Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Overgeef angst

Mijn 6 jarig kind heeft onlangs in bed vreselijk overgegeven, het was echt een flinke bende

Helaas associeert hij zijn eigen bed nu met het overgeven en wordt elke keer heel angstig als hij naar bed moet. Er moet dan per se een emmer naast zijn, bed, knuffels mogen niet in bed omdat hij bang is dat hij ze onder spuugt. Inmiddels is het elke avond huilen en bij de wc proberen over te geven (wat helemaal niet gebeurt). Als we hem alleen laten in zijn kamer begint hij steevast te huilen en klaagt over misselijkheid en buikpuin.

Hij ligt nu al een aantal nachten op een matrasje naast ons bed, waar hij trouwens wel snel in slaap valt.

Kennelijk is het dus redelijk traumatisch voor hem geweest, hoe haal ik hem nou uit dit patroon?? Boos worden, er rustig erover praten, negeren ... het helpt allemaal niet

Graag jullie advies!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

13-04-2010 om 17:10

Placebo

Hoi,

Ik zou proberen een placebo te bedenken. Iets als: bij de Hema hebben ze hele speciale dekjes voor op de matras waardoor je niet hoeft te spugen en als je spuugt blijft je bed schoon (zoiets). Dan samen naar de Hema, ding kopen, samen om het bed doen. Samen blij zijn dat er nu een oplossing is.

Sterkte ermee, wat zielig voor zo'n mannetje!

Liora

May

May

13-04-2010 om 19:22

Hier ook gehad

Zoon van vijf had overgegeven in de auto nadat hij op een feestje teveel gesnoept had... HIj was de maanden erna panisch om over te geven. Ik heb steeds gezegd 'nou, dan geef je toch over, dat geeft niets', maar dat hielp niet echt. Toen zei ik een keer dat je als je gaat spugen een beetje groen ziet. Nu is de angst voor het grootste deel weggezakt. Soms is hij bang dat hij moet spugen, maar als ik dan zeg dat hij er wel gezond uitziet en niet groen, houdt hij er meteen over op...

Janna3

Janna3

14-04-2010 om 10:50

Vitaminepilletjes

Hier zijn de kleine vitamine-D pilletjes een groot succes als placebo. Werkt overal tegen!

Spinnetje

Spinnetje

14-04-2010 om 15:12

Emetofobie

Het heet emetofobie, mijn dochter heeft het gehad toen ze ongeveer 9 of 10 jaar was. Een jongen had in de klas overgegeven en ze kreeg het beeld niet meer van haar netvlies. Het ging haar leven beheersen. Op internet en in de literatuur kun je veel tips vinden.

Ik heb er destijds niet aan gedacht om placebo-pilletjes te geven, best een goeie tip!

Wel zijn we naar de huisarts geweest. Die was erg lief en meelevend maar gaf eerlijk toe dat hij geen pilletjes had. Die aandacht die er toen was voor het probleem, heeft goed geholpen. Ze werd serieus genomen. En is er nu overheen gegroeid.

Ik geloof dat je geluk hebt dat je dochter nog zo klein is. Dit moet je niet in je puberteit hebben vrees ik..dan kan het wel eens lastiger zijn om kwijt te raken.

Flori

Flori

15-04-2010 om 16:28 Topicstarter

Placebo werkt!

Ik heb gisteren een klein doosje met hele kleine pepermuntjes gekocht. Tegen zoonlief gezegd dat het medicijnen zijn die ik van de dokter heb gekregen, speciaal voor zijn probleem.
Toen hij naar bed moest, keek hij weer heel erg benauwd en leek weer te moeten huilen. Toen gaf ik hem dus dat 'pilletje'...
Hij heeft 1 pepermuntje opgezogen en zei 'wow, dat pilletje helpt echt, mijn buik voelt helemaal goed nu'
Vervolgens viel hij zo in slaap en was helemaal trots dat hij weer in zijn eigen bed geslapen had.
Vanavond wil hij weer in zijn eigen bed, maar natuurlijk wel eerst een pilletje

Bedankt voor de tips!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.