Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Roosje

Roosje

09-09-2013 om 22:11

Naar bed brengen

Knurf

Knurf

15-09-2013 om 19:15

nou

ik was eerlijk gezegd erg blij dat mijn dochter op een bepaald moment zelf kon lezen. Heus, ik ben dol op haar, doe graag (leuke) dingen met haar, wacht zonder enig probleem een uur bij de sporthal tot haar turnles is afgelopen (tijdschriftje mee, het is te ver om naar huis en terug te rijden) en meer van dat soort dingen. Verhalen aanhoren, geen probleem. Helpen met huiswerk, ook geen probleem.
Maar 's avonds rond acht uur ben ik echt wel een beetje klaar voor die dag. Dus gaat ze tegenwoordig zelf naar boven (ik let nog even op of ze echt twee minuten poetst), en dan gaat ze heerlijk zelf lezen in bed terwijl ik iets anders doe. Soms vouw ik tegelijkertijd de was op (meestal gaat ze dan vertellen waar het boek over gaat), of ik ruim wat op. Voordat het licht uitgaat in haar kamer, kom ik nog even een nachtkus geven. En natuurlijk heeft ze dan nog wat te vertellen
Maar verder niet hoor, ik heb er domweg het geduld niet voor.

Knurf

Als jullie hier allebei gelukkig mee zijn, dat is dat toch een prima dagafsluiting? Sommige kinderen lezen veel liever zelf zodra ze dat kunnen. Als ik op een cliffhanger stop, leest mijn oudste zelf ook wel eens door.
Toevallig houd ik zelf veel van voorlezen. En ik vind het juist prettig dat mijn kinderen dat ook nog steeds willen. Doordat ik drie kinderen heb, is het wat lastiger om één-op-één-momentjes te creëren. Aan het eind van de dag zijn die momenten daarom toch wel kostbaar. En of je nu een beetje bijpraat, of voorleest, of allebei, dat maakt op zich niet uit. Ik denk dat dergelijke rituelen bij zowel de ouders als de kinderen moeten passen. Hoe je ze invult, maakt dan minder uit.

Knurf

Knurf

16-09-2013 om 12:09

klopt genista

wij zijn maar met zijn tweetjes, dus hebben we al veel momenten samen. Natuurlijk is ze ook regelmatig bij haar vader, en komen er vriendinnetjes over de vloer, maar ze hoeft mijn aandacht feitelijk nooit te delen. Dan is dat samen lezen inderdaad een stuk minder belangrijk.
Bovendien is ze een regelrechte Kabouwter Kwebbel, dus mij bijpraten doet ze (bijna) 24 uur per dag

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.