Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Chippie

Chippie

23-06-2012 om 21:50

Online typeles voor dyslectische kinderen

Ik zoek een online typeles welke geschikt moet zijn voor dyslectische kinderen. Het is handig dat de tekst in het beeld verschijnt.

Het gaat me niet om een diploma. Er moet iets goedkopers zijn dan Typetopia voor 180 euro.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

23-06-2012 om 23:12

Chippie

Op het dyslexieforum is er een heel topic aan gewijd. Misschien krijg je daar tips.
Anders kun je altijd ook nog type expert junior aanschaffen, te koop voor 10 euro bij bol.com.

Marjolein

Marjolein

24-06-2012 om 10:22

Type expert junior inderdaad

voor 9,90 euro bij bol.com destijds. Ging heel goed hier.
Van Typetopia werden ze helemaal gek, gratis kennismakingsproefpakket gehad. Zo'n afkeurend geluidje elke keer als er iets niet goed ging. Heel frustrerend.
Bij type expert junior worden fouten en tempo gemeten. Ik heb het bij mijn kinderen (beiden dyslectisch) zo gedaan dat ze alleen op de fouten moesten letten, tempo is niet relevant, dat komt later vanzelf goed. Als ze een les klaar hadden, keken we naar het aantal foutjes. Was dat mooi laag, dan typte ik het zelf even op tempo (echt zo klaar), dan konden ze door naar de volgende les.
Ze hebben allebei goed leren typen en dat tempo? Ik kan ze nu al niet meer bijhouden
Succes Chippie!

Annet

Annet

24-06-2012 om 10:44

Ook type expert junior

Tekst komt gewoon in beeld. Er zitten animaties bij tijdens het typen, die kun je uitzetten.
Als je zelf vind dat ze een niveau gehaald hebben (zie verhaal Marjolein) dan kun je die les ook als gereed kenmerken (hoef je niet zelf te typen).
Wij hielden een strengere norm aan van fouten dan het programma (niet dyslectisch kind). Fouten zijn belangrijker dan tempo.

Typetopia

hier dan wel geen dyslectie maar mijn kinderen zijn allebei tegelijk bezig met typetopia. Ik had een korting zodat ik 130 euro per kind betaalde. zo nu en dan heeft typetopia aanbiedingen, kwestie van even in de gaten houden.

Ik had de kinderen al gewaarschuwd dat typles nu eenmaal saai is maar ze maken zonder problemen elke dag een module. in plaats van 5 modules per week doen ze er elke dag 1 (dus 7 per week).
Ze ergeren zich niet aan piepjes oid. het is een investering maar ik ben er erg tevreden over!

de reden waarom ik hier toch iets over typetopia wilde zeggen, is omdat deze cursus een speciale dyslectie versie heeft.

pooh bear

pooh bear

24-06-2012 om 16:57

Dysman

Hier ook een kind met dyslexie die bezig is met typtopia In het begin deed ze ook 2 of 3 dagen over een les. Wn. Dachten we dat ze nooit het einde van de cursus zou halen. Maar gaandeweg ging het steeds beter wn. Kon ze ook een hele les typen in die 20 minuten.
Ondertussen heeft ze de proefexamens gedaan en gaat ze deze week het examen doen. Om te slagenoet ze 125 aanslagen per minuut halen en bij de proefexamens zit ze gemiddeld op 175.
Ze is wel ongeveer 10 maanden bezig geweest dat is wat langer dan er voor staat. Maar ze kan nu wel typen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Marjolein

Marjolein

24-06-2012 om 17:24

Typetopia heel erg frustrerend, maar

niet elk dyslectisch kind is hetzelfde. Mijn kind werd er echt gillend gek van. Mocht je het willen proberen Chippie, je kunt een gratis proefperiode aanvragen.
Maar als je goedkoper wilt dan kun je het heel goed af met de CD rom van Type expert junior voor een tientje. Heel handig trouwens dat je zelf de les gereed kunt aanvinken, zie Annet. Bij ons was dat nog niet, of ik heb het gewoon niet gevonden. Dan is het helemaal gebruiksvriendelijk. En inderdaad, Annet, vond ook ik hun gehanteerde foutenmarge aan de hoge kant, maar daar ben je zelf bij.

pooh bear

pooh bear

24-06-2012 om 21:59

Dysmam

De typecursus gaat ook na die 35 weken gewoon door. Mijn dochter ging in het begin ook heel langzaam maar na een poosje ging het steeds een beetje sneller.
Een andere reden dat ze zo lang over een oefening deed was dat ze vaak te veel fouten maakte en de oefening dan steeds opnieuw moest doen. (dat vind ik wel erg demotiverend.)

Ze is wel blij dat ze dalijk eindelijk klaar is met de cursus en of ze het nu haalt of niet het doel is bereikt ze kan sneller typen.
School wilde dit graag omdat ze vanwege schrijfproblemen erg veel op de computer mag doen. Maar dat duurde eerst veel te lang.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

pooh bear

pooh bear

25-06-2012 om 17:41

Garantie

Die garantie heb ik ook gezien. Maar ik denk dat je daarmee een beetje genept wordt. Want je moet dan inderdaad die cursus in 35 weken afronden. Ik denk dat het je kind lukt om de cursus in 35 weken te doen het examen ook geen probleem meer is.
Op deze manier kunnen juist de kinderen die moeite met de cursus hebben en er dus langer over doen deze regeling niet gebruiken.
Mijn dochter heeft ongeveer 45 weken over de cursus gedaan.
Waarbij ze de eerste 9 modules echt heel langzaam ging daarna ging het steeds beter.

pooh bear

pooh bear

25-06-2012 om 21:20

Bijna

ze heeft haar proefexamens klaar en gaat morgen haar type examen doen. Maar ik denk dat ze het wel haalt dus we hebben inderdaad die 35 weken niet nodig.
Ik vond alleen dat die 35 weken niet kloppen. Maar zelfs al zou ze haar diploma niet halen hebben we toch bereikt wat we wilden ze kan sneller typen.

Chippie

Chippie

26-06-2012 om 12:59

Type expert

Ik heb Type Expert besteld, mocht dat niet werken dan beginnen we met Typetopia. Ik kan me niet voorstellen dat de dyslexieproblemen worden verholpen door Typetopia en niet door Typeexpert. Of mis ik iets?

Annet

Annet

26-06-2012 om 18:22

Wat tips

Ik heb ooit wat tips op een rijtje gezet voor TYpe expert Junior, misschien heb je er iets aan:

- Zorg dat je de toetsen afplakt (eventueel een oud toetsenbord gebruiken). Op het begin lijken ze de toetsen ook te kunnen leren zonder te kijken, maar het kijken sluipt er toch in. En als ze het kijken eenmaal gewend zijn, krijg je het er niet meer uit.
- Gebruik vooral de tips voor verhogen tempo, verhogen nauwkeurigheid en verbeteren slechtste vinger of hand. Die zijn na een tijdje oefenen helemaal afgestemd op jouw kind.(daarom moet je zelf niets intypen op naam van kind)
- Houd een hogere norm aan voor nauwkeurigheid. Bij elke appeltje dat je haalt, kun je in de rapportage zien hoe de score was. Zelf vind ik dat de norm voor nauwkeurigheid veel te laag ligt (weet uit mijn hoofd niet hoe laag). Als je dan toch doorgaat naar de volgende level en zo een tijdje doorgaat, wordt het moeilijker uiteindelijk een redelijk niveau qua nauwkeurigheid te halen. En dat betekent veel corrigeren en daarom veel meer en langer werk.
Ik hield daarom voor mijn kinderen een hoger niveau aan, ik geloof 90%. Zij moesten dus langer doorgaan met hetzelfde level totdat ze dit niveau haalden. Ook al zei het programma wat anders. Bij een goede uitleg vooraf en een duidelijke norm werkt dit goed.
- Wij hebben de cijfers en de bijzondere leestekens laten zitten. Het kost veel energie om die te automatiseren terwijl je ze in de praktijk maar weinig gebruikt. Als je veel cijfers nodig hebt (zoals in excel) gebruik je het numbord en die wordt juist niet aangeleerd.
- Wij hebben een eigen examen gehanteerd met onze normen, ik geloof dmv één van de dictees (of hoe ze ook heten)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.