Juulia
17-03-2013 om 10:06
Net 6 en zo vroeg wakker
Mijn jongste is net 6 geworden. Nu is het nooit een langslaper geweest, maar op het moment is het echt drama. Iedere ochtend is hij tussen half 5 en half 6 wakker. Ik heb al het een en ander geprobeerd maar de gouden tip heb ik nog niet gevonden.
Het probleem is dat hij zijn slaap wel nodig heeft en dus vanaf 16 uur een enorme dut krijgt: rode wangen, huilerig, niet te genieten. Hij moet dus eigenlijk echt wel langer slapen. Maar hoe krijg ik dat voor elkaar?
Hij komt als hij wakker is braaf vragen of hij mag gaan spelen. De afspraak is dat dat niet mag tot 6 uur en dat hij dus terug naar bed moet. Dat levert dus al het eerste drama op. Vervolgens gaat hij boos terug naar zijn kamer en gaat in bed liggen om vervolgens binnen een paar minuten weer aan mijn bed te staan.
Wat doe ik fout? En hoe laat ik hem langer Slapen ( en mezelf dus ook)?
Juulia

P
17-03-2013 om 10:28
Tip
Zorg voor een nachtlampje op tijdschakelaar en een beloningssysteem. Beloon hem met een sticker of zoiets als hij pas naar jullie komt als het lampje aan of uit gaat en zorg dat hij wat zachtjes kan spelen op zijn kamer. Zet de eerste keer het lampje op de tijd dat hij normaal komt en elke dag zet je het ding 5/10 min later.
Maak straks ook gebruik van de zomertijd maar vergeet niet om dan ook later te gaan eten als dat even kan 's avonds anders is hij met een paar dagen weer terug naar de oude tijd.

Jippox
17-03-2013 om 10:48
Hier ook
Zoon van net 6, ook altijd maar zo extreem vroeg op. Wel gaat hij meestal liggen lezen, dus dat is dan in ieder geval een rustige bezigheid èn eentje waar anderen niet van wakker worden. We hebben hem een wekker gegeven zodat hij nu kan zien of het al tijd is om op te staan of niet. Maar dat veranderd niets aan de tijd dat hij wakker wordt natuurlijk...
Ik vraag mij wel eens af: kan zo'n jong kind oververmoeid raken door altijd zo vroeg wakker te worden, of reguleert dat zichzelf wel?

pooh bear
17-03-2013 om 12:48
Inderdaad zomertijd
Ik gebruikte ook altijd de zomertijd bij mijn dochter ideaal als het werkt win je er een uur mee.

Serra
17-03-2013 om 19:58
Lampje
Wij gebruikten ook een lampje met tijdschakelaar. Pas om 7 uur uit bed. Punt. Uiteindelijk dan; eerst opgebouwd van vroege tijd van wakker worden met stappen van 10 à 15 minuten. In de tussentijd steeds met zelfde boodschap terug sturen/brengen. En niet spelen of lezen, in bed en als je niet kunt slapen is niet erg, dan rust je. Stil liggen met je ogen dicht. En het heeft gewerkt, al vrij snel. Zomer en wintertijd overbruggen wij in 3x van 20 minuten (de verkeerde kant op).
Mijn ervaring is dat consequent zijn in deze zowel voor hen als voor mij makkelijker was. Ik hoefde met slaperig hoofd niet na te denken en zij wisten waar ze aan toe waren.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Temet
17-03-2013 om 21:29
Inderdaad
De truc met het lampje en de tijdschakelaar. Dat doe ik bij zoon al sinds voordat hij 3 was, want hij was ook altijd erg vroeg wakker en ik ben geen ochtendmens. Inmiddels is hij 7 en kan klokkijken, dat lampje is al heel lang niet meer in gebruik, en hij mag nu lezen oid tot half zeven, dan mag hij bij ons komen. Maar ik heb ook wel eens gezegd - als hij bijvoorbeeld in een spannend boek bezig was -' als je voor zes uur wakker wordt mag je niet lezen, dan ga je maar weer slapen', anders houdt hij zichzelf nog wakker.
Even doorbijten met je zoon, vrees ik. Dan gaat hij maar met de p in terug naar zijn kamer, maar na een keer of tien snapt hij hopelijk hoe het werkt en neemt hij de moeite niet meer.
Sterkte ermee
Temet

gonniegans
18-03-2013 om 12:04
Verduisterende gordijnen?
Het helpt soms om de kamer echt helemaal donker te maken, zodat de kamer niet licht wordt als de zon opkomt. Verduisterende gordijnen dus, maar dit helpt ook niet bij iedereen helaas.
Je wilt dat je kind langer slaapt. Met het zoethouden tot een bepaalde tijd met een lampje is hij al wel wakker en dat wil je juist niet.
Verder: hoe laat gaat hij naar bed? Soms helpt het om 'm een uurtje later naar bed te laten gaan. Helaas ook niet bij iedereen, je zal e.e.a. moeten proberen.

guera
18-03-2013 om 15:19
Tip:ga er zelf es slapen
Hier ook een tijdje hetzelfde. Ik ben op dochters kamer gaan liggen om te kijken of er iets is (geluid? licht? iets anders?) waardoor ze wakker werd. Ik ben erachter gekomen dat onze krantenbezorger MEGA vroeg komt. Om half 6 al met brommer. Dat was hier de boosdoener. Bezorger vriendelijk gevraagd de brommer of afstand te zetten en lopend naar de deur te komen. Dat doet hij heel braaf (krijgt een flinke tip als dank in december .
Verder kan het zijn dat het te koud is. Zo rond 5 a 6 uur is het koudste moment van de nacht. Is zijn deken dik genoeg? Extra deken eroverheen kun je ook proberen.
En inderdaad goed donker maken. Ik slaap zelf ook voor geen meter in een te lichte kamer en dat is geen gewenning. Ik kan het niet.
Ik neem altijd vuilniszakken mee op vakantie en het eerste wat ik doe is de slaapkamerramen afplakken

Sancy
18-03-2013 om 15:33
Gonniegans
Je schrijft: "Je wilt dat je kind langer slaapt. Met het zoethouden tot een bepaalde tijd met een lampje is hij al wel wakker en dat wil je juist niet."
Je kunt een kind niet dwingen om (langer) te slapen. Je kunt een kind wel leren op zijn kamer te blijven en stil te blijven. Een lampje dat aan springt (of uit gaat) werkt daarvoor erg goed is mijn ervaring.

Chris35
18-03-2013 om 18:51
Ik wil je niet ontmoedigen
Maar misschien is dit toch zijn ritme. De bijna 6-jarige dochter van een vriendin van mij wordt haar hele leven al tussen 5 en 6 wakker. Bij gods gratie wordt het wel eens half 7, maar daar wordt niet op gerekend.
En idd, eind van de middag schoon op en om 7 uur slapen. Ze heeft de moed opgegeven dat te veranderen. Nu staat er een wekker op haar kamer en mag ze om 7 uur naar mama toe. Tot die tijd vermaakt ze zichzelf op haar kamer.
Maar ik hoop van ganser harte dat het jou wel gaat lukken!

gonniegans
18-03-2013 om 20:48
Sancy
Klopt, maar de vraag was: hoe laat ik hem langer slapen. Dus dat eerst proberen te rekken en daarna 'opvoeden', dus aanleren dat hij tot een bepaalde tijd in bed/kamer moet blijven.
Wij deden dat destijds met zo'n speciaal slaap/wakker wekkertje maar dat kan natuurlijk ook met een lampje. Bij een kind van 6 moet je dit aan kunnen leren.
Echter, ik zou eerst proberen of je het slapen ook kan rekken, zeker als hij er zelf 's middags zo'n last van heeft. Ik zeg niet dat het werkt, elk kind is anders, maar het zijn dingen om te proberen.

dc
18-03-2013 om 23:27
Da's wel erg vroeg
Ik ben vanaf 5.30 bereid om op te staan met mijn vroege vogels, maar 4.30 i zelfs voor mij nog nacht. Ik zou een paar lagen kleding proberen en zelfs het bed verplaatsen. Daar gelooft mijn man heilig in, en vreemd genoeg werkt het vaak wel. Volgens mij een placeboeffect, maar als het werkt, dan werkt het

amk
19-03-2013 om 10:12
Placebo
het zou kunnen, maar ik merk het ook als mijn hotel bed niet hetzelfde staat (N-Z) als mijn eigen bed.

MarSy
19-03-2013 om 23:41
Klok!
Bij onze vroege vogel hangt er naast haar nachtlampje een grote klok. Vanaf een jaar of 3,5 hebben we geleerd hoe 7 uur eruit ziet, dan mag ze naar ons, ervoor lezen of spelen.
In het begin kwam ze wel eens zeggen dat de klok het niet deed, want het duurde zo lang!! Ook de kamer goed donkergemaakt, nu slaapt ze ook steeds langer, soms wel tot 7.30 uur!!!

P
20-03-2013 om 09:14
Gonniegans
Vaak bereik je toch echt hetzelfde resultaat. Als kind niet meer uit de kamer mag is dat zo saai dat het na verloop van tijd zich gewoon nog eens omdraait en anders maar niet maar dan slaap jij als ouder tenminste wat langer.

Juulia
20-03-2013 om 20:16
Vroege vogel
We zijn gestart met een wekker. Als de 6 er staat mag hij zijn kamer uit. De eerste nacht kwam hij om 4:30 melden dat de wekker het niet deed. Was 's nachts de stroom uitgevallen! Tja...
Vandaag ging het voor het eerst goed! Zowaar dus geslapen tot 6 uur. Maar ik ga ook eens bij hem slapen want volgens de buurman komt de krantenjongen hier ook heel vroeg op zijn brommer. Nu hebben wij zelf geen krant maar de buren dus wel en zoonlief slaapt aan die kant.
En het bed verzetten: nou heel toevallig gaf mij vriendin dat ook als tip mee. Misschien dat we dat ook eens gaan proberen.
Al met al hebben we al vooruitgang geboekt. Hij is weliswaar nog steeds vroeg wakker maar blijft rustig op zijn kamer tot de wekker de 6 aangeeft!
Juulia

P
21-03-2013 om 08:50
Mooi!
Kijk eens aan, het helpt gewoon. Heb je er ook nog een beloningssysteem bij of was dat niet eens nodig?