Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
25-02-2014 om 17:17
zelf heb ik een dochter van 6 en sinds een tijd heb ik een nieuwe vriend die ook een zoontje heeft van 6.
die 2 zijn onafscheidelijk, lief samen, spelen heel veel en praten ook heel veel. slapen in aparte bedjes, maar we vinden ze vaak snacht toch weer bij elkaar terug in 1 bedje. ook douchen doen ze samen en hebben we onder toeziend oog niks op kunnen aanmerken of opmerken.
sinds kort zien we echter dat ze privemomentjes gaan nemen, onder de douche aan elkaar zitten en dit heel interessant gaan vinden. dit weekend wilde ze ook samen naar het toilet om samen te poepen. dit hebben we uiteraard afgewezen. het zijn in principe broertje en zusje nu binnen de gezinsvorm maar dit zien ze zelf niet zo.. op welke manier dit begrenzen, waar ligt de grens in deze situatie,? hoe dan om te gaan met het slapen enzo? het samen met hun bespreken of apart?
26-02-2014 om 13:01
uhhh
Volgens mij is dit heel onschuldig en een innige vriendschap. Ik verbaas me dan ook over de volgende zin:'het zijn in principe broertje en zusje nu binnen de gezinsvorm maar dit zien ze zelf niet zo'
Hoe denk je dan dat zij het zien?
Zien ze zich als volwassenen met een relatie?
Maar even afgezien daarvan. Dit is vlg mij geen gedrag wat kwaad kan. Eigenlijk denk ik dat het fysieke vanzelf wel minder zal worden in de puberteit. Is dat niet zo dan zul je voor die tijd wel grenzen moeten gaan stellen aan het fysieke contact.
Ik zou rondom het slapen gewoon aanhouden dat ze naar hun eigen bed gaan. Eventueel oogluikend toestaan dat ze bij elkaar kruipen. Hebben ze aparte kamers?
Het douchen zou ik ook niet standaard samen laten gebeuren. Misschien alleen in het weekend samen, maar verder apart. Ik vind ook dat douchen gewoon douchen moet zijn: wassen en je afspoelen en niet eindeloos spelen en frunnikken onder de douche.
Dus ja, het gaat vrij ver dus ik zou het begrenzen: gewoon omdat alles waar 'te' voor staat gewoon uit de hand kan lopen. Maar in principe is het denk ik onschuldig. Hebben jullie het idee of de een veel sterker is, mentaal, dan de ander?
01-03-2014 om 09:03
gaat vanzelf over
Op die leeftijd douchten mijn dochter en zoon (met leeftijdsverschil van 2,5 jaar) ook altijd samen. Ze deelden samen een kamer en kropen bijna altijd bij elkaar in bed. Nu ze 15 en bijna 13 zijn doen ze dat echt niet meer.
Ook al zijn de kinderen in jullie gezins situatie nu broer en zus ze hebben geen bloedband. Dus al zouden ze zo door blijven gaan is er ook nog niets aan de hand. Maar zover is het nog lang niet dus maak je niet druk
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.