Anonimvoornu
21-06-2025 om 13:06
Noodzaak zwemdiploma C?
Ik heb een vraag waar ik al langere tijd mee zit. En hoop met dit topic duidelijkheid te krijgen.
Mijn oudste zit momenteel hier in het dorp op zwemles. Ik heb voor een zwemlespakket AB gekozen, wat inhoudt dat ik 1x een vast bedrag betaal en ze daarmee onbeperkt zwemles krijgt tot ze haar B-diploma heeft. Dat vond ik wel raar, want waarom geen pakket ABC? In het dorp hiernaast kunnen kinderen bij het zwembad zelf geen C-zwemles volgen, dan moeten ze overstappen naar een zwemvereniging.
Nu is er vanmorgen weer een groep uit mijn kennissenkring afgezwommen en staat insta vol met #nunogzwemdiplomaB #endankappenweermee
Eerder, toen we nog in Den Haag woonden, hoorde ik om mij heen dat de kinderen in die omgeving massaal naar een niet nader te noemen prive zwemschool gaan om A en B te halen, maar nooit C.
Ik begin nu eigenlijk steeds meer te twijfelen aan de noodzaak en het nut van zwemdiploma C. Is het echt nodig zoals NRZ en andere organisaties van zwemdiploma’s ons voorspiegelen? Zwembaden lijken namelijk zelf ook erg beperkt in les aanbieden van C. Anderzijds heb ik altijd geleerd dat C hoort en alle kinderen C moeten halen.

Roos57
21-06-2025 om 13:11
c heeft geen noodzaak.
Noodzaak is dat je kind kan zwemmen. Vertrouwd is op en bij het water .

Bolmieke
21-06-2025 om 13:14
Voor mijn kinderen is het wel wat langer geleden maar ik heb de keuze gemaakt om ze alleen het A diploma te laten halen en dat bij te houden. We gingen dus om de week op zaterdag of zondagochtend met ze zwemmen en hebben dat gedaan tot ze tieners waren

Peaches
21-06-2025 om 13:36
Noodzaak, neuh. Met alleen A kunnen ze ook zwemmen. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat ze het daarna bijhouden, en conditie opbouwen om echt goed te kunnen zwemmen. Dan zou je dus zelf regelmatig met ze moeten gaan zwemmen. Ik wist al dat dat er hier niet van zou komen, dus de mijne hebben allemaal a, b en c.

Amboise
21-06-2025 om 13:42
Hier gaan wel bijna alle kinderen door voor C, het is dus ook maar net wat in je omgeving normaal is. C is weinig anders dan B, maar wel verder onder water, verder kunnen zwemmen, met jas aan kunnen zwemmen. Dat zijn in mijn ogen precies de dingen waar je veel aan hebt als je ooit in een nare situatie komt in het water. Als kinderen hun B eenmaal hebben is C ook niet zo moeilijk meer, mijn kinderen hadden het in een paar maanden. Als je de horde van A eenmaal voorbij bent gaat het zoveel makkelijker per zwemdiploma. Ik begrijp ook niet zo goed wat ouders zo verschrikkelijk vinden aan zwemles. Is dat echt echt zo of meer omdat ze er een soort grappige draai aan willen geven op Insta? Mijn zoon ging na zijn C diploma op voetbal. Prima dat hij dat wilde hoor, maar ik sta zelf toch echt liever om 10:00 bij het zwembad dan om 8:00 in de regen of kou langs de lijn, dus voor onszelf was dat echt niet relaxter. Een van mijn andere kinderen is na C nog doorgegaan met zwemvaardigheid. Wij vonden dat helemaal best, prima sport toch, zwemles?

madee
21-06-2025 om 13:59
Amboise schreef op 21-06-2025 om 13:42:
. Ik begrijp ook niet zo goed wat ouders zo verschrikkelijk vinden aan zwemles. Is dat echt echt zo of meer omdat ze er een soort grappige draai aan willen geven op Insta?
De dampen, het gezweet in de kleedhokjes, het aantrekken van de kleren op een toch nog klam lijf van een (over)vermoeid kind, natte sokken, het getetter in de betegelde ruimte en de vreselijk onhandige lestijden in combinatie met nog andere kinderen hebben….ik was uitzinnig blij toen mijn kinderen A en B hadden. Geen C gedaan. En ze zwemmen alleen nog maar als ze met papa op vakantie zijn en een zwembad bij het appartementencomplex hebben. Nooit vrijwillig meer naar het zwembad om de hoek geweest.

MamaE
21-06-2025 om 14:08
Hier is het wisselend. Denk dat het ongeveer de helft AB en de helft ABC is. Maar ongeacht hoeveel diploma's; zwemmen moet je bijhouden. Na B duurt C ook niet meer heel veel langer terwijl je wel nuttige vaardigheden leert als uithoudingsvermogen, zwemmen met een jas aan.
Als het zwembad het hier in de buurt niet aan zou bieden en ik zou er veel verder voor moeten gaan rijden, dan hadden we misschien ook wel gekozen voor geen C-diploma. Door het niet aan te bieden, geef je toch een beetje het idee dat het 'niet belangrijk' is. Onterecht in mijn ogen.

Ysenda
21-06-2025 om 14:25
C was in mijn omgeving wel de standaard. Er wordt dan ook veel in buitenwater gezwommen, met bootjes het water op en voor de zeillessen was het verplicht anders moesten ze al 12 zijn voor ze mochten zeilen bij de zeilschool.
Als je ze echt veilig in het water wil hebben ga je ook verder met zwemvaardigheid. Want daar leer je ook de technieken om jezelf drijvende te houden.

Valeria
21-06-2025 om 14:56
Mensen doen elkaar gewoon na, denk ik, dus als er iemand in de omgeving roept dat C niet nodig is, zullen degenen die er toch al geen zin in hadden dat opvatten als een goede reden om ook niet verder te gaan. Als diezelfde persoon met net zoveel overtuiging had geroepen dat C echt nodig was, dan waren meer mensen ervan overtuigd geweest.
Maar C bestaat niet voor niks.
Dat er minder les voor wordt aangeboden betekent niet dat het een overbodige les IS, maar dat mensen er hun kinderen minder vaak voor aanmelden om wat voor redenen dan ook (dat ze het beter denken te weten, geen geld meer hebben, geen tijd meer hebben...) en dat er niet genoeg groepen gemaakt kunnen worden.
Ik geef zwemtraining. Proefzwemmers met alleen A of B kunnen nog te slecht zwemmen om een proeftraining door te komen... als die op 200m van de kust uit een bootje vallen, komen die nooit bij de kant. Niet alleen de conditie, maar de techniek is bij allebei meestal nog onder de maat.

Fenyw
21-06-2025 om 14:59
Ik woon in een omgeving met heel veel water. Wij hebben gekozen voor ABC en we waren blij toen de kinderen na acht jaar niet meer op zondagochtend om 8.00 in het volgende dorp in het water moesten liggen.
Ze hebben niet per kind acht jaar zwemles gehad, zo erg was het ook weer noet maar met meerdere kinderen op elkaar ben je best wel even bezig.

Marit!
21-06-2025 om 15:03
mijn oudste is inmiddels 18, maar heeft na B een stop ingelast omdat wij het tijdstip niet handig vonden. Een paar maanden later alsnog C gedaan, diploma in een kleine 3 mnd in the pocket. Ik vond wel dat ze toen pas echt goed kon zwemmen, ze kennen immers de bewegingen en slagen maar maken vooral veel meer zwemmeters. Jongste is gestopt na B omdat het met hangen en wurgen ging. Had hetzelf weleens voordeel gevonden maar hij werd echt niet blij van zwemles dus dat had wsveel langer nog geduurd.

yasmijn27
21-06-2025 om 15:18
als mijn kinderen het hadden gekund hadden ze ABC mogen/moeten halen. Werd zo ook aangeboden.Ik vind zwemvaardigheid erg belangrijk.
Maar mijn kinderen haalden met moeite A, zijn niet zulke sportwonders. Wel zijn we blijven zwemmen.
Ik vond het fijn dat op het vo hier ook nog een jaar zwemvaardigheid werd gegeven.
Misschien wordt C niet meer aangeboden in het pakket, om zo ruimte te maken voor al die kinderen op de wachtlijst?

DeOnbekende
21-06-2025 om 15:33
Ik heb nog nooit geleerd dat C "hoort". A en B is volgens mij de standaard, maar met een A-dioloma en comfortabel zijn in water redden ze het ook, hoor. Ik zou ze alleen C laten doen als ze zwemles zelf erg leuk vinden.

Schommelstoel
21-06-2025 om 15:34
Zwemmeters blijven maken na het halen van eender welk zwemdiploma is uiteindelijk beter dan een C-diploma halen en daarna zelden meer zwemmen.

Poezenmeisje
21-06-2025 om 15:44
Het huidige A is al heel wat meer dan mijn jaren '80 B. Ik verzuip niet met mijn B.
Mijn man kreeg pas op zijn 13de 'natte gymles' toen de middelbare school erachter kwam dat de meeste kinderen uit dorp X geen zwemdiploma hadden.
Met zoon waren we echt wel klaar na het halen van zijn B omdat de juffen zagen dat hij niet verzoop.
Hij kon álles voor C, behalve schoolslag met zijn hoofd bóven water. Onder water ging het keurig...

Tuinfluiter
21-06-2025 om 15:46
Het grote voordeel van het c diploma was dat de lessen door de zwemclub werden gegeven. De kinderen lagen veel meer in het water en maakten veel meer zwemmeters dan bij a en b.
Ik zwom zelf regelmatig met ze en na het c diploma hadden ze veel meer uithoudingsvermogen en de techniek was beter. Ik vond het echt toegevoegde waarde hebben.