Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
evenzomaar

evenzomaar

05-07-2013 om 09:39

Plagen/pesten/ laten?

mjn dochter zit in groep 3 en moet nog 2 weken naar school. sinds een week of 3 klaagt ze dagelijks over 2 klasgenootjes die in haar groepje zitten. Ze zeggen vervelende dingen als "jammer dat jij niet in groep 3 blijft zitten" en maken grapjes over haar, overigens gangbare, achternaam, vinden haar haar en kleren soms stom en meer van dat soort dingen. Eén van die 2 grietjes laat zich opjutten en is op zichzelf wel een aardige meid, maar die andere is een pin en speelt nogal de baas. Ik weet dat zij erg streng wordt opgevoed, dus ik snap ergens wel waar dat plagerige vandaan komt (mag thuis niet, denk ik dan).
Mijn dochter heeft er echt last van, ook tijdens het werken in de klas. Ze fluisteren dan dingen tegen haar en dan is ze afgeleid. Mijn dochter zegt dat ze al een paar keer naar de juf is gegaan maar die zegt kennelijk steeds dat ze het zelf moeten oplossen (er zijn ook nadelen aan kanjerscholen :-/
Moet ik vlak voor de vakantie nog gaan praten met de juf? Mijn gevoel zegt van niet, maar dochter noemde dat meisje gisteravond een Stomme Rot....(en dan de naam). Zoiets heb ik haar nog niet eerder horen zeggen.
Ex heeft al aangeboden de meiden voor tussen de middag te vragen om te komen eten i.p.v. het overblijven (dat meeloperige meisje is al eens wezen eten en dochter heeft daar ook wel een paar keer gespeeld). Dat vind ik al wel een goed idee.
Maar ik weet het niet.....Vroeger heb ik te veel zelf moeten oplossen en uitvechten, maar omdat het al bijna vakantie is, weet ik niet wat ik nu moet.....
Tips please? Dank alvast!

Wat rot

He wat een vervelende situatie... Mijn idee zou ook zijn om de juf in te schakelen. Overleggen met dochter dat het beter is dat zij dat doet, en anders jij. Ik ken het begrip kanjerschool verder niet maar als je dochter aangeeft bij de juf dat ze niet weet hoe het op te lossen, en dat ze haar hulp nodig heeft, zal juf toch wel in actie komen?

Althans, in mijn optiek weet een ware kanjer ook wanneer hulp te vragen... Dan hoeft juf niet meteen op die meiden te duiken maar kan bv wel iha plagen en pesten bespreekbaar maken. Of tips en feedback aan dochter geven.
Als juf het niet oppakt dmv dochter zou ik zelf aan de bel trekken en mijn verwachtingen uitspreken. Juf heeft (ongeacht wat een kanjerschool is haar verantwoordelijkheid in het bieden van een veilige leeromgeving.

Succes/sterkte!

Vic

Vic

05-07-2013 om 10:59

Naar de juf

Hier wordt door juffen ook in eerste instantie naar de plagers terug verwezen. Dat vind ik in beginsel ook geen slechte methode (mits de leerkracht wel vinger aan de pols houdt). Als het pesten aanhoudt en mijn kind er last van krijgt, zou ik naar de juf gaan en vragen hoe ze het gaat oplossen. Bij geen gehoor richting directie.

Koolmees

Koolmees

05-07-2013 om 11:49

Domme juf

Kijk, dat vind ik juist niet goed van dat kanjergebeuren. Natuurlijk moet je de kinderen niet afwijzen, als ze om hulp vragen. Die hulpvraag van jou dochter komt, nádat ze het zelf heeft op proberen te lossen. Oeioeioei, ik vind dat zo een domheid. Daar kan ik zo boos om worden. Op de vorige school van mijn kinderen deden ze dat ook altijd. En dus gebeurde er al een hele bak ellende, voordat de leerkracht er van hoorde. Pesten zit juist in de kleine dingen. Die een observator vaak niet eens op vallen. Een blik, een opgetrokken wenkbrauw, een van de tafel gegooid potlood. Als de leerkracht passief en lui is en die dingen negeert, is het voor je het weet een probleem, waarbij kinderen zich onveilig voelen. En dan ben je al te laat.
Dus ik zou met haar naar de juf gaan en deze op haar verantwoordelijkheid aanspreken. Je wilt toch niet dat je dochter in de vakantie tegen het volgende schooljaar opziet, omdat dit schooljaar met gepest is afgesloten?

School

Wat naar is dit. Ik ben ook bang dat we veel te braaf zijn en maar piekeren en beleefd blijven.
Misschien is het wel beter als je je dochter adviseert om bij de volgende rotopmerking een dreun uit te delen. Dan is het meestal snel over. Of om zelf even naar school te gaan en op een stoeltje naast zo'n meisje te gaan zitten en haar toe te sissen dat als ze dat nog eens flikt dat je haar dan komt halen.
Misschien moeten we rechtzaken gaan voeren met scholen omdat onze kinderen recht hebben op een veilige school.
Kortom. Ik wens je heel veel sterkte. Mijn kinderen zijn veel gepest op de basisschool en ik krijg nog opvliegers als ik er aan denk.

moeder

moeder

05-07-2013 om 19:13

Evenzomaar

Wat een rotsituatie, en ik weet niet wat een kanjerschool is, maar ik vind dat je in groep 4 een kind moet beschermen tegen pestkoppen. Als je dochter gaat denken dat terugpesten normaal is, wordt zij zelf later een pester.
De juf moet ingrijpen, praten met de meiden dat dit niet leuk is en de meiden eventueel verdelen over andere groepjes. Zijn ze helemaal gek!

sterkte

Inderdaad

Laat zo'n krengerig meisje maar es goed schrikken. Bah.
Hm ik ben bang dat ik biet zoncorrect ga reageren als mijn kin gepest gaat worden (waar ik wel voor vrees).

Succes ermee. Gaat ze trouwens wel over?

Ja naar juf

Ik sluit me bij de vorige reacties op t kanjer gebeuren aan. Denk niet dat het zinnig is een kind 'terug te pakken'. Maar t helpt vaak al om met de kinderen te praten, dt t vervelend voelt, en het gezellig proberen af te sluiten; goed idee dus van je man.

Jesse_1

Jesse_1

07-07-2013 om 16:23

Bij elkaar zetten

Het is niet typisch iets voor een kanjerschool om het ze zelf uit te laten zoeken toch?
Toen zoon laatst een conflict met een klasgenoot had gehad, wat blijkbaar door'zeurde', heb ik de juf gewoon gevraagd (zoon was daar bij) of ze de heren die middag even bij elkaar wilde zetten om het uit te praten. Dat heeft ze gedaan (juf was er wel bij) en daarna was het opgelost. Sindsdien zijn ze heel lief voor elkaar .
Nu zijn dat wel jongens, dat scheelt, maar ik zou gewoon aan juf vragen of ze een gesprek tussen de meiden kan begeleiden om de lucht te klaren.

Ook zoiets

Zoiets hebben we hier ook: zoon (groep 3) werd flink gepest. En zoon niet alleen, iedereen uit de klas zo'n beetje. Alleen was die kennis geen troost. Ik ben naar de juf gegaan om haar op de hoogte te brengen. De juf heeft wat ze (nog) kon doen in die korte tijd gedaan. En zelf ben ik met zoon aan de slag gegaan (praten, positieve dingen benoemen). Ik weet dat de juf ook met de ouders heeft gesproken maar de ouders wilden niet of konden niet meewerken. Daar hangt het succes ook van af. Dat is wel jammer. Blij dat er in de klas wel aandacht aan wordt geschonken.
Maar als school was aangekomen met zoek het maar uit want dat los je zelf maar op, was ik flink boos geworden. Dat kan je niet maken in groep 3.
Ik heb 1 fout gemaakt: ik heb 1 van die drie jongetjes (die de meeste positieve potentie) voor een speelafspraak uitgenodigd. Dat is door het ventje verkeerd opgevat. Later werd duidelijk dat hij dacht dat hij een vrijbrief had gekregen en kon doen wat hij wilde.
Bijna vakantie: we zitten het wel uit. In september nieuwe pikorde, nieuwe kansen (hoop ik) en een ervaring rijker.

evenzomaar

evenzomaar

09-07-2013 om 19:17

Naar juf gegaan

Ik heb het bij de juf aangekaart. Ze had idd wel eea gezien en gehoord, maar omdat mijn dochter naar haar mening de klasgenoot in kwestie wel steeds van repliek diende, zag ze de ernst niet. Later vertelde dochter dat ze tijdens het buiten spelen ook af en toe vervelend deden en na nog wat voorbeelden van nare opmerkingen, is besloten voor de laatste schooldagen de meisjes toch uit elkaar te halen. Hopelijk brengt dit rust in de tent...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.