Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mythen en sagen voorlezen

Ik zoek een geschikt boek over Griekse mythen en sagen om voor te lezen aan kinderen vanaf een jaar of 6, 7. Wie weet een leuk boek dat hiervoor geschikt is?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

De boeken van simone de kramer

Zij heeft boeken geschreven over de strijd om Troje, de omzwervingen van Odyseus, Griekse tragedies. Vond mijn zoon erg leuk, hij las ze toen hij 7 was.

skik

Imme dros

Odysseus en Ilios. Dat leidde hier tot vragen als: hoe wist Odysseus nou dat hij verliefd was op Penelopeia? En het is een heldenverhaal.

Aarghh

ik had een heel lange reactie geschreven, maar die is niet gepost. Balen.

voor de leeftijd van 6/7 vind ik Simone Kramer nog wat te droog. Die ging hier echt lopen bij een jaar of 8/9. Els Pelgrom vind ik net zo leuk, met mooiere illustraties (The Tjong King), maar zij heeft minder verhalen hertaald. Dus dan krijg je overlapproblemen met Kramer.

Wij begonnen met andere boeken, bijvoorbeeld van Christofoor. De scheppingsverhalen uit alle windstreken, en enorme klapper was Lugalbanda, het verhaal over de vader van Gilgamesj.
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/lugalbanda/1001004002724914/index.html
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/scheppingsverhalen-uit-alle-windstreken/666796773/index.html

Ik ken geen boeken waarin de Griekse verhalen al voor de leeftijd van 6 zijn geschreven. Ik zou dus eerder uitwijken naar mythen en sagen uit andere culturen. Bij ons spreken die beter aan op de leeftijd van 6/7. Er is zo'n rijkdom aan boeken, juist bij Christofoor. Ook vaak in de ramsj, die scheppingsverhalen zijn nog maar 6.90, prachtig geillustreerd boek.

Succes met kiezen!

krin

krin

29-04-2012 om 22:18

Probeer het zelf

Veel van die hervertellingen proberen toch teveel van het oude erin te proppen, het te verantwoord te doen, zeg maar. Je moet eens opletten hoe vaak er dingen gebeuren die je kunt aangrijpen om er even een Griekse mythe tussendoor te gooien. Gewoon, met een paar minuten verteld, beetje spanning erin. Zo zijn 'mijn' versies van Odysseus en de Cycloop, Theseus en het Labyrint, Daedalus en Icarus en de taken van Hercules hier al voorbijgekomen. Is ook mooi voorwerk voor als ze wel oud genoeg zijn voor die wat drogere boeken zoals van Kramer.
Overigens ben ik het van harte eens met de tip van Rodebeuk. Dat zijn leuke boeken, en het maakt het plaatje wel compleet om ook mythen en sagen uit andere hoeken van de wereld te leren kennen.

Hertellen

mijn moeder las vroeger voor uit de prisma pocket van Schwaab. En als het taalgebruik te ingewikkeld was dan zei ze het in eigen woorden.

Ik zou denk ik eerder het verhaal in eigen woorden vertellen i.p.v. voorlezen, dan leeft het toch meer.

Helden en boeven

Mijn zoontje van 7 vond dit boek erg leuk:

http://www.pluizer.be/kinderboeken-jeugdboeken/helden-en-boeven

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.