Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Dora

Dora

31-01-2014 om 16:49

Pestend kind uitnodigen?

Mijn dochter (9) viert binnenkort haar partijtje. Ze wil graag meisje X uitnodigen, waar ze overigens nooit mee afspreekt. Nu hoor ik van andere moeders dat X zo ongeveer alle kinderen in de klas pest. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, het is een pinnige tante (twee broers die ook niet zo gezellig zijn) en ze wordt 'met harde hand' opgevoed. Mijn dochter heeft echter nooit problemen met X. Ik heb wel even gepolst of ze zelf voor X heeft gekozen of dat X heeft gevraagd of ze mag komen, en volgens dochter is beide het geval.
Tja, wat is wijsheid. Ik heb geen problemen met X, maar twee van de andere genodigden waarschijnlijk wel. Een van die ouders loopt de deur plat bij juf en de directeur over het pestgedrag. Ik neig dus een beetje naar niet uitnodigen, maar dat vind ik dan ook weer zo sneu voor X die steeds meer de verschoppeling van de klas wordt.

wizzer

wizzer

31-01-2014 om 16:51

apart uitnodigen?

Kun je dit meisje niet apart uitnodigen, en dan samen met je dochter en haar iets leuks gaan doen?

Tja, wat is wijsheid

Mijn zoon had op de BSO ook een klasgenoot die niet zo sociaal was.
Al een paar keer met de politie in aanraking geweest, met brandje stichten en ruiten in gooien, dat soort streken.
Ik wilde niet dat mijn zoon met hem omging, hem ook niet op feestjes hebben.

We leven nu 3 jaar verder, ze zitten op het VO en bij elkaar in de klas, het zijn ondertussen de dikste maatjes van elkaar.
De negatieve aandachtvragerij van vernielen van zaken is voorbij.
En ze lopen de deur bij elkaar plat, vemaken zich met computer games en what's appen, skypen en chillen wat af.

Ava

Ava

31-01-2014 om 17:19

boodschap

Mijn zoon had een vriendje die later een grote pester (dagelijks pesten, slaan, schoppen) werd in de klas en tijdens pauzes. In de tijd van de omslag, toen ik nog van niets wist, is het ventje hier eens komen spelen. Het was een gezellige middag, hoor.
Hij heeft daar de verkeerde boodschap van opgepikt want het pesten werd toen naar mijn zoon erg. Hij dacht dat hij overal mee wegkwam en toch uitgenodigd werd. Zoon had ook een aandeel. Hij wilde graag de vriendschap terug in de hoop dat het pesten ophield en dat is ook een verkeerde boodschap.

Het pesten is inmiddels verminderd maar de vriendschap is voorlopig over. Misschien als ze wat ouder zijn.

Nachtuil

Nachtuil

31-01-2014 om 19:32

Mwah

Ik vind het altijd zo zielig. Als zo'n pestend kind er door iedereen uitgekotst wordt.
Dit is misschien wel een meisje dat nog niet geleerd heeft hoe ze aardig moet zijn. (zo zeg ik het altijd tegen mijn kinderen). Maar als iedereen haar buitensluit, dan leert ze het natuurlijk nooit.

Dus ik probeer toch altijd wel dit soort kinderen te betrekken en (als mijn kind het wil) uit te nodigen voor feestjes. Ik let dan wel erg op. Dat het pestende kind dus niet de gelegenheid krijgt om te pesten. Maar ook dat de andere kinderen niet terug gaan pesten.

Want als een kind zo expliciet als 'pestkop' wordt benoemd, zoals in dit geval, dan wordt het kind vaak zelf ook gepest. (in ieder geval buitengesloten, als ik het goed lees).

Bij mijn dochter zat er een meisje in de klas, waar dat het geval bij was. De sociaal vaardige, goed geklede en gebekte kindertjes, hadden een meisje tot 'pestkop' benoemd. En hun ouders gingen natuurlijk helemaal met hun lieve engeltjes mee.

Ik zag wat anders. Ik zag een meisje dat sociaal nog helemaal niet vaardig was, wat door die 'lieve' meiden iedere keer uit de kast getreiterd en getriggerd werd. Het kind fantaseerde/loog bijvoorbeeld heel veel over van alles en nog wat. En iedere keer begonnen de klasgenoten weer ergens over, waar ze overduidelijk over gelogen had. En dan streden ze dat op. Net zo lang tot het kind helemaal vast zat in haar verzinsels en daar werd ze dan door de klasgenoten op afgerekend. 'Truusje is een leugenaar.'

Hoe de andere ouders op het plein over dit meisje spraken, dat was ontluisterend.

Teun

Teun

04-02-2014 om 14:24

iedereen is welkom!

Bij mij is iedereen welkom die mijn zoontjes willen uitnodigen. Door haar niet uit te nodigen omdat ze pest, geef je naar je dochter een verkeerde boodschap af. Echter, als ze komt, dan mag je haar best een beetje extra in de gaten houden.

Ik heb hier ook wel eens een feestje gehad met diverse jongens die op school niet te handhaven waren en die je eigenlijk 'liever niet' op een feestje hebt. Maar het was nou eenmaal de wens van onze zoon dat zij kwamen en deze kinderen voelden zich welkom en er is hier nooit een onvertogen woord gevallen (wel duidelijk zijn hè!).

Teun

Teun

04-02-2014 om 14:25

nog iets..

.... ik hoor van andere moeders.....
Daar krijg ik een beetje de kriebels van: speelplaatspraat!

waarom nodigt je dochter haar uit?

vindt ze meisje X wel aardig, of nodigt ze haar uit omdat ze het anders zielig vindt voor X? De kinderen zijn nog jong (en kneedbaar) toch? Als de andere kinderen zien dat X ook wel ergens wordt uitgenodigd, en wie weet is het gewoon hartstikke gezellig, verandert hun beeld van X ook weer in positief en wordt X zelf ook wat aardiger.

Ik heb het hier altijd wel te doen met een jongen uit de klas van mijn zoon. In de basis volgens mij een heel lief en gevoelig knulletje, maar ontzettend grof gebekt, heeft de thuissituatie bepaald niet mee. Hij terroriseert iedereen met zijn grove taal en formaat (groot en dik) en wordt altijd de klas uitgestuurd. Fatsoenlijk onderwijs krijgt hij dus ook nog niet. En wat ik hoor van de andere kinderen (mijn zoon, kinderen die hier wel eens spelen) is hij ook beslist niet geliefd bij andere kinderen. Heeft nooit speelafspraakjes, geeft zelf geen kinderfeestje, wordt ook niet veel uitgenodigd.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

04-02-2014 om 19:22

als`je dochter

haar echt wil uitnodigen op basis van haar gevoel, dus niet uit angst of manipulatie maar uit sympathie, dan zou ik haar het meisje gewoon laten uitnodigen.
Wie weet kan het juist iets doorbreken!
Ik zou wel aan het begin van het feestje iets zeggen over je verwachtingen van het gedrag van iedereen. Ik zou heel duidelijk vertellen dat je van iedereen verwacht dat ze vriendelijk en gezellig met elkaar omgaan en als er iets is ze bij jou terecht kunnen. Eventueel kun je ook iets zeggen over iemand die zich niet aan de regel houdt: wat jouw maatregel dan is. (bijv. voor de rest van het feestje steeds dicht in de buurt bij jou moeten blijven of zo) het is ook een beetje afhankelijk van wat je gaat doen op het feest. Kun je iemand bijv. in een uiterst geval naar huis sturen? Maar goed laten we van het positieve uitgaan!

of is het chantage?

Mijn dochter heeft weleens een meisje op haar verjaardag gevraagd dat erg moeilijk gedrag had. Ik heb er dan ook mijn handen vol aan gehad om dat in goede banen te leiden. Na het partijtje vertelde dochter mij dat dit meisje haar gechanteerd had. Als zij niet mocht komen dan zou ze zorgen dat de anderen ook niet kwamen.
Daar hebben we het natuurlijk uitgebreid over gehad. Je laat je niet chanteren.

Nachtuil

Nachtuil

04-02-2014 om 19:49

lijkt me niet

'Mijn dochter heeft echter nooit problemen met X. Ik heb wel even gepolst of ze zelf voor X heeft gekozen of dat X heeft gevraagd of ze mag komen, en volgens dochter is beide het geval.'

Dora

Dora

04-02-2014 om 20:17

Wel uitnodigen

De uitnodigingen moeten nog verstuurd (zelfs de datum moet nog verzonnen, we zijn hier niet zo vlot) maar ik denk dat we X gewoon gaan uitnodigen. Dan moet ik nog wel even bedenken hoe ik dat aanpak met vriendje Y, want die is volgens zijn moeder 'doodsbang' voor X. Ik zal maar zeggen dat ik heus goed zal opletten en direct ingrijp als ik merk dat er iets suddert.
Ik heb zelf ook nog nooit iets gemerkt aan X. Het is gewoon een pittig streetwise grietje. Volgens een paar moeders is ze heel stiekem. Dat kan dan de reden zijn dat ik niets gemerkt heb want dat heb ik nooit door.

Teun

Teun

04-02-2014 om 21:11

Goed zo Dora! Het zijn kinderen en ze mogen fouten maken, dit meisje moet nog veel leren.
Maar jij hebt iets goeds gedaan: je luistert naar je kind en veroordeelt een vriendinnetje niet.
Top!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.