Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Monique D

Monique D

17-04-2011 om 20:31

Moeite met gaan slapen

Een steeds terugkerend probleem voor mijn 9-jarige zoon is de overgang van dag naar avond, van bezig zijn naar slapen gaan dus. Hij kan moelijk tot rust komen. Zodra het hele avondritueel (douchen, even voorlezen, even zelf lezen, licht uit en lekker onderstoppen) afgerond is begint hij vaak geluiden te maken of te zingen. Als we, naar zijn idee, te vaak zeggen dat hij stil moet zijn wordt hij geïrriteerd en gaat hij soms nog meer of nog hardere geluiden maken. Of we krijgen een reactie zoals "maar ik wil geluid maken dus ik stop niet" etc. Het komt minstens 1 keer per week voor dat hij wel een uur of langer bezig blijft. Hoe meer wij mopperen hoe erger het wordt.

Het is enkele maanden heel goed gegaan doordat zijn vader of ik boven bleef lezen tot hij en zijn broertje sliepen, dan voelden ze zich niet zo alleeen, maar dit werkt inmiddels niet meer. (Het is gewoon geworden dat we er zitten.)

De enige manier waarop hij rustig wordt is door héél rustig op hem in te praten maar dat is niet altijd op te brengen...

Wie heeft er tips ???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Margriet*

Margriet*

17-04-2011 om 20:35

Waarom moet hij

perse stil zijn. Mijn dochter doet het ook af en toe voor het slapen gaan, zingen dan, en die wordt er rustig van. Hij vindt de aandacht heerlijk die jullie hem geven door boven te blijven zitten (precies onze zoon een tijdje geleden). Maar des te minder aandacht je hem geeft des te minder lol voor hem.
Ik denk dat als je er weinig aandacht er aan geeft het vanzelf stopt. Tenminste dat was bij ons de ervaring. Hij mag geluid maken maar niet om een reactie of antwoord uit te lokken van jullie.

Monique D

Monique D

17-04-2011 om 21:18

Broertje

Hij moet rustig zijn omdat hij zijn broertje wakker houd die graag wil slapen en omdat we gemerkt hebben dat hij steeds meer kabaal gaat maken als we hem laten gaan (maar nu ik dit schrijf kan dit die vraag naar aandacht zijn waar je het over hebt... de moeite waard om over na te denken...)

Hier 'hummen'

Jongste heeft van heel jong af aan 'gehumd' als ze in slaap wilde vallen. Zo noemen wij het, ze doet 'hum,hum,hum' enigzins binnenmonds, soms harder, soms zachter.Soms het de mond open, soms met de mond dicht. In verschillende toonaarden, het lijkt soms wel een liedje,hoewel ze de liedjes (qua toon) dan wel de hele tijd vernieuwd.
Die begon daar al mee toen ze 2 was ofzo.
Ja daar kon oudste ook niet van slapen. Maar het was niet anders en ze moest er maar aan wennen. Veel mensen hebben mij verzekerd dat het redelijk normaal is als kinderen zulke 'gewoontes' hebben bij het inslapen. Oudste is er na een tijdje aan gewend geraakt. Jongste slaapt nog steeds bij tijd en wijle slecht in en humt dan ook soms weer.Het zijn nu meer periodes (b.v. hoogzomer als het warm is) en allang niet meer constant, dat constante is al opgehouden toen ze rond de 4 was.
Ik denk dat je er ook niks mee bereikt door iedere keer naar boven te gaan en allerlei oplossingen aan te dragen. Ze moeten slapen en als dat niet lukt in ieder geval in bed liggen tót ze slapen en hoeven jullie niet te roepen....ook niet als ze niet kunnen slapen. Dan hebben ze gewoon pech gehad. En moeten ze wachten tot ze wel slapen. Vooral door allerlei irritaties(kan niet slapen) zal de slaap niet gauw komen........
Er is hier echt niemand die nog wakker ligt van het gehum van jongste. We zijn er gewoon aan gewend...hoogstens dat een logeetje eens vraagt wat dat toch is en dan leggen we het uit en klaar. Ook nog nooit gehad dat een logeetje niet kon slapen daardoor. Soms humt jongste ook midden in de nacht,dan hoor ik het en constateer dat ze wakker is geweest blijkbaar en slaap zo weer verder.
Als je aan een autobaan naast je huis of aan een trein elk half uur vlakbij je huis laat staan aan een geluid makend broertje.
groeten albana

Puck

Puck

18-04-2011 om 08:39

En hoe laat speelt zich dat af

Ik merk dat als onze 9 jarige om 8 uur naar bed gaat ze ook minstens nog 1,5 uur in bed ligt te zingen en wakker te zijn. Prima, ze rust er toch van uit.
Als ze echter pas om een uur of 9 naar bed gaat slaapt ze direct. En 's morgens maakt het voor het humeur en op gang komen niet uit. Ze heeft dus kennelijk om 8 uur nog gewoon geen slaap.
Misschien dus eens proberen om er A. geen probleem van te maken en te kijken wat er gebeurt als hij later gaat slapen of B. structureel later naar bed.
In ieder geval heeft boos worden natuurlijk weinig zin.

m ik

m ik

18-04-2011 om 09:46

Hier ook

herkenning, want onze dochter doet het ook. Soms hummen, soms zingen net zolang tot ze in slaap valt. Oudere broer en zus zijn er aan gewend en vallen gewoon in slaap.
Zoals anderen al aanraden zou ik het gewoon een tijdje negeren. In het begin zal hij dan wsl, zoals je zelf al schreef, het harder gaan doen, "want dan komen papa en mama misschien wel". Wie weet stopt hij er op een gegeven moment wel helemaal mee als hij doorheeft dat jullie niet meer komen.
Succes ermee in ieder geval !

ik deed het vroeger ook altijd. Zoiets als dat hummen wat albana bescrhijft. Met beweging ook nog, op mijn knieen liggend voor- en achteruit.
Ik ging een keer logeren, en toen kwamen ze steeds vragen of er iets was. Nou nee natuurlijk. Ik vond het wel irritant dat ze steeds kwamen. En toen wilde mijn zus (die daar ook logeerde) naar huis, en ik ben maar meegegaan.
Het is trouwens vanzelf overgegaan, want nu doe ik het niet meer. Ik wiebel alleen nog met mijn voeten.

Mijn dochtertje van 4

ligt vaak met haar hoofd tegen de muur te bonken, tot ze in slaap valt. Dan is het ineens stil.
Dit heeft ze al zolang als ze kan omrollen (dus vanaf ong. 6 mnd). Toen was het nog tegen de spijltjes van het bed, nu tegen de muur. Je kunt aan dit soort dingen, naar mijn mening, weinig doen.
Ik heb het zelf ook een hele tijd gehad en wiebel nog steeds heen en weer in bed, met mijn hele lijf. Het maakt mij nog steeds rustig (en ik ben 30 ).

xxx

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.