Gea
01-03-2013 om 09:12
Ruilen of weggeven
Vanmorgen grote toestand in huis. Wij sparen AH mini's en ik vond het een goede aanleiding om 'het weggeven' te oefenen. We hebben ontzettend veel dubbele dus die mocht de jongste mee naar school voor de klas. Dat doen meer moeders.. Nou de oudste was hels.. Hij stond erop ze niet weg te geven maar te ruilen. Nu missen we er nog maar een paar dus ik vond het juist prima ze weg te geven.. Tja ik weet hoe moeilijk het is als kind om iets weg te geven, maar hoe kan ik het beter aan pakken de volgende keer? Dit was blijkbaar niet de juiste....

Manda Rijn
01-03-2013 om 09:19
Tja
dan heeft hij gewoon een keer pech, ik bedoel dat moeten ze ook leren. En als er weer nieuwe mini's in huis zijn dan kan hij die lekker ruilen oid, de actie duurt nog wel even.
Wij geven ze regelmatig weg, dat vindt de jongste ook niet makkelijk (zij is 3). Mijn oudste is 10 die snapt wel dat je niet altijd alles moet willen middelen.

Jun
01-03-2013 om 09:22
Les
Mijn kinderen hebben ook problemen met weggeven. Je kan beginnen met cake bakken en dat uitdelen. Dat gaat vaak wel, maar hier zijn zelfs tekeningen of knutsels weggeven lastig.
De volgende keer zou ik goed van te voren gaan zitten en ze zelf dingetjes laten uitzoeken die ze willen weggeven. Ook duidelijk uitleggen waarom dat goed is dat weggeven. Maar dat heb je waarschijnlijk wel gedaan.

P
01-03-2013 om 10:12
Voordelen van ruilen
Jij ziet alleen maar de voordelen van weggeven (goed voor je kinderen om iets aan een ander te geven die minder/niets heeft of aan de klas om te gebruiken) maar er zitten ook voordelen aan ruilen. Ik vind dat je heel veel kan leren op die leeftijd van ruilen, zeker als het om gratis dingen gaat. Mijn kinderen kregen nooit betaalde pokemonkaarten bijv want als ruilen daar huilen wordt leer je er niets van.
Met ruilen van gratis dingen leer je zonder al te veel nadeel (zeker niet financieel) hoe je het kaas niet van je brood laat eten. Oudere kinderen ruilen vaak veel slimmer en daar leer je van (dat overkomt je niet nog eens) en onderling ruilen en bijhouden welke je wel en niet hebt is een flinke boost voor de taal- en rekenontwikkeling voor kinderen die daar zelf wat moeite mee hebben. Ook het geheugen wordt getraind (welk voetbalplaatje had mijn broertje nu vanmorgen gekregen, die moet ik nu niet gaan kiezen dus).
Met meer ruilmateriaal kan je ook anders ruilen: als je er nog maar 3 moet en iemand heeft er daar één van en meer kinderen willen die hebben dan kun je dus wellicht 3 van jou ruilen voor die ene (je leert zo meteen wat over vraag en aanbod: hogere vraag=hogere prijs).

Gea
01-03-2013 om 11:06
Dat is zeker een goede tip! Wat ik kan doen is 2 stapeltjes maken, weggeven en ruilen. Voor t ruilen kunnen ze bedenken welke ze willen aanbieden. T lastige helaas met deze actie is dat er weinig AH spaarders zijn id klas. Meer C1000. Maar neemt niet weg dat t ruilen idd ook een hele goeie is om te oefenen..

Merel
01-03-2013 om 11:07
Overlegd?
Had je het dan overlegd, of zomaar ineens bedacht en laten doen? Hier zou ik dat toendertijd denk ik wel overlegd hebben. Of iets van fiftyfifty, deze bewaren wel om te ruilen en hier zijn er zoveel van (zoiets) die geven we wel gewoon weg. Ik vind dus wel dat je het had moeten overleggen (maar misschien had je dat ook wel gedaan hoor) en dan een compromis sluiten.

Gea
01-03-2013 om 11:40
Merel
Ja, achteraf gezien had ik t anders moeten aanpakken.. Gister heb ik met ze overlegd dat we wat mini's kunnen weggeven, dat dat aardig is en wij ze over hebben. De grote vond dat goed, maar vanmorgen toen puntje bij paaltje kwam steigerde hij bij elke mini die weggegeven werd. Hij wilde ineens helemaal niets meer weggeven en pleitte voor ruilen. Tja en toen kwam dus ook ter sprake dat er weinig ruilers zijn in de klas waren en dat t ook wel eens goed is dingen weg te geven ect ect.
Maar les voor mij is dit niet s'morgens te doen maar s'middags als er wat meer tijd voor is en de zaak wat langer inleiden zodat t wat meer geland is. Nu was het een grote toestand!!!

Angua
01-03-2013 om 12:47
Eerst ruilen, dan weggeven
Bij ons ook volop verzameldrang (van wie zouden ze dat toch hebben?). Bij iedere actie van de buurtsuper (Plus) wordt er gespaard en sparen een aantal buren mee. Bij ons is de regel dat er gespaard en geruild wordt totdat we de collectie compleet hebben en daarna worden alle overtollige exemplaren weggegeven aan klasgenoten of op de ruilbeurs. En dat werkt prima.

albana
02-03-2013 om 08:18
Volgens mij is dat ruilen
Ik heb altijd begrepen dat juist dat ruilen onderdeel is van de 'lol' in het sparen...dat het erbij hoort, bij het spel.
Tot je alles hebt.
Je ruilt om 'alles' compleet te hebben.
Dat is juist het leuke van sparen, toch?
groeten albana

Lizelot
02-03-2013 om 12:12
Net andersom
Mijn zoon zou alles weggeven.Niet alleen spaarspulletjes van de supermarkt,maar ook zijn speelgoed.
Wij vinden het toch ook belangrijk om hem te leren dat zijn spullen van hem zijn,dat je gee nspullen weg geeft.Die mini's zijn goed om te oefenen.Hij ruilt tot hij de serie compleet ,heeft daarna mag hij weggeven.
Lijkt me dat het andersom ook zo het beste is,eerst ruilen tot je de serie compleet hebt,de andere worden weggegeven.
En inderdaad het ruilen hoort erbij.
Ik had van de week en volwassene die vroeg om onze dubbele ,maar niet aanbood om te ruilen,daar word ik ook kriebelig van.