Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Hanne.

Hanne.

23-11-2009 om 11:09

Plassen, plassen en nog eens plassen

Wie helpt mij meedenken:

Mijn beide kinderen (3,5 en 5) zijn al geruime tijd zindelijk. De jongste al een jaar dag en nacht, de oudste al 2,5 jaar overdag en sinds de zomer ook 's nachts.

De laatste 2 weken is het echter een RAMP. De jongste is 2-3x per dag drijfnat, de oudste 2x per nacht. Sinds een week halen we hem 's avonds voor wij naar bed gaan nog een keer uit bed, maar dan nog is hij 's morgens vaak nat.

Ik denk dat het komt door de spanning van 5/12 en de nieuwe baby die komt (ben 39 weken zwanger), maar op dit moment breken het niet door kunnen slapen en de stapels en stapels vieze plaswas me flink op.

Ik heb vanmorgen met de oudste besproken dat hij 's nachts weer een luierbroekje aan moet, en vanzelfspreken is hij daar niet blij mee. Kan ik me goed voorstellen, maar ik weet ook geen andere oplossing. Hebben jullie nog ideeen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

23-11-2009 om 12:19

Vervelend maar wel begrijpelijk

Dat kinderen in spannende tijden meer broekplassen.
Bij je oudste zou ik inderdaad een luierbroek aantrekken. Wel benoemen dat het tijdelijk is en begrip tonen voor zijn reactie op deze spannende tijd. Ook uitleggen dat het voor jou nu erg zwaar is om steeds het bed te verschonen en alles te wassen. Als hij weer droog is 's nachts kun je de luier weer afdoen.
Bij de jongste helpt het misschien om hem even een tijdje wat regelmatiger naar het toilet te sturen, zodat hij minder vaak nat is. Verder kun je hem zoveel mogelijk zelf laten doen w.b. verschonen. Zelf schone broek en onderbroek pakken. Zichzelf schoonwassen e.d. Vindt hij waarschijnlijk vervelend, dus misschien helpt het hem om wel weer op tijd naar het toilet te gaan.
Sterkte ermee.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

24-11-2009 om 11:03

Hanne

Drinkt je oudste niet te veel voor hij naar bed gaat? Ik vind het ook wel zielig als hij weer een luierbroekje aan moet als hij dat zelf niet wil. Belonen met stickers op een vel na droge nacht en bij vol vel (= bijvoorbeeld 5 stickers) een kadootje? En ik maakte de bedden altijd zo op, je hebt flink wat onderzeiltjes nodig: matras, zeiltje, molton, hoeslaken. Dan deed ik altijd op het opgemaakte bed dus bovenop het laken waarop ze slapen, ter hoogte van de bibs, een extra onderzeil met daarover een handdoek. Dus als ze dan een ongelukje hadden, was alleen de handdoek nat en het zeil daaronder en het kind natuurlijk. Maar niet het hele bed, en je hebt minder was. Snap je het, lastig uit te leggen.. Na een ongelukje kan je een nieuwe zeil + handdoek op het bed leggen, enz.. Succes ermee.

Hanne.

Hanne.

24-11-2009 om 11:28

Niet te veel

Nee hij drinkt niet te veel, en in iedergeval niet meer dan voorheen.

De dubbel opmaken methode ken ik. Helaas is vaak niet alleen het onderlaken nat, maar ook kussen en dekbed. Het verschonen 's nachts is ook niet zozeer het probleem (hoewel ik dat niet fijn vind) maar de giga hoeveelheid wasgoed wel (1x nat bed (dekbed, kussen en onderlakens!) betekent 3x de wasmachine laten draaien!).

Belonen voor droge nachten vind ik prima, maar aangezien dat in de afgelopen 2 weken denk ik 2x is voorgekomen zou hij er heel lang op moeten wachten. Bovendien...hij kan er niets aan doen dat hij 's nachts niet wakker wordt om te plassen. Dus waar krijgt hij dan de beloning voor? Toeval??

Ik vind het luierbroekje inderdaad ook zielig, maar zie helaas echt geen ander optie. Gisteren hebben we na een flinke strijd hem met luierbroekje en al in bed gekregen. Onder belofte dat hij na 7 droge nachten (en dan betekent droog dat ik het bed niet hoef te verschonen, het broekje mag kleddernat zijn) een cadeautje krijgt. En na 5 droge luierbroekjes mag ook het luierbroekje weer uit.

En vannacht hebben we allemaal weer een nachtje helemaal door kunnen slapen, en ik kon vandaag weer eens een gewone (kleding) was doen....eindelijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.