Lelietje van Dalen
16-08-2012 om 19:05
Netenvraagje
Even een vraagje over neten: kunnen aan het haar vastplakkende neten op enkele centimeters van de hoofdhuid nog levende neten zijn? Of zijn dat oude lege, dan wel dode neten?

Rafelkap
16-08-2012 om 19:20
Dode
dat zijn dode/lege neten. De levenden zitten dicht op de hoofdhuid.

Lelietje van Dalen
16-08-2012 om 19:39
Kapster
Dat dacht ik ook, maar de kapster zei dat zolang ze vastplakken en je ze echt met je nagels moet losrissen, ze leven. En daarom wilde ze niet knippen.

passiebloem
16-08-2012 om 21:51
Niet waar wat de kapster zegt
Ook doden neten blijven plakken, met speciale netenshampoo of cremespoeling kun je ze er makkelijker uitkammen.

Genista
17-08-2012 om 09:07
Klopt niet wat de kapster zegt
De lijm waarmee die neten vastzitten, verandert niet. Ook de neten die al weken aan een haar vastzitten, zitten vást. Als geen luizenprobleem (meer) hebt, dus geen wondjes, kun je het haar eens uitspoelen met een mengsel van azijn en water. Daarmee willen die neten nog wel eens wat makkelijker loslaten bij het uitkammen of afritsen met je nagels. Alleen als je nog luizenbeten op het hoofd hebt, prikt die azijn nogal en dat is niet bepaald aan te raden.

Lelietje van Dalen
17-08-2012 om 12:10
Okay
Dan lijkt mijn vermoeden te kloppen. Altijd fijn. Maar goed, zolang er dus nog neten aan het haar plakken, kan er dus niet geknipt worden. Dus Genista, ik ga graag met jouw tip aan de slag. Kun je me de verhouding azijn/water zeggen en ook hoe lang je dat dan laat inwerken? En moet je het er dan eerst uitwassen en dan kammen of als het er nog inzit?
Alvast bedankt!

Genista
17-08-2012 om 14:03
Verhouding
Ongeveer 1 op 1 water en azijn en dat een paar minuten laten inwerken. Wanneer je daarna kamt, maakt niet zo heel veel uit, het gaat erom dat die lijm ietwat opgelost is. Overigens schijnt het niet altijd te werken (blijkbaar is niet alle luizenlijm hetzelfde), maar het is het proberen zeker waard.