Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Nienke

Nienke

28-03-2012 om 23:48

Opstandige 10 jarige

Hoi allemaal,
Ik ben 17 jaar. Ik ben op dit forum gekomen omdat ik al een tijdje zit met wat vragen.

Het is namelijk zo: mijn vriend van 21 heeft een zusje van 10. Aangezien ze een nakomertje is, is ze wel redelijk verwend. Niks mis mee, zou je zeggen.

Alleen, sinds een tijdje begin ik me een redelijk te ergeren aan haar. Ik vind dat ze zich niet gedraagt naar haar leeftijd. Zo durft ze bijvoorbeeld niet met de deur dicht en het licht uit te slapen. Daar heb ik geen problemen mee, dat is haar ding. Maar ze durft ook niet alleen thuis te zijn, alleen naar school (die op 800 meter van huis zit) te fietsen of 30 meter te lopen naar haar tante toe.
Daarnaast vind ik dat ze wel heel erg verwend is. Als ze haar zin niet krijgt begint ze gelijk te schreeuwen, en als iemand haar vraagt om bijvoorbeeld de tafel te dekken, dan begint ze gelijk te piepen. Ze kruipt dan als het ware in een slachtofferrol en zegt dat zij altijd alles moet doen, en dat niemand anders in huis ooit iets doet. Ook luistert ze niet. Als ik samen met mijn vriend op haar moet oppassen, en je vraagt of ze naar bed gaat, dan duurt het eerst nog 20 minuten voordat je een redelijk antwoord terugkrijgt, vervolgens duurt het nog een kwartier voor ze boven is en als er dan niet iemand op stel en sprong boven staat om haar gordijn dicht te doen zijn we helemaal van huis weg.

Ik heb al een aantal keren met mijn vriend hierover gepraat, maar het lijkt of hij me niet echt begrijpt, of in ieder geval niet serieus neemt. Daarom had ik de vraag of er misschien iemand is die weet wat ik hier zelf aan zou kunnen doen, aangezien ik toch elke week oppas op haar.

Groetjes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

29-03-2012 om 08:30

Beetje puber

Sommige kinderen beginnen op hun 10e al te puberen. Ik zou me daar echt zo min mogelijk mee bemoeien.

Je past nu 1 keer per week op, ik zou even met de moeder overleggen dat ze niet naar jullie luistert en vragen wat ze dan liever wil, andere (oudere) oppas, of vindt ze het niet erg dat ze een keer per week veel te laat naar bed gaat.

dc

dc

29-03-2012 om 08:51

Nog even

Ik heb ook een veel jonger schoonbroertje, 13 jaar jonger dan mijn man en 10 toen ik hem leerde kennen. Ik heb me over de jaren groen en geel geergerd aan zijn gedrag! Maar nu is hij een lieve jongen van 20 waar ik het hartstikke goed mee kan vinden. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken en het opvoeden overlaten aan de ouders.

Hoi nienke

Ik begrijp dat het oppassen voor jou zo niet meer leuk is? Heb je dit al eens met de ouders van het meisje besproken en zo ja wat zeggen zij ervan?

Grote broer

Ik zou zeggen....blijf jij lekker op de bank zitten en laat grote broer haar in bed leggen. Jij geen stress en zij hebben het gezellig. Probleem opgelost !

Eens met bovenstaande

Mijn 10jarige wil ook niet slapen zonder licht, durft ook niet alleen thuis te zijn en zegt ook dat hij de huisslaaf is als hij een klein klusje moet doen. verschil met jou en het meisje is dat ik 1. Zielsveel van hem hou 2. Hem hard aanpak als hij vervelend doet 3. Denk dat die angsten vanzelf overgaan. Mijn advies zou dus ook zijn: laat het lekker over aan haar broer en neem wat afstand! Ik denk overigens dat ze vrij normaal gedrag vertoont.

Geduld

Misschien kun je iets leuks met haar doen? Mijn dochter vond voorlezen in bed en spelletjes memory of meer pedagogische spelletjes leuk om te doen. En verder is het ene kind nou eenmaal wat gezeggelijker dan het andere kind. Met voorlezen op die leeftijd lazen we om de beurt een stukje. Bijvoorbeeld uit Anubis maar ook nog wel uit Annie M.G. Schmidt of Winnie de Poeh. Kinderen hebben je aandacht nodig. En bij mijn kinderen was voorspelbaarheid ook belangrijk. Elke keer het hetzelfde patroon op dezelfde tijd. En dingen samen doen, samen tafel dekken, samen afwaassen of de was doen. Een kind is geen meubilair. En zeker als je de oppasser bent dan willen ze toch even weten hoe jij met ze omgaat en het is anders dan hun eigen ouders die voor hen voorspelbaar reageren.
En verder zou ik me er niet teveel van aantrekken en proberen geduldig te zijn en contact te leggen met het meisje. Ik heb vroeger ook heel wat op kinderen gepast en ging altijd wat doen want kinderen die zich vervelen worden vervelend en ja, als je de oppas bent proberen ze je uit. Soms hielden de ouders voor ze weggingen even een praatje met de afspraken: denk erom goed luisteren naar tante AnneJ en doen wat ze zegt en om 8.30 uur naar bed. Je kunt ook samen koken bijvoorbeeld. Een meisje op die leeftijd vind het meestal leuk als je samen iets verzint, de ingredienten haalt en dan kookt samen.

Tja

Ook ik lees eigenlijk niet heel erg buitensporig gedrag voor een 10 jarige. Niet dat mijn ( inmiddels) 11 jarige alles uit de kast trekt, maar toch. Overigens vind ik ook een oudere broer of zus geen ideale oppas voor een jonger kind. Maar ik begrijp ook wel dat je geen oppas gaat inhuren om naast de 21 jarige zoon des huizes op de bank te gaan zitten. ( Nog afgezien van jouw mening hierover)
Ik denk dat je vriend eens een goed gesprek met zijn ouders en zijn zusje moet hebben over de gang van zaken tijdens het oppassen.

Oh en al die andere dingen die jij raar vind zou ik daar buiten laten, als dat een probleem is voor de ouders moeten zij dat oplossen.

En..

Vraag eens aan je eogen ouders hoe jij je gedroeg als 10jarig meisje
Misschien zet ze nog een tandje bij in haar gedrag om jou te stangen. Ik zou haar zvm negeren inderdaad.

app-sent

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.