voelt als ouder en voor een kind,door mijn eigen zoon,probeerde ik aardig te blijven,maar m'n nichtje prikte daar doorheen doordat mijn ogen,lichaamstaal niet aardig waren.Daar kwam ook nog bij dat mijn zoon een makkelijk slachtoffer was,dus reageerde ze zich op hem af door te pesten en kreeg ze een andere opvoeding.Wij leren onze kinderen te delen ,vriendelijk te zijn en niet te schelden.Mijn nichtje werd zeer assertief opgevoed,loopt al sinds ze kan lopen op straat is dus erg streetwise,woorden als sukkel,trut,mongool is in dat gezin normale taal.We kwamen in een kringetje en en werd steeds vervelender.Tot ik zover was dat IK het wilde veranderen.De eerstvolgende keer dat ze kwam bij een verjaardag zorgde ik dat ik in de keuken was toen ze binnenkwam en vroeg haar meteen bij me om haar taart en drinken te laten kiezen.Dat was voor haar fijner dan in een volle kamer,terwijl iedereen op haar reaktie lette.De kinderen bleven in de kamer,niet meer boven,om het pesten tegen te gaan.En ze is net zoals andere zeggen een paar keer komen logeren.Mijn zoon kan ook niet tegen teveel prikkels,hij mag wel naar zijn kamer,nichtje mag nu mee,maar pestende neefjes niet.En als we op een feestje bij familie zijn mag hij zijn DS mee en zit hij naast me.
Als ik je verhaal zo lees wil je nichtje wel,maar krijgt ze inderdaad teveel prikkels en je zegt dat het al een aantal jaar zo is.Misschien voelt zij ook wel wat negatieve energie.Probeer dit te doorbreken.Misschien helpt het om een keer een hele middag met de kinderen bezig te zijn.Bij ons was het altijd zo,de kinderen moesten zich maar vermaken en de ouders zaten gezellig te doen en keken niet naar de kinderen om.Ga met ze aan tafel zitten,een spelletje doen.Betrek nichtje een keer extra.En vooral een week-end logeren.Dat heeft hier wonderen gedaan.Nichtje zoekt me nu juist op als er een verjaardag is.Ik richt me dan even speciaal alleen op nichtje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.