Loveduo1707
28-06-2026 om 20:16
Opnieuw advies over verhuizen met kind (6 jaar) naar andere provincie
Hallo allemaal,
Het is alweer 1,5 jaar geleden dat ik advies hebt gevraagd i.v.m. verhuizing met kleuter;
Advies en/of ervaringen gevraagd! Verhuizen met kleuter
Sindsdien hadden wij toch besloten om onder de rook van Rotterdam (Nissewaard) te blijven, zeker gezien ouders en alle andere vastigheden (zie vorige topic). Echter zijn we wederom op het punt beland, dat compleet weg uit de Randstad weer borrelt, sterker nog het gevoel is momenteel op z`n sterkst. Wij zijn nu beide rond de 40 jaar, onze dochter wordt binnenkort 6 jaar en gaat naar groep 3. Als we het nu niet doen dan doen we het waarschijnlijk nooit meer is erg wat ons bezig houdt.
Daarbij voelt ons huis nog steeds niet als "thuis" en zijn we enorm blij dat we toch niet hebben geïnvesteerd in een complete verbouwing met uitbouw etc. Sterker nog, steeds als we uit een andere provincie komen (dagje/weekend weg of familiebezoek) en we rijden het Rotterdamse weer in komt er een soort spanning en deprimerend gevoel bij ons beide naar boven. Helaas zijn we "momenteel" wel gebonden, zeker met huidige huizen- en banenmarkt. Ook het feit dat beide ouders geen eigen vervoer heeft, zit ergens toch nog in ons hoofd.
Maar (hoe hard ook) uiteindelijk zijn onze ouders er niet meer en wonen wij ergens waar we totaal niet meer gelukkig zijn/worden. Zoals al aangegeven, wordt het helemaal volgebouwd met huizen en is de infra alleen nog maar slechter aan het worden. Daarnaast zijn ook de "nieuwe/laatste" bewoners van onze kleine straat (maar ook wijk) niet het type mens dat hier voorheen woonde toen wij een kleine 9 jaar geleden hier kwamen wonen.
We zijn op zoek naar rust en regelmaat, daarbij een veilige haven voor onze dochter waar ze zichzelf op een normale manier kan ontwikkelen en ontplooien. Want door alle verharding die hier momenteel gaande is; iedereen alleen voor zichtzelf en een ander kan de te***ing krijgen (op z`n Rotterdams), zien wij dat ons sociale meisje steeds meer in de knoop raakt met het minder sociale gedrag van anderen.
Nog steeds trekt de Veluwe ons enorm, echter ook hier is het steeds minder betaalbaar. Wat nog wel betaalbaar is, is bijvoorbeeld de omgeving Hardenberg. Heeft ervaring met deze plaats of daar in de buurt? Nog andere tips?
Want hoe we het ook zullen gaan doen, de stap gaat (op termijn) genomen worden. Uiteraard zijn ook hierin alle adviezen welkom...
Neweve
28-06-2026 om 20:47
Er valt me iets op:
Huis niet als thuis dus niet groot investeren. Is dat niet een beetje een kip-ei, mede doordat je de investering niet doet voelt je huis niet volledig als thuis. (De dingen die je zou willen veranderen zijn juist ook de dingen die het (meer) thuis maakte.
Joszy
28-06-2026 om 21:09
Mijn tip zou geloof ik zijn, hak een knoop door en ga ervoor. Elke plaats heeft voor- en nadelen, overal zijn leuke en minder leuke mensen. Tegelijkertijd denk ik wel dat het voor je dochter steeds lastiger zal worden, wat trouwens niet hetzelfde is als onmogelijk.
Schommelstoel
28-06-2026 om 21:51
Die verharding waar je over schrijft, dat is toch niet iets wat alleen in de regio Rotterdam speelt? Dat kom je op de Veluwe of in Hardenberg (of Zeeuws Vlaanderen, of Oost-Groningen) ook tegen, vermoed ik.
En; wat ik een leuke woonplaats vind, hoeft dat voor jou niet ook te zijn. Dus aan ervaringen van anderen met bijvoorbeeld Hardenberg heb je weinig, denk ik.
Schemerlampje
28-06-2026 om 21:59
Miepjecody schreef op 28-06-2026 om 21:53:
is Zeeland een optie? Misschien wat beter te betalen
En dichter bij Rotterdam. Of Goeree-Overflakkee. En is er in bv. de Alblasserwaard niets te vinden? Ook niet zover van Rotterdam, maar wel een heel andere sfeer.
En wat betreft de Veluwe, in onze eigen woonplaats aan de rand van de Veluwe zie ik best wel wat leuke eengezinswoningen, maar ik weet niet wat jullie budget is.
mut
28-06-2026 om 22:04
Ik heb in Hardenberg gewoond maar dat is al 20 jaar geleden, niet echt meer up-to-date.
Jonagold
28-06-2026 om 22:36
Ik zou dan ook liever kijken naar iets net buiten de grote stad (Rotterdam dus in dit geval). De randgemeenten voelen vaak toch net wat dorpser aan, maar dan blijf je wel in de buurt van de opa’s en oma’s. Want je zegt nu wel zo ‘vrolijk’, die zijn er op een dag niet meer, maar ik ben 56 en ze zijn er beide nog. Dus je kunt zomaar nog ruim 15 jaar heen en weer moeten rijden… Plus, de gebreken gaan nu komen, dan wil je toch niet iedere keer 1,5 uur heen en weer moeten rijden.
En dan zou ik dus juist wél investeren in het huis zodat dat helemaal naar jullie zin is.
letterkoekje
28-06-2026 om 22:50
Ik kan mij als Belgische natuurlijk niet uitspreken over de Nederlandse woningprijzen en ook niet over 'dat zijn leuke plaatsen en daar is het minder'.
Ik heb wel een mening over 'verhuizen naar een leukere plaats'. Is het niet altijd zo dat een plaats waar je niet dagelijks komt, leuker LIJKT te zijn dan die waar je woont? Het is daar weer anders en nieuw (in het opzicht van: nog onbekend). Maar je went overal en dan komen de nadelen pas boven. Natuurlijk weet ik ook wel dat een groene omgeving leuker is om te wonen dan een industriegebied, daar zul je wel gelijk in hebben. Maar ik geloof nooit dat elke inwoner van Harderwijk Hardenberg, gelukkig is omdat ie in Hardenberg woont. Er zijn veel factoren die bijdragen aan het feit of je ergens graag woont of niet.
Wat er ook van zij, ik wens je een woonplaats (waar je nu woont of ergens anders) waar jullie echt gelukkig worden.
Doemaarwat
28-06-2026 om 22:50
huur eens een huisje in de buurt van waar je zou willen wonen. Ga daar op onderzoek uit. Is het wat je zoekt?