Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Niet op de juiste plek voor internationaal gezin?

Ik ben Nederlander maar mijn vrouw komt uit Latijns Amerika; we hebben 2 kinderen (1 van 4; 1 van 6).

De oudste zit vanwege een beperking op Speciaal onderwijs maar zou volgens de leerkrachten op Regulier mee kunnen; dit lijkt echter steeds maar vertraagd te worden o.a. door gemeentebeleid;

De jongste wordt op de basisschool als 'onderpresterend' aangemerkt omdat hij niet genoeg 'deelt' terwijl hij o.a. thuis juist wel heel veel laat zien (we denken dat dit deels komt omdat de juf onze 'achtergrond' niet 'snapt').

Ze worden overigens nu beide tweetalig opgevoed.

We krijgen het gevoel dat onze huidige situatie voor de kinderen niet de beste is en niet aansluit op onze internationale achtergrond. Dat gevoel zeurt al wat langer, het algemene idee dat onze huidige plek & schoolsituaties gewoon niet passen bij ons. Wat er nu gebeurt, lijkt vooral voor mijn vrouw, de 'druppel' om concrete stappen te gaan zetten in die zoektocht. En dat snap ik wel.

We zijn daarom wat opties aan het afwegen en willen misschien een stap in het diepe wagen.

We denken o.a. aan verhuizen voor een internationale school, verhuizen naar België, verhuizen naar de Randstad, verhuizen naar het geboorteland van mijn vrouw (waar ik me ook thuis zou voelen en bijv. de taal redelijk ken).

Heeft iemand ervaring met deze afweging? Of misschien een ingeving?

Ik ben o.a. benieuwd of iemand weet of een internationale school op een of andere manier vergoed zou worden of dat er daar alternatieven voor zijn.


Internationale scholen zijn geweldig qua sfeer inderdaad! Heb er op verschillende gewerkt. De meeste zijn inderdaad stervensduur, maar sommige volgen wel het NL curriculum en krijgen daardoor subsidie, en zijn dus gratis. O.a. de Europese Scholen (in Den Haag en Bergen en vast nog meer plekken) en in Amsterdam de school Denise. Een optie zou ook nog kunnen zijn een tweetalige school, is ook NL curriculum maar door de tweetaligheid trekt het ook een internationaler publiek. In alle genoemde gevallen het meest Europese gezinnen, maar andere nationaliteiten zijn zeker ook vertegenwoordigd. De docenten zijn in deze settings Nederlands, maar dus wel gewend om met gezinnen uit allerlei landen om te gaan.

Ik ben benieuwd van wat voor dingen jullie de indruk hebben dat de juf ze niet snapt als gevolg van jullie achtergrond- als je dat wilt delen. Zelf ook in Latijns-Amerika gewoon en een relatie met een L-A gehad (maar nu uiteindelijk toch heel saai een gezin met een Nederlander 😉), dus ben benieuwd tegen wat voor dingen je dan aanloopt.

Scholenzoeker

Scholenzoeker

02-02-2023 om 13:08 Topicstarter

Azalea747 schreef op 02-02-2023 om 12:04:

Internationale scholen zijn geweldig qua sfeer inderdaad! Heb er op verschillende gewerkt. De meeste zijn inderdaad stervensduur, maar sommige volgen wel het NL curriculum en krijgen daardoor subsidie, en zijn dus gratis. O.a. de Europese Scholen (in Den Haag en Bergen en vast nog meer plekken) en in Amsterdam de school Denise. Een optie zou ook nog kunnen zijn een tweetalige school, is ook NL curriculum maar door de tweetaligheid trekt het ook een internationaler publiek. In alle genoemde gevallen het meest Europese gezinnen, maar andere nationaliteiten zijn zeker ook vertegenwoordigd. De docenten zijn in deze settings Nederlands, maar dus wel gewend om met gezinnen uit allerlei landen om te gaan.

Ik ben benieuwd van wat voor dingen jullie de indruk hebben dat de juf ze niet snapt als gevolg van jullie achtergrond- als je dat wilt delen. Zelf ook in Latijns-Amerika gewoon en een relatie met een L-A gehad (maar nu uiteindelijk toch heel saai een gezin met een Nederlander 😉), dus ben benieuwd tegen wat voor dingen je dan aanloopt.

Die Europese school is echt interessant, nooit gezien eerder dus echt bedankt voor de tip. Matcht ook wel wat we zoeken (Randstad + Internationaal + betaalbaar). Weet je hoe de ondersteuning is van kinderen die net wat extra hulp nodig hebben (misschien zelfs maar 1 uur per dag nodig als 'bijles')?

Voorbeeldjes qua cultuurverschil gaan heel concreet over dingen als 'hoe warm kleed je je kind', diens postuur, en dat hij van ons niet perse vooraan hoeft te staan.

Scholenzoeker schreef op 02-02-2023 om 13:08:

[..])?

Voorbeeldjes qua cultuurverschil gaan heel concreet over dingen als 'hoe warm kleed je je kind', diens postuur, en dat hij van ons niet perse vooraan hoeft te staan.

Zijn de voorbeelden die je noemt niet meer persoonsgebonden dan het te wijten aan de cultuur? Mijn kinderen zijn in verhouding met anderen koud gekleed maar krijg daar nooit een opmerking over. (Mijn moeder vroeger wel trouwens van een Nederlandse juf). 

Ik heb zelf een Zuid-Amerikaanse man en een dochter van inmiddels 17, maar ik kan me echt niet herinneren dat we ooit tegen specifieke cultuurproblemen zijn aangelopen op school.

Die lees ik ook eigenlijk niet in je voorbeeld.
Blijkbaar durft je zoon op school niet helemaal te laten zien wat hij kan. Jij denkt (= aanname) dat dat komt omdat de juf jullie achtergrond niet snapt.
Het zou ook kunnen zijn door onzekerheid, verlegenheid, rustig karakter, niet prettig voelen in de groep, geen klik hebben met de juf (om welke reden dan ook) en nou ja, volgens mij komt het best vaak voor dat kinderen zich thuis anders gedragen dan op school.
Als je zoon daar last van heeft, dan lijkt me dat een gesprekje met de juf waard, hoe ziet zij dat en wat zou er moeten veranderen zodat hij zich prettiger voelt. Of heeft je zoon er eigenlijk geen last van?
Het kan natuurlijk dat een school soms gewoon niet passend is voor een kind door de sfeer of dynamiek in de groep of iets dergelijks.
Maar nogmaals, ik zie in je verhaal niets specifieks wat met de cultuur te maken heeft. En ook niet direct een reden om naar een internationale school te willen. Wat verwacht je daar te vinden wat je nu niet hebt?

Verder schrijf je dat je denkt dat je kind met een uur bijles per dag goed geholpen zou zijn, dus is er dan sprake van achterstanden of leermoeilijkheden? Dat lijkt me dan ook zeker iets om met de juf te bespreken. Ook dat lijkt me niet cultuurgebonden trouwens.

Ik kan uit je verhaal niet zo goed opmaken wat er nu precies speelt, maar kun je als eerste stap niet gewoon open het gesprek in met school over wat er niet goed gaat volgens jullie, hoe school dat ziet en hoe dat eventueel anders zou kunnen.

Of is het probleem niet zozeer school, maar meer in het algemeen een soort onvrede? Je hebt het over verhuizen, overal naartoe, maakt niet uit waarheen, als het maar weg is van je huidige situatie (tenminste, zo komt het over) en de school lijkt dan bijna een soort excuus te zijn.
Voordat je zo'n keuze maakt, zou ik in elk geval eerst een poging doen om er het beste van de te maken op de school / in de omgeving waar je nu zit. Je kind zit nog maar net op school, misschien is het ook gewoon nog even wennen en verwachtingen bijstellen?

Scholenzoeker

Scholenzoeker

02-02-2023 om 18:15 Topicstarter

Cynthi@ schreef op 02-02-2023 om 15:32:

Ik heb zelf een Zuid-Amerikaanse man en een dochter van inmiddels 17, maar ik kan me echt niet herinneren dat we ooit tegen specifieke cultuurproblemen zijn aangelopen op school.

Die lees ik ook eigenlijk niet in je voorbeeld.
Blijkbaar durft je zoon op school niet helemaal te laten zien wat hij kan. Jij denkt (= aanname) dat dat komt omdat de juf jullie achtergrond niet snapt.
Het zou ook kunnen zijn door onzekerheid, verlegenheid, rustig karakter, niet prettig voelen in de groep, geen klik hebben met de juf (om welke reden dan ook) en nou ja, volgens mij komt het best vaak voor dat kinderen zich thuis anders gedragen dan op school.
Als je zoon daar last van heeft, dan lijkt me dat een gesprekje met de juf waard, hoe ziet zij dat en wat zou er moeten veranderen zodat hij zich prettiger voelt. Of heeft je zoon er eigenlijk geen last van?
Het kan natuurlijk dat een school soms gewoon niet passend is voor een kind door de sfeer of dynamiek in de groep of iets dergelijks.
Maar nogmaals, ik zie in je verhaal niets specifieks wat met de cultuur te maken heeft. En ook niet direct een reden om naar een internationale school te willen. Wat verwacht je daar te vinden wat je nu niet hebt?

Verder schrijf je dat je denkt dat je kind met een uur bijles per dag goed geholpen zou zijn, dus is er dan sprake van achterstanden of leermoeilijkheden? Dat lijkt me dan ook zeker iets om met de juf te bespreken. Ook dat lijkt me niet cultuurgebonden trouwens.

Ik kan uit je verhaal niet zo goed opmaken wat er nu precies speelt, maar kun je als eerste stap niet gewoon open het gesprek in met school over wat er niet goed gaat volgens jullie, hoe school dat ziet en hoe dat eventueel anders zou kunnen.

Of is het probleem niet zozeer school, maar meer in het algemeen een soort onvrede? Je hebt het over verhuizen, overal naartoe, maakt niet uit waarheen, als het maar weg is van je huidige situatie (tenminste, zo komt het over) en de school lijkt dan bijna een soort excuus te zijn.
Voordat je zo'n keuze maakt, zou ik in elk geval eerst een poging doen om er het beste van de te maken op de school / in de omgeving waar je nu zit. Je kind zit nog maar net op school, misschien is het ook gewoon nog even wennen en verwachtingen bijstellen?

Dankjewel voor je reactie.

Even wat verduidelijken:

We hebben al een gesprek gehad met de juffen van beide scholen.

Voor de jongste, wat betreft zijn vooruitgang: Dat klopt - het is een aanname dat het daaraan ligt. Onze zoon heeft er geen last van, de juf wel dus het is een terugkerende confrontatie dat onze zoon het niet goed genoeg zou doen.

Dat uurtje gaat over onze oudste vanwege haar beperking. Die ondersteuning-in-de-klas is hier gewoon moeilijk te regelen; het voelt nu alsof door het 'potjes-systeem' een kind 'veroordeeld' is tot een bepaalde school terwijl een kleine herbestemming van het budget de mogelijkheden direct open legt.

We hebben voor de oudste al veel pogingen gedaan, maar lopen iets te vaak tegen een muur op. Dat vermoeit. 

Ik denk dat je gelijk hebt dat die onvrede algemener zit, daar maak je me wel bewust van. Natuurlijk is niet overal het gras groener, maar een plek waar men al uit principe meer aansluit bij onze leefwereld (of meer affiniteit heeft met meer leefwerelden) zou ons wel meer vrede (en de kinderen meer kansen) geven denken we. Dat is ook de gemene deler in die voorbeelden.

Je bedoelt dus dat je kind verlegen/introvert is en dat de leerkrachten daar een negatief oordeel over hebben?

Vervelend als je kinderen niet goed op hun plek zitten op school en ik snap ook heel goed dat je dan probeert daar oplossingen voor te vinden.
Maar ik zie nog steeds niet wat dat te maken heeft met een cultuurverschil.

Eigenlijk lees ik 1 kind dat zich niet zo op zijn gemak voelt bij de juf (dat kan op iedere school gebeuren) en 1 kind waarvoor je andere begeleiding zou willen dan er nu geboden wordt.

Dat laatste ligt dan misschien wel aan hoe het in Nederland geregeld is, geen idee of dat in andere landen of op internationale scholen beter is. En het is de vraag of het dan zoveel beter is dat het de moeite loont om ervoor te verhuizen en/of er flink extra voor te betalen.
Overal zijn wel goede en minder goede punten, het kan op een gegeven moment ook een keuze zijn om te accepteren dat het ergens niet perfect is, maar misschien wel gewoon goed genoeg. Dat geeft ook rust. 

Maar ik hoop voor jullie dat jullie een passende oplossing vinden!

In plaats van een internationale school misschien ook eens denken aan een ander type school voor de jongste? Freinet, jenaplan, vrije school, ...?

Ik kan me (ook vanuit mijn eigen ervaringen) wel iets voorstellen bij de verschillende opvattingen over de punten die je noemt. Ik vraag me wel af of jullie dat ook expliciet benoemd hebben: "In de cultuur van (land waar je vrouw vandaan komt) is het veel minder gebruikelijk om je mening te geven/wordt er met kinderen gespeeld op manier x maar niet manier y/ etc. - en we zouden het fijn vinden als jullie als school je er bewust van zijn dat bij ons thuis vooral die cultuur een rol speelt." Voor je vrouw wellicht ook niet de gewoonte om dat zo expliciet bespreekbaar te maken , maar het lijkt me dat jij bij uitstek kunt 'tolken' (ook figuurlijk) over cultuurverschillen. Ervaar je dit onbegrip bij één leerkracht of bij de school als geheel?  School moet jullie kind wel beoordelen naar NL maatstaven, dus ik zou hopen dat jullie een dialoog erover kunnen aangaan hoe jullie samen zorgen dat juf ook kan zien wat jullie kind in zijn mars heeft. Daarnaast ben ik het ook wel eens met andere posters, cultuur is misschien een factor, maar let op je niet al je onvrede daarop gooit als dat niet terecht is. 

Qua ondersteuning ben je op een internationale school zeker niet beter af. Soms is er bv logopedie, ergotherapie, psycholoog in-house (die vaak wat meer rekenen dan het vergoede bedrag per uur door de zorgverzekering, dus een deel betaal je dan zelf), IB'ers etc zijn vaak ook prima. Maar een uur per dag 1:1-ondersteuning voor je kind is ofwel niet mogelijk, of moet je zelf betalen (dat loopt dus erg in de papieren), of werkt alsnog via de ambulante potjes van de gemeente, dus hetzelfde als op NL reguliere scholen (even een greep uit hoe het ging op verschillende scholen waar ik heb gewerkt). SBO of SO bestaat nauwelijks binnen de internationale scholen in NL, dus als een kind langdurig (jaren) extra ondersteuning nodig ging hebben, raadden wij ouders altijd aan om toch naar het NL schoolsysteem te switchen juist. 

Scholenzoeker

Scholenzoeker

02-02-2023 om 22:03 Topicstarter

Azalea747 schreef op 02-02-2023 om 20:08:

Ik kan me (ook vanuit mijn eigen ervaringen) wel iets voorstellen bij de verschillende opvattingen over de punten die je noemt. Ik vraag me wel af of jullie dat ook expliciet benoemd hebben: "In de cultuur van (land waar je vrouw vandaan komt) is het veel minder gebruikelijk om je mening te geven/wordt er met kinderen gespeeld op manier x maar niet manier y/ etc. - en we zouden het fijn vinden als jullie als school je er bewust van zijn dat bij ons thuis vooral die cultuur een rol speelt." Voor je vrouw wellicht ook niet de gewoonte om dat zo expliciet bespreekbaar te maken , maar het lijkt me dat jij bij uitstek kunt 'tolken' (ook figuurlijk) over cultuurverschillen. Ervaar je dit onbegrip bij één leerkracht of bij de school als geheel? School moet jullie kind wel beoordelen naar NL maatstaven, dus ik zou hopen dat jullie een dialoog erover kunnen aangaan hoe jullie samen zorgen dat juf ook kan zien wat jullie kind in zijn mars heeft. Daarnaast ben ik het ook wel eens met andere posters, cultuur is misschien een factor, maar let op je niet al je onvrede daarop gooit als dat niet terecht is.

Qua ondersteuning ben je op een internationale school zeker niet beter af. Soms is er bv logopedie, ergotherapie, psycholoog in-house (die vaak wat meer rekenen dan het vergoede bedrag per uur door de zorgverzekering, dus een deel betaal je dan zelf), IB'ers etc zijn vaak ook prima. Maar een uur per dag 1:1-ondersteuning voor je kind is ofwel niet mogelijk, of moet je zelf betalen (dat loopt dus erg in de papieren), of werkt alsnog via de ambulante potjes van de gemeente, dus hetzelfde als op NL reguliere scholen (even een greep uit hoe het ging op verschillende scholen waar ik heb gewerkt). SBO of SO bestaat nauwelijks binnen de internationale scholen in NL, dus als een kind langdurig (jaren) extra ondersteuning nodig ging hebben, raadden wij ouders altijd aan om toch naar het NL schoolsysteem te switchen juist.

Dankjewel.

Ja met die andere communicatie zijn we ook bezig, ook het laten zien wat hij allemaal kan. We zijn ook aan het denken of hij misschien juist hoogbegaafd of intelligent is en daarom ", de moeite niet neemt" om makkelijke vragen te beantwoorden.

Voor de ondersteuning van de oudste; zie je dat in bepaalde regio's op regulier wel meer wordt gedaan?

Ja de reacties helpen me wel beseffen dat de wens voor een andere cultuur misschien niet zoveel met school te maken hebben maar misschien waar we ons algemeen fijner bij voelen.

de Europese school is zeker niet gratis. Schoolgeld ligt rond de €11.000 per leerling per jaar. De school is bedoeld voor kinderen van ouders die werken bij een Europese organisatie (Europol bv.) . Deze kinderen hebben in principe recht op plaatsing. Andere ouders kunnen plaatsing voor hun kinderen aanvragen. Er wordt les gegeven op 1 niveau, VWO, compleet tweetalig tot het eindexamen. 

als doorgewinterde expat herken ik het gevoel wel enigszins, niet alleen van mezelf maar ook van anderen. Weet niet waar je nu woont, maar sommige gebieden zijn inderdaad minder passend dan anderen, het is aan jou om te leren omgaan met de lokale cultuur of iets anders te zoeken. Ik bedoel dat allesbehalve lullig, maar het zou idd kunnen dat de omgeving niet bij jullie past, en dat het groter is dan de school. Is er in jullie woonplaats überhaupt iets te kiezen qua scholen?

Vraag je af wat je wilt voor de toekomst van jullie gezin. Is emigreren echt een goede optie qua veiligheid en toekomstperspectieven? En waarom zou België beter zijn dan NL? Misschien voelt het al veel fijner om in/dichtbij een NL stad te wonen met veel expats en internationale studenten. In een internationalere omgeving is er nu eenmaal meer ervaring met meertaligheid en cultuurverschillen, en voel je jezelf misschien ook minder de outsider.

Internationale school zijn in principe geen vergoedingen voor, meestal zijn t werkgevers die daarvoor betalen. Ik ken ook gevallen waarin  NL werkgevers daaraan bijdragen, gewoon omdat ze hun personeel willen behouden. Maar mijn ervaring is dat int scholen heel gezellig zijn, maar niet per se beter dan Nederlandse.  Mijn kids die ook niet gemiddeld zijn, krijgen juist veel betere begeleiding (op maat) op de Nederlandse school. We gaan binnenkort weer naar t buitenland en we gaan deze school echt missen. 

Doro schreef op 02-02-2023 om 22:16:

de Europese school is zeker niet gratis. Schoolgeld ligt rond de €11.000 per leerling per jaar. De school is bedoeld voor kinderen van ouders die werken bij een Europese organisatie (Europol bv.) . Deze kinderen hebben in principe recht op plaatsing. Andere ouders kunnen plaatsing voor hun kinderen aanvragen. Er wordt les gegeven op 1 niveau, VWO, compleet tweetalig tot het eindexamen.

Het gaat hier om een basisschool, kinderen zijn 4 en 6.

Voor TO, de dingen die jij noemt zie ik ook niet zo als cultuurverschil. Mijn Nederlandse kinderen staan ook niet graag vooraan en hoeven dat van ons ook niet. Ik denk dat jullie eerst voor jullie zelf duidelijk moeten krijgen wat het probleem is voor je rigoreuze stappen neemt. Je zegt ook dat je eventueel naar het land van je vrouw wil, maar hoe is daar de begeleiding voor jullie oudste? Welke perspectieven zijn er qua onderwijs voor je kinderen? Ik heb familie die is geëmigreerd naar een land in Zuid-Amerika, maar de oudste kinderen zijn terug naar Nederland om te studeren.

de basisschool en middelbare school van de Europese school horen bij elkaar. 95% van de leerlingen van de basis school stromen door naar de middelbare school en daar beginnen de problemen vaak. Want na al die jaren basisschool is er vaak geen mogelijkheid meer om het Nederlands onderwijs in te stromen, oa vanwege de tweetaligheid. Komt een kind dan bij de middelbare school, en kan het het niveau niet goed aan, zijn de problemen vaak erg groot.
Als je kind nu al zorgen heeft op leer gebied of gedragsproblemen heeft, zou ik niet kiezen voor deze school. Dan kun je die €11000 beter aan ander onderwijs of begeleiding besteden. 
inderdaad betalen de meeste Europese organisaties het schoolgeld voor hun werknemers, maar ik denk niet dat TO voor een van deze organisaties werkt, anders had hij al wel van deze school geweten. 

Scholenzoeker schreef op 02-02-2023 om 13:08:

[..]


Voorbeeldjes qua cultuurverschil gaan heel concreet over dingen als 'hoe warm kleed je je kind', 

Maar dit is toch gewoon gezond verstand? Ik neem aan dat jij gewoon snapt hoe warm of koud je je hier kleedt, dus zal het over je vrouw gaan. Jij hebt dan toch ook allang gezien hoe je kinderen aangekleed worden en als het blijkbaar afwijkt van wat gangbaar is met het weer hier, had je daar toch allang iets mee kunnen doen thuis?
Dit kinkt meer als zoeken naar problemen van je vrouw die zich hier misschien niet thuisvoelt. Het klinkt niet als een probleem van de school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.