Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

judiths mama

judiths mama

20-08-2010 om 17:20

Overgewicht...

Mijn jongste dochter (5,5 jr.) is een stevige tante. De oudste daarentegen niet (7,5 jr.). Ze eten en drinken ongeveer hetzelfde. Ik denk dat het verschil hem zit in de beweging die ze hebben. De oudste is van nature veel meer een buitenkind dan de jongste, die is meer het type couchpotato, zeg maar... Hoewel de tv hier pas om 17.00u aangaat en alleen als ze er zelf aan denken, uiteraard.

Nadeel is dat ze nog niet zonder zijwieltjes fietst, dus ze zit vaak achterop. (we zijn nu wel op zoek naar een aanhangfiets).
Ze zwemt twee keer in de week 40 min., dit was 1 keer in de week, dus hier ben ik al blij mee.
Om haar daarnaast nog op een sport te doen vind ik te veel aan 'verplichte activiteiten' voor haar. Het zal dus meer moeten komen van beweging tussendoor denk ik.

Hebben jullie nog tips voor me, want ik heb zo langzamerhand niet meer het idee dat het er wel afgaat als ze een groeispurt maakt. O ja, ze is ongeveer 1.25 m. en weegt 30 kg.

Groetjes, Saskia

judiths mama

judiths mama

20-08-2010 om 18:59

Inderdaad pelle, ik vraag het niet voor niks...

Ik had het zelf uiteraard ook al nagezocht.

Zelf fietsen zit er voorlopig echt niet in. Had het in mijn vorige posting niet gemeld maar ze is gewoon motorisch niet zo vaardig.
Misschien anders toch maar met zijwieltjes met ons meefietsen.

judiths mama

judiths mama

20-08-2010 om 19:04

Zou het nog zin hebben om haar op een loopfietsje te laten trainen voor het echte los kunnen fietsen, of is ze daar te groot voor?

vlinder72

vlinder72

20-08-2010 om 19:57

Hmmmm

Mijn dochter van bijna 5 is ook niet zo'n fietsheld dus ik begrijp wat je bedoelt. sommige kinderen lukt het gewoon niet. Dat komt wel maar nu moet je toch iets bedenken om te voorkomen dat ze nog meer aankomt.

- trampoline in de tuin en springen maar
- ieder weekend een wandeling maken. Mijn eigen kinderen lopen dan tussen de 5-8 kilometer. En dan met verstoppertje en eventueel een picknick onderweg. Of het spelletje "wij nemen de moeilijke weg". Dat is dus naast het bospad lopen. Over de takken/bomen klauteren. Vinden ze bij mij alledrie prachtig.
- bij het ggd om hulp vragen. Vaak hebben ze mensen in dienst om je helpen. Zo mag een klasgenootje van mijn zoon daar gratis onder begeleiding komen sporten.
- contact met een diëtiste. Misschien is het toch iets in haar voedingspatroon waardoor zij aankomt.

En ik ben het met Pelle eens dat 2 x 40 minuten niet overdreven veel is. Mijn eigen vijf jarige (nu zes jarige) zat vorig jaar op voetbal (1 x trainen en 1 x een wedstrijd) en op zwemles. Zijn mollige kleutervet is helemaal weg. Hij is nu 1.13 en 18 kilo. En hij was echt een stevig ventje want ik heb bij het CB nog een keer commentaar gehad dat hij echt te zwaar was. Nou nu niet meer. En dat zonder ook maar iets aan zijn voeding aan te passen.

angelina ballerina

angelina ballerina

20-08-2010 om 22:54

Veel meer bewegen

Ik zal me, als ik jou verhaal zo lees, inderdaad voornamelijk richten op meer bewegen, juist omdat ze dat door haar karakter dus schijnbaar niet uit zichzelf voldoende doet.
Ik weet natuurlijk niet hoe de afstanden voor jullie zijn maar als fietsen moeilijk gaat zou je misschien meer kunnen lopen, bijvoorbeeld naar school, het dorp, winkel, bieb etc. Alles wat op loopafstand tot ongeveer 30min. is, zou ik dan eerder lopend als met haar achterop de fiets doen. Het liefst dagelijks.
Daarnaast lijkt het me geen gek idee dat ze gewoon op haar fiets met zijwieltjes gaat, als ze geen gevaar op de weg is natuurlijk. Ook een step zou misschien wat zijn (een echte, dus niet zo'n gammel ding met kleine wieletjes) en er zijn volgens mij ook nog wel loopfietsen voor kinderen van 5.
Als ze alles wat jullie doen op eigen gelegenheid zou kunnen doen, dan heb je waarschijnlijk best veel beweging, of is alles heel dichtbij of zo ver dat je de auto moet pakken?

Annet

Annet

20-08-2010 om 23:06

Loopfiets of trappers eraf

lijken me heel efficient. Maar ik denk dat het beter is ook met haar te fietsen met zijwieltjes (dus niet meer achterop). Misschien kun je een ander fietsje (of kleiner model) vinden waar je de trappers vanaf kunt halen. Want als ze motorisch niet handig is, kan het nog een tijdje duren voordat ze los fietst.
Een trampoline is ook een goed idee. Dat geeft ook veel beweging. Wij hebben een kleine van 140 cm maar dat werkt ook best goed. Een grote is natuurlijk wel leuker.

Guinevere

Guinevere

20-08-2010 om 23:30

Buiten spelen

Beweging op 5-jarige leeftijd? Dat is dus buitenspelen. Zorg voor veel uitdagend buitenspeelgoed, verkort de tv-tijd, doe inderdaad alles lopend en fietsend (met zijwielen, wat maakt dat uit???). En eet ze echt hetzelfde als haar zus die 2 jaar ouder is? Dat is dan dus...teveel.
Sportadvies: kleutergym.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-08-2010 om 23:52

Meer bewegen - dieet aanpassen

Ik sluit mij aan bij de anderen: meer bewegen. En concentreer je niet alleen op dat los fietsen, want dat gaat echt niet voor wonderen zorgen.
Daarnaast is het denk ik goed om ook kritisch te kijken naar wat ze eet. Het is dus gewoon blijkbaar te veel voor haar. Misschien kun je wat kleine aanpassingen doen (ander soort koekjes, ander beleg, minder sausjes etc.), zodat ze het zelf niet echt in de gaten heeft en er toch minder ingaat. Let ook op vruchtensap, chocomelk etc., dat zijn van die stiekeme dikmakers.

judiths mama

judiths mama

21-08-2010 om 08:47

Ik baal van mezelf

dat ik gewoon niet gezien heb dat het zo uit de hand gelopen is.
We hebben ook eens even kritisch naar het eetpatroon gekeken. De vla na het eten gaat vervangen worden door yoghurt met een beetje jam ofzo. Wat minder limonade overdag. Inderdaad het soort beleg op brood.

Ik heb haar opgegeven voor scouting. Ik doe heel veel op de fiets, dus ook al zal dat zelf fietsen niet alles oplossen, alle beetjes helpen.

Ik hoop dat wat vlinder schreef, dat ook bij ons op kan gaan. Even flink er aan trekken en dat het gewicht dan op peil blijft.
Overigens ben ik wat huiverig voor een bezoek aan de diëtist. Ik wil mijn dochter niet meegeven dat ze te zwaar is (het woord 'dik' krijg ik bijna niet over mijn lippen), hoe zeg ik dat, ze is nog maar 5, ik wil haar geen stempel meegeven. Ik hoop dat ik me goed uitdruk. Ik ben bang dat als we naar de diëtist gaan en we uitleggen waarvoor dat is, dat ze een negatief zelfbeeld gaat opbouwen.

Pff, weer even van me afgepraat.

Bedankt voor de tips tot zover.

Saskia

liora

liora

21-08-2010 om 08:50

Eten

Hoi, ik zou vooral op de voeding letten. Mager beleg, halvarine, tussendoor fruit en magere yoghurt, als toetje fruit of wat yoghurt of een waterijsje, geen gezoete dranken of zuivel.

Regelmaat is ook belangrijk, dus goed op tijd ontbijten en regelmatig een tussendoortje. Dit allemaal volgens mij hoor!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-08-2010 om 10:38

Diëtist

Mocht je naar een diëtist gaan, dan hoeft je dochter toch helemaal niet mee? Ik kan mij je huiver namelijk goed voorstellen. Maar als je een een uurtje met iemand gaat praten over eiwitten, koolhydraten, vetten etc., dan moet je dochter volgens mij lekker thuisblijven. Het zijn tips voor de ouders, niet voor een kleuter.
En Pelle, bij Scouting vooral stil zitten? Nou, hier niet. Natuurlijk doen de kleintjes ook wel dingen binnen, maar ze gaan toch ook veel naar het bos enzo.
En Judith's mama: hier een beetje een omgekeerd probleem. Zoon is ook 30 kilo, maar bijna 20 cm langer dan jouw dochter. Door medicijngebebruik is hij al 3 kilo
afgevallen en hij heeft echt geen grammetje vet meer. Doe die overtollige kilootjes van jouw dochter maar deze kant op!

Fysio?

Misschien kan je ook even langs de huisarts. Als je kind echt motorisch erg onhandig is kan de huisarts doorverwijzen naar de kinderfysio die allerlei oefeningen kan doen waardoor bijvoorbeeld het leren fietsen makkelijker gaat.

Mariel

Janna3

Janna3

21-08-2010 om 18:02

Interessant artikel elzevier

Hier een gezin met volwassenen en kinderen die heel erg moeten uitkijken, dus veel ervaring met een paar kilo te veel.
In Elzevier stond een boeiend stuk over de zin en onzin van bewegen. Voor volwassenen natuurlijk, maar veel daarvan is ook toe te passen op kinderen. Wat blijkt? Twee keer in de week intensief sporten haalt niets uit voor het gewicht. Als je iets wilt doen met beweging dan is dagelijks anderhalf uur gewoon bewegen (flink lopen of fietsen) veel effectiever. Lekker wandelen dus in het weekend als het fietsen nog niet lukt!
Maar belangrijker is toch het eetpatroon en daarbij moet je ook letten op een teveel aan koolhydraten. Het lijkt nu dat een teveel aan suiker en meel dikker maakt dan een teveel aan vet. Ik zou nooit een koolhydraat arm dieet volgen, wordt ook niet aangeraden, maar je kunt veel doen met onderstaande punten:
Zeer beperkt suikerhoudende producten zoals limonade, frisdrank en snoep. Vervang chips door een bakje zoute (magnetron)popcorn. Gevulde eieren zijn ook een heel geschikt hapje, je zit snel vol en het bevat niet veel cal. Pas ook op met fruit en vooral vruchtensap, daar zitten veel (loze) calorieen in. Geef liever wat vaker rauwkost. Ontbijt goed. Geef volkorenproducten, ik weet niet of dat echt beter is maar je bent sneller vol. Zorg dat je kind niet te snel eet, je kunt pas na 20 minuten eten een vol gevoel krijgen, als je langzamer eet heb je in die tijd minder gegeten.
Succes, uit ervaring weet ik dat het loont om een tijdje heel goed op te letten!

Fransien

Fransien

21-08-2010 om 19:37

Bos of hei in de buurt?

Is er een stuk bos of heide in de buurt om lekker te wandelen, hartstikke leuk voor mijn kleuters in ieder geval, er is altijd vanalles te vinden en te ontdekken en door het heen en weer gedraaf komen ze aan een stuk meer kilometers dan ik. Mocht dat niet aanslaan, kun je geocaching overwegen, dat is met een gps schatzoeken, meestal door onderweg opdrachten te doen (aantal planken tellen, verstopt cijfer vinden oid). Dat vinden onze kinderen ook erg leuk om te doen (en papa en mama ook ;-).

Janna3

Voor een zeeeeeer uitgebreide discussie over eten/overgewicht zelfs doorgevoerd tot de prehistorie moet je even in de rubriek Huis, tuin&keuken kijken.

Ik bedoel..

rubriek off topic!

Janna3

Janna3

22-08-2010 om 12:16

Pelle en swaen

Pelle, ik tel inderdaad ook de trainingen van de kinderen bij de overige beweging op hoor! Maar wat een van de strekkingen van dat artikel was dat veel mensen denken goed bezig te zijn omdat ze twee keer in de week fitnessen, maar daarmee bedrogen uitkomen. Het is voor kinderen al best belastend om iets te zwaar te zijn, maar als ze dan ook voortdurend gefrustreerd zijn omdat ze denken dat ze het goed doen is helemaal sneu.
Swaen, ik heb het draadje gezien, als ik tijd heb lees ik het nog helemaal!

judiths mama

judiths mama

22-08-2010 om 19:24

Ik kan weer even vooruit!

Het is fijn om jullie reacties te lezen. Inderdaad hoeft dochter niet mee naar de diëtist, is toch alleen maar saai voor haar. Scouting is bij ons wel degelijk actief, oudste zit er ook op. Ze knutselen ook wel eens, maar doen ook heel veel buitenspelletjes en speurtochten e.d.

En voor de rest wat vaker naar speeltuintjes in de buurt lopen, dat ze daar lekker haar energie kwijt kan.

Bedankt! Saskia

CCbloom

CCbloom

03-09-2010 om 23:04

Tip

www.lekkerpuh.net .... Mijn dochter gaat hier naar toe. Het kost wel wat, maar wordt door verschillende maatschappijen vergoed. Voor mijn dochter gaat het maar om een paar kilo en....vooral om haar zelfvertrouwen. Waanzinnig leuke mensen. Het is niet lijnen, niet afvallen. Nee het is anders leren eten en genieten van dat eten. Heel mooi omschreven staat: Er zijn mensen die roepen: Ik kan eten wat ik wil...... en als je die mensen kijkt, zijn ze vaak ook slank. En eten wat ze willen, namelijk gezond eten. Want dat is wat ze willen.
Mijn dochter mag eten op haar brood wat ze wil, zolang het maar geen taartje wordt. Mijn dochter mag mee naar school wat ze wil: tomaatjes, peen, verschillende soorten fruit en elke dag kiest ze het uit. Zoveel ze wil. Ik vind het een aanrader hoor!
Succes ermee.

judiths mama

judiths mama

07-09-2010 om 13:54

Bedankt

ik ga eens even surfen!

Bekend probleem

Hoi, ik ken het probleem helaas. Die van mij is 112 centimeter en 22 kilo. Eén kilo te zwaar nog voor een gezond gewicht, maar wat is het een strijd. Als het aan haar ligt speelt ze altijd binnen. Naar het park? Gaat ze op een bankje zitten. Ze is vijf, maar aan fietsen zijn we nog niet eens begonnen, dat trekt ze motorisch niet.

Wij doen twee dingen:
1. op eten letten: geen vet vlees, geen vet broondbeleg, wel regelmatig een snoepje, maar dan een klein snoepje enzovoort.
2. zoveel mogelijk 'leuk' bewegen, dus naar het zwembad, naar de binnenspeeltuin, thuis met een ballon spelen en die 'hoog' moeten houden, voetballen in het park enzovoort enzovoort.

Zo houden we onze bankaardappel net een binnen binne de marges, maar het is niet gemakkelijk! Succes.

Hey daar

en kleutergym? dan heeft ze al drie momenten dat ze iig beweging krijgt?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.