madelief
03-10-2012 om 19:15
Prijzen kinderfeestje
Mijn zoon van 9 komt net terug van een partijtje. Heel erg leuk, een outdoor park . Ze hebben boogschieten gedaan, geklommen en met een gps een speurtocht gedaan. Helemaal enthousiast kwam hij thuis. Ik ging eens googelen wat het precies was en schrok me rot. 19€ per kind! Er waren 8 kinderen mee. Ik ga dat dus niet doen bij zijn partijtje.. wat vinden jullie acceptabel om uit te geven?

Loes3
04-10-2012 om 23:30
Persoonlijk
Hier verschilt de prijs van de feestjes zeer. Van heel goedkoop tot honderden euro's. Wij geven er maximaal 300 euro aan uit, maar bij ons is tijd veel schaarser dan geld, anders zouden we zelf meer doen.
Loes

Maylise
05-10-2012 om 00:27
Overigens
Of je nu een feestje van 10 euro geeft of 500 euro het duurt meestal even lang en van quality time is sowieso weinig sprake van de jarige heeft als goed is meer oog voor zijn gasten dan voor zijn moeder tijdens de verjaardag. Dus ik zie niet zo goed in hoe je nu aan compenseren bent door een duur feestje te geven.
Ik denk wel dat er soms een praktische component aan zit, weinig tijd, krap behuisd, weinig energie waardoor je als ouder inderdaad het feestje 'afkoopt' door het buitenshuis te (laten) organiseren. Dat kost dan meer geld maar minder voorbereiding en minder energie. Gewoon een praktische keuze dus. Echter de jarige en de gasten zullen er niet minder lol om hebben dus wat maakt het uit.

Rafelkap
05-10-2012 om 07:24
Uitleg
Ik sta er wel voor, maar niet perse als reactie/kritiek op jullie reacties. Dat is wel eens wat ik heb gedacht; de quelity time an sich (natuurlijk niet OP het feestje), ouders voelen zich wellicht schuldig dat ze zo hard werken, dus neigen soms naar iets te extravagante cadeau's en feestjes (wat idd niet nodig is, koekhappen is ook leuk).
Maar ik snap het wel, wij zijn ook klein behuisd en geen zin in troep etc. dus zo'n georganiseerd feestje is wel heel fijn dat zoiets bestaat. En ik denk wel dat wij ook extra gul zijn voor oudste met dit soort dingen omdat we niet dit soort feestjes met ons andere kind kunnen doen.
Dit jaar willen we wel minder kinderen uitnodigen, niet kinderen die ons kind lief vindt maar alleen vriendjes waar hij vaker mee speelt. Vorig jaar waren er ook een paar wildebrassen te veel die het enigszins verstoorden. Kind wordt dan 8, alle betaalbare musea al gehad, dus tijd voor wat anders. Het nadeel is dat het nog wel winter is. Qua lekkerbuitenfeestjes is het wel handig als je kind in de zomer jarig is.

Jippox
05-10-2012 om 08:30
Mwa
Het lijkt wel of er keuze is tussen: of een feestje wat weinig kost maar waarbij je zelf veel organiseert, of je hebt weinig tijd en je "koopt" een feestje. Ik herken dat niet zo hoor. Wij bedenken gewoon per keer/per kind wat leuk is en wat past bij de jarige en dan gaan we zoeken. De ene keer is dat een speurtocht met spelletjes en picknick, de andere keer is dat paintballen met 10 kinderen. Het klinkt (en is) natuurlijk decadent, maar de kosten spelen voor ons niet zo'n rol hierin.
Voor kinderen die in de winter jarig zijn: hier was de grote hit een speurtocht in het donker (kan alleen in de winter want in de zomer wordt het veel te laat donker). Nou wonen we wel naast het bos, maar je kunt natuurlijk ook eerst een eindje rijden (kinderen blinddoeken maakt het nog spannender). Vooraf met z'n allen eten en na afloop kampvuur en warme chocolademelk.

jeltje
05-10-2012 om 10:15
Rafelkap
Dank je rafelkap!
Het grappige is dat het bij mij juist andersom werkt: ik werk fulltime, en kan me op momenten wel eens schuldig voelen over te weinig bij de kinderen zijn (meestal niet,hoor, dus het is niet echt een issue). Ik heb dan juist het gevoel dat ik me er makkelijk vanaf maak door een feestje 'in te kopen' en ga dan juist overcompenseren in een heel creatief feestje zelf doen. Ik compenseer dus hetgeen waar ik weleens in tekort schiet: normaal weinig tijd, dan heel veel tijd steken in een feestje. Zou dat niet iha gelden: normaal weinig geld, dan soms eens uitpakken met iets duurs?
Overigens heb ik ook winterkinderen, en dat beperkt het repertoire wel. 8 jongetjes binnenhouden is geen feest. Gelukkig lukt naar buiten gaan meestal wel.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ChrisH
05-10-2012 om 11:52
Madelief
Mijn grens ligt zo bij 10 euro p.p voor een kinderfeestje. Dus nee, ik zou ook niet snel 150 euro uitgeven voor een kinderfeestje, want dat geld kan ik wel beter besteden.
Een paar mensen hier geven aan van een dergelijk bedrag totaal niet te schrikken, die vallen dus in de categorie van de ouders van het jongetje waar jouw zoon mee naar een outdoorpark is geweest. Altijd leuk om te lezen hoe the other half lives, toch?
Chris

rodebeuk
05-10-2012 om 13:11
8 en 9
Zijn de leukste feestjes omdat die leeftijd gewoon het geschiktst is denk ik. Dit is even een vrijblijvende stelling en laten we zeggen dat ík het zo ervaren heb.
Dus Rafelkapje, je zou een gratis speurtocht kunnen downloaden en daarna gaan bowlen. Dat was hier een prima winterfeestje niet te dol duur maar wel buitenshuis. Wij hadden een leuke speurtocht langs beeldhouwwerken in de binnenstad, en die kon je laten eindigen vlakbij de binnenstadbowling. Daar hebben we de kinderen ook laten ophalen.

Rafelkap
05-10-2012 om 13:30
Jeltje en beukje
Beukje : Ja zoiets klinkt goed! Dank je wel voor de tip. ik google wel even en als kind het ook leuk vindt tzt (ik noem het woord verjaardag nog maar niet, is pas in februari). Vantevoren de route inspecteren lijkt me wel handig.
Jeltje: jouw theorie klinkt ook heel logisch.
Ik zie wel dat hoe jonger de kinderen zijn, hoe meer kinderen er worden uitgenodigd, hoe ouder hoe minder, maar herken dit wel bij mijn kind; eerst een allemansvriend, nu een paar hechtere vriendschappen.

Thea
05-10-2012 om 15:33
Rafelkap
"Dat is wel eens wat ik heb gedacht; de quelity time an sich (natuurlijk niet OP het feestje), ouders voelen zich wellicht schuldig dat ze zo hard werken, dus neigen soms naar iets te extravagante cadeau's en feestjes (wat idd niet nodig is, koekhappen is ook leuk)"
Hier wordt gewerkt maar ik durf ook te stellen dat wij net zo veel quality time hebben met de kinderen dan elders. En simpel zat: er is ook meer financiele ruimte om quality time te creeeren en in te vullen. We hebben een lieve oppas aan huis die tussen thee en trainingstassen inpakken ook de strijk wegstrijkt. We hebben ook een huishoudelijke hulp voor 4 uur per week. We hoeven alleen te koken, boodschappen te doen en de was in machine te stopen.
En er zijn veel mogelijkheden om de quality time in te vullen. Dat kan een boswandeling met warme choco en bus slagroom zijn maar ook een weekendje uitwaaine op Terschellling.
Wat je van bovenstaande vindt, interesseert me niet zo. Maar 'de extravagante cadeaus en feestjes' vind ik zo uit de lucht gegrepen. Ik heb fantastisch leuke piraten/heksen/kook/ridder/prinsessen/timmerfeesten georganiseerd. Bij kind was er altijd enthousiasme. Maar op een gegeven leeftijd wilde het kind graag klimmen, schaatsen, oid. Dan vind ik dat ook prima. Schaatsen (6 euro entree incl pannenkoek, chocolademelk in thermoskan, snoeperij, snoepzakje) was goedkoper dan de feestjes die ik thuis organiseerde. Als kind iets anders wil dat toevallig duurder is, dan is het hier geen probleem. Dan maak ik me niet druk wat andere ouders vinden, hun kinderen hebben gewoon geluk en mijn zoon heeft een feestje met een activiteit die hem het leukste lijkt. Maar de volgende keer is het misschien wel een slaapfeestje (familiefilm huren, 8 zakken popcorn, twee flessen cola en een ontbijtje ... goedkoper kan volgens mij niet)

tonny
05-10-2012 om 15:53
Feestjes en verwachtingen
onze kinderfeestjestijd is uit lang vervlogen tijd, met prijsvergelijkingen zal ik me dan ook niet bezighouden. Wel weet ik dat we geen vast budget hanteerden maar keken naar wat paste bij deze jarige, deze tijd van het jaar. Het aantal te nodigen kinderen was nooit hoger dan het aantal stoelen dat rond onze tafel past: acht, inclusief de jarige.
Ik herinner me dure feestjes die tegenvielen, goedkope feestjes die meevielen, en andersom. Het kan verkeren. Soms verwacht het feestvarken er teveel van. Het is een teleurstelling als de genodigden vooral met elkaar optrekken en niet met de jarige (en dat kan gebeuren als je bv gaat zwemmen of iets anders lossigs). Of ze moeten huilen omdat het al zo snel weer voorbij is.
Ach ja mensen, feestjes. Maak er wat van!

Ginny Twijfelvuur
06-10-2012 om 11:20
Offf
De jarige is zo hyper dat er geen land mee te bezeilen valt. Of zit van de spanning de hele tijd met diarree op de wc.
Bij ons al vaker gebeurd...

JansjeRommy
06-10-2012 om 21:39
Prijzen
Wij doen geen duur feestje om het dure feestje, en ook zeker niet uit gebrek aan quality time, maar de prijs boeit me ook niet heel erg. Het is voor ons echt geen punt er een paar honderd euro voor neer te tellen dus als het iets leuks is doen we dat. net zoals we een weekendje naar Londen gaan of zo. Of luxe uit eten. Maar ik heb ook niet de illusie dat feestjes altijd leuker zijn als ze duur zijn. Overigens nog nooit meegemaakt dat een feestje tegenviel. Of dat de jarige ziek was of zo. Gewoon altijd weer genieten.