Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mamba

Mamba

12-10-2008 om 19:19

Scheikundefeestje, hoe het was....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ans

Ans

21-10-2008 om 14:15

Alle kinderen

Hoe doen jullie dat? Eerst proef uitleggen en voordoen of meteen iedereen aan de slag?
Alle kinderen willen toch tegelijk wat doen? De eerste die iets mogen doen is het spannends daarna verslapt de aandacht lijkt me. Hoe verdeel je zoiets?

Erni

Erni

22-10-2008 om 15:52

Tegelijk

Hoi Ans,

Ik zorg dat ik eerst de proefjes uitleg aan de kinderen. Ze krijgen een papier waarop ze de resultaten in kunnen vullen. Sommige kinderen doen dat heel nauwgezet, anderen hebben daar geen belangstelling voor.

Ik zet ze daarna allemaal gelijk aan het werk. De praktijk leert dat de hele snelle kinderen als ze klaar zijn, de kinderen gaan helpen die het iets minder goed snappen. Ook zorg ik dat ik 'hulpjes' aanwijs. Dat zijn kinderen die spullen mogen ronddelen of alvast klaarleggen. Over het algemeen staan ze in de rij om testassistent te mogen zijn. Ook neem ik een boek mee waarin proefjes staan (bijvoorbeeld mijn grote experimenten boek, van uitgeverij Van Goor). Kinderen die al klaar zijn vinden het heerlijk om daar door heen te bladeren en te kijken wat er nog meer mogelijk is.

Groetjes,

Ine

liedewij

liedewij

25-10-2008 om 15:45

Vulkaan lukt hier niet: waarom niet?

Hoi Ine
Volgende week heeft onze zoon z'n "wetenschappelijke"feestje. Dus ben ik nu de proefjes aan het uitproberen. Superleuk!!!
Maar...die vulkaan met azijn , water, zeep en vervolgens bakmeel erbij doet bij mij niets. Wat doe ik fout?
Ik heb 100ml natuurazijn, klein beetje water erbij en een kneep afwasmiddel in een bierflesje. Ik heb een groot pak zelfrijzend bakmeel en heb een flinke schep in het flesje er bij in gegooid...Niks geen gebruis.
Waar gaat het mis?

Liedewij

liedewij

liedewij

27-10-2008 om 20:47

Ik had werkelijk geen idee ; bakmeel of bakpoeder...Ik ga het opnieuw proberen!
Bedankt ,

Liedewij

Mamba (of wie verder een goede tip heeft)

Ik ben ook aan het voorbereiden. Natuurlijk is het super-interessant voor de kinders om een soort labjas, een beschermbril en handschoenen aan te hebben. Waar koop ik zoiets voor niet al te veel geld?

Genista

Als je nog in Roden komt kan ik je 10 veiligheidsbrillen lenen. Een doos met wegwerpschorten, handschoenen. Schroevendraaiers. Gebruiken we hier een paar weken per jaar bij de overblijf wanneer de kinderen kapotte machines uit elkaar mogen schroeven. (jaja, kijk maar weer eens bij woldzoom+ penpaprimair voor slopen bij de overblijf foto's) Wordt nu dus een poosje niet gebruikt.

Groet, Janitha

Janitha

Jij bent echt van alle vormen van markt thuis Spijtig genoeg kom ik niet meer in de buurt van Roden de komende tijd, maar dank je wel voor je aanbod!

Dat is een idee, pelle...

Janitha, ik denk er nog even over!

Puck2

Puck2

30-10-2008 om 16:14

En genista

Veiligheidsbrillen zijn ook vaak voor een appel en een ei bij de doe het zelf bouwmarkten te koop. Of vraag aan een middelbare school in de buurt bij de scheikundeleraar of je ze mag lenen. Als je zegt dat het voor een scheikundefeestje is kàn dat gewoon niet geweigerd worden toch?

Aha puck

Ik ga kijken! Want eigenlijk hoopte ik op geweldige tips om ze goedkoop te krijgen, zodat ze de bril en jas/schort als trofee mee naar huis kunnen krijgen.

Genista

Oke, ik hoor het wel. Ik kan het vrij makkelijk in Drachten of Leeuwarden krijgen trouwens...

janitha

Mamba

Mamba

31-10-2008 om 11:09

Ik ben er weer! liedewij

Je kan ook spul laten bruisen door 3 zakjes bakpoeder te vermengen met een beetje koffiemelk en daarna een beetje azijn erbij doen. Tijdens het roeren gaat het bruisen. Eerst uitproberen voor de verhoudingen. Ik had het azijn gekleurd.

Mamba

Mamba

31-10-2008 om 11:11

Genista

Ik heb de handschoenen (samen met citroenzuur en borax) gekocht bij drogisterij.net. Goede en snelle levering! Als 'labjas' hadden we witte polo's (bedrijfskleding werk man, dus alles lekker groot) en de veiligheidsbrillen heb ik geleend bij iemand die in het vo werkt.

Mamba

Mamba

31-10-2008 om 11:20

Ans

Ik had alles per proef in de keuken klaar gezet. Wanneer we bijvoorbeeld badbruisballen gingen maken, zette ik dat op tafel. Ik liet het eindproduct zien, gaf een korte uitleg waarmee ze alvast aan de slag konden. Sommige kinderen gingen verder lezen hoe het moet, anderen wilden alleen mondelinge hulp. Iedereen deed op hetzelfde ogenblik dezelfde proef. Wel nog een tip: doe de proef met de maizena op het laatst, want de meeste kinderen werken niet zo netjes . Ook handig is om een heleboel lagen (plastic) tafelkleden neer te leggen: als ze hebben gemorst bij een proef, haal je het kleed weg en ze kunnen meteen door werken met de volgende proef. Wanneer je tussendoor moet opruimen/dweilen/zuigen haalt dat de vaart uit de activiteiten. Bovendien blijft je tafel schoner, waardoor je ook sneller na afloop het eten er neer kunt zetten. Ik had een absoluut verbod op tussendoor eten en drinken, dat maakte het ook spannend. Verder had ik stapels en stapels bekertjes en bakjes zodat ze bij elke proef schone spullen hadden. Bij de apotheek heb ik pipetjes voor de kleurstoffen gehaald en potjes met een schroefdeksel voor de Ooze.

Dank je mamba

Altijd welkom, tips van de ervaringsdeskundige!

Ans

Ans

01-11-2008 om 09:03

Mamba

geweldig, wat een tips Mamba. Bedankt. Ik was ondertussen druk in de bieb met boekjes halen over proeven. Ik heb een leuke gevonden heet Chemische chaos van Nick Arnhold. Jouw schoonhoudtips zijn super want dat bedenk ik me altijd pas als de damage has been done.

Mamba

Mamba

01-11-2008 om 17:04

Ans

Hoe denk je dat ik aan de tips kom ?

Stand van zaken

Voor degenen die ook nog aan het organiseren zijn: ik heb overalls gevonden bij de Hornbach. Naar brillen moet ik nog even op zoek, maar die moeten ook wel te vinden zijn voor niet al te veel geld.

liedewij

liedewij

03-11-2008 om 14:46

Ja , bakpoeder was het probleem

Nou inmiddels gaat het met bakpoeder al veel beter. Maar het schuimt wel bij de vulkaan maar echt gespetter en gebruis is het nog niet. Tips? Woensdag is de grote dag...

Liedewij

liedewij

liedewij

07-11-2008 om 15:38

Enorm succes!

Zoonlief had van de week z'n laboratorium feestje en het was geweldig leuk. Ik had 10 proefjes uitgeprint en geplastificeerd, er een boekje van gemaakt. De proeven deden ze in tweetallen. 4 tweetallen hetzelfde proefje. Alle ingredienten stonden op een tafel uitgestald. Per proefje moesten ze zelf alle benodigdheden bij elkaar pakken. Het ging echt super!.De vulkaan deden ze in de zandbak.
Het kost veel voorbereiding vond ik maar het resultaat was er dan ook naar. Voor herhaling vatbaar bij de andere kinderen.

Liedewij

Leuke tips!

Wat leuk dat kinderen zo enthousiast zijn voor scheikunde proefjes! Ik ben zelf scheikundig technoloog dus het spreekt me behoorlijk aan. Ik ga zeker een keer zo'n feestje organiseren als mijn kinderen wat groter zijn (nu 4 en 1).
Misschien kan ik ook wel zoiets op school gaan organiseren voor de wat oudere leerlingen...

Ans

Ans

11-11-2008 om 10:28

Liedewij

Hoe zit het met het bakpoeder hoe moest het nu om te laten bruisen als een vulkaan?

Mariek69

Mariek69

12-11-2008 om 09:07

Zoek een webwinkel!

Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Enige tijd geleden las ik over een webwinkel waar je allerlei proefjes (scheikundig/wetenschappelijk) kunt kopen. Ook bijv. een mierenaquarium etc.etc.

Heb hem helaas niet bij de favorieten gezet....

Wie kan me helpen? Het zou heel handig zijn voor de Sint.

Alvast bedankt!
Groetjes, Mariek

Bastet

Bastet

12-11-2008 om 17:58

Deze?

www.tinkerbelltoys.nl Is die het?Groetjes,Bastet

liedewij

liedewij

12-11-2008 om 19:35

Ans

In een bierflesje 100 ml azijn , beetje water en een kneep afwasmiddel. Hierna een zakje bakpoeder erbij. Inderdaad zo.n klein zakje en geen zelfrijzend bakmeel(wist ik veel). Het gaat inderdaad bruisen en overstromen als een vulkaan. Wij hadden ze "vulkanen" laten bouwen in de zandbak.

Succes!
Liedewij

Ans

Ans

14-11-2008 om 09:07

Liedewij

Ik heb het geprobeerd en ik vewachtte echt een enorme uitbarsting maar alle keren was het bij mij een lullig eruptie. Misschien moet ik dreft gebruiken?

Ans

Ans

14-11-2008 om 09:18

marieke 69

http://www.betatoy.nl/Webwinkel-Category-74176/Alles-4-7-jaar.html

Deze misschien?
Ik heb ook nog een andere voorbij zien komen als ik die weer gevonden heb zal ik me melden.

liedewij

liedewij

14-11-2008 om 09:37

Ans

Dat had ik precies hetzelfde! Ik had ook een enorm gebruis en gespetter verwacht maar het was inderdaad meer een schuimend overstromen. Ik kreeg het niet anders voor elkaar en heb m'n verwachting dus maar bijgesteld en het hierbij gelaten. De jongens (8-9 jaar) vonden het geweldig en hadden het er niet over...

Groeten Liedewij

Mariek69

Mariek69

16-11-2008 om 08:48

Ans en bastet

Goedemorgen dames,

Het waren deze sites niet, maar ik heb wel even gekeken en ze hebben ook een hoop voor zoonlief.

Dus misschien mocht ik die andere niet meer vinden, dan bestel ik het daar wel.

Bedankt!
Ans ik wacht je 'ingeving' voor een andere site nog wel af!

Groetjes, Mariek

Peetje

Peetje

21-11-2008 om 10:47

Wat laat, maar eeh..

Hallo,

De draad loopt al een poosje, en er zijn al heel veel mensen geweest die het hebben gevraagd. Dus sorry voor de late vraag en hopelijk heb je nog puf... zou je de info ook naar mij willen sturen?
food4thougts apestaartjes hotmail punt com

Alvast heel erg bedankt, vooral namens peetjezoon!

groeten,
Peetje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.