Blauf
31-10-2025 om 18:20
Omkleden met gym
Ik heb een alias aangemaakt ivm herkenbaarheid.
Onze zoon is in augustus vier geworden en net begonnen in groep 1. Over het algmeen gaat het goed. Pietje lijkt het naar zijn zin te hebben. Juf X heeft er moeite mee dat Pietje vaak niet gelijk luistert als hij wat moet doen. Dit topic gaat specifiek om het omkleden bij gym. Pietje wordt verondersteld dat zelf te kunnen, maar helaas kan hij dat nog niet. We oefenen thuis iedere ochtend en avond, maar het lukt hem nog niet. Hij is om het minste of geringste afgeleid. Vaak eindigt het ermee dat wij hem helpen. 's Ochtends omdat hij anders te laat op school komt, en 's avonds omdat we niet elke dag met drama en tranen willen eindigen.
Laatst bij het ophalen verzocht de juf mij me te melden bij het schoolhoofd. Die zei dat de juf bijna in tranen naar haar toe was gekomen, omdat Pietje zo treuzelt met zich omkleden bij gym. En dat wij echt meer moesten oefenen.
Ik had dit echt niet verwacht van school. Het voelt alsof ze ons op het matje roepen en vanuit wantrouwen benaderen, en automatisch denken dat die luie ouders hun best niet doen.
Binnenkort hebben we een tien-minuten-gesprek. Dan zullen we dit ook voorzichtig aankaarten. Hebben jullie tips/inzichten in hoe we het omkleden kunnen oefenen, en hoe het gesprek aan te gaan?
                                            Blauf
02-11-2025 om 10:03
Roos57 schreef op 02-11-2025 om 09:37:
[..]
Klopt
Maar weet je nu al antwoord op je vraag van de OP ?
Hoe ga je het 10 minuten gesprek in ??
Ja, ik heb goede tips gekregen die we ook gaan uitvoeren. En we gaan het tienminutengesprek gewoon openminded in. Wel aangeven dat we oefenen. Maar ik wil ik natuurlijk ook horen hoe het verder gaat met hem, aansluiting in de klas, etc.
                                            Labyrinth
02-11-2025 om 10:37
Je hebt misschien al genoeg tips gehad... Bij mijn zoon hielp dat we het aankleden weleens filmde (was ook gevoelig voor publiek) en dan kon hij terug kijken hoe goed het ging. Je kan overigens elke weekend en elke avond oefenen. Als hij zichzelf goed kan aankleden, en er ontbreekt alleen motivatie, dan kan je er een wedstijdelementje in leggen. Als dat nog nodig is. Heel subtiel, eens vragen of hij oplet bij het aankleden, wie zijn bij jullie in de klas het snelst aangekleed, wie is het laatste aangekleed.
                                            Auwereel
02-11-2025 om 10:41
Toch vond ik het een uitdaging om sommige dingen te oefenen die ze op school nodig hadden. 
Aankleden begon ik op tijd, maar die tijd was er niet altijd op school.
Op je beurt wachten gaat als je twee kinderen hebt wel sneller dan bij 25 in de klas.
Geconcentreerd werken in een drukke omgeving. Om thuis een drukke omgeving te creëren terwijl kinderen overprikkeld uit school komen en behoefte hadden aan rust, leek me ook niet de bedoeling.
Gelukkig zijn ze goed opgedroogd.
                                            duizel
02-11-2025 om 10:43
Labyrinth schreef op 02-11-2025 om 10:37:
Je hebt misschien al genoeg tips gehad... Bij mijn zoon hielp dat we het aankleden weleens filmde (was ook gevoelig voor publiek) en dan kon hij terug kijken hoe goed het ging. Je kan overigens elke weekend en elke avond oefenen. Als hij zichzelf goed kan aankleden, en er ontbreekt alleen motivatie, dan kan je er een wedstijdelementje in leggen. Als dat nog nodig is. Heel subtiel, eens vragen of hij oplet bij het aankleden, wie zijn bij jullie in de klas het snelst aangekleed, wie is het laatste aangekleed.
Ik zou het wedstrijdje er dan thuis van maken. Ik nam wel eens een wasmand vol handdoeken mee. De westrijd was dan, wie is het snelst klaar, jij met aankleden of ik met opbouwen. Daar kon ik dan natuurlijk wat in spelen om haar succesrrvaringen op te laten doen. En ik kon tips geven.
Ik zou niet perse vragen wie er in de klas het eerste of laatste klaar is met aankleden. Grote kans dat hij helemaal niet meer aan aankleden toekomt want te druk met anderen in de gaten houden.
Ik ben wel blij dat op de school van mijn kinderen alleen de schoenen gewisseld worden en evt een trui uit als kinderen het heet krijgen. Pas vanaf groep 3 helemaal omkleden. Dat scheelt toch 2 jaar.
                                            Rekenenisleuktaalook
02-11-2025 om 10:59
Labyrinth schreef op 02-11-2025 om 10:37:
Niet doen!
Kinderen hoeven niet beter of slechter te zijn dan hun klasgenoten. Laten we niet van heel gewone dingen een competitie maken.
In de klas jou ik wel eens een challenge met de hele klas. Kunnen we vandaag met elkaar sneller opruimen dan gisteren? Hoe kunnen we snel opruimen? Wat is handig?
Allemaal je eigen schaar in de la leggen en allemaal je eigen lijm in de kast zetten? Of is het sneller als per groepje één de scharen doet, één de lijm doet en de volgende dit en dat.
Ze kunnen dan de opruimtijd van gisteren verslaan. Niet elkaar. Veel leuker voor het groepsproces.
Ook met aankleden voor of na gym zet ik dat soms in. Moet er niet een zijn die altijd de vertragende factor is zonder dat hij of zij daar iets aan kan doen.
                                            Labyrinth
02-11-2025 om 11:43
De vragen die ik opperde was om zijn focus te krijgen op school op het aankleden tijdens het aankleden.
                                            Max88
02-11-2025 om 11:44
Zeespiegel schreef op 02-11-2025 om 05:37:
[..]
Is er een tijd voor die regels? Nooit gehoord van die periode met lijfstraffen?
Waarin kinderen met een lineaal geslagen werden als ze niet opletten, of linkshandig waren ofzo.
Dat heeft toch niets met zelfredzaamheid te maken?
Als een peuterleidster 18 kinderen kan verschonen, jassen kan ritsen, waarom dan niet in groep 1?
Het merendeel van de kinderen kan het zelf met 4 jaar, dus om hoeveel kinderen gaat het nou helemaal.
Ik vind het hele rare regels, heb daar zelf nooit moeilijk om gedaan. Een ouder van het werk bellen omdat een kind een poepluier heeft; het zou niet in me opkomen.
En verder houd ik van alle kinderen, zeker ook die met een uitdaging, creatief en vindingrijk brein.
                                            Ysenda
02-11-2025 om 11:55
Max88 schreef op 02-11-2025 om 11:44:
[..]
Dat heeft toch niets met zelfredzaamheid te maken?
Als een peuterleidster 18 kinderen kan verschonen, jassen kan ritsen, waarom dan niet in groep 1?
Het merendeel van de kinderen kan het zelf met 4 jaar, dus om hoeveel kinderen gaat het nou helemaal.
Ik vind het hele rare regels, heb daar zelf nooit moeilijk om gedaan. Een ouder van het werk bellen omdat een kind een poepluier heeft; het zou niet in me opkomen.
En verder houd ik van alle kinderen, zeker ook die met een uitdaging, creatief en vindingrijk brein.
Je kunt niet 28 kleuters alleen laten om 1 poepbroek te helpen verschonen. Dat duurt al snel 15 minuten. Het gaat niet om 1 kind maar om het belang van de hele klas.
Je kunt dit ook niet midden in de klas doen wat bij een onwillige rits of veter nog wel kan.
Een peuterleidster staat op maximaal 8 kinderen van 2 tot 4, geen 18, en zeker geen 25+.
                                            Thy
02-11-2025 om 11:55
Een peuterleidster kan ook geen 18 kinderen verschonen. 
Volgens mij mag 1 peuterleidster/pedagogisch medewerkster verantwoordelijk zijn voor ongeveer 8 kinderen. Bij meer kinderen moet daar gewoon nog een volwassene bij. 
Kleutergroepen van 30 leerlingen of meer met 1 leerkracht mogen daarintegen wel wel.
                                            Rekenenisleuktaalook
02-11-2025 om 11:56
Labyrinth schreef op 02-11-2025 om 11:43:
De vragen die ik opperde was om zijn focus te krijgen op school op het aankleden tijdens het aankleden.
Dat werkt meestal zo niet. Kleuters kunnen niet goed multitasken. Kinderen kunnen niet in de gaten houden hoe snel anderen iets doen en het tegelijkertijd het zelfde zelf ook doen. Dus zodra kind gaat kijken wie de snelste of de langzaamste is, wordt er niet meer aangekleed door hem.
                                            Rekenenisleuktaalook
02-11-2025 om 11:59
Ysenda schreef op 02-11-2025 om 11:55:
[..]
Je kunt niet 28 kleuters alleen laten om 1 poepbroek te helpen verschonen. Dat duurt al snel 15 minuten. Het gaat niet om 1 kind maar om het belang van de hele klas.
Je kunt dit ook niet midden in de klas doen wat bij een onwillige rits of veter nog wel kan.
Een peuterleidster staat op maximaal 6 kinderen, geen 18
Dit!
En een incidenteel ongelukje wordt meestal echt wel opgelost. Structureel probleem met zindelijkheid daar bellen we de ouders voor.
Plus dat er op de peuterspeelzaal faciliteiten zijn om te verschonen. Op school niet.
                                            Decembermamma
02-11-2025 om 12:18
Rekenenisleuktaalook schreef op 01-11-2025 om 19:07:
[..]
Ik denk altijd maar dat ouders de experts zijn betreffende hun kind. Mijn expertise is al die verschillende kinderen onderwijs geven.
Over het algemeen dragen de kinderen in mijn klas makkelijke kleding op dagen dat er gegymd wordt. Ik geef dat nog als tip bij de informatieavond maar voor de meeste ouders is dat sinds de kleuters al gewoon. Als tachtig procent procent of meer dat doet kan ik best even helpen bij dat kind dat moeite heeft met de maillot aantrekken over het warme lijf na de gym.
Het enige waar ik ouders wel eens op wijs is als ze niet doorhebben dat de gymschoenen of gymkleding te klein is geworden. De rest lost zich wel op. En bij ons op school wordt er door de collega's bij jongere kinderen ook hard gewerkt aan de zelfredzaamheid.
Zoals ze net schreef gaat het hier dus niet over het al dan niet kunnen omkleden, het gaat erom dat kind niet iets wil doen waar het geen zin in heeft. Dat is iets heel anders als zelfredzaamheid dat is namelijk meer het opvoeden, leren dat je ook weleens iets moet in plaats van alles maar mag.
                                            Rekenenisleuktaalook
02-11-2025 om 12:23
Decembermamma schreef op 02-11-2025 om 12:18:
[..]
Zoals ze net schreef gaat het hier dus niet over het al dan niet kunnen omkleden, het gaat erom dat kind niet iets wil doen waar het geen zin in heeft. Dat is iets heel anders als zelfredzaamheid dat is namelijk meer het opvoeden, leren dat je ook weleens iets moet in plaats van alles maar mag.
Dus de aanleiding is anders maar het resultaat is hetzelfde. Hij kan zich nog niet goed genoeg zelf omkleden.
De fysieke handeling beheerst hij, de motivatie ontbreekt nog, of is nog niet voldoende aanwezig. Dus hij kan het nog niet op het gewenste moment. Ouders en leerkracht zullen hem moeten leren het zelf te doen.
                                            Blauf
02-11-2025 om 12:28
Rekenenisleuktaalook schreef op 02-11-2025 om 09:09:
[..]
Ook dat klopt, maar dan mag de overblijfouder dat dus ook niet. Er zijn strengere normen gekomen voor het helpen van kinderen waarbij je hun (blote) lijf moet aanraken of kunt zien. Je moet dan eigenlijk met twee volwassen zijn. Vragen of je een kind daar mag ontkleden/aanraken. En pleister op een knie plakken is ingewikkelder dan vroeger. Kon de broek niet hoog genoeg omhoog, dan deed je die omlaag. Kan nu dus echt niet meer. En terecht.
Een kind dat op kamp viel en zijn rug van onder tot boven schaafde en waarbij de wond vol zand zat. Leuke uitdaging waar twee begeleiders mee bezig zijn. Kind kiest zelf begeleider die hem helpt met uitkleden, kind met onderbroek nog aan onder de douche. Ene begeleider helpt, andere begeleider controleert. Waar je tig jaar geleden dat gewoon even zou doen, ben je nu bewust een protocol aan het volgen.
Even helemaal los van dit topic: ik vind het verdrietig dit protocol nodig is