Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

01-03-2010 om 09:40

Niet eerlijk....

Dit is ongeveer het enige wat ik nog lijk te horen de laatste weken, niet eerlijk.
Bij alles wat niet helemaal terecht is of waar ze ook maar een beetje benadeeld wordt is het niet eerlijk. Vaak heeft ze gelijk, hebben wij of iemand anders een halve belofte gedaan die we niet kunnen nakomen maar soms zijn het ook onbenullige dingen, broertje krijgt net een snoepje meer. Of vriendinnetje luistert meer naar ander kind dan naar haar.
Ik weet dat dit ook vast weer gewoon een fase is maar jeetje.
Ik probeer haar vaak genoeg uit te leggen dat dingen gewoon niet kunnen gaan zoals zij het in gedachten heeft of dat mensen soms terugkomen op afspraken maar daar heeft ze het gewoon moeilijk mee.
Is het gewoon een kwestie van geduld en blijven uitleggen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
*bella*

*bella*

01-03-2010 om 09:49

Niet eerlijk

Nou, moet zeggen dat mijn geduld op een bepaald moment wel op is en dan probeer ik het zo min mogelijk te horen nog, is altijd nog vriendelijker dan bits reageren en zeggen dat het leven ook niet eerlijk IS, want dat gebeurt me dan ook wel. Ik mompel dus wel wat mee, nee, niet eerlijk nee. Kind voelt uiteraard haarfijn aan dat het niet meer echt serieus genomen wordt, maar dat vind ik prima want dat *gezeur* verdient wat mij betreft ook niet altijd alle aandacht.

ayla

ayla

01-03-2010 om 09:56

Vaak geen gezeur

het probleem is dat het vaak geen gezeur is, in haar ogen is het echt groot onrecht, op zeurend drammen ga ik idd niet in.

Maar een halve belofte tot logeren die opeens niet doorgaat omdat het niet goed uitkomt, of een kindje wat zich opeens bedenkt en toch niet wil afspreken. Voor haar gevoel klopt dat niet en is afspraak afspraak.

Maar soms ook gewoon, mama heeft iets gezegd, papa weet het niet beslist iets anders en drama ten top. morgen ijs als toetje is morgen ijs als toetje, denk maar niet dat ze dat vergeet.

Ik vind het vaak moeilijk om daar op te reageren, ik snap dat het in haar idee niet eerlijk is en dat anderen zich in haar idee niet aan afspraken houden maar ik krijg haar dus niet utgelegd dat dat gewoon is hoe volwassenen nou eenmaal zijn.

Niet teveel plannen/toezeggen

Hier proberen ze me ook vaak tot allerlei uitspraken te verleiden. Maar ik hoor me zelf steeds vaker zeggen "we zien wel hoe het loopt, niet alles is te plannen in het leven". Scheelt heel veel frustratie aan beide kanten. En ik heb gewoon geen zin in allerlei onbenullige afspraken over een spelletje (wanneer en hoe laat), een snoepje (welke en hoeveel), een toetje (precies wat voor toetje en waarom).
Als ze weer roept dat "hét niet eerlijk is" is er vast wel een moment te bedenken waarop zij ook "niet eerlijk" was. Bijvoorbeeld lijntrekken/treuzelen op het moment van bedtijd of zoiets. Zo is het leven nu eenmaal, met grote en kleine teleurstellingen.
Maar gedeeltelijk is het ook een fase denk ik hoor, er komt binnenkort vast weer een andere fase aan dan ben je hier weer vanaf.

angel3

angel3

01-03-2010 om 14:20

Herkenbaar

al wordt het nu minder het 'gedram'. Maar ik probeer vanuit mezelf altijd te voorkomen me niet aan de belofte te houden of echt expliciet te zeggen dat ik het niet weet.
Als papa niet weet, wat mama heeft gezegd dan wordt het gecheckt en alsnog uitgevoerd
Op andere kinderen en beloftes heb ik geen grip dus dat kan weleens teleurstelling geven maar ik heb geleerd om geen halve beloftes te doen. als ik niet zeker weet dat er gelogeerd kan worden zeg ik het niet.
Als ik niet zeker weet dat nichtje ook meekomt dan zeg ik het niet en dan zien ze wel of ze er bij is of niet.
Met als gevolg dat er soms ineens een leuke verrassing is ipv een halve belofte die niet is ingelost.
Maar gedoe over zusje heeft meer snoep gehad of dat soort gedoetjes dan zeg ik: het leven is nou eenmaal niet eerlijk.
Met taartjes en dingen willen ze nog weleens zeuren dat de ander een groter stuk heeft. Ik laat de een delen/schenken/snijden en de ander (bordje/schaaltje/beker) kiezen , is dat probleem ook opgelost

Hanne.

Hanne.

01-03-2010 om 20:59

Herkenning

Heel herkenbaar, ik hoop dat het een fase is, en dat ie heeeeeeeeeeeeeel erg snel over gaat. Het is namenlijk niet eerlijk dat ik constant naar dat gepiep moet luisteren!!!!!!

Vanavond een indringeng gesprek gehad. Want dingen zijn in zijn ogen natuurlijk alleen niet eerlijk als ze in zijn nadeel zijn. Dus ik heb geeist dat de volgende keer dat hij een tractatie op school krijgt hij deze met het hele gezin deelt. Want alles is het natuurlijk niet eerlijk!

*bella*

*bella*

02-03-2010 om 11:27

Wel gezeur

De voorbeelden in je eerste posting gaan wel over gezeur. In ieder geval in mijn ogen. In haar ogen vast niet hoor. En in de ogen van mijn kinderen. Vandaar ook dat ik doorgaans wel meelevend reageer. Maar meer dan wat meemompelen is het niet, want de boodschap dat het niet zo belangrijk is, mag ook gegeven worden in mijn ogen. (en die boodschap snappen ze hier ook wel)
En verder, tsja, zo´n kind zet wel alle oneerlijkheden in het leven op scherp. Kan ook leerzaam zijn, ze leren jou weer je aan beloften te houden. Ik buig ook wel mee hoor. Is ijs beloofd, dan ga ik nog wel even ijs halen al komt het niet uit. Of, en dat werkt nog goed bij jongste maar is bij oudste niet meer echt nodig, ik maak het goed, dus er mag iets anders of morgen extra ijs. Zoiets. En verder helpen, bij een belofte van iemand, even je kind erop wijzen dat mensen doorgaans makkelijk iets beloven maar dat er iets tussen kan komen. Mijn oudste (8) snapt dat inmiddels zeer goed. (grappig, mijn broer belde laatst op het laatste moment af. Ik gepeild naar beleving van oudste. Ja, hij was teleurgesteld, want had zich verheugd op spelen met neefjes. Maar, hij had er er rekening mee gehouden want dit was typisch oom, die belt wel vaker af)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.