Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
hilse

hilse

06-09-2012 om 09:58

Plaswekkerervaringen

Hoi,

Onze zoon van 7,5 is 's nachts nog niet zindelijk. Niet af en toe een ongelukje, maar elke ochtend een bomvolle luier. Hij maakte zich er tot voor kort niet druk om en hij is laat met alles, dus wij dachten ook hiermee. Onze oudste was ook laat, 6, maar was van de ene op de andere nacht zomaar ineens droog en had heeft nooit meer een ongelukje gehad. We hoopten dit ook voor onze jongste. Afgelopen jaren hebben we wel een paar keer geprobeerd hem zindelijk te krijgen; maar het lukte maar niet.
Omdat er echt geen enkele verandering zit in de hoeveelheid plas en hij het sinds een paar maanden echt niet meer leuk vindt, zich schaamt vooral bij logeerpartijen, zijn we naar de huisarts gegaan en die stelde voor te trainen met een plaswekker.
Zoon is gemotiveerd en wil er vanaf. Twee dagen geleden zijn we begonnen. De afgelopen nachten waren slopend. De eerste nacht werd ik wakker van een verdrietig, huilend mannetje want hij lag in een doorweekt bed; de wekker was niet afgegaan. Later ging de wekker wel redelijk op tijd af; een klein nat plekje in bed, maar weer een heel nat broekje.
Vannacht ging de wekker twee keer af maar pas toen het broekje en het bed ook helemaal nat waren. Ik baal ervan (en we zijn moe!) Zo kan hij toch niet 'trainen'? Hoort zo'n broekje niet bij de eerste druppel(s) al te reageren?
Hebben jullie hier ervaring mee?
Alvast dank voor reacties.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Conference

Conference

06-09-2012 om 10:15

Ervaring

Hier behoorlijk wat ervaring met de plaswekker. Ik heb de plaswekker voor gebruik van een nieuw broekje altijd even getest met een theelepeltje zoutoplossing op de "voelertjes" van het broekje. Zo zie je direct hoe snel de plaswekker reageert op urine en of het broekje niet kapot is.

ishtar

ishtar

06-09-2012 om 10:37

broekje hoort bij de eerste druppels te reageren. Maar jouw zoon zou 'moeten' stoppen met plassen zodra hij wakker wordt. Als hij niet wakker wordt van het geluid plast hij gewoon door.
Tip: doe hem een luier aan over het broekje, zo voorkom je een nat bed. En hij moet eerst leren om wakker te worden van het geluid. Bij mijn zoon duurde dat wel een week of 2. Bij de volgende stap maak je het bed met dubbele (waterdichte) lakens op, dan hoef je alleen maar een laken van het bed af te halen en kan iedereen weer verder slapen. En inderdaad even testen of het broekje wel reageert door een warme zoutoplossing erop te druppelen. En check ook even de batterijen van het apparaatje in het broekje, die waren bij ons al nagenoeg leeg bij aanschaf.
Succes!!

hilse

hilse

06-09-2012 om 10:53

Fijne tips!

Dank voor de tips; nu al!
Ik heb de broekjes (het zijn 4 nieuwe!) na de eerste nacht wel getest, maar met koud water. Niet handig. Daarna heb ik ze wel gewassen omdat het water er zo afparelde. Hoop dat dat helpt. Net weer een broekje getest met warm water en die doet het iig.
Dat zoon moet stoppen met plassen snap ik; hoe dat afgelopen nacht is gegaan weet ik niet, of hij wel op tijd wakker werd. Hij heeft naast een wekker ook een trilelement erbij. Daar word je echt wel wakker van...
Maar gisternacht is de wekker gewoon niet afgegaan. Hij lag in een nat bed en geen alarm gehoord. Het zendertje zat nog gewoon aan z'n letterlijk zeiknatte broekje.
Dat van die luier en dubbele lakens vind ik een goede tip! Scheelt me hopelijk een paar nachtelijke bedverschoningen en een volle wasmachine overdag.
Ik hoop dat het gaat werken.
Moet zeggen dat ik het behoorlijk wat vind, net alsof je weer in de nachtvoedingen zit. Manlief slaapt door en zoon en ik slapen moeilijk weer in. Zoon loopt nu al op z'n wallen en als ik bij elkaar opgeteld 8 uur geslapen heb de afgelopen twee nachten dan is het veel.
Duimen...

ishtar

ishtar

06-09-2012 om 10:56

Je kunt ook voorstellen

om het over een paar weken aan te pakken. De scholen zijn pas net weer begonnen en misschien is dat ook wel spannend voor hem.
Wij zijn in de herfstvakantie begonnen. Had hij (en ik )net wat minder last van het slaapgebrek.

Yvonne

Yvonne

06-09-2012 om 14:11

Lastig

Hier ook een lastig traject geweest. Ik lees dat vooral je zoon zelf erg gemotiveerd is. Dat is wel fijn zeg. Ik denk dat hij erg gebaat is bij jouw volledige steun. Die wallen en vermoeidheid verdwijnen wel weer. Eerst maar even zonder mopperen en gedoe hier door heen. Het lukt vast! Leg hem ook in woorden uit hoe het werkt en hoe het moet werken. Niet alleen hoe de plaswekker werkt maar ook het gevoel van aandrang, het wakker worden enzovoorts. En natuurlijk ook dat in principe mensen de hele nacht niet plassen maar pas 's morgens gaan. Kop op!

Hart onder de riem

Hier zijn we ook begonnen met de plaswekker toen zoon een jaar of 8 was. Ook hij was zeer gemotiveerd, dat scheelt al veel! Ik herinner me van de eerste weken dat het ik het een drama vond, de gebroken nachten waren slopend, de babytijd kwam helemaal terug. Horen en zien verging je, de halve straat schrok wakker, maar zoon sliep er aanvankelijk dwars doorheen. Heb er ook wel eens een draadje over geopend, dacht dat het nooit zou gaan werken zo. Weet je zeker dat je wekker pas afging toen het broekje kletsnat was? Misschien duurde het gewoon een tijd voor je zoon wakker werd, net als de mijne? En onze wekker kon op verschillende standen, ik zette hem op zijn hardst. Je moet wel echt zeker weten dat die wekker niet defect is, anders gewoon ruilen.
In elk geval, ik weet niet meer hoe lang eea geduurd heeft, maar op een nacht hoorde hij hem toch, en sindsdien ging het vrij goed. En op een dag was de knop om en was hij volledig droog. Sindsdien nooit meer nat geweest, echt helemaal nooit (is nu driekwart jaar droog denk ik). En het is zó fijn, hij kon gewoon naar voetbalkamp dit jaar, logeren etc.
Succes!

Tijgeroog

Tijgeroog

06-09-2012 om 16:14

Komt goed

Ik maakte me ook zorgen dat m'n zoon 's nachts niet wakker werd van de wekker. We maakten m wel altijd meteen wakker als de wekker ging, maar hij werd er zelf niet wakker van en paste het hele bed vol. En hij plaste nog steeds elke nacht in z'n bed, dus ik zag het ook somber in.
Maar, na 2,5 week was toch het kwartje gevallen en was hij regelmatig een nacht droog en al snel vaker droog dan nat. Na twee weken was hij twee volle weken droog geweest en zijn we gestopt.

Testen werkt trouwens prima met koud water.(wij hadden eerst een niet-werkend broekje) Batterij kun je testen door iets van metaal op beide puntjes te houden. (inheb een metalen horloge, daar druk ik m dan even tegen, maar bv een mes werkt ook prima.

Marie

Marie

06-09-2012 om 16:59

Weet je het zeker?

Hallo
Weet je inderdaad zeker dat het alarm niet afgegaan is? Misschien zijn jullie er (uit vermoeidheid) allemaal wel door het alarm heengeslapen.
Ooit (heel lang geleden) had mijn broertje ook een plaswekker. De hele familie zat rechtop in bed als dat ding afging ("klereherrie"), maar hij sliep er dwars doorheen!
Het is uiteindelijk wel goedgekomen, weet alleen niet meer hoe lang dat uiteindelijk geduurd heeft.
Mijn moeder was toen heel erg blij, want dat was nog van voor de handige luierbroekjes, zij moest gewoon elke dag zijn bed verschonen.
Ik denk dat je gewoon geduld moet hebben.
succes!

LauraL

LauraL

06-09-2012 om 21:23

Geen plaswekker,,,

Mijn zoon van 10 plastte ook nog regelmatig in bed.
Mijn huisarts is van mening dat de hersenen gewoon nog niet rijp genoeg zijn omdat seintje door te geven, hij is trouwens ook met alles wat later.
Mijn zoon slikt nu elke avond een Minrin, en hij is al sinds de zomervakantie droog!
Ik kan me zo voorstellen dat het een drama is als 's nachts zo een wekker afgaat, voor je zoon maar ook voor jullie...
Gr Laura

Conference

Conference

07-09-2012 om 11:20

Tips van ggd

Ja vermoeiend is het wel, met die wekker die je iedere keer uit je slaap haalt. Wij zijn 4 jaar bezigggeweest, drie maanden wel, drie maanden niet, drie maanden wel... Uiteindelijk kwamen we bij de GGD terecht.
Een tip van de verpleegkundige was om juist geen luier aan te doen, en hem zelf zorg te laten dragen voor een schoon bed. 's Nachts vond ik dat niet zo'n goed idee, dat hebben we opgelost door elke keer een badhanddoek op de plek des onheils neer te leggen, die de volgende dag meeging in de beddegoedwas. Het schone bed kon hij dan 's morgens regelen. Mijn wasmachine heeft toen overuren gedraait.
Een andere tip die we kregen was, om de wekker, voordat zoon ging slapen, eerst af te laten gaan en dat zoon dan uit bed moest om die wekker uitzetten. Vervolgens 10 minuten later nog eens herhalen en dan 10 minuten later nog eens. Dat heeft bij ons de doorslag gegeven. Na 4 jaar periodiek plaswekkergebruik hoorde ik hem zelf de wekker uitzetten 's nachts, i.p.v. dat ik eerst naar zijn slaapkamer moest en niet lang daarna was hij hele nachten droog.
En natuurlijk voor een vooraf afgesproken aantal droge nachten kreeg hij een beloning (10 minuten extra gamen).
De grootste beloning was natuurlijk dat hij droog was, ik zal nooit zijn gezicht vergeten toen hij de allereerste keer 's ochtends kwam vertellen dat het hem gelukt was. Hij was apetrots en zielsgelukkig.

Tijgeroog

Tijgeroog

07-09-2012 om 23:20

Luier

Een luier aantrekken maakte hier trouwens niet uit, met dat broekje eronder was het bed toch nat, en de luier amper nat. Bovendien had ik het idee dat hij beter wakker werd als het bed ook nat was. En met een dubbel opgemaakt bed ben je zo klaar met verschonen. Alleen veel wassen.
We lieten m trouwens wel altijd zelf de plaswekker uitzetten en even naar de wc lopen. Soms bleef dat eng erg lang piepen (met ons ernaast om ma aan te moedigen om wakker te worden.)

hilse

hilse

10-09-2012 om 12:19

Hoe het gaat

Dank jullie wel voor jullie reacties! Ik was niet eerder in de gelegenheid om te reageren maar had ze wel lezen en heb al gebruik gemaakt van tips.

Dat de broekjes de eerste keren niet reageerden had denk ik toch te maken met dat ze eerst gewassen hadden moeten worden. Op de beschrijving stond dat het niet hoefde, maar daarna reageerden ze veel beter.
Verder heb ik het bed dubbel opgemaakt; echt een supertip! Dank je wel. Dat scheelt toch een hoop gedoe in slaapdronken toestand. Zowel voor zoon als voor mij.
Ook heb ik de tip gebruikt om een luierbroekje over de onderbroek heen te doen, maar dat werkte niet en was bijna het omslagpunt om het hele 'trainen' uit te stellen tot de herfstvakantie. Zoon had om half één 's nachts alle vier de onderbroekjes al 'opgebruikt' en zat te huilen in bed van vermoeidheid en machteloosheid. Elk uur een natte broek en dan ook nog die dwingende wekker, dat trok hij niet. En wij ook niet trouwens. Overleg gehad met zoon om het uit te stellen maar hij is vastberaden en wil doorzetten. Nu is het over het algemeen juist niet zo'n doorzetter dus hier blijkt wel uit dat hij er echt vanaf wil.
De nacht er na dus weer zonder luier geprobeerd en het aantal plasmomenten was meteen weer teruggebracht naar twee. Ik vermoed dat het toch ligt aan het vertrouwde (warme?) gevoel van die luier. "Laat maar lopen" of zo.
Afgelopen zondagochtend werd ik 's ochtends wakker en toen besefte ik me opeens dat ik die nacht geen wekker had gehoord en ook zoon niet had gehoord. Hij vertelde me dat de wekker één keer was afgegaan maar dat zijn bed niet nat was. Hij had zichzelf er mee gered. Later zag ik dat er toch echt wel een vlek in zijn bed zat maar veel minder grot dan eerder. Later vertelde hij me dat hij dat ook had gevoeld maar dat hij zo moe was dat hij wel naast de natte plak was gaan liggen. Nog begrijpelijk ook.
Vannacht is de wekker weer maar één keer afgegaan en deze keer was idd echt alleen het broekje een beetje nat en zijn bed nog droog.
Het gaat dus eigenlijk al heel goed. Zoals het nu lijkt is het aantal plasmomenten in ieder geval al minder en houdt hij ook al eerder op met plassen omdat in het begin van de week er in zijn bed echt grote natte plekken waren en nu dus een kleintje of niets.

Ik hoop dat deze stijgende lijn doorzet. Het zou goed zijn voor zijn zelfvertrouwen als dit 'slaagt'. Die opsteker zou hij wel kunnen gebruiken. Ook om te leren dat als je doorzet dat je dan wat kunt bereiken.
Maar tegelijkertijd beseffen we ook dat het misschien nog meteen niet lukt. Maar we hebben in ieder geval het gevoel dat er zeker een stijgende lijn in zit.

Er kwamen nog wat reacties of zoon de wekker wel zou horen of niet; ik weet niet of hij daarvan wakker wordt, maar omdat zoon in het verleden wel eens wat met zijn gewone wekker geknoeid had en die per ongeluk midden in de nacht liet afgaan en daar dus gewoon door heen sliep hebben we meteen ook een trilelement bij de plaswekker besteld. Hij wordt dus wel snel wakker. Of het nu van het geluid of het trillen komt (dat laatste is best heftig trouwens) of van beide, dat weet ik niet. Maar hij wordt dus wel wakker.

Verder heeft onze huisarts het ook gehad over een medicijn om de urineproductie te verminderen maar ziet dat meer als een vorm van 'symptoombestrijding' omdat je daarmee niet de oorzaak aanpakt. Als je kind stopt met de medicatie dan plast hij weer in zijn bed. Hij vond het wel iets dat incidenteel gebruikt kon worden bij een logeerpartij of een schoolkamp oid. Maar dan ook niet zonder zindelijkheidstraining.
Overigens hebben we wel de afspraak dat als het dit niet gaat lukken dat we dan contact opnemen en dat er gekeken moet worden of er niet iets medisch aan de hand is.

We hadden een soort valse start maar vooralsnog heb ik hoop dat het goedkomt binnen afzienbare tijd. Ben benieuwd!

ishtar

ishtar

10-09-2012 om 19:28

Wat goed zeg!

om te komen waar jouw zoon nu is hadden wij minimaal 3 weken nodig. Goed van je zoon, en wat een doorzetter!

hilse

hilse

11-09-2012 om 08:23

En vannacht..

Is ie helemaal droog gebleven! Geen wekker, geen nat bed of broekje, gewoon doorgeslapen en vanmorgen was hij zelf helemaal verbaasd dat het al ochtend was.
Had vorige week nooit gedacht dat we nu al zo ver zouden zijn. Supertrots op ons mannetje!

Yippe

Yippe

11-09-2012 om 13:27

Wat knap

Wat knap zeg, zou het dan toch door de luier komen vraag ik mij af. Onze zoon heeft altijd een luierbroekje aan 's nachts, maar laatst was hij vergeten er één aan te doen en toen was hij 's ochtends droog. Wij hebben hem gestimuleerd om dan zonder broekje te slapen, maar hij is bang dat hij dan een nat bed krijgt. Zijn luierbroekje zit elke ochtend helemaal vol. Hij zit er zelf nog niet mee, want een plaswekker zie ik nog niet zitten, we slapen pas sinds een paar weken door sinds de geboorte van onze jongste 2,5 jaar geleden. Misschien over een paar maanden, maar ik probeer hem eerst zover te krijgen dat hij zonder luierbroekje gaat slapen.

hilse

hilse

11-09-2012 om 15:13

Yippe

Ongetwijfeld, maar voor onze zoon denk ik nog veel belangrijker, de motivatie en er blijkbaar 'aan toe zijn'.
Eerdere pogingen zijn altijd mislukt dus het is vast niet alleen dat luierbroekje.
De huisarts was er bij een eerder gesprek hierover ook lichtelijk verbaasd dat zoon deze ook nog aan had. Dat was het eerste dat weg moest. Toen ik hem vroeg of hij dan wekenlang bij ons drie, vier keer in de nacht de boel kwam verschonen snapte hij wel waarom we dat deden. Eerdere pogingen waren voor ons allemaal slopend.
Maar misschien is het het proberen waard? Wij hielden steeds twee, drie weken aan en als er dan geen verbetering in zat dan stoppen.
Ben zelf door de eerdere ervaringen ook wel verbaasd hoe het nu gaat; ik kan alleen maar hopen dat het zo goed zal blijven gaan en hou rekening met nog wel een 'terugval'.

ishtar

ishtar

11-09-2012 om 15:48

Hier ook niet alleen dat luierbroekje

ook eerdere pogingen van een week of wat zonder luier, en dan toch weer moeten accepteren dat het er nog niet in zat.
Met die plaswekker worden ze wakker op het moment dat ze gaan plassen, en zo leert het (slapende)lichaam het plassignaal te herkennen.

3e nacht

op rij al droog... We weten niet wat ons overkomt. Als dit geen stijgende lijn is!

ishtar

ishtar

14-09-2012 om 09:43

Daar was ik ook bang voor, p

dus daarom heeft zoon nog ruim 3 weken met die plaswekker moeten slapen. (vond hij niet erg ) en heb ik hem nog veel later de deur uit gedaan. (de plaswekker dan )
Maar zoon werd toen wel zelf 's nachts wakker om te plassen.

Super heli!

Zelfs al zouden jullie er nog niet zijn, dit geeft de burger moed! Hier was overigens, toen het kwartje eenmaal gevallen was, een stijgende lijn te zien, zonder noemenswaardige terugval. Het kán dus sneller gaan dan je denkt. Maar voor de zekerheid zou ik het idd nog een tijdje met wekker blijven doen.

Bedenk net

Dat zoon 's nachts nooit wakker wordt om te plassen. Echt nooit, sinds de plaswekker weg is. Hij slaapt door en plast 's ochtends. Ideaal

Fiorucci

Fiorucci

14-09-2012 om 11:49

Is afwachten

Er kan een terugval komen, maar het kan ook goed blijven gaan. Wij zijn bij beide zoons na anderhalve week gestopt, dat was gewoon genoeg.

ishtar

ishtar

14-09-2012 om 11:51

Anneque

en zo 'hoort' het ook. Je maakt normaal 's nachts minder urine aan. Maar bij zoon is dát kwartje nog niet gevallen

Tja

Vannacht ging de wekker idd weer... Maar minidruppeltje en zelf wakker geworden. We hadden er al wel rekening meegehouden.
Maar nog altijd had ik dit niet zo snel verwacht.
We hebben sowieso afgesproken de wekker nog twee weken te gebruiken na de laatste keer afgaan en hem dan ook niet meteen terug te sturen. Ben benieuwd!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.