Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Marobe

Marobe

30-06-2010 om 11:03

Opvoeding

Oei, deze week voor het eerst te maken gekregen met grote verschillen in opvoeding van ouders..: mijn zoontje gaat sinds januari naar school en heeft het er helemaal leuk. Ze hebben elke 2 weken een nieuwe letter die in de klas behandeld wordt en daar een letterbord bij. Dan mogen alle kinderen iets meenemen met die letter. Vorige week was het K, dus hij had bedacht een blik Knakworstjes mee te nemen. Origineel, vond ik, dus helemaal goed. Maar misschien niet zo heel handig, want een ander knulletje had geprobeerd het blikje te openen in de klas.. tenminste, zoiets vertelde zoonlief. Ik vroeg of het een soepzooitje was geworden in de klas, of de juf er wat van had gezegd, wie dat had gedaan, maar zoonlief kan nog niet zo heel veel terug vertellen alleen de naam van het jongetje wist hij. Dus ik, op het schoolplein, lachend aan zijn vader verteld en hem gevraagd of zijn zoontje misschien iets meer had verteld daarover? Nee, zei vader, ik zal het hem eens vragen. Prima, niets aan de hand, dacht ik. De volgende dag kwam moeder en liet me weten dat zij hun zoon (5 jaar) had verteld dat hij van zijn zakgeld een nieuw blikje knakworstjes moest kopen voor ons, want -snoerde ze mijn protest- dat was hoe ze hun kinderen opvoedde. Tsja, daar kon ik niks tegenin brengen maar ik benadrukte dat het niet nodig was, want het blikje was de vorige middag in een plastic zakje mee terug gekomen en we hebben ze alsnog heerlijk opgegeten.
Ik had er wat moeite mee, moet ik zeggen. Een knulletje van 5 die van zijn zakgeld.. affijn. En dit zal wel niet de enige keer worden dat ik zoiets tegenkom.
Marobe

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nu pas?

Tja, inderdaad wmb ook een beetje overtrokken reaktie. Op zich wel keurig natuurljk: als je iets kapot maakt 'moet' je dat goedmaken, maar in geval van knakworsten wat spelenderwijs in de klas open is gegaan... Na ja.

Maar grappig dat jij nu pas tegen 'grote' opvoedverschillen aanloopt.
In zie al jaren verschillen in opvoeding. In de speeltuin (speelgoed afpakken tolereren of niet, teruggeven of niet), aan tafel (kind alles laten mee eten of niet, boos worden als het niet wil eten of niet) en in het dagelijks leven (grote monden negeren of afkeuren, luisteren naar ouders, dank je wel zeggen etc.).

Ik verschilde al met mijn zus van opvoeding toen onze kinderen nog babies waren: laat je een baby in zn bedje in eigen kamer slapen, of zet je m in een wiegje in de woonkamer...
Dus ja... zoveel smaken zoveel keuzes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.