Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

niet bij vriendinnetjes spelen

Hallo allemaal
Mijn dochter van bijna 7 speelt niet bij vriendinnetjes thuis. Ze wil steeds dat haar vriendinnetjes bij haar spelen maar wil nooit ergens anders heen. Ze is vrij dominant en bazig van tijd tot tijd, en wil graag de controle houden. Dat gaat het makkelijkst thuis, waar ze alles kent. Maar sociaal gaat ze de boot missen op deze manier. De vriendinnen willen ook wel eens dat ze bij hun gaat spelen, en laten het steeds meer afweten. Mijn dochter doet dan geen moeite om hen terug te 'winnen'. Ze heeft het op school wel naar haar zin, maar ze heeft maar 1 vriendje in de klas. Dit jaar is ze in groep vier begonnen, waar ze niet veel kinderen echt kende. Haar vriendinnen van vorig jaar zitten in de parallelklas. Dat vind ik niet zo erg, ze hadden niet zo'n goede invloed op elkaar, maar 1 vriendje is wel erg weinig. Op het schoolplein trekt ze nog steeds naar haar 'oude' vriendinnen toe. in haar klas vindt ze weinig aansluiting. Er zitten heel leuke meiden in haar klas, maar zij trekt meer naar 'probleemkinderen' toe. De wilde, brutale kinderen, die vindt ze leuk! Maar ook daar wil ze niet thuis spelen. Ik wil haar graag met de leuke meiden zien, en ook zien dat ze afspraakjes gaat maken. Thuis is ze alleen, dus ze moet het hebben van vriendinnen.
Wie heeft hier ervaring mee, of tips over?

groetjes
Jnet

Sneeuwitje

Sneeuwitje

07-10-2014 om 16:02

hoi

Helpt het misschien om een keer samen te gaan? Koffiedrinken bij de moeder en dan de meiden samenspelen?
Ik heb ook een 7 jarige in groep 4, ze vindt het niet makkelijk om de speelafspraakjes te regelen, daar is soms nog wat 'sturing' of begeleiding bij nodig, al gaat het steeds beter. Ze wisselt wel in de contacten, maar dat komt mede omdat de klas nu voor de 4e keer een andere samenstelling heeft. Het andere stuk (wilde, brutale meiden) ken ik dan weer niet van haar.
Wat zegt ze er zelf over? heb je er al eens met haar over gepraat, waarom ze alleen bij jou thuis wil?
Mijn zoon van 4 heeft het precies andersom, die wil altijd uit spelen, maar ook daar maak ik soms de afspraak dat er nu echt een keer bij ons thuis gespeeld moet worden (behalve als het kind met wie hij wil afspreken echt echt echt niet wil, dan ga ik niet dwingen, hooguit vragen of hij een keer samen met moeder komt). Maar goed, die is 4, dat is misschien nog anders, maar misschien ken je wel een aantal moeders en kun je het zo eens afspreken.

Sneeuwitje

creabea

creabea

07-10-2014 om 21:21

leuke meiden

je schrijft dat er in de klas van je dochter leuke meiden zitten en dat je graag zou zien dat ze daarmee afspreekt. Vindt jouw dochter ook dat dat leuke meisjes zijn, of niet? Het is soms wel jammer, maar je kunt uiteindelijk niet bepalen met wie je kind bevriend raakt, hooguit kun je op deze leeftijd bepaalde vriendschappen ontmoedigen/verbieden.

Verder: dat bazige, dat is lastig. Misschien kun je haar gedrag spiegelen zodat ze door krijgt dat het niet leuk is hoe zij doet tegen andere kinderen? En misschien kun je inderdaad ouders die je iets beter kent het probleem voorleggen dat je dochter niet ergens anders wil spelen, en dan voorstellen dat je even meegaat. Misschien helpt dat (voor als ze een beetje bang is om ergens anders heen te gaan). Hier willen de kinderen (ook de vriendjes) ook vaak liever bij ons spelen, maar dat is meer omdat we het thuis zo leuk hebben met heel veel lego en een heel fijne buitenspeelplek. Het kan ook te leuk zijn thuis

En 1 vriendje komt mij ook over als wat weinig. Aan de andere kant, sommige kinderen hebben daar gewoon genoeg aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.