Vic
15-08-2012 om 21:46
Rennen
Een beetje aparte vraag, maar rennen jullie kinderen wel eens voor de lol? We waren vandaag met mijn zus en haar kinderen naar een speeltuin en toen we terugliepen naar de auto vroeg mijn jongste (7) aan haar nichtje (net 8): 'Zullen we rennen?'. Waarop nichtje haar verbaasd aankeek en niet zo goed begreep waar dat dan goed voor was. Jongste was een beetje overdonderd 'nou, omdat dat leuk is'. Nichtje was helaas niet over te halen.
Laatst had ik zelf ook zo'n ervaring tijdens een uitstapje met school. Kwamen we aan bij het museum en zei ik tegen mijn groepje (waarin niet mijn dochter) dat ze mochten rennen tot de ingang. Kreeg ik de vraag of ze dan ook echt moesten rennen of dat ze ook mochten lopen
Mijn jongste (oudste vroeger ook maar is inmiddels liever lui dan moe - puber) rent altijd. Als we wandelen vraagt ze altijd of ze tot die en die boom mag rennen, en dan komt ze weer terug gerend, etc. Heb ik dan van die aparte kinderen?

amk
19-08-2012 om 21:21
Hou ze maar eens tegen
zeker als ze voor een schooluitje meer dan 10 minuten in de auto moeten is de sfeer al zodanig dat ze de auto uitstuiteren. Dan is even laten rennen de manier om ze weer educatief aan de slag te krijgen. Daarbij worden de groepjes hier ingedeeld met vriendjes of vriendinnen. Het is dan heel vreemd om de ene keer wel te mogen rennen en de andere keer niet. Kinderen maken geen onderscheid prive of school.

Vic
19-08-2012 om 22:02
Tja
Volgens mij kwamen we met twee subgroepjes uit het pendelbusje, dus 8 kinderen in totaal. Het is een stukje van 50 meter, en er liep verder niemand. Dan zie ik er weinig kwaad in om (op normale toon) te zeggen 'jullie mogen rennen naar de ingang'. Ik ben niet gaan joelen 'hup hup wie het eerst bij de ingang is'.

Fiorucci
20-08-2012 om 08:45
Tijdens gewoon rennen zal een gezond kind niet snel een been breken. Een valpartijtje verpest echt je uitje niet.En tussen zitten in een busje en je gedragen in een museum kan even hollen best fijn zijn...

Vic
20-08-2012 om 09:51
Nou
Ik vind dat echt onzin, dat ik onverantwoordelijk zou zijn omdat ik zeg 'je mag rennen'. Dan kun je dus ook niet meer op schoolreis naar een speeltuin want daar kunnen echt ernstige ongelukken gebeuren.

Guinevere
20-08-2012 om 12:03
Lekker rennen, natuurlijk doen!
Hier heb ik een rennend kind en een soms-rennend-kind. Het is goed als kinderen beweeglijk zijn, dus een stukje rennen zou ik zeker stimuleren. En waarom zouden daar dan ongelukken bij gebeuren? Die gebeuren vooral als je even niet oplet, niet specifiek bij een klein stukje rennen. Rennen in de buurt van druk verkeer zou ik nou weer niet stimuleren, maar op verkeersveilig terrein, waarom niet?

amk
20-08-2012 om 12:27
Andermans kinderen
ik denk dat het punt van P vooral zit in het feit dat het andermans kinderen zijn onder verantwoording tijdens een schooluitje. Die zou ze niet aanmoedigen om te rennen.
Zelf ben ik van het geen onderscheid maken. Ik voel me altijd verantwoordelijk voor de kinderen onder mijn hoede op dat moment en die behandel ik zoals ik ook mijn eigen kind zou doen. En dus zou ik ze daarom wel laten rennen en misschien zelfs aanmoedigen als ze het niet uit zichzelf zouden doen.

Tirza G.
20-08-2012 om 12:44
Daarom, p
Omdat je uitgaat van alle mogelijke rampscenario's. Andermans Kinderen Die Vallen in een Groep onder Jouw Verantwoordelijkheid. Mens, het is een schooluitstapje naar een museum, je bent de MountEverest niet aan het beklimmen. En stel, je laat ze niet rennen, en ze zitten vol energie van de opwinding en ze gaan lopen duwen en trekken en er kleunt er eentje tegen een lantarenpaal?
Tirza

Rafelkap
20-08-2012 om 13:12
Rampscenario's?
Het ligt er toch aan waar je rent? Als ik met een groep kinderen ben in mijn woonplaats (grote stad), hartje centrum ben ik niet bang dat ze vallen maar wel dat ze onder een auto of fiets komen. Dus kan je daar niet voortdurend rennen. En het ligt er ook aan wat voor kinderen het zijn, ik ken wel wat jongetjes die je goed in de smiezen moet houden. Dat heeft ook met een bepaalde leeftijd te maken, 4-6 jarigen en 10 jarigen is wel een verschil. Dat ze vallen is niet erg, maar ik hoop wel dat we levend aankomen op de plek van bestemming

Fiorucci
20-08-2012 om 13:20
Zou jij het dan een ouder kwalijk nemen? Een andere ouder laat ze lekker een stukje rennen, en,ohje, je kind valt en heeft een schaafplek. Zou jij dat een ander kwalijk nemen?

Poezie
20-08-2012 om 15:14
Overgewicht
Kinderen zouden juist meer moeten rennen, zeker kinderen die in de stad wonen. Helaas is dat idd door het vele verkeer tegenwoordig niet echt mogelijk. Gelukkig zijn er tegenwoordig wel wat speelfaciliteiten, maar als je het dan bijvoorbeeld hebt over een voetbalkooi in een stadswijk is dat nou niet bepaald ideaal. Daarnaast zitten er aan die faciliteiten toch ook weer veel beperkingen, wat het niet echt aantrekkelijker maakt voor kinderen om daar te rennen en te spelen. Over het algemeen zijn het dan weer volwassenen die daar toezicht op houden en de regels (te) streng handhaven.
Ik ben ervan overtuigd dat als kinderen mee mogelijkheden zouden hebben om lekker zomaar voor zich uit te kunnen rennen er veel minder kinderen met overgewicht zouden zijn.
Gr. Poezie.

krin
20-08-2012 om 22:19
Nog even dan
De ervaring die ik heb, is met uitstapjes met groep 1 t/m 3. Daarbij is de juf al in de klas streng: er wordt niet gerend, maar hand in hand in paren gelopen. Als er eenmaal iemand een sprintje trekt, dendert je halve groep erachteraan. De grootste lolbroek rent niet daar de ingang, maar de andere kant op. De volgende roept hem, de derde roept de begeleider of de juf, de trendvolgers staan inmiddels naast de belhamel óók langs de slootkant stenen naar de eenden te gooien. Krijg dat nog maar eens op tijd bij de bushalte (ja, ze moeten ook nog met de lijnbus. Zijn de chauffeurs altijd heel blij mee).
Niet uit het leven gegrepen, dit, maar ik zie het zo gebeuren. Gewoon lopen, dus. En hooguit opjutten om een beetje door te lopen. Een béétje, zei ik!
Rennen, benen breken, tanden door lippen jagen en die schaafwonden oplopen waar ze zo groot van schijnen te worden, dat doen ze op het schoolplein wel weer.
Overigens zou ik het met een kleiner, niet schoolklasgroepje weer wel doen. De wie-het-eerst-bij-die-lantarenpaal-is-truc heeft menige lange wandeling gered. O jee, aanwakkering van competitiedrang. Sorry P. *vette knipoog*

Geerke
20-08-2012 om 22:27
Mijn kinderen - en als juf
Mijn kinderen zijn nogal rennerig. Naar de winkels, naar de brievenbus, naar de speeltuin, enz. Heel leuk. En ze stoppen altijd op de goede plek omdat ze heel goed weten inmiddels tot waar ze mogen rennen en waar ze weer moeten wachten.
Maar ik las ook de laatste posting van Krin, en dat is idd anders wta mij betreft. Als juf ga ik niet met een klas naar de gymzaal over een drukke straat gezellig rennen.

Limi
21-08-2012 om 09:22
Op de goede plek stoppen
Dat deed mijn kleuter wel, maar toch zag ik automobilisten en fietsers enorm schrikken. Dus heb ik hem nu maar aangeleerd 'je stopt een stukje voor de stoeprand/stoplicht/fietspad met rennen, en dan loop je rustig door'.

Leas
21-08-2012 om 09:55
Opjutten
Jemig zeg, waar hebben we het over. Ik vind het ook nogal overbezorgd klinken. Het ging bij Vic om vier kinderen, vier!! Ik vind dat geen vergelijking met een hele klas die naar de gymzaal loopt. En hoezo steeds dat woordje 'opjutten', ik versta daar iets heel anders onder. Op het moment dat ik zeg je mag rennen vind ik dat niet echt onder de noemer opjutten vallen maar dat kan aan mij liggen
Maar waar ging het over. Ik heb 2 kinderen die ook altijd veel renden, nu nog steeds terwijl oudste al bijna 18 wordt. Pa wil dan nog wel eens mee doen, ma doet het meestal in de langzame verzie. Heerlijk om te zien. Betekent bij ons dat ze zich goed voelen op dat moment.