NHagen
29-09-2014 om 10:45
ongezond eten op school en bso
Wij proberen onze kinderen gezond te laten eten en veel te laten bewegen. Ze krijgen heus wel eens iets lekkers, maar met mate en dan is het speciaal. Dan zijn ze er ook echt blij mee en genieten ze ervan.
Sinds onze oudste op school zit, wordt dat steeds moeilijker. Op schoolreisjes/feest op school is patat en ijs de standaard, op de bso regelmatig (minimaal 1x keer in de week) cake, brownies en taart. Dit heeft tot gevolg dat er thuis vaker om wordt gezeurd en regelmatig wil ze geen avondeten want ze heeft geen honger en wordt er gespuugd in bed omdat ze misselijk is.
Hoe hiermee om te gaan? We hebben het al aangekaart bij bso en school, maar daar wordt ik aangekeken alsof ik iets heel raars zeg. Ik wil ons kinderen ook niet in de situatie plaatsen dat ze buitengesloten worden omdat de rest wel lekkers krijgen en zij niet, maar dit gaat helemaal tegen onze opvoedingsvisie in.

guera
29-09-2014 om 10:59
voor ons een reden
om van BSO te wisselen. Ik werd er ook gek van. Ze kregen om half 6 nog crackers met jam, ontbijtkoek etc. De rest van de visie van de BSO sloot ook niet echt aan bij onze ideeen over kinderen opvangen en het eetbeleid was dus ook een uiting daarvan. Wij zijn gewisseld naar een sportbso.
School is lastiger. Maar hoe vaak is er een schoolreis of feest? Bij ons 1 x per jaar en dan moeten de kinderen hun eigen lunch meenemen dus hier gelukkig niet aan de orde. Ze krijgen hooguit een raketje. Traktaties is wel altijd een dingetje. School heeft met nadruk gecommuniceerd dat hier een verantwoording voor de ouders ligt om het niet te gek te maken. Maar het mag wel iets lekkers zijn chips, cake of iets dergelijks. Met 26 kinderen in de klas gaat dat ook best hard natuurlijk maar goed.....

Dendy Pearson
29-09-2014 om 10:59
Tja
Bij schoolreisjes/feest hoort lekkers, geen punt lijkt me.
BSO vind ik wat anders. Dat is een vervanger van thuis en ik geloof ook niet dat ik het prettig zou vinden als daar doorlopend getrakteerd zou worden. Ik zou van een bso eerder verwachten dat er na schooltijd een appeltje geschild wordt. Maar als het om traktaties van andere kinderen gaat kan je er weinig mee.
Tegenwoordig moet overal getrakteerd worden lijkt het wel. Ik zag het zelfs bij de zwemles. En dat vind ik echt onzin.

claire
29-09-2014 om 11:11
geen oplossing
Dochter was 10 toen we er heel bewust mee aan de slag gingen, door refluxklachten en overgewicht. Ik ben toen wel geschrokken, hoe vaak dochter wel niet nee moest zeggen, in zeer veel verschillende situaties. Liever zag ik dat dochter 'gewoon een beetje zou opletten op wat ze eet', maar in de praktijk betekent het zeer vaak nee zeggen, dus het moet haast voelen als een zwaar dieet.
Dochter kan moeilijk nee zeggen (is ook ongezellig..) maar was nu wel gemotiveerd en ze doet het super, overgewicht is ook weg,maar was een heel proces.
Toen ze jonger was had ik het niet gekund, was dochter niet gemotiveerd genoeg. Ze snaaide ook op school, gezonde lunch ruilen tegen koeken etc.
Ik weet het echt niet. Heel veel verbaasde blikken als een kind nee zegt, denk wel eigenlijk dat dat het enige is dat kan helpen, dat kinderen zelf nee gaan zeggen. (Het vooroordeel dat we kinderen zo'n plezier doen met de zooi is hardnekkig)

amk
29-09-2014 om 11:17
BSO
dat wordt een andere zoeken.
Hier wordt warm gegeten tussen de middag, gewoon gezond, 's middags is de eerste ronde fruit als ze uit school komen en de 2e ronde om 5 uur (BSO is tot 7 uur open) bestaat uit kaas, worst, cracker smeerkaas of wat knabbel groenten. En voor de genen die om 7 uur op gehaald worden om kwart over 6 een broodmaaltijd.
Op school gaan ouders vooral uit van hun jarige en die is maar 1x jarig, maar met 30 kinderen in de klas en maar 40 schoolweken heb je gemiddeld 1x per week wat lekkers.
Moet je ook nog rekening houden met alle allergieen dan kom je al snel bij snoep uit want die zijn: apart verpakt (geen kruisbesmetting), weinig allergenen, meeste kinderen vinden het lekker, makkelijk meenemen op de fiets etc.

Temet
29-09-2014 om 12:11
nhagen
Dat thuis zeuren leert ze op enig moment denk ik wel weer af. Ik hoop niet dat je de illusie had dat als jij je kind nou maar weinig zou geven ze haar hele kindertijd niet meer zou zeuren, want helaas, zo werkt het niet geloof ik. Maar als ze weet dat ze het thuis niet krijgt zou het gezeur toch op enig moment minder moeten worden (of anders moet je eelt op je oren kweken, vrees ik).
Dat spugen, is dat omdat ze misselijk is van alleen de snaai die ze krijgt, of is ze misselijk omdat ze na die snaai van jou ook nog een fatsoenlijke avondmaaltijd moet eten? Want als het dat laatste is, dan zou ik daar snel mee stoppen. Zit ze vol, dan zit ze vol, het is niet anders. Dan maar geen, of minder avondeten. Ze lopen niet direct een vitamine-tekort op. Je kan dan natuurlijk ook van haar eisen dat ze de snaai laat staan op de BSO zodat ze nog eetlust over heeft voor thuis, maar dat lijkt me een recept voor een hoop conflicten en de vraag is of het werkt.
Als ze zich overeet aan alleen snaai dan moet je misschien eens vragen hoeveel porties van iets ze gehad heeft en er op de BSO op aandringen dat ze dan toch in elk geval geen tweede porties geven. Sommige kinderen kunnen zichzelf inderdaad echt misselijk eten - zelf heb ik die neiging nooit gehad, vol was vol, maar mijn broer deed het wel eens.
Andere BSO zoeken is inderdaad een optie. Als jij de roepende in de woestijn bent krijg je het beleid toch niet gekeerd. Of je moet medestanders onder de andere ouders vinden. En dan misschien via de oudercommissie de boel proberen te veranderen.
Groeten,
Temet

NHagen
29-09-2014 om 12:43
weer een illusie armer
Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp daaruit dat we de illusie moeten laten varen dat we invloed hebben op hoeveel suikers ed onze kinderen binnenkrijgen zodra het eenmaal op school zit. Van bso zouden we kunnen wisselen maar school is wat lastiger. We hebben een zeer actieve school mbt uitjes/feestjes (en dus lekkers) en er lijkt bij de BSO elke week wel een reden te zijn voor het zelf maken van taart/cake en of ijsjes eten. Juffendag/burendag/het is lekker weer dag/ etc. Het spugen komt alleen voor op de dagen dat er en op school iets wordt georganiseerd waar zij voor " de lunch" zorgen en er daarna op de bso ook lekkers aan bod komt. Dat gaat dan in grotere hoeveelheden dan wij het thuis aanbieden. En als we dan met het avondeten te maken hebben met een kind dat niet wil eten, ja dan weet ze dat wij een regel hebben, altijd een paar hapjes. Ze hoeft echt haar bord niet leeg te eten.
Afgezien daarvan wordt er tegenwoordig overal snoep aangeboden; bij de kapper, schoenenzaak, in de speeltuin. Maar daar ben je als ouder nog bij en kan je evt ingrijpen als je dat nodig lijkt. Mijn punt is dat er het advies gegeven wordt dat je kinderen gezond laat eten, maar daar op school en bij ons dus ook op de bso blijkbaar geen gehoor aan wordt gegeven. Wat doe je met een kind die de buik vol heeft zitten van ongezond eten, thuis maar geen eten geven? Iets lekkers eten hoort een feestje te zijn en geen vast gegeven in onze optiek.

Hortensia
29-09-2014 om 12:57
wacht maar tot ze op de middelbare school zitten...
Ik heb een tijdje geleden tijdelijk op een school gewerkt en wat daar in de kantine werd verkocht... Het enige gezonde was een verlepte appel, een banaan met vlekken en een schaaltje sla (enkele blaadjes kropsla) die ook al over zijn hoogtepunt heen was. Ik moest noodgedwongen aan de snackerij.
Ik heb nog wel de discipline om daarna een broodtrommeltje mee te nemen, maar ik zag de inhoud van heel wat puberbroodtrommeltjes in de prullenbakken verdwijnen, en ik kon het ze niet eens kwalijk nemen. Als jij 15 bent verkies jij misschien ook wel liever de roze koeken en broodjes gezond (mayo, kaas, ham, witbrood, flinke obesitasvalkuil!) met frisdrank boven de gezonde bruine boterhammetjes van je moeder
En ja, hoe controleer je dat, hou je dat onder controle, als goedbedoelende moeder?

creabea
29-09-2014 om 13:24
spugen?
Hoe vaak heeft je kind al gespuugd sinds ze op school en bso zit dan? Afgezien van of ze daar veel snoep krijgt, vind ik dát wel nogal verontrustend. Ook van veel snoep (of het moet al heel veel zijn) ga je niet overgeven. Verder is het natuurlijk wel belangrijk om een gezonde levensstijl aan te houden!
Het is waar dat er op school of bso wel veel getrakteerd wordt, maar er zit best wel verschil in trakteerbeleid. De vorige school van mijn kinderen was er heel streng in, daar mocht bijna niks w.b. traktaties. Vond ik dan ook weer niet leuk, want een appel met een strikje vind ik dan ook weer weinig feestelijk. Op de huidige school is men niet zo streng, en er stroomden afgelopen maand de traktaties binnen van alle kinderen die in de zomer jarig waren. Toen hebben ze inderdaad zo'n 1-2x in de week een traktatie gehad. Als het dan elke keer een grote cupcake met marsepein erop is, zou ik mij ook wel even achter de oren krabben. Maar gelukkig zijn de meeste traktaties bescheiden, een fruitspiesje met een snoepje, een versierde eierkoek o.i.d. en af en toe wel wat met cake of snoep. Verder krijgen onze kinderen thuis weinig te snoepen en op school gaat er altijd fruit of groente mee, dus dan kunnen die extraatjes er wel bij.
Misschien kun je eens googelen op het b-fit programma? Daar was de vorige school bij aangesloten. En verder inderdaad medestanders zoeken (er zijn vast ook andere ouders die niet zitten te wachten op al dat getrakteer), een andere bso kiezen. Of een soort petitie beginnen ter bewustwording en dan op bso's, sportclubs, zwemles etc. aanbieden; persoonlijk vind ik het ook te idioot dat er overal maar getrakteerd moet worden en ik denk dat er best meer ouders zijn die dat vinden. Er is ook nogal een eetcultuur er in geslopen de laatste jaren: overal wordt lekkers aangeboden, bij elke borrel/seminar weet ik veel en mensen brengen eten mee naar gelegenheden (ook bijv. op iets als de laatste les van een cursus). En zo'n programma als heel holland bakt -hoe leuk ook- draagt daar ook aan bij natuurlijk.

creabea
29-09-2014 om 13:30
ik was even weg
en daarna mijn reactie afgemaakt.... en toen was er alweer wat bij.
nhagen: ik zou op school er echt een punt van maken (via de MR bijvoorbeeld). Dat is dus die eetcultuur: als er veel vieringen zijn en er bij elke viering iets te eten is, dan lijkt me dat een verkeerde ontwikkeling. Waarschijnlijk hebben ze dat gewoon niet helemaal door.
Tenminste, ik denk dat je het nog over andere 'eetgelegen' hebt dan alleen sinterklaas en kerst. Over sinterklaas gesproken: ik zie de bergen pepernoten die kinderen overal in de handen gedrukt worden alweer opdoemen. Inderdaad bij de intocht, op school, bso, zwemles, winkels waar je je schoentje kunt zetten (doen we al niet meer) etc.

Jillian
29-09-2014 om 14:01
Hoort erbij
Oprecht denk ik dat dit onbegonnen werk is. Op school en de BSO en de sportclub en bij vrienden thuis zal het anders toegaan dan bij jullie thuis. Thuis staan jullie voor een spaarzaam beleid waarbij er alleen af en toe wat lekkers is. In de rest van de maatschappij is veel en vaak snoep en andere snaai toch een beetje de standaard. Natuurlijk is er ook wel ruimte voor gezond eten maar mijn indruk is toch dat het gezonde een beetje komt te staan naast de snaai ipv er voor in de plaats te komen. En hoe vaak te vaak is dat zal ook per persoon verschillen. Ik vind verscheidene keren per week iets lekkers niet zo veel maar jij zal dat misschien wel vinden.
Je zou natuurlijk van BSO kunnen wisselen maar dat werkt alleen als je zeker weet dat er op de andere BSO een gezonder beleid is.
Hier op de BSO krijgen ze standaard na school ranja/thee, biscuitje, fruit en eventueel later op de middag nog crackers en fruit. Dat is dus niet heel ongezond maar inderdaad op de BSO trakteren kinderen en begeleiders, in de zomer is er regelmatig een ijsje, op de woensdagmiddag/vrijdagmiddag maken ze soms pannenkoeken, worstenbroodjes/kaasbroodjes en dergelijke. Dus er is regelmatig wat extra. Ik heb daar niet zo veel moeite mee verder.
Op school zijn er inderdaad de traktaties van de andere kinderen en soms iets extra's vanuit de school maar dat is niet zo heel vaak.
Mijn kinderen trakteren ook op snoep, chips of cake. Ze worden zelf ook niet enthousiast van mandarijntjes en spiesjes met worst en kaas en dat snap ik ook wel.

Temet
29-09-2014 om 14:32
nhagen
Er komt een gedachte bij mij op, maar ik kan er helemaal naast zitten. Je schrijft dat het spugen voorkomt op dagen dat de school de lunch verzorgt en de BSO ook nog eens trakteert. Hoe kort houd jij je dochter thuis met lunch enzo? De gedachte komt bij mij op dat je dochter zich misschien overeet omdat er allemaal lekkere dingen langskomen die ze anders 'nooit' krijgt, dus uit een soort nu-of-nooitidee. Als dat meespeelt, kan je misschien thuis wat makkelijker zijn met wat je bij de lunch serveert etc. Daarbij bedoel ik niet dat je veel in huis moet hebben, maar meer dat voedingsmiddelen waar je eigenlijk geen voorstander van bent, misschien zo af en toe toch eens in huis haalt om je dochter een plezier te doen. In de hoop dat dat de neiging inperkt om zich vol te stoppen buiten de deur (zo haal ik bijvoorbeeld af en toe eens chocomel, maar ik pieker er niet over om dat standaard in huis te hebben).
Daarnaast toch ook maar school en BSO bewerken. We hebben hier op het forum ook van die discussies gehad. De 'ach voor een keertje is het toch zo erg niet' beweging heeft op zich wel een punt, het vervelende is alleen dat er om de haverklap wat te 'vieren' is, en dat het dan niet meer 'een keertje' is. Scholen, sportclubs en anderen die kinderen veel snoep en zoete drankjes geven onder het motto 'ach het kan toch wel een keertje' en ondertussen met de beschuldigende vinger naar ouders wijzen over het verkeerde eetpatroon hebben kilo's boter op hun hoofd.
Misschien kan je proberen om in te zetten op minder feestelijke momenten, en als er al feestelijke momenten zijn, minder vreterij. Maar makkelijk zal het niet zijn.
groeten
Temet

NHagen
29-09-2014 om 15:29
nu of nooit
@ Temet
Ik ben zelf opgegroeid met een moeder die zeer spaarzaam was met lekkers. En weet wat daar de gevolgen van kunnen zijn. Toen ik op kamers ging en mijn eigen geld had, heb ik me ongans gegeten aan snaai en ongezonde dingen. Mijn man at als kind elke week friet en frikandellen.
Wij proberen nu als ouders hierin een middenweg te vinden voor onze kinderen. We hebben de afspraak dat er in het weekend lekkere dingen in huis zijn. Dus dan komt er chocomel op tafel en zijn er lekkere toetjes in plaats van yoghurt, wordt er wel eens cake gebakken of koekjes. En natuurlijk krijgen ze rond de feestdagen wat extra's, en op verjaardagen wordt er ook gewoon taart meegegeten. Geen heel stuk, maar de helft. De hoeveelheden die wij geven zijn gewoon minder en zorgen ervoor dat de eetlust niet bederft.
Het spugen in nu een paar keer voorgekomen en ze zit sinds eind april op school.
Maar in het algemeen begrijp ik dat het devies is loslaten. Om nou een petitie te beginnen en iedereen van onze zienswijze te overtuigen..maar wellicht wel iets om te bespreken op een ouderavond.
bedankt voor jullie reacties

Haaknaald
29-09-2014 om 15:43
moeder met een missie
Ooit werd ik lid van de ouderraad met een missie: Er moest gezonder uitgedeeld worden, geen zakje chips meer na de sportdag of tijdens het eindfeest. Appels en komkommer ging ik uitdelen!
Geen goedkope (dus vette) chocolade drank of yoghurt drink maar limonade, water en thee.
Inmiddels van een koude kermis thuis gekomen.
Ongezonde dingen uitdelen moest wel als we met de budgetten uit wilden komen. Appels zijn veel te duur, plus dat het de smaak van heel veel kinderen niet is. Die kinderen hebben liever chips en hun ouders ook. De brigade van ach het is maar voor een keertje. ( Hier al eerder genoemd).
Kinderen en ouders keken mij aan alsof ik van mars kwam. Ik heb geen spijt van mijn komkommer/appel missie, zit nog vol idealen om te verwezelijken maar het is vechten tegen de voorkeur en gewoonte van Nederlandse ouders en kinderen.
Afgelopen voorjaar had ik tijdens de avondvierdaagse gesponsorde appels om uit te delen, gratis gekregen en uiteindelijk zelf 3 appeltaarten van gebakken, die chocomedailles die de moeders uitdeelden om de prestaties van hun oogappel te belonen deden het beter dan mijn appel.
Ik vrees dat jemet mate zult moeten accepteren en je kind zelf een maat moet leren. Vol is vol en ze moet zelf leren zich niet te overeten. Ik heb ook zo'n makkelijke spuger, nu 12, maar kent al 5 jaar haar maat en bedankt dus zelf voor het tweede taartje op een dag of het derde portie chips.

Temet
29-09-2014 om 15:53
over chips (ot)
Het Zakje Chips is in dit soort discussies bijna een soort symbool geworden van alles wat verkeerd is.
In dat licht is het wel aardig om te bedenken dat een klein zakje chips zo'n 150 Kc bevat, en dat is niet heel veel meer dan een stroopwafel, en volgens deze link (http://www.gezondheidsnet.nl/alles-over-afvallen/4-x-slecht-voor-de-lijn) minder dan een müslireep
Groeten,
Temet

Hanne.
29-09-2014 om 16:01
waarom eten uitdelen.
"Afgelopen voorjaar had ik tijdens de avondvierdaagse gesponsorde appels om uit te delen, gratis gekregen en uiteindelijk zelf 3 appeltaarten van gebakken,"
Als je de kinderen meteen een stukje appeltaart had aangeboden hadden ze het vast wel opgegeten. Nu moest je die ongezonde appeltaarten zelf opeten.
Maar waarom wil je uberhaupt eten uitdelen.
Komkommer uitdelen na een sportdag lijkt me vrij zinloos. Als het bedoeld is tegen de honger zetten die zeg 15 kcal niet zoveel zoden aan de dijk.
Als het bedoeld is om iets feestelijks mee te vieren maak er dan ook iets feestelijks van. Maar dan kan het ook zonder eten. Geef ze na de sportdag een medaille. Uber gezond.
(ook de pauzehap in de huidige vorm mag wat mij betreft afgeschaft worden. Een kind dat honger heeft schiet niet zo veel op met een stuk komkommer. Een kind wat geen honger heeft kan die 15 kcal wel missen en wachten tot de lunch).

Haaknaald
29-09-2014 om 16:03
chips te zout en op onze school erg afgezaagd
Het wegkrijgen van dat eeuwige zakje chips ging mij meer om het zout en om het altijd maar chips geven. Chips was niet meer speciaal maar gewoon. Er is kinderboekenweek, sportdag, avondvierdaagse, slotfeest, sinterklaas, bonte avond dus we krijgen chips.
Variatie moest er komen! En dan liefst met dimgen doe gezonder waren dan chips.
Het bleek een mission impossible.

Tango
29-09-2014 om 17:18
Herken het niet echt
Hier op school hebben ze eenmaal per jaar schoolreis en eenmaal sportdag. Tussendoor hooguit eens een theaterbezoekje of schaatsen (met warme chocolademelk natuurlijk) maar dat is het dan wel. Met schoolreis moeten ze zelf brood meenemen en krijgen ze vaak een raketje o.i.d. Met sportdag hetzelfde of bij koud weer een zakje chips i.p.v. ijsje.
Op de BSO wordt ook niet overmatig gegeten. Eerder te weinig want zoon heeft altijd trek als hij er vandaan komt. Meestal komt dat doordat hij de crackers misloopt doordat hij buiten aan het spelen is. Snoep of cake is er weleens bij een traktatie maar niet overdreven vaak.
En snoep krijgen bij de kapper, schoenenwinkel e.d. zie ik helemaal al zelden.
Ik zou op school en bij de BSO bespreken dat ze je dochter gewoon een beetje in de gaten houden en haar bijv. een kleinere portie geven, omdat ze snel spuugt o.i.d. Verder zou ik me er niet te druk over maken. Ze is nog heel jong, misschien groeit ze er wel overheen en kan ze als ze wat ouders is zelf beter aangeven wanneer ze wel en niet iets lekkers wil.

amk
29-09-2014 om 17:19
Hanne
die pauze hap is juist reuze handig om de porties fruit naar binnen te krijgen. Eet je zelf niet tussen je ontbijt en je lunch?
Hier is het ontbijt om half 8 en dan de lunch om half 1, tussendoor eet ik ook fruit.
Het gaat idd niet om een volledige maaltijd.
Fruit moet je ook uitdelen tijdens een sportdag, dan wordt het prima gegeten. Doen wij al jaren met het badmintontoernooi en het fruit (2 stuks pp koop ik in) gaat echt schoon op. Mits je het schoongemaakt neerzet want zo veel tijd is er niet om het rustig te eten.

Maan
29-09-2014 om 18:36
Hier
Worden tractaties op school deels meegenomen naar huis. Ik weet niet precies hoe wordt bepaald wat ter plekke gegeten mag worden en wat mee moet maar ik heb zeer geregeld een halve tractatie in een schooltas. Ideaal want meestal wordt het daarna vergeten of opgesmikkeld als ik het een goed moment vind .

Temet
29-09-2014 om 18:42
fruit uitdelen
Laten we wel zijn, al die gezonde fruit en groente zijn ook gewoon een hele hoop gedoe. Om te beginnen is het zwaar. Dan moet het vaak ook nog gewassen of geschild (zie de posting van AMK. En wie doet dat? Niet de kinderen). Kost allemaal tijd en moeite. Het moet voorzichtig behandeld worden anders wordt het beurs of gaat het op een andere manier kapot. Als er wat overschiet moet het ook nog snel op, want het is bederfelijk.
Voor wie het allemaal ontzettend belangrijk vindt dat kinderen fruit eten op school (of waar dan ook) zijn dat overkomelijke bezwaren, maar wie gewoon iets te eten wil geven en nog meer te doen heeft op een dag kiest natuurlijk iets wat handzamer is en makkelijker te vervoeren. En ik vind dat persoonlijk alleszins begrijpelijk.
Wel vind ik dat je je kan afvragen - maar dat zei ik al - of het nodig is om etenswaar uit te delen. Maar als je dat dan inderdaad toch doet, dan moet je wel tamelijk bevlogen zijn - en in veel gevallen over een auto beschikken - om hele schoolklassen van fruit (of groente) te voorzien.
Groeten,
Temet

guera
29-09-2014 om 19:34
temet en jilian
Jilian ik vind een cracker en fruit en nog biscuitje en ranja op de BSO echt teveel. De kinderen komen rond 15 uur op de BSO. Op een gewone dag als ik thuis ben krijgen ze dat ook niet na school. Hooguit een biscuitje of een snoepje. Dus crackers, fruit en biscuitjes dan eten ze hier niks meer.
Temet, bij ons op school zijn er wel momenten dat er aandacht is voor de gezonde pauzehap. Kinderen maken per toerbeurt dan borden fruit om uit te delen. OOk is er bij feestelijke gelegenheden vaak fruitsalade voor de kinderen, gezamenlijk klaar gemaakt. Het kan dus wel.
En zoals eerder gezegd zijn hier de feestjes op school redelijk spaarzaam en nemen de kinderen vaak zelf iets mee. Op schoolreis mag er niet eens iets meegenomen worden en op kamp gaat alles in de gezamenlijke uitdeelpot. Op sportdagen is er ook fruit. Alleen met sint, sja...., maar dat mag ook wel toch?

Barvaux
29-09-2014 om 19:56
hmm
Hortensia: ik vind het meevallen op de middelbare, bij mijn zoon kun je allerlei broodjes kopen en op andere scholen zie ik dat ook. Geen vette hap
nhagen: waarom noem je alles in het weekend opeens 'lekker' en 'lekkers'? Denk daar eens over na, hoe benoem je dat naar je kinderen?
amk: daar is tie weer, het fruit om 10 uur Nee, ik blief geen fruit om die tijd, net zoals anderen niet moeten denken aan ontbijt voor 11 uur.

amk
29-09-2014 om 19:58
temet
Mijn voorbeeld van schoongemaakt aanleveren is tijdens een badmintontoernooi, even tussen 2 sets iets naar binnen schuiven. Die boodschappen voor gemiddeld 65 man/vrouw/kind doe ik gewoon op de fiets.
Het schoonmaken gebeurt door degenen die even niet spelen.

Leen13
29-09-2014 om 20:32
zelf
Gezonde happen kosten tijd om vers te maken. Maar natuurlijk zou het goed zijn als al dat te vette, te zoete en te zoute snoep en voedsel niet in schoolkantines zou zijn. Maar zie het maar eens anders te regelen.
Ik geef mijn kinderen zelf fruit mee. Kiwi door de helft met een lepeltje, banaan, appel, pruimen, gewoon in de lunchbox.
Zoon haalde op de middelbare school nog wel eens een broodje gezond, uit de kantine, of een Turkse pizza op de markt.
Dochter eet alleen haar eigen meegenomen voedsel.

Hanne.
29-09-2014 om 21:14
amk
Nee ik eet tussen ontbijt en lunch niets. En als de kinderen niet op school zitten doen zij dat ook niet. Tussen lunch en avondeten meestal ook niet. Tenzij ik laat eet (na 19 uur oid).
Ik geen extra 'handig' eet moment nodig om mijn fruit te eten. Dat eet ik bij de maaltijd, net als mijn groenten.
(Waarom is het trouwens een handig moment om de porties fruit naar binnen te krijgen? Het is toch net zo handig om dan de zuivel naar binnen te werken).

Ali
29-09-2014 om 21:29
BSO
Mijn kinderen hebben rond 4 u enorme honger, en eten dan 2 boterhammen, of een kom soep met brood, of iets dergelijks voedzaams. Op de bso was dat een heel gedoe, want daar 'mochten' ze maar maximaal 1 boterham of 2 crackers, en niet meer, omdat andere ouders dat teveel vonden voor hun kinderen. Heel irritant, dus moesten mijn kinderen maar honger hebben, en daar werden ze behoorlijk sjagerijnig van. Steeds opnieuw weer gesprekken over gehad.
Wij eten 's avonds warm, en pas tussen 19 en 19.30 u. Dus ik vond het belangrijk dat ze rond 4 u iets vullends te eten kregen. Kinderen waren meestal rond 18 u thuis.
Ben blij dat ik van dat gemier af ben.
Ps en mijn kinderen zijn erg slank.

Jillian
30-09-2014 om 01:51
Guera
Vind je dat echt te veel? Ik vind het wel meevallen eigenlijk. Ze krijgen als ze op de BSO aankomen thee of ranja (water mag natuurlijk ook) en daarbij een biscuitje (soms twee). Dat zijn van die simpele koekjes zoals maria kaakjes of lange vingers. Geen grote koeken met chocolade of zo. En dan is er dus fruit. Er zijn altijd meerdere fruit soorten. Hoeveel of hoe weinig ze er van nemen mogen ze zelf weten (al zal er misschien wel een grens zijn)
En dan om 17:00 krijgen ze nog een keer drinken (als ze willen) plus dat ze dan nog wat crackers of fruit mogen pakken als ze zin hebben. Sommige kinderen worden namelijk pas na 18:00 opgehaald dus die hebben dan nog wel zin in iets.
Uiteraard is niemand verplicht om alles te nemen.
Overigens zijn er ook genoeg kinderen voor die dit nog niet echt genoeg is en die liever een boterham na school willen. Omdat dit voor de BSO logistiek wat onhandig is geldt de regel dat wie brood wil eten op de BSO dat zelf mee neemt. Ik weet dat er redelijk wat kinderen zijn die dus ook nog een boterham of twee mee hebben.
Ik vind wel dat een BSO rekening moet houden met dat er ook kinderen zijn die wel wat wil eten na school en dat ze dus daar gezonde alternatieven voor hebben (zoals brood en fruit). Uiteraard is er geen enkele verplichting om alles te eten maar als BSO moet je wel flexibel zijn en er voor zorgen dat ook de wat grotere eters aan hun trekken komen.

Ali
30-09-2014 om 07:45
Zelf meenemen?
Waarom is het logistiek onhandig om knderen twee boterhammen te laten eten? Ze smeren ze toch zelf?
Zelf brood meegeven vind ik echt idioot, dat zit dan al sinds s morgens 8 u in een trommeltje, en dan om 3 u dat nog opeten? Dit lijkt meer op een verkapte bezuinigingsmaatregel. Datbwas bij onze bso ook zo: alleen nog maar appels als fruit, daar is kind allergisch voor. Dan maar geen fruit. Het aanbod smeersel was goedkope boterhammenworst, smeerkaas. Gelukkig gingen ze met 9 jaar naar een andere bso, voor oudere kinderen, endaar was het een stuk beter.
Verder helemaal eens, gewone gezonde vullende alternatieven.

creabea
30-09-2014 om 14:18
guera
hm, dat vind ik ook vrij normaal hoor: drinken,koekje, fruit en cracker. Dat krijgen onze kinderen thuis ook wel uit school, één keer iets lekkers (een koekje/snoepje) en daarna hebben ze vaak nog wel trek. Als ze dan nog iets willen moet het maar iets gezonds zijn, dus nog een keer fruit, rijstwafels, rozijnen, of zoals nu hebben we heel veel geraapte noten in huis en worden er lekker nootjes gegeten. En de kinderen hier zijn ook slank.
Ik had er wel problemen mee toen ze de bso op een donderdag 4 boterhammen en ook nog 2 hele stuks fruit aan mijn toen 7-jarige zoon hadden opgevoerd. Toen ging er om 6 uur natuurlijk niet meer zoveel warm eten in. Maar goed, een keer zeggen en ze weten zoiets wel op een bso.

Jillian
30-09-2014 om 14:22
Brandweervrouw
Het zal ongetwijfeld met geld te maken hebben en misschien ook met gewoon geen zin te hebben om er elke dag aan te moeten denken dat er voldoende brood en beleg is en dergelijke. Dat kost weer meer tijd. Maar je hebt gelijk dat ze er best voor zouden kunenn zorgen dat er een paar boterhammen zijn. Woensdagmiddag en vrijdagmiddag regelen ze tenslotte ook een lunch.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.