Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Hannes

Hannes

23-12-2008 om 23:15

'piekeren' bij vijfjarige?

Mijn dochter van vijf vertelde laatst dat ze vaak over nare dingen 'droomt' (dagdroomt) en daar 'niet mee kan stoppen'. Ze noemde een paar voorbeelden en dat waren vooral nare dingen die haar tweejarige broertje overkwam, voor wie ze af en toe tamelijk negatieve gevoelens heeft omdat hij nou eenmaal twee is en zich regelmatig als een kleine etter gedraagt naar haar toe. Op zichzelf lijkt het me een volstrekt normale reactie maar omdat ze zo duidelijk aangaf dat ze er 'niet mee kon stoppen' vroeg ik me af of ik haar zou kunnen helpen daarmee. Iemand ervaring en/of ideeën?
Groet, Hannes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Cindy

Cindy

24-12-2008 om 08:51

Hier ook!

wij hebben ook zo'n piekerkont! Onze zoon is zes jaar en heeft een zusje van vier. Toen hij op school zijn
"wereld" moest kleuren, maakte hij van het stuk thuis helemaal de kleur voor "niet leuk". Bij navragen bleek dat dat kwam doordat zijn zusje 'm steeds in de weg zat. Wat ze overigens ook doet! Wat bij ons meestal aardig helpt is de gevoelens benoemen (ik kan me voorstellen dat het vervelend is als ze steeds bij je komt zitten), maar ook de andere, positievere kant (maar ze vindt je ook zo lief/stoer/... dat ze erg graag bij je wil kijken hoe het moet).
Ook op andere vlakken is onze zoon kampioen negatieve kanten zien. Als je 'm vraagt naar z'n schooldag, vertelt hij altijd eerst dat het niet leuk was omdat er iets vervelends is voorgevallen. Pas bij doorvragen blijkt dat hij ook een hoop leuke dingen heeft gedaan. Door bij 'm door te vragen, komt hij zelf vaak al tot de conclusie dat het eigenlijk toch best een leuke dag was.

Lastig he?!

koentje

koentje

28-12-2008 om 16:35

Magisch kleuterdenken:

Geef haar een doosje of iets en geef haar de opdracht om er op een bepaald moment haar zorgen in te stoppen en het dekseltje goed dicht te doen. En dan lekker slapen!

koentje

koentje

28-12-2008 om 16:36

Ohhh

het ging niet om niet kunnen slapen. Maar toch kan het werken!

Rieke

Rieke

28-12-2008 om 21:31

Hannes

Ja, heeft mijn zoon ook. Hij is een piekeraar en denkt erg na over alles wat er gebeurt. En hij kan niet stoppen met negatieve gedachten in zijn hoofd. Hij heeft een tijdlang de gedachte gehad dat wij hem wilden vergiftigen en hij wist wel dat dat niet zo was maar kon er niet mee stoppen. Nu heeft hij gedachten over God die stom is, alhoewel hij het tegenovergestelde wil. Heel akelig vindt hij het zelf.
Hij heeft een bijna 2 jarige zus die ook vervelend kan zijn, in zijn ogen dan, ik weet niet of dat invloed heeft.
En hij keek graag naar Nickelodeon en Jetix. Die zenders hebben we in overleg met hem van de buis gehaald, ik heb zelf het idee dat het door die invloed van tv komt. Iets eng vinden en niet kunnen stoppen met kijken.
Maar dat idee van de gedachte in een denkbeeldige doos doen ga ik zeker proberen.

Hannes

Hannes

01-01-2009 om 15:41

Doosje

Ja,een goed idee, dat doosje. Dat ga ik zeker met haar doen. Dank!
Groet, Hannes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.