lisbeth
08-04-2013 om 21:45
Ontbijt weigeren
Dochter is vlak na de carnaval begonnen met ritalin. Het heeft enig effect op haar eetlust. Vooral in de ochtend. Omdat ze al niet de dikste is en al afgevallen is probeer ik er echt iets in te krijgen.
Ze wil geen brood meer. Ik heb fruit geprobeerd, yoghurt, smoothies, rijstwafels met beleg, broodjes maar ze weigert alles. Op een goede ochtend eet ze 4 of 5 kleine crackertjes van van der meulen met een beetje jam.
Qua lunch eet ze meestal 1 gv broodje, dus dat gaat wel. Tussendoor rijstcrackers, fruit of zelfgemaakte eierkoeken.
Hoe belangrijk is dat ontbijt? Kan ik haar misschien meer voor tien uur meegeven? Al ben ik bang dat ze dat ook niet opkrijgt door tijdgebrek.
Ik heb ook al ochtenden geprobeerd me er niet druk om te maken maar echt lekker zit het me niet. De laatste keer was ze 26 kilo bij 135 cm, ik heb het idee dat ze sindsdien weer wat afgevallen is
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tijgeroog
08-04-2013 om 21:47
Ritalin later geven?
Helpt het niet als je de ritalin wat later geeft? Wij geven het tijdens het ontbijt, dan heeft het nog geen effect op z'n eetlust en werkt het tegen de tijd dat ze op school echt beginnen.

lisbeth
08-04-2013 om 22:01
Ritalin
Ze krijgt de ritalin tijdens het ontbijt, ze staat al op zonder trek.
Vanochtend heeft ze drie kwartier aan de ontbijttafel gezeten zonder te eten.
Ze weet dat het beter is om te eten, ze is nogal met gezonde voeding bezig maar daadwerkelijk eten lukt haar niet
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

wil40
08-04-2013 om 23:30
Ander moment
Ik weet niet hoe laat ze naar bed gaat. Is dat al snel na het avondeten? Misschien kan ze bijvoorbeeld om 17.00 uur warm eten en om 20.00 uur nog een paar sneetjes brood of iets anders eten?
Of direct uit school iets eten en dan het avondeten juist iets later? Soms is wat schuiven met de tijden een oplossing om toch alle maaltijden erin te krijgen. Een klein ontbijt met wat crackertjes lijkt me dan als start niet zo`n ramp. Misschien met een glaasje ontbijtdrink erbij? (eigen merk AH is niet met groffe stukjes erin en drinkt licht weg)

Fiorucci
09-04-2013 om 07:07
Drinkontbijt
Ik ken het probleem van mijn zoon, daarom neemt hij meestal een bekertje yoghurt met fruit of drinkyoghurt. Het gaat niet van harte, maar hij heeft het zichzelf toch maar aangeleerd...

Knutselkei
09-04-2013 om 09:46
Idd drinkontbijt?
dochter heeft er ook een poos moeite mee gehad, ik had op een gegeven moment t drinkontbijt aardbei van de lidl, die is net iets dikker als de gewone drinkyoghurt maar er zitten geen pitjes etc in. Dat ging wel goed.
Heel soms nog een peperkoekje erachter aan en een stevige
koek mee naar school.

Temet
09-04-2013 om 10:11
Lees dit ook eens
Om je zorgen te verminderen kan je deze posting lezen, en de link natrekken die daarin gegeven wordt. Ontbijten is niet zaligmakend.
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/PostLink.cgi?post=2924374
Overigens: mijn zoon is 22-23 kilo bij een lengte van 1.28 (of misschien inmiddels meer), dus er zijn meer van die sprietjes. Maar goed, afvallen is natuurlijk ook weer niet de bedoeling bij zo'n gewicht.
Maar 5 crackertjes met jam is in elk geval iets. Je staat er trouwens van te kijken hoeveel calorieën er in cream crackers zitten, ze lijken zo 'light'maar dat valt echt vies tegen (of, in het geval van je dochter, mee)
Groeten,
Temet

Mona
09-04-2013 om 10:45
Wat vindt ze lekker?
Ik ben ook geen ontbijter, heb gewoon nog geen trek om 7.30 uur. Ik moet ongeveer een uurtje wakker zijn en dan krijg ik langzaamaan wat trek. Dus vroeger met school was dat erg onhandig, maar ik nam dan brood mee om in de eerste pauze te eten. Dan had ik inmiddels wel trek gekregen, jammer dat je niet tijdens de les alvast wat mocht eten, maar ja als kind neem je dat als gegeven en laat het daarbij. Verder vond op de middelbare school om 10.00 de tomatensoep uit de automaat heerlijk, ik nam meestal 2 bekertjes. En nu ik thuiswerk, eet ik vaak een kliekje van de vorige avondmaaltijd (mits er wat over is natuurlijk) vind ik veel lekkerder dan brood.
Dus misschien is er ook iets wat je dochter lekker vindt en dat je dat in plaats van brood meegeeft? Misschien juist iets hartigs, een hardgekookt eitje en een plakje ham?

lisbeth
09-04-2013 om 11:31
Coeliakie en zich dik voelen
er spelen twee dingen mee dat het wat moeilijker maken.
ze heeft coeliakie,we zijn dus beperkt in de opties die ze mag.
ze wil afvallen, is daarom nogal voeding gericht. Als ik haar pannenkoeken als ontbijt zou maken zou ze het niet eten want niet gezond.
veel kant en klare fruit onbijtjes bevatten tarwe vanwege de extra vezels, die mag ze dus niet.
die crackers zijn rijstcrackers, echt maar heel licht.
Ik ben zelf al smoothies gaan maken met het idee dat ze dat makkelijk weg drinkt en dat wilde ze ook wel een paar keer, daarna was dat ook voorbij.
Op school krijgt ze vaak maar beperkt de tijd om te eten, ze vergeet het dan vaak of gaat uitdelen aan klasgenootjes. Dat ze op school goed eet durf ik dus ook niet op te vertrouwen.
normaal zou ik me ook niet zo druk maken maar ik zie echt dat ze de laatste weken magerder is geworden, een vriendin van mij die haar een tijd niet had gezien viel het zelfs op.
Vanochtend heeft ze toch zeker 4 happen gv cornflakes met magere yoghurt op. Ik had zin om aan haar te schudden, kind eet nou door.....
Nooit gedacht dat ik me ooit nog druk zou maken over het eten van 1 van de 2

Karmijn
09-04-2013 om 12:03
Te dik voelen?
Oei, dat vind ik toch wel wat zorgelijk klinken, als je dochter zich dik voelt. Heb je al eens met haar een kinderbmi meter ingevuld? Ik weet niet hoe oud ze is, maar daar kun je dan precies zien of je in het groene, gele, of rode gebied zit.
Onze (magere) zoon met adhd, is daar erg gevoelig voor. Als hij ziet dat hij richting het oranje aan het zakken is, is hij weer gemotiveerd om meer te eten. Misschien een idee?

lisbeth
09-04-2013 om 12:11
Al gedaan
toen haar vriendinnetje bij mij kwam met het verhaal dat dochter wilde afvallen en zich dik voelde heb ik 's avonds de BMI meter met haar ingevuld. Uitgelegd dat ze richting ondergewicht gaat en dat het dus belangrijk is dat ze goed eet. Ik geloof dat ze dat inderdaad wel fijn vind.
Dat is echter wel waarom ik wil dat ze voedzame gezonde dingen eet, dingen waar ze zich goed bijvoelt.
Ze is trouwens 8

Karmijn
09-04-2013 om 12:39
Lijstje maken
Is het een idee om lijstjes te maken. Met groen oranje rood. Rode voedingsmiddelen kan ze beter niet eten, ze lust ze echt niet, zijn te ongezond of ze zijn slecht voor haar coeliakie. Oranje kan ze beter niet vaker dan een keer per week eten, omdat dat niet zo erg goed voor je is, maar wel lekker, of omdat ze ze wel lust, maar niet zo erg lekker vindt. En de groene zijn supergezond, en die lust ze, daar moet ze elke maaltijd minimaal wat uit kiezen.
Idee?

sinas
09-04-2013 om 16:41
Drinkontbijt
goed idee! Dochter hier is net als ik, krijgt ook niet veel weg 's morgens. Ik neem een bakje yoghurt, maar zelfs dat vindt ze niets. Maar die drinkontbijt, dat is misschien wel een idee. Net bij de c1000 goedemorgen meegenomen, en als ze het wat vindt, kijken we bij de Lidl verder.

Mona
09-04-2013 om 16:46
Lisbeth
Houdt ze dan wel van pannekoeken? Wij maken vaak snel "american pancakes" dat is in 5 minuutjes klaar. (weet niet of dat kan met coeliakie hoor) het is een heel simpel receptje met meel, ei, boter en wat bakpoeder. In ieder geval niet slechter dan een boterham. In de pan doe ik geeneens boter tijdens het bakken. Wellicht kan je dit eens met haar maken in het weekeind, misschien houdt ze er wel van. Ik vind het zelf als ontbijt wel lekker omdat het zo luchtig is.
hier het receptje, gebaseerd op het gebruik van 1 ei (je kan hiermee maar liefst 10 kleine pancakes maken ± 9cm in doorsnee)
75 gram bloem (ongeveer 1 koffiemokje, zoals je voor senseo gebruikt)
1 zelfde koffiekopje melk of karnemelk (officieel is het met karnemelk, maar dat heb ik nooit in huis en met melk is het net zo lekker) tot 1cm onder de rand gevuld
1 theelepel bakpoeder
1 ei
driekwart zakje vanilliepoeder (maar ik gooi altijd alles er maar in)
1 eetlepel boter (ik heb zo'n fles vloeibare boter)
Snufje zout (maar dat vergeet ik vaak, proef je niets van, dus tegenwoordig laat ik het m aar weg)
Alles even klutsen terwijl je ondertussen alvast een koekenpan op het vuur zet. Na het klutsen (20 seconden?) dan doe je 3 rondjes beslag in de pan, het is wat dikkig dus loopt in niet naar elkaar toe. (ik doe dat met een juslepel) en als het beslag belletjes krijg (1 minuut ongeveer) dan draai je de pannekoekjes om, gaat met een goede koekenpan zonder moeite (mijn nieuwe koekenpan tefal is hier perfect voor) bij de oude pan plakt de pannekoek wel vast, dus die gebruik ik niet meer.
Nou en daarna smullen maar, dochter doet jam op haar pannekoekjes, ik strooi er vaak wat kaneelsuiker over.
Je kan trouwens ook meer beslag maken en bewaren in de koelkast, dan kan je het iedere dag eten, maar ik maak het meestal voor zo nu en dan een keertje.

Yta Chalne
09-04-2013 om 17:44
Ontbijt
Zelf ben ik geen ontbijttype, en ik heb ook coeliakie, dus minder keuze ook nog. Wat wel gaat tegenwoordig zijn de (peperdure maar lekkere) beschuitjes die ineens zelf grote AH's verkopen, of een liga eerste stap (officieel kans op besmetting, maar gaat bij mij prima) die je in de thee doopt. De biologische drinkyoghurt van Arla is ook lekker, en licht verteerbaar (geen melk met smaakje maar echt yoghurt). Lastig probleem hoor, de meeste gv dingen vind ik erg zwaar op de maag, vooral in de ochtend.

Temet
09-04-2013 om 17:52
Turkse yoghurt
En een bakje Turkse yoghurt met honing? Eventueel wat nootjes erdoor?
Yoghurt, dus gezond . Vol eiwitten. Die 10% vet kan je best verzwijgen (bij Lidl heet het trouwens Griekse yoghurt, ook in van die emmertjes). En noten zitten vol met goede vetten en allerhande nuttige mineralen geloof ik.
En alles geheel gv
Groeten,
Temet

liora
09-04-2013 om 18:53
Geen lijstje
Ik kan je niet helpen maar een lijstje maken lijkt me zo ongeveer het allerslechtste idee! Als ze gevoelig is voor eetproblemen moet je niet met verboden en toegestaan eten gaan werken. Dat werkt de problemen in de hand.

Karmjn
10-04-2013 om 00:12
Liora
Ze heeft coeliakie, ze mág dus echt een heleboel dingen niet? Of snap ik er nu helemaal niets meer van.
En verder bedoelde ik het lijstje juist uit dingen die ze lekker vind, minder lekker en helemaal niet lust.
Bij mijn slecht etende dochter hielp dat altijd heel goed. Als ik dan vroeg wat ze wilde, wilde ze niets. Als ik haar liet kiezen uit een lijstje van dingen die ze lust, dan ging het beter. Snap je?

Ava
11-04-2013 om 14:56
Tijdstip
Wanneer krijgt ze haar medicatie? Wij geven de medicatie aansluitend na het ontbijt. Voor ons ligt het moeilijke eetmoment vervolgens voornamelijk in de middag. Of je wil of niet, van mij moet in elk geval 1 boterham in en zeker 1 glas water of melk. Het is niet makkelijk om dat elke keer voor elkaar te krijgen maar het lukt meestal wel. Het helpt wel als het iets is dat ze heel lekker vinden. Maar dat hebben we zelden voor handen.