Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Pleegzoon verzuimt steeds te laten weten waar hij is


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jasmino

Een telefoon vind je geen goed idee, ieder half uur melden lijkt op een strafmaatregel, een horloge met een alarm is geen oplossing.

Dan blijft er inderdaad niet veel anders over dan dat je je wensen blijft herhalen op het moment dat hij weggaat, zoals je in je eerste posting schreef. Maar als dat binnen korte tijd niet helpt, wat dan? Een jongen van 10 moet natuurlijk wel lekker buiten kunnen spelen.

Hij weet niet hoe?

Kan het niet meespelen dat hij niet weet hoé hij het moet 'aanpakken' om jouw te bellen? Ik vind het ook wel een beetje erg veel wat je van hem 'verwacht' qua telefoontjes...Maar de redenen erachter snap ik wel, daar gaat het niet om. Maar als totaal onbekende....als hij hier zou komen en meteen zou zeggen dat hij eerst naar huis moet bellen zou het mij ook een beetje verbazen. Op de een of andere manier zijn kinderen in deze leeftijd vaak al een beetje 'planmatig' ze weten van te voren al waar ze heen willen of zouden kunnen gaan en zeggen het dán al thuis. Of ze hebben gewoon een 'eindtijd' waarop ze thuis moeten zijn....en ik denk dat de meeste ouders ervan uitgaan dat als ze die eindtijd hebben 'het' ook wel goed is...zo zonder bellen. Ook ken je meestal de meeste ouders wel op deze leeftijd waar je kind zelfstandig heen gaat....In de loop der jaren opgedaan/kennis mee gemaakt. In jullie geval zal dat niet zo zijn, dat speelt denk ik ook mee in je gevoel dat je wil weten wáár hij is. Zaak denk ik om zowiezo de ouders van de kinderen waar hij vaak mee speelt te leren kennen. Ga er eens bij staan/zitten als hij buiten speelt, haal 'm van school, praat met de leraar op school, probeer contacten te leggen met ouders van leeftijdgenootjes waar hij een klik mee heeft. Vraag ook aan hem telefoonnummers van die vriendjes. Dan kan je altijd zélf bellen als je niet weet waar hij uithangt. Het is heel doodgewoon om vriendjes te bellen en te vragen of hij dáár is of dat vriendje weet wáár hij dan wel is. Vraag kinderen bij jullie thuis. Geef hem er desnoods gewoon 'opdracht' toe. Je mag met pietje spelen en bij pietje spelen als je eerst pietje meeneemt hiernaartoe. Afspraakjes maken evt.op school. Heel vaak komen ouders hun kind dan zelf halen en zo leer je de ouders ook kennen. En als pietje bij jullie is geweest ken je pietje een beetje en is het heel anders als hij daarnaartoe fietst en daar is zonder eerst te moeten bellen. Dat geeft een heel ander gevoel dan bij een totaal onbekende met de naam pietje. Als ik heel eerlijk ben, zoals bij dat pannekoekenrestaurant....hoé had hij daar dan moeten brengen dat hij eerst naar huis moet bellen? Hadden ze 'm dan nog laten 'helpen'? Of hadden ze 'm meteen weggestuurd? Het is geen simpele opdracht die een 10-jarige zomaar even uitvoert omdat alle 10jarigen dat ook doen. Het iets bijzonders en 'anders dan anders' en dat weet hij heus wel en dat maakt het ook gewoon 'lastig' voor hem om eraan te voldoen. Je zal een oplossing moeten vinden in een combi. Hij moet beter zijn best doen om het je te laten weten en jij moet beter je best doen om andere ouders en zijn speelkameraadjes te leren kennen zodat je evt. ook zelf initatief kan nemen om 'm snel terug te vinden als dat nodig is.
groeten albana

100%mama

100%mama

08-10-2012 om 09:26

Normaal

Ik vind het heel normaal als je ondetussen even weet waar je kind uithangt....van half 4 tot half 6 (noem maar even een tijd) kan er heel wat gebeuren tenslotte. Hier dus ook een "meldings plicht". Niet elke 5 minuten, niet als hij op het veld hier achter of in de straat speelt, want dan kan ik hem zien, maar wel als hij wat verder weg gaat. Hier hebben we dat wel opgelost met een pre-paid telefoon. Mede omdat zoonlief wat verder weg mag nu en ik ook wel begrijp dat als je net lekker aan het spelen bent je geen zin hebt om naar huis te lopen om te zeggen dat je 3 straten verder bent dan afgesproken. Hij belt dus als hij weg gaat van de plek waar we hebben afgesproken dat hij is en als hij daar weer weg gaat ook.

In geval van nood

"Ik voel me nu wel vreselijk ouderwets als ik dat vergelijk met veel andere opvattingen hier...."
komt op mij eerder zeer modern over Volgens mij waren ouders vroeger veel losser met dat soort dingen.

Tja, hoe zou ik dat oplossen in geval van een noodgeval.... waarschijnlijk buren/vrienden in de buurt vragen of mijn kind daar mag zijn en dan een briefje op de deur, waar hij heen kan. En volgens mij wist ik vroeger ook het telefoonnummer van thuis uit mijn hoofd, zodat ik altijd kon bellen als er iets was.
En persoonlijk vind ik kinderen die een mobiel hebben voor de veiligheid maar een soort van schijnveiligheid. Als er écht wat ernstigs gebeurt (aanrijding, ontvoering) dan kan het kind zelf niet bellen.

Pleegkind is wél wat anders natuurlijk

dus ik snap Jasmino ook wel weer. Enerzijds omdat ze nog een band moet opbouwen met hun pleegzoon, anderzijds moeten ze ook nog in de ouderrol groeien.
Maar het is wel weer een interessante discussie: kan een kind van 10 jaar buiten spelen zonder dat zijn ouders weten waar hij/zij uithangt?

Jillian

Jillian

08-10-2012 om 18:06

Nou

Ik zou een 10 jarige ook niet uren buiten laten spelen zonder ongeveer te weten waar ze zitten. Hier hebben we de afspraak dat buiten spelen binnen een bepaald gebied is (zit skate park, voetbalveld, bosjes, parkje bij in) en dat ze daar vrij mogen spelen. Als ze bij iemand thuis willen gaan spelen moeten ze het even laten weten. Als ze buiten het vrije gebied willen komen moeten ze het vragen. Of dat mag is afhankelijk van wat ze precies willen.

De regel is eenvoudig en makkelijk te onthouden. Ze hebben zo toch de vrijheid om redelijk vrij te spelen maar ik weet wel waar ik moet zoeken als er iets is.

Mobiel mee werkt hier ook niet. Bij zoon zou het nog wel gaan maar bij dochter absoluut niet. Dat is een wildebras die alles altijd kwijt is. Het is trouwens wel handig. In bepaalde gevallen krijgen ze ook een prepaid telefoon mee die ik hier heb liggen maar niet bij het 'gewoon' buiten spelen. Wel als ze bijvoorbeeld naar de winkels willen (dat mag maar dat moeten ze wel even vragen want ik wil niet dat ze daar gaan hangen)

We spreken ook altijd af hoe laat ze thuis moeten zijn en dat gaat redelijk goed.

Maar dat is al anders, jillian

jij wilt ongevéér weten waar je kind is, maar niet dat je ze meteen kunt vinden/bereiken als jou dat uitkomt. Maar ik vind het niet onverantwoord als een kind van een jaar of 10 nadat hij uit school komt tot een uur of 5 half 6 vrij buiten speelt; zeker als het een ondernemend kind is dat niet in zeven sloten tegelijk loopt moet je die behoefte niet afremmen.

An

An

09-10-2012 om 20:13

Buiten prima maar...

Tuurlijk buiten na school is heel erg prima maar..... net zoals Jillian, binnen een bepaald gebied wat hier niet supergroot is. (plein, park, straten rond huis) Daarbuiten echt niet zonder te melden vooraf. aan deze afspreek houdt zoonlief (10) zich goed. Als er iets is moet ik hem binnen 5 minuten kunnen 'spotten'. ook nergens naar binnen dus.

Groetjes, An

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.