Gea
10-12-2012 om 15:49
Pestkop
Mijn zoon heeft een vriendje die erg vervelend doet. Hij komt al niet meer zo vaak spelen, maar soms denken we weer dat het mee zal vallen en proberen we t. Dus laatst was hij weer spelen.
De opmerkingen gaan zo snel dat er eigenlijk geen tijd is om goed te reageren. Een kleine opsomming;
Mijn zoon; kijk ik heb nieuwe schoenen! Vriendje; oh, meisjes schoenen.
Kom je boven spelen?
Nee, saai.
Zullen we met de nieuwe Lego spelen die ik van Sinterklaas heb gehad.
Oh, dat is nep Lego.. Ga ik niet mee spelen, is lelijk en irritant.
Enz enz...
Nou ja, maar weer een tijd niet spelen, maar ik zou graag willen snappen waar dit gedag door komt. Namelijk als hij er met zijn fam. Is wil hij graag afspreken. Maar constant een soort competitie. Hij zegt zelfs dingen als, mijn moeder kan veel beter ( koken/ naaien/ schilderen ect ect) dan ik. Ik bevestig dit dan, tuurlijk kan zijn moeder dat beter, maar waarom zo vervelend. De jongen is 9.

Jenka8
10-12-2012 om 16:27
Tja
Heel herkenbaar dit gedrag. Vaak uit onzekerheid en onvrede reageren kinderen zo. Volwassene ook!
Wat te doen, het lijkt me simpel. Negeren en ontwijken. Gewoon niet meer laten spelen. En als ie dan weer aandringt of zoiets kan je zeggen dat het niet uitkomt. Heeft geen zin te zeggen dat hij niet zo vervelend moet doen, dat weet hij ook wel.

Gea
10-12-2012 om 16:37
Hmm
Begrijp dan nog steeds niet waarom hij nou steeds zo pestkopperig moet doen.
Jaloezie, onzekerheid, ik weet het niet. Het is een slimme jongen. En onvrede wellicht maar dan nog waarom continu in de aanval. Lijkt me toch dat hij ook leuk en gezellig wil spelen. Maar goed, ik was zelf ook al tot de conclusie gekomen om hem maar niet meer te laten spelen.

wil40
10-12-2012 om 23:22
Tegen hem zeggen
Niet het kind zelf afwijzen, maar wel zijn gedrag. "Ik vind het niet aardig wat je nu zegt" doet soms al wonderen. Als je hem hoort zeggen dat de Lego stom is en nep, zou dat wel mijn reactie zijn."Nou Pietje is er heel blij mee, ook niet aardig van jou om dat te zeggen."
Als hij zou zeggen: "Mijn moeder kan veel beter koken dan jij", zou ik zeggen:"Dat kan, dat weet ik niet, zo is iedereen wel ergens goed of slecht in."
Misschien doet hij het uit jaloezie?
Volwassenen doen het inderdaad ook. "Nee hoor, wij rijden geen Opel, dat zijn auto`s waar altijd wat mee is" terwijl jij net blij bent met de nieuwe aankoop. "Nee hoor, ik wil geen leren bankstel, zit altijd zo koud." "Nee hoor, wij gaan niet op vakantie in Nederland, wij willen alleen naar Spanje." "O, wonen jullie hier? Leuk huisje hoor, maar wel erg drukke straat zeg."
Het jochie is nog bij te sturen door invloed van anderen misschien, of het blijft een opschepper en ettertje. Dan houdt de vriendschap een keer op.
Waarom mensen opscheppen en afkraken? Omdat ze zo onzeker zijn en "meer" willen lijken dan een ander.

albana
11-12-2012 om 07:47
Wel kans geven
Ik ben het met Wil eens, ik vind ook dat je die jongen wel een kans moet geven om zijn gedrag te verbeteren. Nu mag hij voorlopig niet meer komen en zelf heeft hij misschien geen idee waarom. Geef aan dat jullie zijn gedrag/opmerkingen niet leuk vinden en wacht af....Als ik het zo lees, krijg ik eerder de indruk dat het vriendje eigenlijk wil dat jouw zoon bij hém speelt...zou dat het niet kunnen zijn?
groeten albana

mama 5
11-12-2012 om 08:51
Eens
Er is iets leuks met dat jongetje, waarom je kind er mee wil spelen. Anders zou hij niet afspreken. Waarom zou jij er dan tussen gaan zitten?
Ik vind zoveel vrienden van mijn kinderen niet zo leuk. Maar dat is mijn zaak niet. Als ze zich misdragen, zeg ik daar wat van. Als ze negatieve opmerkingen hebben, die ik hoor, dan zeg ik daar ook wat van. Iets in de trant van: 'Ach, je hoeft toch niet overal je mening over te geven.' of: 'Ik vind het leuker als je aardige dingen zegt.' Ik hoef niet met die kinderen te spelen.
Voor mijn kinderen vind ik zulke speelvriendjes best wel leerzaam. Hoe ga je om, met iemand die zich op een heel andere manier gedraagt? Hoe blijf je dan jezelf? Hoe zorg je ervoor dat je je eigen keuzes blijft maken? Daar leren ze erg veel van.

rutiel
11-12-2012 om 12:12
Pestkop?
Het gedrag van deze jongen is vervelend voor jullie, dat is duidelijk. Maar een 'pestkop' haal ik toch niet echt uit de omschrijvingen die je geeft.
Deze jongen zit niet lekker in zijn vel, heeft het op één of andere manier 'nodig' om negatieve aandacht te vragen. Als jouw zoon het leuk vindt om met hem af te spreken, dan zou ik daar inderdaad niet tussen gaan zitten.
Jammer wel dat je het niet een kans geeft...
n@nny

Gea
11-12-2012 om 14:31
Andere kijk
Goed hoor, jullie tips. Denk dat ik er inderdaad anders moet naar gaan kijken. De jongen zit blijkbaar niet goed in z'n vel en is t een idee om mijn zoon bij hem te laten spelen.
Ik heb al een paar keer deze jongen op z'n gedag aangesproken, het helpt even. We gaan vaak met ze op vakantie waar ik t ook met de ouders heb besproken. Zij zien het meer als alfa gedrag. Dus dat hij beter/ sterker/ slimmer is en dat hij dat zo laat zien. Maar ze zitten er wel mee dat hij anderen naar beneden haalt en negatief is.
Ik heb zelf niet zo veel zin meer om deze jongen over de vloer te hebben, maar misschien toch nog een keer proberen.

Ginny Twijfelvuur
11-12-2012 om 19:44
Tjeemig zeg
Zeiden ze dat echt zo: "Zij zien het meer als alfa gedrag. Dus dat hij beter/ sterker/ slimmer is en dat hij dat zo laat zien." En is ie dat ook in hun ogen (beter/sterker/slimmer)? Want dan snap ik wel waar dit gedrag vandaan komt. Met zo'n wereldbeeld is het moeilijk om positief te blijven over anderen...

donderkopje
11-12-2012 om 20:16
Braak
Klinkt als heel hautaine, vervelende ouders die hun zoon opvoeden tot een hautain, vervelend en vooral verwend joch. Laat me raden: goed in de slappe was dus alles al in huis, nergens gebrek aan behalve aan strakke opvoeding en beschaafd gedrag?

wil40
11-12-2012 om 20:52
Woordjes vergeten, hoop ik?
"Zij zien het meer als alfa gedrag. Dus dat hij DENKT DAT HIJ beter/ sterker/ slimmer is en dat hij dat zo laat zien"
Ik hoop en vermoed dat je dat wilde schrijven? Als het echt de mening van zijn ouders is, dat hij werkelijk beter is dan een ander dan komt het niet meer goed met de jongeman. Of anderen schoffelen hem later wel vreselijk onderuit, misschien dat hij dan nog leuk opdroogt.

mix
12-12-2012 om 15:19
Donderkopje ot
Wat heeft goed in de slappe was zitten met het vast niet aanwezig zijn van een strakke opvoeding en beschaafd gedrag te maken of sowieso met karakter/gedrag te maken?

donderkopje
12-12-2012 om 21:16
Mix ot
Ohjee, dat had ik kunnen verwachten natuurlijk,
Inkomen en opvoeding, ze hebben niets met elkaar te maken in het algemeen maar in mijn omgeving zie ik veel verwende kids die hetzelfde gedrag vertonen als kind in kwestie. Die hebben al het speelgoed van de wereld, altijd alles het eerst en het meest, ipads, wii, en 3 x per jaar op vakantie en zijn niet snel meer enthousiast te krijgen met minder en dus bv nep Lego omdat het "nep" is. Dus niet voldoet. ik vind dat verwend en hautain en daarom het kind soms minder leuk om in huis te hebben. Omdat ze alles relateren aan bezit, nu al. En ik kan me niet onttrekken aan het idee dat dat komt door hun ouders en dat ze hierin niet of nauwelijks in worden gecorrigeerd. Ik vermoed dat veel van deze ouders hun bestaansrecht ook ontlenen aan bezit. En dus niks mis vinden aan t gedrag van hun kind.
Het is vast een klein open zenuwtje. Even for the record: ik ben niet onbemiddeld, dus tis geen jaloezie maar ik heb hier regelmatig blauwe bodywarmertjes rondlopen die exact dat gedrag vertonen van het beschreven jongetje hier.
Voel je vooral niet aangesproken. T is niet wetenschappelijk onderbouwd maar slechts mijn eigen ervaring.

Hombre
13-12-2012 om 15:55
@mix
Ja, eigenlijk is hij wel heel leuk. Want volgens mij is het allemaal een vorm van cognitieve dissonantie. Die mensen van dat leren bankstel voelen zich geroepen om voor zichzelf en voor anderen te verklaren dat zij eigenlijk toch wel heel goed zijn omdat zij geen leren bankstel hebben. Iemand die niet goed in zijn (of haar) slappe was zich gaat redenen verzinnen waarom mensen (en kinderen van mensen) die goed in hun slappe was zitten toch eigenlijk een beetje zielig zijn. (werken te hard, onvoldoende tijd voor hun kind, materiele overdaad moet immaterieel tekort compenseren)
Uiteindelijk is het hetzelfde gedrag waar dat ventje zich aan schuldig maakt. Niet te zwaar opnemen dus, als je heel goed in de spiegel kijkt zie je wschijnlijk dat je het zelf doet. Het ventje is alleen wat ongepolijst.
En dat polijsten, dat heet opvoeden, en, zoals de Anglosaksen zeggen, opvoeden, daar doet het hele dorp aan mee...