Jade
05-02-2014 om 16:54
Oostindisch doof...
Mijn zoontje van 6,5 luistert erg slecht en dan bedoel ik dat we soms wel 5 keer iets moeten herhalen eer dat hij echt in actie komt. Eigenlijk heeft hij dat altijd al gehad, alleen had ik echt het idee dat wij het alleen merkte. Maar nu valt het me op dat ik ook andere erover hoor, zoals de juf en moeders van vriendjes. Het is net alsof hij in zijn eigen wereldje zit en zichzelf helemaal afsluit voor anderen.
Met als gevolg dat je het bij de 5de keer niet meer zo vriendelijk vraagt en eigenlijk wil ik dat ook niet.
Wie heeft er manieren om goed door te dringen tot mijn zoontje?
En o ja hij is niet doof en ik kijk hem zoveel mogelijk aan als ik tegen hem praat.
Greetz Jade

Rafelkap
05-02-2014 om 17:40
hij is niet doof, zeg je
maar wanneer zijn voor het laatst zijn oren nagekeken door een huisarts/audiologisch centrum/kno-arts?

Jade
05-02-2014 om 18:59
Afsluiten
Met 5 jaar, in groep 2, heeft hij nog een oren test gehad via centrum jeugd en gezin.
Toen was de uitslag goed, de CB arts vertelde dat hij echt niets aan zijn oren mankeert.
En zelf denk ik ook niet dat het echt aan zijn gehoor ligt. Meer aan het feit dat hij zichzelf gewoon afsluit voor de dingen die hij minder interessant vindt zeg maar, selectief dus.

Katniss
05-02-2014 om 19:09
Aandacht krijgen
Je zegt dat je hem aankijkt als je tegen hem praat. Heeft hij dat dan ook echt door? Bij mijn kinderen moet ik soms eerst even bevestiging krijgen dat ze me horen. Toen ze kleiner waren zakte ik ook tot ooghoogte als ik iets moest zeggen.

dc
05-02-2014 om 19:37
wat ik doe
is eerst de naam zeggen en pas als het kind me aankijkt zeg ik de instructies. Met eentje vraag ik dan steevast: dus wat ga je nu doen? Waarna ik de vraag steevast moet herhalen!
Verder, is het vooral in situaties waar veel omgevingsgeluid is? Het kan zijn dat hij zich gewoon psychisch afluit voor zijn omgeving omdat het een overload is voor hem. Dan hoeft er niets met zijn gehoor aan de hand te zijn. Dan kun je bijvoorbeeld met hem afspreken dat je zijn aandacht wil als je zijn arm aanraakt bijvoorbeeld. Fysiek contact kan helpen.
En als hij het wel hoort, maar geen zin heeft, dan kun je kijken of een overgangstijd inlasten helpt. Dus niet "ga nu je schoenen aandoen", maar 5 minuten eerder: "over 5 minuten moet je je schoenen aandoen", en dan weer "je hebt nog 1 minuut, en dan moet je je schoenen aandoen". Vaak zijn kinderen zo intens bezig, dat ze niet gelijk kunnen overstappen.
Wat in elk geval helpt is beseffen dat het geen onwil is, maar onmacht, en je gewoon samen naar een doeltreffende methode moeten zoeken. En natuurlijk niet vergeten om elke keer dat er iets gedaan wordt zonder te herhalen, hem de hemel inprijzen!

Nachtuil
05-02-2014 om 19:53
Oortest
Ik zou toch nog een keer een oor test laten doen. Bij mijn dochter werd ook het spraak verstaan getest. Dat was duidelijk slechter dan het piepjes horen. En toen ze voor in de klas kwam te zitten hielp dat.
Hier doen we:
Naar de kinderen toe lopen.
Ze even aanraken als ze niet opkijken.
De naam noemen
En dan pas de boodschap geven.
Oefenen met leuke dingen (ik vind je lief, wil je een snoepje).

Jade
05-02-2014 om 20:24
Verhelderend
Het is zeker zo dat hij het slechtst luistert als zijn omgeving druk is, dus ja misschien moet ik inderdaad proberen om bijvoorbeeld zijn arm aan te raken en hem dan aankijken. En ook de tip van de overgangstijd lijkt me een goed idee. Ik ga er zeker mee aan de slag. Soms wordt je een beetje opvoedblind zeg maar, en zijn nieuwe inzichten verhelderend. Bedankt voor de reacties.

jons
06-02-2014 om 08:54
jade
ze kunnen je zelfs recht aankijken en je nog steeds niet horen . Ik heb een exemplaar van 8 die ook zo oostindisch kan doen. Hier helpt het om hem antwoord te laten geven als je aandacht vraagt. Dus bijvoorbeeld; xje, 'ja mam', en dán pas de boodschap afleveren. En ook de boodschap laten bevestigen.
Vermoeiend af en toe, ja. Maar het is verder geen onwillig kind, dus dit moet dan maar...

Polletje Piekhaar
06-02-2014 om 13:31
ik vraag vaak, als
hij niet reageert daarna nog iets. Bijv.
Ruim je je jas even op?....... geen antwoord.
Wil je zakgeldverhoging?......
Meestal kijkt hij me dan pas aan. 'Jaaaaaaaaaaaaaaa!!!"

Jade
06-02-2014 om 13:46
Reageren
Ja Polletje Piekhaar dat heeft die van mij ook, dat is ook de reden waarom ik weet dat hij niet doof is, maar gewoon selectief doof...

Jade
06-02-2014 om 13:48
Jons
Ja dat doe ik inderdaad niet, wachten tot hij reageert. Mijn zoon is ook zeker geen onwillig kind hoor, maar soms hè dan zou het gewoon fijn zijn als ze in 1 keer reageren en tot actie komen.

Rafelkap
06-02-2014 om 13:51
betrapt
Kennelijk vindt hij de vragen die worden gesteld niet interessant. Hij wil net als elk mens natuurlijk geen commando's terwijl hij lekker aan het spelen is.
Als hij wel reageert op zakgeldverhoging moet je roepen: betrapt! en wat vroeg ik hiervoor? Weet hij dat niet dan herhaal je dat, maar heb je wel meer kans dat hij reageert.
Is het erger in een ruimte met veel geluid? voor op school kan een koptelefoon die geluiden dempt dan misschien helpen.

Jasmijn
07-02-2014 om 14:07
herkenning
Dat is mij als kind/puber ook eens overkomen.
Plots zei mijn moeder 'wil je een gulden?" en ik keek verbaasd op van mijn boek. Daar stond een boze moeder me aan te kijken en kreeg ik een tirade over me heen dat ik 'dat natúúrlijk wél wilde horen' etc,etc,etc.... Ik kan het me nog zo goed herinneren want het kwam voor mij uit het niets, blijkbaar was ze al eerder tegen me aan het praten maar dat had ik niet opgemerkt (verdiept in boek en er waren andere mensen in de buurt waar ze het ook tegen had kunnen hebben, dus wellicht had ik het daarom niet in de gaten) Enfin, wat ik ook zei, dat ik het echt niet eerder had gehoord, kreeg ik nog straf ook. (kan er nog boos over worden ) .... Dus de schrijfsters hierboven, let op het kan ook écht niet gehoord worden (eigen wereldje/ hoge concentratie op iets anders)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.