Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

27-01-2012 om 12:31

Piano of vioolles


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leuke leraar

Ook niet onbelangrijk een leuke leraar of lerares!
Hier muzikaal 'nest' zoals het al even genoemd werd. Oudste heeft dat geërfd. Volgens haar leerkrachten heeft ze een superzuiver gehoor.
Voor haar dus geen viool dat zou ze nooit kunnen aanhoren...
Zij wilde fagot, saxefoon of piano.
Heeft eerst jaartje fagot gedaan (was 5 toen ze begon, maar heeft ook de lange vingers geërfd die hier samengaan met het muzikale talent . Dat is door de juf omgezet in saxefoon omdat het kind niet uitmaakte en de juf ook hier les in gaf en omdat het een 'leuker'instrument is voor kinderen. Dat heeft ze uiteindelijk 6 jaar gespeeld tot C-diploma. Maar na 1 jaar ging de juf weg en kreeg ze een hork van een leraar.
Haar motivatie zakte en zakte.
Maar van muziekles áf dat wilde ze ook niet. Ze speelde ook in een orkest en daardoor bleef ze genoeg motivatie houden om door te gaan. Maar oefenen deed ze amper. Want of ze nu oefende of niet, haar leraar hoorde het verschil niet eens. Daarmee degradeerde ook het respect voor deze leraar want als ie dát niet eens hoort...hoeveel verstand had ie er dan van? (Of het interesseerde hem niet). Gelukkig wel samen met vriendin.
Toen vriendin stopte na dat C-diploma heeft ook zij gekozen voor een ander instrument en een leuke lerares.
Nu speelt ze 3 jaar piano en is ze net zo ver als met de saxefoon.Maar het is een levensgroot verschil in haar plezier aan de les. Als haar juf ziek is (was afgelopen week zo, maar komt amper voor) baalt ze als een stekker....Nu heeft ze alleen les. Dat maakt hier qua prijs niet uit. Je gaat samen als iemand gelijk op gaat met je qua niveau en vorderingen. Maar omdat zij al 6 jaar les had gehad op een ander instrument gaat ze veel sneller dan een doorsnee leerling en is er dus niemand te vinden die ong. gelijkwaardig is. Ze krijg 30 minuten les voor hetzelfde geld als eerder de saxefoon in 40 minuten mét medeleerling.
Ze is enorm close met de juf en juf is gek op haar.
Dochter zou 'verder' kunnen in de muziek, maar wil dit voorlopig niet. Het is een leuke hobby, maar wil ze er niet van maken. Wel gaat ze regelmatig naar (klassieke) concerten enzo (met geselecteerd 'talenten' groepje van muziekschool tegen hoge kortingen, meet en greets etc.etc.)
Ik vind een leuke leraar ook enorm belangrijk voor een (jong) kind, iemand ie ook z'n best doet om het leuk te maken dan heb je de helft al gewonnen.
groeten albana

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-01-2012 om 09:36

Alleen ervaring met piano

Hier speelt jongste zoon (slechte motoriek, haakt snel af als het niet lukt, slim, dus wel wat overeenkomsten) sinds een paar maanden piano. Hij vindt het erg leuk. Inderdaad: snel resultaat, je speelt bij wijze van spreke in de eerste les al leuke liedjes. Hij heeft een half uur prive-les per week. Dat was vooral praktisch ingegeven: de buurvrouw-van-vier-huizen-verderop geeft les aan huis. Dichterbij en veel goedkoper dan de muziekschool. Echt een heel leuk mens, waar zoon een heel goede klik mee heeft. Voordeel van prive-les is dat het tempo en de interesse van je eigen kind centraal staat. "Wil je kerstliedjes leren?" "Nee, ik haat kerstliedjes. Maar ik wil wel liedje x". En dat gebeurt dan. Hij heeft een boek met een CD met begeleidingsmuziek, en dat werkt voor hem erg stimulerend. Nu moet ik er bij zeggen: wij spelen zelf geen piano, dus als ouders kunnen we geen mooie begeleidingspartijen spelen Maar met die CD is dat dus geen probleem.
We hebben een elektrische piano, in bruikleen van een familielid die hem niet meer gebruikte. Als leek hoor ik het verschil niet, ik vind het mooi klinken. En de koptelefoon kan op,ook heel fijn. Vooral omdat zoon 's ochtends vroeg nog wel eens achter de piano kruipt.

Rodebeuk

"Het is erg moeilijk en het duurt lang voordat je er plezier van hebt. Ik raad viool alleen maar aan als je zelf iedere dag een half uur met je kind wilt en kunt oefenen. Eerlijk gezegd raad ik het alleen maar aan voor kinderen die heel veel motivatie uit zichzelf hebben en een duidelijke begaving of die uit een muzikaal nest komen en dus veel gestimuleerd worden in de eerste jaren."

Nou, als je concerviolist wil worden misschien, maar ayladochter gaat dit voor het plezier doen. Mijn vriendinnetje heeft vroeger op vioolles gezeten, komt uit een totaal a-muzikaal nest, niemand speelde een instrument, er werd nooit klassieke muziek gedraaid, ze oefende dagelijks een minuut of 20 alleen en heeft aardig viool leren spelen. Ik ben het niet met je eens dat vioolles alleen weggelegd is voor mensen met talent of stimulerende omgeving.

skik

Piano versus viool

Een viool kan je makkelijk meenemen, naar oma of naar de klas, om een stukje te laten horen. Da's met een piano moeilijker.

Wat weer leuk is aan piano, dat je die ook als begeleidingsinstument kan gebruiken. Vioolmuziek is meestal klassiek of volksmuziek, met piano kan je ook popliedjes leren en erbij zingen of iemand begeleiden.

Voordeel van een viool is dat die er in kindermaten zijn, pianotoetsen zijn altijd even groot. Ik heb kleine handen, ik kan een heel octaaf net overbruggen met duim en pink, maar als er noten tussenkomen (a-c-f-a) zijn mijn handen eigenlijk te klein en moet ik smokkelen. Kinderen lopen tegen een fysieke grens aan als ze qua moeilijkheidsgraad de kinderdeuntjes ontstijgen maar hun handen nog niet groot genoeg zijn voor het grotere werk.

Beide instrumenten hebben zo hun voor- en nadelen, ik zou haar gewoon laten kiezen wat haar het leukste lijkt.

skik

Skik

Ik ben geen concertviolist geworden. Laat dat duidelijk zijn. Wel heb ik in het semiprofcircuit gezeten, en in mijn weg daarnaartoe heb ik onmetelijk veel afvallers gezien. Veel meer dan bij andere instrumenten. Ik zal dus niet bestrijden dat er mensen zijn die het op een lager niveau naar hun zin hebben, maar zelfs voor iedere amateur die op middelmatig niveau speelt zijn er bendes afvallers.

Toevallig zei de vioolleraar van mijn jongste vorige week nog dat hij vaak jaloers is op zijn collega de celloleraar. Het ligt allemaal zo veel meer klaar op de cello, de zwaartekracht doet mee, toonvorming gaat makkelijker, de partijen zijn minder virtuoos.

Ik zou dus veel eerder de cello aanraden. Juist als een kind niet specifiek zich aangetrokken voelt tot de viool. Dan heb je wel een strijkinstrument met alle voordelen van dien (ensemblespel) maar je mist een hoop geakker.

margje van dijk

margje van dijk

28-01-2012 om 20:13

Voor- en nadelen

Hier ook een kind op pianoles en een kind op vioolles. (Middelste doet gitaar). Zelf heb ik vroeger als kind pianoles gehad en als volwassene zangles.

Vanuit mezelf geredeneerd zie ik de volgende verschillen tussen piano en viool (niet perse als voor- of nadelen te benoemen):
- met de viool speel je maar één muzikale lijn (dubbelgrepen hier en daar nagelaten). Daar concentreer je je dus op. Met zang is dat hetzelfde. Je kunt er alles in gooien: mooie klank maken, mooie lijn maken, etcetera. Bij piano speel je altijd heel veel lijnen door elkaar. Je rechterhand doet een melodie, je linkerhand moet dat met akkoorden begeleiden, of erger nog, heeft zelf ook een melodie. Zelf heb ik dat altijd ervaren als dat je dat heel erg met je hersens bij elkaar moet houden. Als pianist moest ik altijd heel erg geconcentreerd zijn, dan weer hier, dan weer daar met mijn aandacht. Met zang vind ik het werkelijk een verademing dat dat niet meer hoeft.
- De instrumentbeheersing is bij piano dus veel makkelijker dan bij viool (bij viool moet je veel meer moeite doen om een toon te produceren), maar hier staat tegenover dat je bij een viool maar 1 lijn hoeft te spelen en bij piano veel meer. Ik vind dus niet dat je met een piano 'veel eerder al wat kunt'.
- Met viool kun je in een orkest, met piano niet. Hier heeft de middelbare school een klassiek orkest. Jongste leer nu dus vioolspelen, en kan straks als hij 12 is het orkest in (hij ziet daar nu al naar uit). Een orkest is iets heerlijks. Met zang heb je dat ook (alleen dan heet het koor). Met piano kan dat niet. Ja, vooruit, er zit wel eens een piano in het schoolorkest, maar eigenlijk hoort die daar niet thuis. Pianisten hebben dat ook niet nodig, want zij kunnen een heel complex stuk in hun eentje op de piano spelen. Zij hebben eigenlijk niemand nodig. Als pianist heb ik me altijd veel eenzamer gevoeld dan als zanger. Natuurlijk kun je als pianist wel anderen begeleiden, maar dan moet je zelf initiatief nemen (iemand zoeken, muziek zoeken, gelegenheid bedenken om eens op te treden). Een orkest is oneindig veel makkelijker.
- Een piano kun je niet meenemen. Een viool wel. Daarentegen staan op veel plaatsen piano's.
- En inderdaad, een digitale opklapbare piano is ook heel handig, vooral dat je dan kan oefenen wat je wilt (met een koptelefoon). Overigens heb je ook electrische violen, schijnt.
- Een piano is inderdaad een 'algemeen' muziekinstrument omdat je er alles op kunt spelen. Als je noten op papier ziet staan kun je ze altijd spelen op je piano. Ook klinkt het meteen heel wat, want je doet er wat akkoorden onder en je hebt meteen een rijke klank. (Dit geldt ook voor gitaar). Met viool of zang heb je dat niet. Die hebben een specifiek bereik. Een fagot is laag, een klarinet is een stuk hoger, pas samen met andere instrumenten bestrijken ze het klankbeeld wat een piano uit zichzelf al kan.
- Piano heeft een absolute toon: je drukt een toets in en dat is het dan. Gelukkig kan je hem nog wel harder of zachter indrukken, wat veel 'gevoel' aan de toon geeft (dit kan bv. een orgel niet, dan moet je met registers werken). Bij een viool of met zang maak je zelf je toon. Op een piano is bv. een fis dezelfde noot als een ges (de zwarte toets tussen f en g). Op een viool niet. Met een viool kun je de toon laten afhangen door de context, het is dus in feite een veel rijker instrument. Een piano maakt bij elke zwarte toets een compromis. Eigenlijk is een piano per definitie altijd vals. Maar goed, daar zijn we zo aan gewend dat we het niet meer horen.
- Hiermee samenhangend: met viool of zang (of klarinet, whatever) leer je veel beter je gehoor trainen doordat je zelf de toon moet maken. Een pianist hoeft dat niet. Ook leer je enorm je gehoor trainen doordat je in een orkest of koor zingt. Ik heb daar oneindig veel meer nuances leren horen dan ik eerst had, ik vind dat een heel grote meerwaarde van een orkest of koor.

Mijn zoon oefent echt niet elke dag een half uur viool, en al helemaal niet met mij erbij. Hij oefent met een boek waar een CD bij zit, en dat is dus ook meteen goede gehoortraining. Hij vindt het wel heel leuk, en hij gaat ook wel vooruit (in mijn oren), al is het inderdaad vaak 'vals'. Maar het vooruitzicht dat hij straks in een orkest kan vind ik wel heel erg leuk en ik heb er alle vertrouwen in dat het dan wel goed komt. (Misschien ben ik optimistisch). Ook heb je in alle studentensteden wel een studentenorkest, dus dan heb je ook meteen iets leuks als je 18 bent. Met piano heb je het een stuk moeilijker in sociaal opzicht, zeg maar.

Nou, het is wat lang geworden, maar dan heb je ook heel wat overwegingen

Margje

Noten lezen

Margjes opsomming van de verschillende aspecten van viool en piano brachten mij op nog een punt: bij piano moet je er een notenbalk bijleren.

Viool wordt net als blokfluit alleen met de g-sleutel gespeeld. Bij piano moet je de f-sleutel erbij leren en twee notenbalken tegelijk lezen. Ik heb als kind ook eerst blokfluitles gehad voordat ik overstapte naar piano en vond die onderste notenbalk een crime. Een noot tussen de onderste twee streepjes is bij de g-sleutel een f en bij de f-sleutel een a.

Ben het eens met Margje dat piano niet persé makkelijker is dan viool. In eerste instante lijkt het wel zo, want een pianoleek kan in een kwartiertje 'Altijd is Kortjakje ziek' leren spelen. Gewoon met je rechterhand ccggaaggffeeddc. Met viool duurt dat weken zo niet maanden voordat je dat als beginner enigszins fatsoenlijk uit je viool krijgt. Maar pianostukken zijn niet alleen één nootje tegelijk. Je kan dat dus niet met elkaar vergelijken. Luister en geniet van Kortjakje XL:


http://www.youtube.com/watch?v=NO-ecxHEPqI

En Rodebeuk, tuurlijk is viool leren spelen een afvalrace voordat je er echt wat van bakt. Maar het is toch niet het eindresultaat wat telt? De 'afvallers' hebben toch al die tijd plezier gehad en van alles geleerd?

skik

2 balken leren

Het is denk ik wel zo dat je als kind makkelijker het lezen van 2 notenbalken tegelijk kunt leren. Dat wordt moeilijker naarmate je ouder wordt.
Omdat ik pas als volwassene pas heb geleerd om bij orgelspel voetenwerk te doen heb ik dat toch nooit meer helemaal naar tevredenheid onder de knie gekregen. Want ook daar zit bij sommige componisten een melodielijn.

Skik afvallers

Ja, in zijn algemeenheid vind ik ook dat muziekles nooit weggegooide moeite is. Je bouwt iets op en de dingen die je er leert kun je later op een andere manier weer gebruiken. Misschien op een ander instrument, of nog veel breder, voor je persoonlijke ontwikkeling, of voor de troost die je in muziek kunt vinden.

Ik aarzelde zelf ook om die afvallers erbij te halen, juist omdat ik in zijn algemeenheid gestopte muziekles toch als iets positiefs zie.

Maar voor mij geeft de doorslag dat viool een heel lange aanloop kent, het duurt lang voordat je alle vaardigheden tegelijk beheerst en kunt combineren. Dat maakt dat ik kritischer ben over beginnen met viool dan over beginnen met een ander instrument.
Ik ben best vaak door 'afvallers' aangesproken, en mijn indruk was dat ex-violisten veel negatiever erin staan dan ex- andere instrumentalisten. Is maar een indruk hoor.

Geerdientje

Geerdientje

29-01-2012 om 18:23

Hoe klinkt het?

Viool vergt veel techniek die beginnelingen niet beheersen en klinkt daardoor in het begin nogal behoorlijk door-merg-en-been zeg maar, en er zit geen knopje op om het wat zachter te laten klinken. Mijn zoon haakte door het geluid in ieder geval af.
Piano heeft dat techniek/geluid probleem niet en zijn electrisch te koop (te huur) en dan kan je zelfs op de koptelefoon spelen. (ook fijn voor de buren!) Je speelt sneller een leuk klinkend deuntje.

Sahara

Sahara

30-01-2012 om 08:49

Geluid

Vinden jullie het geluid van een viool dan echt zo erg? Ik vind het zelf nogal meevallen. Mijn zoon twijfelde tussen een trompet en een viool. Nu is hij nogal iel van bouw en daarom vond de trompet docent het nog te vroeg om trompet te spelen. En toen werd het viool. Hij wil nu in ieder geval een paar jaar viool spelen en dan misschien toch nog overstappen naar trompet.

Wij waren als ouders wel blij dat hij voor viool koos. Een trompet vinden wij dus weer helemaal niets.

Het kattengejank val best mee. Alleen als hij nieuwe noten aan het oefenen is klinkt het vals. Maar gelukkig speelt hij iedere dag ook liedjes die hij al kent. En onze poezen vinden het trouwens wel mooi. Een komt er al aangerend op het moment dat hij zijn vioolkist pakt. Om of in de kist te gaan zitten of naast hem te zitten en de vioolstok te volgen.

O eerlijk sahara?

Ik vind trompet juist een geweldig instrument(mits goed bespeeld en ook dat is een instrument waarbij het even duurt voordat er mooie tonen uitkomen). Vooral in jazzarrangementen vind ik de trompet zelfs nog mooier dan de saxofoons.
Maar leuk dat jouw katten zo enthousiast zijn over zijn vioolspel. Doet me wel twijfelen of er toch geen kattengejank uitkomt

sahara

sahara

30-01-2012 om 10:05

Ha, ha silone

Ja wie weet. Ach, hij doet zijn best.

En als onze zoon vorig jaar wel had mogen beginnen met trompet dan had dat natuurlijk gemogen. Hij moet het instrument spelen dus hij mag ook zelf kiezen wel instrument het wordt. Misschien gaat hij alsnog trompet spelen over een jaar of zo.

Hij had het er al over dat hij misschien wel viool en trompet wou spelen. Wij zien dus wel. Eerst maar eens het eerste jaar volmaken. Na de zomer het tweede jaar viool. Hij gaat dan ook in het orkest spelen. En daarna is hij vast sterk genoeg om trompet te kunnen spelen.

Roos

Roos

30-01-2012 om 22:11

Elektrische piano 'mocht' niet

Mijn (middelste) dochter krijgt pianoles bij een muziekschool, en heeft eerst een jaar op oma's piano gespeeld, en daarna wilden we er zelf één kopen.
Ons leek een elektrische ideaal: goedkoper dan een 'echte', kleiner, mogelijkheid om met een koptelefoon te spelen.
Maar de pianoleraar was hier erg tegen, volgens hem zouden kinderen eerder afhaken met een elektrische dan met een echte piano, omdat het geluid bij een echte piano door de hele piano trilt en te voelen is, en bij een digitale niet....tsja....
Natuurlijk was het uiteindelijk onze eigen beslissing, maar we hebben toch maar een echte gekozen.

Ben het trouwens erg eens met degene die schreef dat piano spelen niet zo simpel is. Mijn oudste dochter heeft dwarsfluit gespeeld, en mijn jongste gitaar, en beide instrumenten kon ik in het begin prima bespelen (de beginners liedjes zeg maar, probeerde ik ook uit en vond dat een eitje).
Maar echt, één van de eerste liedjes die dochter 2 leerde op de piano waarbij de ene hand de melodie moest spelen en de andere het ritme: dat kreeg ik niet voor elkaar! Ik kon gewoon echt niet met elke hand iets verschillends doen, en ik heb het toch een hele tijd geprobeerd (en ik ben ook best muzikaal). Dochter 2 had het zo door...blijkt ook iets met kinder- en volwassenhersenen te maken te hebben

margje van dijk

margje van dijk

31-01-2012 om 10:39

Vind het ook meevallen

Ik had ook gedacht dat viool door merg en been zou gaan, maar ik vind het ook erg meevallen. Ik heb meer moeite met vals spelen dan met het geluid an sich. Maar dat is ook een valkuil van mij, ik kan ook amper naar popmuziek luisteren om die reden, wat natuurlijk zwaar overdreven is. Dus ik probeer me in te houden

Electrische piano zou ik trouwens zo kopen, wat de leraar ook zegt. Je hebt zulke goeie! Toevallig hebben wij ook zo'n mooi antiek ding staan, maar als kind later nog steeds van pianospelen houdt en het huis uit gaat mag-ie van mij een digitale piano hebben.

Margje

Ilva

Ilva

31-01-2012 om 16:26

Hier wel digitaal

Mijn zoon (9 jaar) zit op pianoles. Eerst op blokfluit en nu op pianoles. Notenlezen gaat erg makkelijk. Kinderen die geen andere muzieklessen ervoor hebben gehad hebben het moeilijker. Wij hebben wel een digitale gekocht. Natuurlijk zei de leraar dat een echte het beste is maar dat je tegenwoordig hele goede digitale heb. Wij hebben een beginners digitale piano, en hij speelt er geweldig op. Met twee handen tegelijk spelen was in het begin even moeilijk maar nu is het geen probleem meer. De koptelefoon gebruik hij nauwelijks, ik vind het heerlijk om hem te horen spelen. Viool is misschien makkelijker meenemen maar een piano vind je op vele plaatsen en mensen vinden het vaak heel leuk om een kind te horen spelen. Kinderliedjes gaat heel goed maar ook stukjes van klassieke stukken gaat heel goed. Ja, ik ben blij dat hij voor de piano koos (chello vond hij ook geweldig).

Sahara

Sahara

01-02-2012 om 10:06

En ayla?

Wat vind je ervan?

En wat wil je dochter eigenlijk? Zij moet het spelen dus ik neem aan dat zelf toch wel voorkeur zal hebben.

Wij hebben onze zoon zelf laten kiezen. Hij heeft op de muziekschool alle instrumenten uitgeprobeerd. Zijn voorkeur ging altijd al uit naar een viool of trompet en nadat hij alle instrumenten uitgeprobeerd had bleef dat ook zo. Het is uiteindelijk een viool geworden.

Dit jaar mag mijn dochter ook een instrument kiezen. Ik verwacht dat zij een blaasinstrument kiest (klarinet waarschijnlijk) maar ook zij mag alles uitproberen. Met de leerkrachten praten en dan een keuze maken. Ze volgt nu een algemene muziekcursus. Tijdens die lessen mogen ze al instrumenten uitproberen en ze is steeds het meest enthousiast over een klarinet en een hobo.

ayla

ayla

01-02-2012 om 13:28

Reactie

Dochter neigt steeds meer naar piano, vooral nadat ik in een opwelling heb gezegd dat ik dan ook pianoles ga nemen, lijkt me ook hartstikke leuk eerlijk gezegd. Heb al eens op sites zitten kijken wat een piano kost en ben me toen het laplazerus geschrokken. Het wordt dus zeker huur in het begin. Ruimte hebben we wel dus dag is geen probleem.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Irene

Irene

01-02-2012 om 13:46

Voordeel van viool

Wat ik nog even als voordeel van viool (of ander mobiel instrument) wil noemen, is dat een kind ook op zijn eigen kamer kan oefenen en dat je de woonkamer dan ook beschikbaar hebt voor andere kinderen/activiteiten. Als je een aparte piano/muziekkamer hebt dat is dat natuurlijk geen punt, maar anders kan het nog best eens lastig zijn als er altijd in de woonkamer geoefend moet worden.

Marktplaats

Ayla, Marktplaats staat stampvol met tweedehands piano's. Van ouderen die kleiner gaan wonen bijvoorbeeld. Een piano is niet zo'n heel kwetsbaar instrument en gaat lang mee, dus misschien kan je voor een prikkie een piano overnemen, dan komen er alleen transportkosten een een stembeurt bij.

skik

ayla

ayla

01-02-2012 om 14:34

Waar op letten

Zie inderdaad dat marktplaats er vol mee staat, van 150 tot 3000 euro. Waar moet ik opletten? Ik speel zelf niet dus kan de piano ook niet testen

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sahara

Sahara

01-02-2012 om 15:02

Huren -ayla

Is het niet verstandiger om eerst een piano te huren? Zo'n piano is duur. Je weet niet of Ayla dochter het echt leuk vindt. Je weet (nog)niets van piano's af. Vaak kan je er wel een huren via de muziekschool. En daarna kan je wel met advies van de muziekdocent een piano kopen. Bij ons op de muziekschool adviseren ze het eerste jaar te huren en daarna pas iets te kopen. Een viool of cello mag je trouwens huren tot een kind een volwassen exemplaar kan spelen.

Rafelkap

Rafelkap

01-02-2012 om 15:41

Ayla

Leuk joh: quatre mains. Veel plezier!
Ik denk dat piano en viool allebei 'even' moeilijk zijn, het verschil is dat als een piano goed gestemd is het makkelijk is om zuiver te spelen.

Egel

Egel

01-02-2012 om 18:48

Huurviool (sahara)

Hoi, een viool kun je huren voor zolang je wilt. Iedere vioolbouwer heeft eigen voorwaarden/prijzen. Het is natuurlijk niet zo dat als iemand een hele viool nodig heeft, je per se vanaf dat moment zou moeten kopen. Die kun je dus net zo goed huren.
Het lijkt me trouwens niet dat je een piano kan huren via de muziekschool! Maar vraag het ze gewoon. Als zij het niet doen, weten ze vast wel geschikte adressen. Succes en veel plezier!

Sahara

Sahara

02-02-2012 om 09:55

Huren - egel

Ja, je kan een viool blijven huren maar het wordt dan wel heel duur. Als onze zoon viool blijft spelen dan zullen wij uiteindelijk een viool voor hem kopen. Maar dat duurt nog wel even. Hij speelt nu nog een 1/8 .

Ilva

Ilva

02-02-2012 om 14:22

Deze digitale piano

Wij hebben deze digitale piano gekocht (€ 399,00).

http://www.oostendorp-muziek.nl/Digitale-piano/Aanbiedingen/26466-Entrada-D100A.html#omschrijving

Onze zoon is 9 jaar en speelt er prima op. Mocht hij echt veel verder gaan en beter worden dan moeten we misschien nog eens een andere kopen maar voorlopig is deze prima. En hij ziet er nog eens mooi uit ook.

Ook misschien mogelijk huurkoop van viool

Hier betaal je voor het huren van een viool 12x een maand bedrag per jaar. Ik weet zo niet meer de huurprijs, maar dit was meer dan 10 euro per maand!

Bij huurkoop zijn we 1/5 van het bedrag kwijt van de aankoop van de viool als we de viool weer inruilen voor een andere maat (100 euro), dat is ons geval voordeliger.
Met de 1/8 viool deed onze zoon 1 jaar, op de 1/4 viool speelt hij nu 1 1/2 jaar.

Geerdientje

Geerdientje

04-02-2012 om 15:29

Nog wat voordelen van electrische piano

Een electrische piano heeft nog als voordeel dat die niet gestemd hoeft te worden en ook vrij eenvoudig in een personenauto te vervoeren is (kan nl uit elkaar): ik heb hem zelf eigenhandig na aankoop in mijn fiatje gekregen! let wel op het aantal toetsen. Er zijn er met een 'verkort' toetsenbord, eigenlijk 'keyboards' en je hebt electrische piano's met een volledig piano toetsenbord.

Van de viool is volgens mij de strijkstok het duurst. Violen zijn idd in verschillende maten, dus als je kind groter wordt, heb je ook een grotere viool en strijkstok nodig. Huur was in ons geval 7,50. Gewoon navragen bij de muziekschool zou ik zeggen.

Consumentengids

Deze maand een test van elektrische piano's!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Aanslag piano

Het verschil met een elektrische piano is dat de aanslag anders is. Een akoestische piano leer je beter om de juiste druk uit te oefenen en daar verschil in te voelen. Er zit ook een kleine vertraging in het moment dat je aanslaat en dat je het geluid hoort door de mechanische overbrenging van de toets via de hamer en het viltje naar de snaar.
Wel minder dan bij een mechanisch kerkorgel of bij een carillon maar het kan handig zijn om die sensibiliteit aan te leren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.