Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mamadrie

mamadrie

29-06-2013 om 21:10

Onze zoon verveelt zich steeds

Onze zoon van 11 wil alleen maar achter een scherm zitten. Daar krijgt hij elke dag even de tijd, maar als dat voorbij is of ervoor dan weet hij niks te doen. Naar buiten wil hij niet. Er is ook niet veel te beleven hier in de buurt en leeftijdgenootjes zijn er niet. Natuurlijk is het zijn probleem, maar hij werkt me dan echt op mijn zenuwen. Hij vraagt, hij zeurt en zanikt: mag ik....dit, mag ik....dat.
Meestal is het antwoord nee, want het is altijd weer scherm gerelateerd.
Als hij het te bond maakt stuur ik hem naar zijn kamer, maar dan gaat hij daar lopen etteren. Lawaai maken, muziek hard zetten, spullen slopen etc. Dus reageer ik weer want broer moet leren en die zit in de kamer ernaast. Hij is echt een klein etterbakje dan en ik weet niet meer hoe ik dit moet doorbeken. Ik vrees ook het ergst voor de komende vakantie. Iemand tips?

P

P

29-06-2013 om 21:22

Doe het anders

Zeg dat hij alleen achter het scherm mag als hij gewoon buiten is geweest of in ieder geval iets normaals heeft gedaan (aan jou te beoordelen en een slimme 11 jarige weet wel wat jij bedoelt).

Hij hoeft niets te beleven buiten: hij kan een eindje gaan fietsen! Als ik dat tegen mijn 11 jarige zet komt hij na een kwartiertje weer terug of hij heeft ergens een speeltoestel gevonden waar hij wat langer blijft hangen of iemand die hij kende maar hij is in ieder geval even buiten geweest.

mamadrie

mamadrie

29-06-2013 om 21:27

Toevallig

Ik heb dit toevallig net tegen hem gezegd bij het naar bed gaan. Pff wat was hij dwars en vervelend aan het doen. Ik heb gezegd dat hij zich morgen op een normale tijd gaat aankleden en pas aan het eind van de dag zijn schermtijd krijgt mits hij iets gedaan heeft. Ik heb een heleboel klusjes bedacht die hij kan doen, want nog zo'n dag als vandaag trek ik niet meer.

Marit

Marit

29-06-2013 om 22:09

Aandacht

Misschien helpt positieve aandacht? Ga slamfm iets leuks doen?

Marit

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tango

Tango

29-06-2013 om 22:58

Negatief

W.s. zat je er even doorheen want je berichtje klinkt best negatief: etterbakje, etteren, zaniken etc.
Uit je verhaal krijg ik het idee dat je zoon echt niet weet wat hij moet gaan doen. Misschien moet je hem dus iets meer op weg helpen. Je stuurde hem naar zijn kamer, maar daar mocht hij ook niet doen wat hij wilde. Wat heeft hij in zijn kamer staan? Zijn dat spullen die nog aantrekkelijk zijn voor hem? Muziek luisteren prima natuurlijk, maar niet te hard of evt. een koptelefoon op. Spullen slopen, ook prima als het maar gesloopt mag worden. Sommige kinderen vinden het bijv. prachtig om oude apparaten uit elkaar te halen. Kijk dus naar wat hij leuk vindt.
Jammer dat er geen leeftijdgenoten in de buurt zijn. Kan hij geen vrienden van school opzoeken? Hij is 11 dus kan best ergens naartoe fietsen.
Heeft hij hobby's sporten waar hij naar toe gaat? Misschien kun je dit nog iets uitbreiden.
Ga met hem om tafel om te kijken hoe jullie dit aan kunnen pakken. Misschien komt hij met hele leuke ideeen maar moet hij even op weg geholpen worden. Voor de zomervakantie kun je ook alvast gaan kijken met welke vrienden hij kan afspreken. En natuurlijk ook met het gezin regelmatig iets leuks doen.

Het probleem is overigens heel herkenbaar hoor. Hier ook een zoon, wel jonger (8) die moeite heeft met zichzelf te vermaken. Het liefst kijkt hij voetbalfilmpjes, doet computerspellen of kijkt tv. Daarnaast wil hij altijd voetballen maar bij voorkeur met mij of zijn vader. Tja, daar hebben we niet altijd zin in natuurlijk. We hebben voor hem juist activiteiten in het weekend gepland, scouting en voetbal. Scheelt al veel verveeltijd. En verder moet ook hij af en toe in zijn kamer spelen. De laatste tijd gaat dat opeens weer goed, hij heeft speelgoed teruggevonden waar hij lang niet meer mee gespeeld had. Maar het komt ook voor dat hij na 5 minuten alweer beneden staat.
Voor de zomervakantie maak ik me vooralsnog geen zorgen. Er komt een logee via Europa Kinderhulp. En laat dit nu net een jongen zijn die van voetbal houdt. We zijn helemaal blij.

Nicootje

Nicootje

29-06-2013 om 23:44

Tango

Tango, briljant plan!
Ik ga die kinderhulp googlen! We hadden zelf vroeguh ook (Ierse, maar da's niet belangrijk) logeetjes in huis. Ik vond het machtig interessant, kan me echt geen verveling herinneren.

dc

dc

30-06-2013 om 08:27

Verveling

volgens mij hangt het ook enorm van het karakter van een kind af. Ik had vroeger onbeperkt beeldschermtijd (kon mijn moeder niet schelen), maar ik verveelde me echt nooit. Was veel aan het lezen en buiten aan het spelen.

Ik zie hetzelfde met nr 2, die verveelt zich nooit. Mijn oudste wel. Wat voor regels je hem ook geeft, hij verveelt zich altijd, tenzij hij ...sport! Hij is gewoon het gelukkigste wanneer hij kan bewegen.

Mischien heeft jouw zoon iets aan een sportkamp in de vakantie, een extra clubje? Iets om het te doorbreken. En wees duidelijk en consequent met je beeldschermregels, anders heb je daar altijd en eeuwig strijd over. Bijvoorbeeld geen scherm voor 18.00, en je mag 1 uur ofzo.

Herkenbaar

Hier is de oudste (12 jaar) ook zo: hij kan zich erg slecht zelf vermaken, en bij een teveel aan vrije tijd heeft echt het hele gezin 'last' van hem. Nu heeft hij al zomervakantie (VO) en de rest (BO) moet nog 3 weken naar school. Ik moet hem dan echt dwingen om een plan te maken, anders word ik gillend gek van het gehang om mij heen.
Ik ben met hem een lijst gaan maken met dingen die hij zou willen doen en mensen met wie hij iets zou willen doen. Hij wil namelijk best met vrienden wat afspreken maar zal er nooit uit zichzelf initiatief toe nemen.
Hij gedijt het best op een vol programma. Normaal sport hij 12 uur per week, zit op school, heeft bijna 3 uur per dag reistijd en moet hij ook nog huiswerk maken.Dan gaat het prima met hem. Maar nu ligt alles stil en dat is eigenlijk niks voor hem. Langzamerhand begint hij wel inzicht te krijgen in wat hij 'nodig' heeft, alleen op dit moment heeft hij nog wel hulp nodig bij het organiseren daarvan. Nou, die geef ik hem graag!

P

P

30-06-2013 om 18:03

Vind je dat werkelijk een goed idee: geen scherm voor 18 uur in de vakantie of bedoel je dat als voorbeeld?

Tango

Tango

30-06-2013 om 20:53

Kinderhulp(ot)

Ik denk dat je voor dit jaar te laat bent, Nicootje, maar voor volgend jaar zomer kun je je natuurlijk aanmelden voor Europa Kinderhulp.
Vroeger hadden we zelf inderdaad ook een kind via die organisatie, uit Frankrijk. Wij zelf doen het niet zo avontuurlijk, we krijgen een logee uit Nederland. Geen taalprobleem e.d. want dat zag ik niet zo zitten. Eerder hebben we ook al een Nederlands meisje gehad, ging ook prima maar wel behoorlijk wat strijd met onze dochter. Nu dus een jongen en eerlijk gezegd verwacht ik daar minder problemen mee. Maar dat moeten we nog zien natuurlijk.

Tango

Tango

30-06-2013 om 21:28

Vervelen

Vervelen verschilt hier ook erg per kind. Dochter verveelt zich eigenlijk zelden. Wel zit ze steeds vaker achter de computer, dus dat houden we wel in de gaten. Ze gebruikt de computer echter ook om muziek af te spelen waar ze dan weer op danst. Ze kan zich zowel alleen als met vriendinnen goed vermaken. Zoon heeft veel meer iemand anders nodig om hem te vermaken. Het liefst vriendjes, dan heb je geen kind aan hem. Vandaag was ik met hem op een nabij gelegen strandje. Hij trof daar (gelukkig) een schoolgenootje waarmee hij eindeloos heeft gespeeld. Pas toen het andere jongetje weg ging plofte hij op de handdoek neer om iets te eten en drinken. Was hij geen vriendje tegen gekomen dan waren we zeker weten een uur eerder naar huis gegaan.

dc

dc

30-06-2013 om 21:43

Dat geen scherm voor 18u werkt hier juist bij de oudste erg goed. Als hij aan een scherm begint, dan wordt hij erg hangerig en komt er verder weinig meer uit. En als hij de kans heeft op een scherm, dan gaat hij er de hele dag om vragen, en doet hij dus ook verder niets. Geen scherm tot 18u geeft duidelijkheid die hij nodig heeft, en dan kan hij zich na een paar dagen opeens wel vermaken.

Ik denk dat je vooral naar je kind moet kijken. En natuurlijk ook naar het weer. Als het mooi weer is en de kinderen kunnen de hele dag buiten spelen, dan gaat de dag veel vlotter dan dat het de hele dag regent. Op zo'n dag doe ik dan ook niet moeilijk over een filmpje overdag .
Bij mijn 2e zijn zulke regels ook gewoon niet nodig. Die kijkt 20 minuten iets op tv en gaat dan weer iets anders doen. De oudste zou van 's ochtends 6 uur tot 's avonds bedtijd zonder problemen van ds naar tv naar computer kunnen gaan en dan aan het einde van de dag klagen dat hij HEEELEMAAL niets leuks heeft gedaan en dat het thuis allemaal vreselijk is. De ontploffing aan mijn kant voorkom ik dan liever met duidelijke regels

Nicootje

Nicootje

03-07-2013 om 21:47

Tango

Ja snap dat ik nu te laat ben hahaha. Mn man vindt t ook n goed idee, we hebben ons aangemeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.