Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Oppas vraagje

Elke week gaan mijn man samen een avond weg i.v.m dezelfde hobby. Het is buiten ons dorp, zo'n 25 minuten rijden. Wij zijn 22.45 uur thuis.
We hebben nu altijd oppas. We zitten een beetje te dubben tot welke leeftijd we oppas moeten hebben. Voor die oudste twee is het niet meer nodig, voor die jongste nog wel.
Over iets meer dan een jaar (waarschijnlijk december) gaat onze oudste naar de harmonie en is dan om 22.00 uur thuis, hij is dan 15 1/2 jaar, onze eerste oppas begon met oppassen vanaf 15 jaar, dus qua leeftijd zou het dan wel moeten kunnen.
Maar tussen 19.45-22.00 uur zijn de middelste (zij is dan 13 1/2 jaar) en de jongste alleen thuis. Zouden jullie dit doen?
Familie om op terug te vallen woont niet in de buurt.

Ik ben een benieuwd naar jullie ideeën hierover, het voelt nl. raar om voor die oudste 2 oppas te blijven houden tegen die tijd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

02-10-2012 om 14:26

Wel doen

Je middelste is krap aan oud genoeg om een avond alleen thuis te zijn, maar je jongste echt niet. En voor je middelste is het niet leuk om altijd maar op je jongste te moeten passen en nooit lekker met vriendinnen huiswerk te kunnen maken (lees: giebelen en roddelen boven een stel boeken). Bovendien werk je ongelijkheid tussen de kinderen in de hand, en da's niet handig, jongsten zijn bij tijden knap eigenwijs en niet zo van het keurig luisteren naar zusje die toevallig net een beetje ouder is, en middelste is een puber en heel soms willen die nog wel eens de touwtjes extra strak aantrekken om lekker de baas te kunnen spelen omdat zij nu eindelijk eindelijk groot zijn.
Dit wil niet zeggen dat de verhouding tussen jouw middelste en jongste zo is, maar het zou zich zo kunnen ontwikkelen. Als ik de karakters van mijn eigen kinderen zo bekijk, zou het wel zo kunnen gaan. Ik zou zelf een oppas blijven nemen.

Maylise

Maylise

02-10-2012 om 15:01

Hangt er van af

Als de 13 jarige een verantwoordelijk kind is zou ik deze gewoon laten oppassen. Het hangt wel een beetje af van de leeftijd van het jongste kind. Als de jongtste nog een baby/peuter is dan zou ik misschien toch voor een oppas kiezen. Ook weer wat afhankelijk van de oudste.

Het gaat maar om een paar uurtjes en in principe is een 13 jarige oud genoeg om op te passen op een jonger kind. Bijzondere omstandigheden daargelaten.

Het hangt natuurlijk ook wel wat af van het karakter van het middelst kind. Er zijn vast omstandigheden waarbij een oppas beter is. Echter in zijn algemeenheid zou ik een 13 jarige rustig een paar uur alleen laten oppassen op een jonger broertje/zusje.

GS

GS

02-10-2012 om 16:07

Uur

Hoe staan de kinderen zelf er tegenover om alleen thuis te zijn? Zouden ze dat zelf durven?
Is het anders mogelijk om de oppas naar huis te laten gaan zodra je oudste weer thuis is? Dat scheelt dan weer bijna een uur.

Guinevere

Guinevere

02-10-2012 om 16:55

Over een jaar?

Het gaat dus om een situatie die over een jaar speelt? Hm, dan zou ik tegen die tijd eens beslissen.
In elk geval zou ik de eventuele oppasactiviteit als karweitje belonen.

mix

mix

02-10-2012 om 18:08

Oppassen en offtopic

je zegt je oppas begon met 15 jaar, dat dit dus oud genoeg moet zijn om op te passen.
Je middelste is dan "pas" 13.5 jaar, je jongste nog jonger.
Ik zou de oppas aanhouden ivm jongste, oudste heeft er geen last van, die is dan naar de muziek, middelste kan op eigen kamer gaan zitten of erbij blijven. Het is dan duidelijk dat de oppas voor jongste komt.
Het kan een veilig gevoel geven als er gewoon een extra ouder iemand aanwezig is.
Offtopic
Ik vind het soms (even offtopic en zeker niet persoonlijk) zo verbazingwekkend om te lezen dat aan de ene kant de kinderen met 7 alleen naar school moeten fietsen, met 13(of zelfs jonger) oud genoeg moeten zijn om de verantwoording te moeten krijgen over een jonger kind en ze met 18 toch wel zo zelfstandig moeten zijn om het huis uit te vliegen en aan de andere kant worden kinderen (van wat ik lees/hoor) soms zo vreselijk strak gehouden in wat toegestaan is of niet. Het riekt soms wat naar iets dat ouders goed uitkomt.

liora

liora

02-10-2012 om 19:03

Maar de hamvraag

Hoe oud is de jongste? Vanaf zes jaar lijkt me dat je dochter van 13,5 wel kan oppassen hoor!

Ely

Ely

02-10-2012 om 19:18

Mix (ot)

"
Ik vind het soms (even offtopic en zeker niet persoonlijk) zo verbazingwekkend om te lezen dat aan de ene kant de kinderen met 7 alleen naar school moeten fietsen, met 13(of zelfs jonger) oud genoeg moeten zijn om de verantwoording te moeten krijgen over een jonger kind en ze met 18 toch wel zo zelfstandig moeten zijn om het huis uit te vliegen en aan de andere kant worden kinderen (van wat ik lees/hoor) soms zo vreselijk strak gehouden in wat toegestaan is of niet. Het riekt soms wat naar iets dat ouders goed uitkomt. "

Je realiseert je dat je er veel verschillende soorten kinderen en gezinnen zijn waarover hier geschreven wordt hè ?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

02-10-2012 om 19:22

En in topic

Geen idee waar het vandaan komt maar ik ben zelf niet zo'n fan van oudere kinderen verantwoordelijk maken voor jongere. Maar ik realiseer me dat het veel gebeurd en vaak ook gewoon kan.
Ik hoorde laatst een tussenoplossing die me wel aansprak: een buurvrouw die toch thuis was en onder de speeddial op de telefoon zat en gewoon af en toe even kwam kijken. Zo had het oudere kind een back-up qua raad en daad maar geen oppas op de bank.
Moet je wel zo'n buurvrouw hebben natuurlijk

Vic

Vic

02-10-2012 om 19:25

Hoe oud is de jongste?

Ik ben nu het hele draadje door geweest maar heb nog gemist hoe oud de jongste is. Mijn kinderen van 13 en 7 kunnen een avond samen thuis blijven, mits ik thuis ben voordat de oudste naar bed gaat. In de praktijk ga ik niet hele avonden weg (natuurlijk) maar het is wel fijn dat het eens kan.

mix

mix

02-10-2012 om 19:35

Ely ot

uiteraaaard, een kwestie van een vervelend goed geheugen voor niet altijd belangrijke zaken

evenzo

evenzo

02-10-2012 om 21:39 Topicstarter

Leeftijd jongste

Helemaal vergeten om de leeftijd van de jongste erin te vermelden. Hij is dan 11 jaar.
Overigens is de oudste een jongen, middelste een meisje.
Fransien nam aan dat de oudste een meisje was.

Het gaat er mij niet om wat ons als ouders het beste uitkomt, maar meer om ideeën te krijgen over hoe andere ouders hier over denken.

Vic

Vic

02-10-2012 om 21:42

Dan lijkt het me nu al geen probleem. Over drie jaar kun je ze een weekend alleen laten

Ely

Ely

02-10-2012 om 21:47

Mix (nog ff ot)

Aaaaah nee dan snap ik je. In die zin dat ik op andere onderwerpen weleens mezelf betrap op huh-momentjes, zeg maar. Grappig

liora

liora

02-10-2012 om 22:23

Vreemd

Nou zeg 11? Natuurlijk kan het dan! Dan is er nauwelijks sprake van oppassen toch?

dc

dc

02-10-2012 om 23:12

Nu al

Als de jongste 11 is, dan zou ik ze nu al alleen laten, zolang je niet te ver weg bent. Ze kunnen je toch bellen als er iets is? En dan ben je binnen een half uur thuis.

Ik zou wel alle brandgevaarlijke toestellen uitzetten, zoals de droger.

Maylise

Maylise

02-10-2012 om 23:55

Mix

Natuurlijk doe je dingen soms deels omdat ze goed uitkomen. Dat lijkt me volkomen normaal. Zolang je het kind er niet mee schaad is een beetje eigen belang geen enkel probleem. Overigens zal er vaak wel een reden zitten achter bepaalde dingen wel toestaan en andere dingen niet. De logica is voor de buitenwereld misschien niet zichtbaar maar er zit vast wel een soort logica achter.

Maylise

Maylise

02-10-2012 om 23:57

11 en 13

11 en 13 samen thuis lijkt me prima. Ik zou daar geen oppas meer voor inhuren. Het is maar een paar uur tenslotte. Van te voren goed de regels doorspreken en duidelijk maken wat je verwacht.

Flora B

Flora B

03-10-2012 om 09:34

Ik doe het ook..

Mijn oudste is 14, dan dochter van 12 en een half en de jongste van 7 jaar.
De jongste gaat om 19.00 naar bed(kan mij niet meer herinneren dat hij ooit eens uit zijn bed is gekomen) Ik vertrek om 20.15 met de telefoon mee natuurlijk. Ik ben om 22.30 weer thuis.( als ze bellen ben ik er met 10 min.) De buurvrouw weet er van, mocht er iets zijn kunnen ze naar haar toe.
Is mijn oudste(zoon) niet thuis dan ga ik niet, blijf ik thuis. We doen dit nu precies een jaar, toen waren ze dus een jaar jonger.. wij wonen wel in een piepklein dorp met grote sociale controle..

liora

liora

03-10-2012 om 10:55

Ben verbaasd

Goh, ik beschouw mezelf altijd als aan de wat overdreven bezorgde kant, maar een 12-jarige kan toch wel alleen thuisblijven met bijv een 6-jarige? Mits de 12-jarige een beetje verantwoordelijkheidsgevoel heeft?
Als ik hier lees dat een 11-jarige en een 13-jarige wel heel even alleen thuis kunnen zijn mits buurvrouw etcetera, dan verbaas ik me.

Voor mij is het belangrijkste dat beide kinderen het willen, maar ik had toch wel bedacht dat als mijn kinderen 6 en 12 zijn ik af en toe wel weg kan. Inderdaad niet heel vaak en niet hele lange avonden, maar wel tot ongeveer bedtijd van de oudste lijkt me!

Liora

Guinevere

Guinevere

03-10-2012 om 12:59

Ik ben ook verbaasd

In de draad hierboven wordt absoluut afgeraden om kinderen verantwoordelijk voor elkaar te maken, en hier gebeurt het tegenovergestelde. Uiteraard is e.e.a. wel leeftijds- en omgevingafhankelijk, maar toch.

Maylise

Maylise

03-10-2012 om 13:32

Liora

Ik ben het met je eens. Bijzondere omstandigheden daargelaten zou ik een 13 jarige en 11 jarige samen geen enkel probleem vinden. Een 12 jarige en een 6 jarige samen hangt een beetje af van hoe volwassen/verantwoordelijk die 12 jarige is en hoe lang ze alleen thuis zijn.

dc

dc

03-10-2012 om 14:33

Wat grappig maylise

Ik zou het juist eerder laten afhangen van hoe verantwoordelijk de 6 jarige is!

mix

mix

03-10-2012 om 16:09

Een 6-jarige

is net kleuter af. Een 12-jarige zit op zn voordeligst op het VO of zelfs nog basisonderwijs, als je ze daar tussen ziet lopen lijkt het of ze weer kleuters zijn zo klein en kwetsbaar tussen al die oudere kinderen. Geen haar op mn hoofd die die 2 leeftijden alleen bij elkaar zou laten. Dan kun je spreken over dat je niet de verantwoording overlaat aan de 12-jarige, maar dat doe je (je=algemeen) natuurlijk wel als je ze samen laat.
Het lijkt me niet zo'n verschrikkelijke ramp om voor een goede oppas te zorgen toch?

Maylise

Maylise

03-10-2012 om 16:33

Ik zie dat toch iets anders omdat de 12 jarige dan toch de verantwoordelijke is. Het leeftijdsverschil is best groot. De 6 jarige hoeft alleen maar te doen wat de 12 jarige zegt en hoeft verder zelf geen beslissingen te nemen. De 12 jarige zal dus volwassen/verantwoordelijk genoeg moeten zijn om daar geen misbruik te maken en een veilig kader te bieden aan de 6 jarige. Als de 6 jarige echt een ongeleid projectiel is dan kan ik me trouwens wel voorstellen dat je ondanks een hele verantwoordelijke 12 jarige toch voor een oppas kiest.

dc

dc

03-10-2012 om 17:30

Verantwoordelijk

Ja, ik zou niet zo snel een 12 jarige verantwoordelijk willen maken voor een 6- jarige. Mijn 6-jarige is superverantwoordelijk en die laat ik met een gerust hart een kwartierje alleen thuis (met droger uit). Als ik een 12 jarige zou hebben, dan zou ik ze wel alleen thuis durven laten, een avondje, maar dan zou ik verwachten dat de 12 jarige mij belt als er iets is, niet dat zij dan opeens verantwoordelijk zou zijn voor het gedrag van de 6-jarige.

Ik denk dat heel veel gewoon afhangt van het karakter van de 2 kinderen en hoe ze samen zijn. Als je er geen goed gevoel bij hebt, gewoon een oppas regelen lijkt me.

liora

liora

03-10-2012 om 17:45

Toekomst

Ik zie het voor me dat het langzaam groeit. En inderdaad het hangt ook af van de 6-jarige in kwestie, zeker.
Maar het zal beginnen met dat bijv de 6-jarige niet nee wil boodschappen doen en thuis mag blijven. (Ook alleen dus)
En dan heb ik een keer een ouderavond op school en neem ik geen oppas. Enzovoort.

Ik was vroeger ook wel thuis net zussen en dan was de oudste verantwoordelijk. En soms kregen we ruzie. Hoort er toch bij?

Ik vind het echt doorgeschoten dat dat niet goed zou zijn of niet zou mogen.

Liora

Ely

Ely

03-10-2012 om 18:59

Hoezo doorgeschoten?

We kennen elkaars kinderen toch niet (uitzonderingen daargelaten). Ik vind tussen zesjarigen onderling veel verschil zitten hoor. De een zit op het schuurdak als je twee keer met je ogen knippert en klimt de dakkapel uit terwijl je niest. De ander zit uren te puzzelen en vraagt toestemming om naar het toilet te gaan. Zes jaar oud zijn biedt geen enkele garantie. Evenmin bij andere leeftijden. Dat generaliseren zegt me dus weinig. Hooguit wat je in het algemeen zou mogen verwachten. Maar bij twijfel zou ik gewoon een oppas of anders achterwacht regelen, waarom niet? Ze mogen hun hele leven nog groot zijn.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

03-10-2012 om 20:14

Hmmmm

Interessante materie. Ik moet elke vrijdagmiddag mijn bijna-zesjarige dochter van de bank sleuren om samen haar broertje van het kdv te halen (zij wordt door iemand bij ons thuis opgevangen na schooltijd tot ik thuiskom van mijn werk). En elke vrijdagmiddag denk ik: waarom laat ik haar hier niet gewoon even zitten met Gerald McBoingBoing, het duurt maar een kwartiertje en ze springt heus niet van het balkon. En dan hoor ik altijd weer mijn moeder zeggen dat je de meeste kinderen rustig alleen thuis kunt laten - tot er Iets gebeurt. Iets Naars. Dan slaat de paniek toe of de verlamming of de hysterie en blijkt het gewoon gevaarlijk en onverantwoord. Nu zal er 99 van 100 keer Niets Naars gebeuren. En toch betaalden mijn ouders oppas tot de oudste verantwoordelijk genoeg was om de boel te overzien, ook bij onvoorziene rampen.
Ik moet zeggen, als de directe buren thuis waren, zou ik het wel doen (dochter even alleen laten). Maar die werken. Dus doe ik het toch maar niet. Terwijl ik weet dat de kans heel klein is dat er iets gebeurt.
Ik vermoed wel dat ik het binnenkort (binnen nu en een jaar) ga uitproberen.

liora

liora

03-10-2012 om 20:34

Zes jaar

Klopt klopt, om en nabij zes jaar. Tuurlijk is dat geen absolute grens.
Mea ik ben ook begonnen toen zoon zes was hem soms (op zijn verzoek) alleen thuis te laten. Hij kon mij bellen. Aan de frequentie van de telefoontjes kon ik afmeten of hij er klaar voor was.
Wel met hem besproken wat hij moest doen in geval van twijfel.

Liora

Guinevere

Guinevere

03-10-2012 om 20:49

6 ja

Ja, rond de 6 jaar sméékte onze oudste zoon of hij alsjeblieft een keertje even alleen thuis mocht blijven. En dat mocht, een kwartiertje. Tenslotte was hij ook al in zijn eentje naar de supermarkt geweest om melk te kopen. Uiteraard heeft hij indertijd instructie gehad voor noodgevallen (en niet de deur opendoen voor wie dan ook, als er iets is ga je door de keukendeur naar buiten etc.). Dus waarom zou ik 'm nu (10 jaar) niet even met zijn broertje (5) alleen kunnen laten? Hoewel broertje een enfant terribeltje is, laatst gingen ze samen naar de super en had hij bij grote broer een tijdschrift weten los te praten. Nee, dat stond niét op het lijstje. Dat samen winkelen is dus voorlopig voorbij (buurtsuper is 300 meter verderop).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.