Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Marieke

Marieke

09-11-2008 om 19:29

Onweer en een bang kind

Enige weken geleden is de bliksem een straat bij ons achter ingeslagen...

Midden in de nacht werden we wakker van een enorme knal (mijn dochter slaapt vaak bij mij in bed).
We zaten allebei rechtop en ik dacht dat er op zijn minst een vliegtuig in mijn achtertuin lag!
Ik ben eruit gegaan en overal de stekkers uitgedaan, ramen dicht enz. Ik was nog niet naast haar gekropen of de volgende inslag...

Ik ben niet bang uitgevallen maar het was dood en dood eng, geen flits of rommelen maar zo hard kraken... het leek werkelijk of het huis instorten!

De dagen erop genoeg aandacht, het hele dorp had het erover en veel modems ed waren kapot, ook bij ons de modem, telefoon en computer. Gelukkig viel de schade bij ons mee en alles keurig van de verzekering terug.

Maar mijn dochter slaapt slecht sinds die nacht...
Bij ook maar het minste geluid of een brommer die langs komt zit ze rechtop en is werkelijk zo bang.
Vanochtend was er onweer... heel in de verte (je moest echt goed luisteren) maar wij zaten wakker.. om 5 uur in de ochtend.

Wie heeft er tips? Of een zelfde ervaring en wanneer wordt het "minder"?

Marieke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mama van twee

mama van twee

09-11-2008 om 21:15

Bliksem inslag

Hoi Marieke,
Wij hebben een aantal maanden zelf een blikseminslag gehad bij ons thuis. Op dat moment was ik thuis met zoon (toen 6) en dochter (toen 2). Zij waren daarna ook hartstikke bang, kon mezelf nog niet omdraaien of ik stond bij hen op de tenen, zo dicht liepen ze de hele dag achter me aan. Kijk eens in mijn draadje van toen (titel bliksem ingeslagen, zoon bang), misschien dat je naar nog tips uit kunt halen.
Bij mijn kinderen is het ondertussen "gesleten". We hebben er veel over gepraat en uitgelegd. En bedacht wat we konden doen als het weer onweerde en ze bang zouden zijn. Ze wilden dan bij papa en mama zijn, dus de eerstvolgende keer dat het onweerde lekker bij ons in bed en ook weer uitleggen wat er gebeurde, of hen laten vertellen (als ze dat wilden) wat er gebeurde. En langzamerhand werd de "bangigheid" voor onweer weer minder. Dochter heeft het er nog wel eens over, vooral als het donker weer is, maar ze zijn nu niet meer echt bang.
Veel sterkte ermee; het "slijt" wel, maar dat duurt (in ons geval) toch zeker een aantal weken/maanden.
D.

Veel praten

hier een 10 jarige die vorig jaar een bliksminslag heeft meegemaakt in de sportzaal waar ze aan het sporten was. de ramen gingen in de zaal in diggelen en stroom uit, boom vlak ervoor in 100.000 stukjes die alle kanten opvlogen en een gedeelte van de boom rookte (vlak voor hun neus door de kapotte ruiten dus). erg eng. maar na de eerste schrik (van de eerste dagen) hebben we veel gepraat. over wat onweer is en hoe het onstaat, wolken die botsen is het meest voorstelbare voor een kind. dat snappen ze wel. dat je in een huis of auto veilig bent is prettig om te weten. een kapot modem of t.v. is niet zo erg toch? dat soort dingen snappen kleinere kinderen ook wel. ook gaf het dochter veel rust om gewoon 'feiten' m.b.t. onweer te lezen. (b.v. zoveel keer onweer en 't slaat maar gemiddeld zoveel keer per jaar in). nu is ze niet meer bang. ze slaapt er zelfs door. tenslotte is ze veilig in huis....o en wees zelf ook niet bang! dat voelt ze heus wel aan....
groeten albana

Prulletje

Prulletje

10-11-2008 om 19:59

Heu?

Albana: "over wat onweer is en hoe het onstaat, wolken die botsen is het meest voorstelbare voor een kind"
Wolken die botsen???

Je kan

ook een verhandeling houden over positieve lading en negatieve lading in de atmosfeer..........maar ik denk niet dat een jong kind daar ook maar iets van snapt....dus dat het ook niet erg geruststellend werkt, het maakt alleen nóg maar angstiger.
dus daarom 'wolken die botsen' dat is tenminste nog enigzins begrijpbaar en voor te stellen. en niet geheel onwaar als je alles in gewone kindertaal vertaalt. zoals de kermisbotsauto's. onze 9-jarige heeft toendertijd wel van alles op internet opgezocht maar werd daar qua begrip niet zo heel veel wijzer van. feitjes (zoals hoe vaak het voorkomt enzo) begrijpen ze natuurlijk weer wel.
groeten albana

Prulletje

Prulletje

11-11-2008 om 20:25

Albana

Maar dan moet je niet zeggen: "Hoe het ontstaat"! Botsende wolken, nou ja! Ik sluit me aan bij Pelle, rare uitleg en inderdaad kan het juist beangstigend zijn. En ze krijgen bovendien een heel verkeerd beeld van wat een wolk is.
Ik denk dat alle kinderen wel weten wat statisch elektriciteit is. Ik denk dat ik zou uitleggen dat het zoiets is, maar dan veel groter.

Prulletje

Nee joh

daar komt een hele uitleg (waarheidsgetrouw) omheen....ben je gek. zou me een mooie uitleg zijn als je alleen dat zou zeggen, dat lijkt me ook behoorlijk 'eng' maar dát eromheen uitleggen lijkt me zó logisch en om dan de complete uitleg hier uit te typen is behoorlijk wat werk hoor....
we hadden toendertijd ook een leuk teleac(?)filmpje waar e.a. over onweer werd uitgelegd. (geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 8) maar ik heb al gezocht, maar kan het niet meer vinden....het was in ieder geval een soort uitlegfilmpje. en erg duidelijk. dochter heeft 'm toen wel 20 keer bekeken....en als ze eens angstig was (b.v. als het donker wordt) keek ze voor de 'zekerheid' nog 's 't filmpje.
groeten albana

Dan ben ik ook raar

Ik vertelde ook altijd dat de wolken zwaar waren van alle regen die erin zat en dat ze tegen elkaar botsen en dat er dan regen uit viel. Ik weet niet of het pedagogisch verantwoord was, maar ze waren hier nooit bang voor onweer en nog niet. Voor ik mijn verhaalde vertelde waren ze wel angstig, vooral de oudste.

*bella*

*bella*

14-11-2008 om 11:45

Natuurlijk!

Hier heel logisch hoor, botsende wolken. En oh, heel slecht, nauwelijks info eromheen! Maar hier, hoewel best bange kinderen, nooit bang voor onweer en nooit vragen. Luie mama?
Hier genieten we trouwens echt van onweer want ik vind het heel mooi, en de kinderen lijken erdoor aangestoken?

Marieke

Marieke

21-11-2008 om 11:26

Het was leuk

Vroeger keken we ook samen naar het onweer. Hoe harder de regen op het schuine dak te keer ging hoe mooier en de bliksem was mooi te zien over de weilanden.

Tot ie zo dichtbij insloeg....

Ik kan nu wel met veel "ahhh" en "ohhh" naar het onweer gaan staan kijken maar ze heeft echt een trauma opgelopen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.