Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
eef!

eef!

19-03-2013 om 14:49

Poep en plas probleem

We zitten al een tijdje met een poep en plas probleem bij onze zoon van 5. In de zomer heeft hij een zusje gekregen en toen is hij weer in zijn broek gaan poepen. We hebben hier toen rustig op gereageerd, dachten dat het een soort van aandacht vragen was en dat het vanzelf over zou gaan. maar het is nu nog niet over, hij is er nu ook bij gaan plassen in zijn broek. Het plassen is niet veel, alleen zijn onderbroek is nat, maar je ruikt het ook aan zijn broek. Hij moet dus iedere dagg een schone aan. Hij plast ook wel op de wc, daarom weet ik dat het niet veel is, maar hij heeft wel altijd een natte plek is zijn broek. Het poepen is een aantal keer per week een klein beetje. Het lijkt alsof hij het erg lang ophoudt, maar een klein beetje erdoor laat gaan. We hebben al van alles geprobeerd, geen aandacht, beloningssysteem, mopperen (werkt natuurlijk helemaal niet!) Maar we zijn nu ruim een half jaar verder en het is nog steeds zo.
Als ik in de literatuur duik, lees ik dat het zou kunnen zijn dat hij de aandrang niet meer voelt omdat hij altijd te lang wacht. regelmatig naar de wc sturen is dan het advies. Maar als ik dat doe ,krijg ik een hele hoop gemopper en regelmatig komt hij terug zonder dat hij heeft geplast.
Is dit nu het moment om een keer naar de dokter te gaan, of heeft er iemand anders nog een goed advies of misschien ervaring hiermee
Hopelijk kan iemand me helpen want het duurt nu te lang vinden wij, Eef!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

19-03-2013 om 15:50

Obstipatie

Het klinkt alsof hij last heeft van obstipatie, daar kan je ook met plassen last van krijgen (dikke bonk uitwerpselen die er voor zorgt dat je niet goed kunt uitplassen). In een ongunstig geval kan hij er zelfs blaasontsteking van krijgen (of al hebben). Huisarts dus (en die zal ws. iets als lactulosesiroop adviseren).
Waarschijnlijk heeft hij nu obstipatie doordat hij een tijdje niet regelmatig is gegaan, daardoor kan het hard worden, doet het pijn en wil hij nog minder vaak gaan. Misschien ook een vicieuze cirkel dus.

eef!

eef!

19-03-2013 om 23:04

Guinevere

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb inderdaad ook aan obstipatie gedacht, maar hij poept toch vrij regelmatig wel een normale poep. Niet elke dag, maar bijna elke dag. Met ostipatie is de ontlasting toch echt heel hard, dat is bij hem niet.
En ik was nog vergeten te schrijven dat we een aantal weken geleden op blaasontsteking hebben laten testen, toen had hij het niet.
Zou het toch opstipatie kunnen zijn, ondanks dat hij vrij regelmatig een redelijk normale ontlasting heeft?

Jesse_1

Jesse_1

20-03-2013 om 09:52

Hallo eef

Onze zoon had ook obstipatie, wij hadden dat zelf niet door, maar hij klaagde wel over buikpijn (vandaar ook dat we naar de huisarts gingen). We hadden niet het idee dat hij buitensporig lang op de wc zat, of daar moeite had met de ontlasting.
Bij obstipatie blijft er een 'klont' ontlasting zitten, en soms gaat daar wat dunnere poep langs, maar die klont blijft dan in de darmen zitten.
Ik zou gewoon eens de huisarts opzoeken, die voelen het gelijk. Voor zoon hebben wij een laxeermiddel gehad dat de darmen niet lui maakt. Denk ook aan zijn voeding (fruit/groenten, vocht) - maar als er een klont zit, moet die echt weg en dat gaat lastig.
Suc6.

Guinevere

Guinevere

20-03-2013 om 10:24

Jawel

Ik denk dat het toch obstipatie kan zijn. Dus toch langs de huisarts, met mogelijke obstipatie is dat het beste. Zelf lactulose-siroop kopen bij de drogist kan natuurlijk ook, maar ik zou toch wel eerst zeker willen weten of het door obstipatie komt.
Overigens zit mijn zoon (10) al jaren aan de Forlax en zijn darmen zijn nog niet lui geworden.
Sterker nog, doordat hij zich nu eindelijk bewust is dat hij dagelijks moet gaan om problemen te voorkomen, kan hij vrijwel zonder poeders en drankjes, na jaren gerommel. Hij had een soort poep-angst na eerdere pijnlijke ervaringen en onsmakelijke toiletten op school hielpen ook niet mee. Nu het besef er is dat hij zijn eigen probleem in stand heeft gehouden, is het probleem bijna opgelost. Zo ongeveer een keer per week vraagt hij nog om een scheut lactulose. 't Is nu meer placebo dan nodig. Hiervoor jarenlang problemen met buikpijn en blaasontstekingen, tenminste als we geen Forlax/lactulose gaven.

eef!

eef!

21-03-2013 om 22:02

Dokter

Bedankt voor jullie recties. Ik ga zeker volgende week een keer met hem naar de dokter. Ik wil nu wel weten wat er aan de hand is. Eef!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.