Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Schermtijden -hoe regelen jullie dat?

Dag allen,

In de kerstvakantie zijn hier wat betreft schermen even alle remmen los gegaan hoor. Vooral ook uit eigen belang, want ook wij hebben vakantie en willen dus wel eens uitslapen en rustig de krant lezen. En ach... het weer zat ook niet mee en als wij nutteloos willen rondhangen, waarom dan zij ook niet.

Maar nu dus... back to normal. Dat gaat beslist niet lekker de afgelopen weken. En daar moeten weer even regels voor worden geformuleerd. Dochter is tv junk en zoon een wii junk. Mag allemaal best, als ze ook maar 'gewoon' spelen, en niet eindeloos verveeld rondhangen totdat er eindelijk mag worden ge-wiit, tv-gekeken of gecomputeerd. En ze mogen best typen op de computer (is nog enigzins didactisch), maar als ze op de computer spelletjes gaan zitten spelen, valt dat wat mij betreft onder schermtijd.

Maar hoeveel per dag? En in het weekend? Samen of apart? Wat als zoon zijn wii-tijd erop heeft zitten en met dochter mee tv gaat kijken? En hoe eindig ik dat oeverloze gezeur om tv/wii, en dat gekibbel? Daar wordt ik echt helemaaaaaaaal zat van. Van mij mogen ze 's avonds tijdens het koken best tv kijken (liefst iets verantwoords), maar wii-en vind ik weer wat anders. En dan heeft dochter een dagelijkse portie tv, maar zoonlief geen dagelijkse portie wii, wat hij natuurlijk erg oneerlijk vindt en vervolgens leidt dat tot een hatelijke sfeer in huis.

Nu vind ik die wii-focus van zoon sowieso hindelijk. Want het spelen bij vriendjes is ook alleen maar wii-gerelateerd, wat ertoe heeft geleid dat hij maar 1 vriendje heeft en verder niet geïnteresseerd is (maar dit is eigenlijk iets voor een anderer draad).

Ik ben benieuwd hoe jullie dat regelen en sta open voor tips. Alvast dank.

Groetjes, Linda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jillian

Jillian

28-01-2013 om 12:32

Hier

Omdat zoon een obsessie had met televisie kijken en er verder weinig meer uit zijn handen kwam heb ik de regel ingesteld dat er alleen in het weekend en de vakantie televisie gekeken mag worden. Die regel hanteer ik nu al enkele jaren en hoewel zoon allang die obsessie niet meer zo heeft vind ik het nog steeds een fijne regel. Zoveel tijd is er doordeweeks niet om te spelen en ik heb liever niet dat ze al die tijd achter een scherm doorbrengen. In tegenstelling tot bij jullie ben ik met de wii dan weer wat makkelijker. Dat mag soms ook wel doordeweeks. Op de wii speler is toch weer wat actiever en interactiever dan televisie kijken.

In het weekend en de vakantie hanteren wij niet zulke strakke regels en mogen ze het min of meer zelf bepalen. Wel is het zo dat we in het weekend ook vaak andere activiteiten buitenshuis hebben waardoor de televisietijd sowieso redelijk beperkt wordt.

De computer speelt hier alleen bij onze zoon van bijna 16 een grote rol. Voor hem hebben we als regel dat eerst het huiswerk af moet zijn en dat hij dan op de computer mag. Hij is natuurlijk echter al een stuk ouder.

De jongere kinderen op de basisschool hebben nog niet heel veel interesse voor de computer (meer voor de wii inderdaad) maar in principe inderdaad alleen in het weekend en de vakantie. Ik ben daar echter wederom wel wat soepeler in omdat de computer ook wat meer educatiefs te bieden heeft dus zeker op de vrije woensdag mag het wel vaak als ze er om vragen.

Ik snap wel dat je zoon het oneerlijk vindt dat hij niet op de wii mag en zus wel mag televisiekijken. Waarom vind je de wii minder geslaagd als bezigheid dan de tv? Misschien zou je als regel in kunnen stellen dat ze vanaf x tijd (bijvoorbeeld half uur/uur voor het eten) ze mogen televisie kijken of op de wii spelen en dat ze dan om de beurt mogen kiezen welke bezigheid (dus maandag zoon, dinsdag dochter enzovoorts).

Hanne.

Hanne.

28-01-2013 om 13:59

Naar mijn willekeur

Schermtijd gaat hier min of meer naar mijn willekeur.

Voor 17 uur 's avonds is er geen schermtijd. Dwz 's ochtends tussen aankleden en ontbijt mag het wel. En uitzonderingen kan ik natuurlijk maken zoveel ik wil.

Verder mag de DS max 1x per week worden opgeladen. Ingesteld toen het de spuigaten uit liep, maar ook nu nog handig. En ook hier geldt dat uitzonderingen maken is toegestaan.

De 3e regel is dat als je niet meer aanpreekbaar bent door je scherm de beeldschermtijd ook over is.

Tessa85

Tessa85

28-01-2013 om 18:14

Hier......

Hier gaat het zo. Drie kinderen waarvan 2 dochters en een zoon. Dochter van 6 en 9 kijken af en toe tv vinden het niet zo erg als de tv uitgaat of als ze niet mogen. Zoon van 8 wil graag gamen. Op de Wij en achter de computer. Al gauw hadden wij door dat hij niets anders wil doen dan gamen. Na steeds meer gezeur was ik het zat. Nu mag hij alleen nog maar 1 uur op woensdagmiddag en 2 uur in het weekend. Wat tv betreft door de weeks alleen klokhuis en jeugd journaal. Dus iets wat ook nog een beetje leerzaam is. Op vrijdag en zaterdag avond mogen ze een film zien. Verder vind ik het wel genoeg. In de vakantie was ik ook wat soepeler en mochten ze meer gamen en tv. Maar het resultaat was alleen maar gezeur om nog meer en onduidelijke grenzen. Mijn zoon heeft ook de neiging om niets anders meer te doen en te wachten tot het mag. Het niet mogen gamen door de week behalve op woensdag een uur heeft hier wel geholpen. Nu kan hij ineens wel spelen. Wat vriendjes betreft, zit hij meestal te gamen als ik hem haal. Wat heb je gedaan vraag ik , bijna altijd is het antwoord gamen. Hier baal ik wel eens van. Ik had liever gehoord dat hij had gespeeld. Vooral omdat zijn fijne motoriek heel slecht is en van de ergotherapeut eigenlijk niet mag gamen omdat het hem niet verder helpt gua motoriek en spelen dus wel. Misschien een tip voor bij jouw zoon. Als mijn zoon zegt 'hee, dat is niet eerlijk want zus mag wel tv kijken. Zeg ik altijd: nee hoor. Het klokhuis en jeugd journaal is voor je ontwikkeling en niet speciaal voor dochters. Anders hadden dochters wel een leuke film gekozen en dat mag niet. Dus wel eerlijk, ha,ha. Met deze verklaring zit zoon ook braaf het klokhuis te kijken en gek genoeg is hij aan het kijken met een grote glimlach. Zo erg is het niet....toch/ Zou jouw zoon daar in kunnen trappen qua uitleg? Ik vind het klokhuis even kijken minder erg dan wijen. Het is ook minder storend vind ik.

Loslaten?

Ik ben wat dat betreft helemaal niet zo streng. Van mij mogen ze tv kijken, op de wii/ipdad als ze daar zin in hebben. Toen wij de wii net hadden, afgelopen juni, leek zoon wel geobsedeerd. Hij wilde niets liever dan spelletjes doen op de wii. Maar ook dat was een fase, hij zit er nu nauwelijks meer op.

Als vriendjes komen spelen willen zij altijd graag op de wii en mijn zoon juist niet. Ik denk dat dit komt omdat hun ouders wat dit betreft zo streng zijn en het daarom altijd spannend blijft. Bij ons thuis is die spanning er gelukkig allang af.

Gonniegans

Het is denk ik een beetje als met snoepen. Je kan ook zeggen "laat die kinderen maar eten wat ze willen, dat regelt zich wel". En bij sommige kinderen werkt dat ook uitstekend. En bij sommigen niet.
Idem met beeldschermtijd. Als ik zoon (7)loslaat zit hij de hele dag aan zijn DS geplakt, hooguit afgewisseld met tv kijken en incidenteel toiletbezoek. Van langdurig schermhangen wordt hij lamlendig en vervelend.

Dat vinden we dus niet goed. Tv gaat redelijk willekeurig (bij aanhoudend slecht weer mag er meer, bijvoorbeeld), maar voor DS en computeren is er nu een maximumtijd per dag ingesteld. Naar eigen inzicht te verdelen. Zoon houdt zich er keurig aan.

TV-kijken wordt in zoverre minder een probleem dat klein zusje ook wel eens mag kiezen, en aangezien zoon niet in de ban is van Diego etc gaat hij dan iets anders doen. Dat komt dan weer mooi uit.

Groeten,

Temet

LindaJ

LindaJ

29-01-2013 om 13:32 Topicstarter

Reactie

Dank voor jullie reacties.

Loslaten is wat mij betreft geen optie, want dat gaat echt niet werken. Als het aan hem ligt speelt hij uren achter elkaar. Zo monomaan issie wel. Geloof me.

Naar mijn willekeur, is ook niet echt een optie. Zo gaat het nu eigenlijk. Wat je dan krijgt is oeverloos gezeur, want ja, ze zou maar zo eens ja kunnen zeggen. En mijn ruggengraat is niet altijd recht, dus soms zeg ik ja, terwijl ik het er eigenlijk niet mee eens ben, en van het gezeur af wil zijn.

Daarom wil ik duidelijke regels. Weten alle partijen waar ze aan toe zijn. (in het verleden bleken regels en afspraken ook goed te werken, vinden ze zelf ook fijn)

Maar welke regels. Tja, waarom ik zo 'anti-wii' ben; beetje mijn dingetje. Zoonlief is zo gefixeerd dat ik er een beetje anti van word. En verder vind ik er ook een wereld van verschil in zitten of dochterlief de teenkrommende icarly rotzooi kijkt, of educatieve tv. KLokhuis en jeugdjournaal vinden ze ook beide eigenlijk leuk.

Dus misschien is het inderdaad wat om te stellen: zaterdag en zondag en woensdag middag ieder vrije scherm tijd (hoe lang, ga ik nog bedenken).
En de overige dagen mag er na het eten wel Klokhuis of Jeugdjournaal worden gekeken. Jammer eigenlijk dat dat net tijdens het eten is, ipv tijdens het koken. Nu ja, leve de interactieve tv (die ze al heel goed weten te bedienen).

En tja... als zoon bij vriendje speelt, wordt er toch ook ge-wiit. En ach, als hij vriendje te spelen heeft (komt zelden voor), dan mag hij ook best een uurtje op de wii. En ach, als dochterlief even alleen thuis is, mag ze ook best even tv kijken.

Mijn zoon wilde zelf per dag 1 uur wii-en (mogen zijn vriendjes ook). Dochter stelde zelf voor dat zij dan wel dat uur boven op onze kamer tv ging kijken. Kan ik ook doen...

Ik ben d'r nog niet uit...

Maar wat mij het meest stoort realiseer ik mij, is het gezeur erom en die gefixeerdheid.

Dank en ik dub nog even verder.

Lindaj

"Maar wat mij het meest stoort realiseer ik mij, is het gezeur erom en die gefixeerdheid."

Dan kun je denk ik al een heel eind komen met een vaste tijd per dag. Hier heeft dat goed uitgepakt. Ik wilde dat eigenlijk al langer, maar partner was makkelijker dan ik. Toen hadden we dus steeds gezeur. Toen vond partner het op enig moment welletjes - ik weet niet eens meer wat de aanleiding was- en heeft hij eenzijdig verordonneerd dat er maximaal 45 minuten per dag geDS't of gecomputerd kan worden (of een combinatie). Dat werkt dus perfect: zoon houdt zelf bij hoeveel tijd hij nog heeft.Nou is hij ook wel een erge braverik die niet snel de neiging heeft te smokkelen, maar goed. Het betekent een einde aan het gezeur "Mahaaam.... mag ik DS-en??" Als en zolang hij nog tijd heeft van die drie kwartier mag hij DSén en op is op.

Enige restrictie wat mij betreft is dan verder dat hij niet DS't als er bezoek is, maar dat terzijde.

Voor tv zoals gezegd geen vaste regels, maar daar valt met willekeur nog wel te leven

Groeten,

Temet

Bea2

Bea2

29-01-2013 om 13:46

Hier ook veel regels

Het is volgens mij precies zoals Temet zegt: het is echt kind-afhankelijk.
Ik heb 3 kinderen van 8, 5 en 2. Die van 2 interesseert zich nog niet voor beeldschermen, ook niet voor peuterprogramma's op tv (de andere twee vonden dat al heel leuk dus ook dat wisselt per kind).
Die van 5 kijkt graag tv maar accepteert het ook prima als het niet mag of als tv uit moet. Idem met een spelletje op de iPad.
Die van 8 leeft voor games. Dat zou ik liever anders zien maar dat is nu eenmaal zo. Het is wel erger geworden met de leeftijd, maar het was met 5 jaar al zichtbaar en zijn jongere broer is wat dat betreft heel anders. Als we de oudste zijn gang laten gaan, doet hij niets anders. Dat hebben we wel eens uitgeprobeerd. Wij hebben de indruk dat dat heel slecht voor hem is. Het is een jongetje met ADHD en PDD-NOS kenmerken (beide niet ernstig genoeg voor de diagnose, dus eigenlijk mag ik het zo niet noemen, maar de psycholoog gebruikte zelf deze woorden als uitleg) en een zeer disharmonisch intelligentieprofiel (ten nadele van performaal). Ook lage frustratietolerantie, laag gevoel van eigenwaarde en sociaal en motorisch onhandig. Kortom, hij heeft veel te leren in het leven en dat leert hij m.i. niet van games.
We hebben verschillende systemen gehad. Omdat hij bij frustratie erg dwars en driftig is, en stoppen met gamen en "nee horen" verschrikkelijk moeilijk vindt, is het belangrijk dat het systeem waterdicht is. Dat is niet simpel. Eerst hadden we per dag een maximum beeldschermtijd waar we ons strak aan hielden. Nadeel was dat hij alleen wilde gamen en nooit meer een verhaal typte op de computer (wat hij ook graag doet) of jeugdjournaal/klokhuis keek, wat hij juist heel leuk vindt. Zelfs een film wou hij vaak niet zien ("ik vind gamen gewoon belangrijker"). We hebben nu dus aparte regels voor gamen, en met verhaaltjes typen en tv kijken zijn we soepeler; dat blijkt prima te gaan. Ook hadden wij een vaste tijd per dag, maar als het op die dag niet kon vanwege andere afspraken, accepteerde hij dat niet. Nu hebben we dus een maximum tijd per week. Hij mag van ons 6 uur per week gamen. Ik vond het eerst veel, maar we hanteren het heel strikt, en ik merk inmiddels dat de meeste vriendjes hier in de buurt meer mogen. Hij heeft 12 kaartjes van een half uur en die levert hij in. Op zondagavond krijgt hij alle kaartjes weer terug. De regel is dat alle dingen die moeten gebeuren (douchen, opruimen,aan tafel komen,bedtijd etc) voorgaan. Als er geen half uur de tijd is, moet hij dus zelf beslissen of hij toch gaat gamen, het kost hem wel 1 kaartje (hij kan geen halve kaartjes inleveren).
Wij hebben geen Wii. Ik zie bij vriendjes dat dat voor mijn zoon net zo verslavend is als wat hij nu doet op de iPad, dus we kopen geen Wii. HIj deed eerst gratis spelletjes online maar die vond ik vaak slecht. Nu hebben we een iPad en kiezen we samen de Apps. Hij speelt ook 2 spelletjes online (met ons toezicht) die veel vriendjes ook spelen. Dat vindt hij fantastisch.
Het verslavingsgedrag wat hij vertoont op gamen vind ik zorgwekkend. Daar met hem over praten levert niets op. Hem gewoon laten gaan werkt dus ook niet. Vandaar dat wij deze oplossing kiezen, ook al vind ik het zelf nogal een gedoe. Ons kind heeft dit nodig.
Oh ja, we hebben ook nog de dagen van de week verdeeld tussen de jongens van 8 en 5: ze hebben hun eigen iPad-dagen. Er is er 1 aan de beurt die mag kiezen of hij op de iPad wil. Alleen als diegene niet wil, mag de ander. Je mag meekijken, maar daar moet je ook kaartjes voor inleveren.
Zoon van 5 heeft trouwens 8 kaartjes (ipv 12) voor een week. Maar hij krijgt ze niet op want hij kijkt vaak liever een dvdtje en accepteert prima dat hij dan niet ook nog eens mag gamen. Maar ja, dat is een ander kind.

Bea2

Bea2

29-01-2013 om 13:53

Toevoeging

Oh ja, de reden van de kaartjes is dat onze zoon zeer autonomie-behoeftig is. Hij heeft veel regels en structuur nodig, maar wil tegelijk zo ontzettend graag zelf bepalen, en functioneert ook beter als dat een beetje mag. Met dit systeem kan hij ervoor kiezen om door de week minder te gamen zodat hij in het weekend lang kan. Of andersom: afgelopen zaterdag wilde hij alles op maken. Hij was zondag even gefrustreerd, maar heeft daarna uren met de playmobil gespeeld en concludeerde toen zelf hoe leuk dat was.
Omdat hij het een beetje zelf beslist, hebben we minder gezeur. We zijn wel super-consequent en dat is heel moeilijk. Hij krijgt dus NOOIT extra game-tijd, wel krijgt hij in de kerstvakantie en in de zomervakantie 1 game-dag. Die dagen zijn hemels voor hem.

LindaJ

LindaJ

29-01-2013 om 14:22 Topicstarter

Kaartjes

Mijn reactie is weg Opnieuw dan maar...

Ik herken veel in het verhaal van Bea. Er met zoon over spreken (teveel is verslavend, doe nu ook eens iets anders etc.) leidt tot extra frustratie en boosheid. En hoe meer anti wij worden, hoe gefixeerder hij wordt, lijkt wel. Dus: duidelijke regels om die neerwaartse spiraal te doorbreken.

Die kaartjes vind ik een mooi idee. Hoewel ik vaste tijden voor mij zelf handiger vind. Maar ik denk dat het hemzelf een beter gevoel geeft als hij mee kan beslissen hierin. Ga ik over nadenken.

Groet,
Linda

Syl

Syl

29-01-2013 om 14:29

Net als bea

Ook hier een kaartjes systeem, hoewel iets anders geregeld maar komt in feite op het zelfde neer. Ik ben uitgegaan van een gemiddelde van ongeveer 1,5 uur scherm tijd op een dag. Als zijn kaartjes op zijn, dan is het op en gaat pc/tv uit.
Voor de verdeling tv/wii: waarom niet samen met je kinderen de verdeling maken tussen tv en wii tijd? Dan weet iedereen waar die aan toe is en zijn ze betrokken geweest bij de beslissing.

MariaV

MariaV

29-01-2013 om 14:51

Zo doe ik het

Mijn kinderen (7 en 10) mogen als ze uit school komen eerst iets eten en drinken. Daarna wordt er eerst huiswerk gemaakt (buitenland). Ze hebben een speciaal programma op de computer waardoor ze niet meer dan een uur per dag kunnen computeren, binnen bepaalde uren (dus niet 's ochtends op schooldagen). Oudste vindt dat te weinig, maar heeft de limiet ook het hardst nodig, hij kijkt het liefst de hele dat youtube-filmpjes en speelt games. Ik heb hem gezegd dat de limiet eraf kan als hij me laat zien dat hij met die vrijheid om kan gaan, dus niet meer steeds probeert om op mijn account verder te computeren als ik vergeet uit te loggen. TV mag alleen als ik aan het koken ben (meestal een halfuurtje), in het weekend ook 's ochtends als ik iets later opsta, en soms kijken we samen een film. Als ik het zo opschrijf klinkt het best streng, toch heb ik het gevoel dat er heel vaak een beeldscherm aan staat. Tenslotte zijn ze op schooldagen niet zo heel veel uren thuis en wakker. Ik wil heel graag dat er ook nog "gewoon" gespeeld wordt. En dat lukt gelukkig.
Maria

Leerzaam spellen

Als je strenger wilt zijn, zou je schermtijd kunnen verdienen door taakjes te doen. Heb je zelf ook nog wat aan

Ik sta er dus duidelijk anders in (zie mijn eerdere post). Ik vind computeren nl ook leerzaam. Ik heb het niet over domme schietspellen (houdt hij helemaal niet van), maar mijn zoon speelt ook graag wordfeud, lingo, squla en galgje (hij zit in groep 4). Misschien moet je samen ook naar de inhoud van de spellen kijken en een alternatief bieden wat leuk en leerzaam is. Is het dan meer acceptabel?

Daarnaast is het niet meer vergelijkbaar met vroeger, ik zit dagelijks (buiten mijn werk om) ook nog wel 2 uur op de ipad/laptop. Als ze later huiswerk krijgen mag het ineens wel? Ik vind het belangrijk dat ze er vertrouwd mee raken.

Tuurlijk is ieder kind anders. Hier was het spannende na ca 6 maanden intensief gebruik eraf. Verder moet je je kind misschien een goed alternatief bieden. Mijn kind is geen speelgoed kind. Is dol op bordspellen en mama moet daarom altijd meedoen. Word ik ook niet altijd blij van

Syl

Syl

29-01-2013 om 21:28

Nog even een aanvulling

Ik lees in je reactie hierboven dat je dochter voorstelde om tv te kijken op jullie kamer en zoon dan kon wii-en. Op zich goed dat ze meedenkt, maar daar zou ik dus niet aan beginnen. Hou het bij 1 tv waar ze samen maar tot een verdeling mee moeten komen.
Om schermtijd te beperken probeer ik mijn kind ook gericht naar programma's te laten kijken ipv een uurtje hangen naar wat er maar voorbij schuift tussen 5 en 6. Dus: programma dat hij wil zien uitzoeken in tv gids en dan pas mag tv aan, ook al is dat niet pas na 5 uur. Dan gaat 'íe gewoon na dat programma weer uit.

Onbeperkt

Hier onbeperkt.
Om allerlei redenen. Zo brengen wij ook een zeer groot deel vrije tijd op schermen door. Kind (7) beleeft er veel plezier aan. Doet spelletjes, kijkt natuurdocumentaires met ondertiteling, maakt presentaties, doet nog meer games, kijkt schooltv, zoekt filmpjes op youtube, zoekt dingen op google en kijkt spetterslot.
Leren, ontspannen, ideeen volgen; ik vind het harstikke leuk voor haar.
En als er kinderen komen spelen zegt zij: mam wil jij zeggen dat wij geen schermen mogen?
Loes

Ella2007

Ella2007

01-02-2013 om 12:20

Hier

Hier hebben we wel regels: alleen in het weekend Wii-en. We hebben wel van alles geprobeerd , maar dit blijkt het beste te werken. Een kwartier wii-en is blijkbaar niet leuk, en het koste me teveel moeite om de regels van een half uur per dag te handhaven: er moet namelijk nog altijd wel een level gehaald worden, of afgemaakt worden. NU mogen ze elke weekend dag twee uur. Geldt ook voor de vakantie. Ze starten na hun ontbijt, dan zijn we er tenminste meteen vanaf. De rest van de dag geen gezeur. Zeuren is een weekend geen WII. Een keer toegepast, nooit meer gezeur gehad.
Verder heeft mijn zoon (12) wel een enorme minecraft verslaving, en doet hij ook vaak spelletjes op z'n telefoon of op de comp. Dat mag als z'n huiswerk af is. School, reizen, huiswerk, en sport kost zoveel tijd, dat dat niet de spuigaten uitloopt.
Met mijn dichter (9) heb ik eigenlijk nooit problemen. Die vraagt regelmatig of ze tv mag kijken of computeren en meestal mag dat, ze doet ook genoeg andere dingen, het is in verhouding.

Finna

Finna

01-02-2013 om 22:07

Gezeur om het scherm

gek word ik ervan!

We hadden een tijd de regel op woensdag en in het weekend een uur schermtijd, maar dan gebeurde het vaak dat een kind eerst een uur op de wii zat en dan lekker bij zijn broer op de computer ging meekijken.

Nu hebben we sinds kort de regel: iedere dag tussen 5 en 6 mogen ze op het scherm. Geen minuut eerder of later. Als ze er dan niet zijn, dan kunnen ze het niet later inhalen.

Voordeel is dat ze nu (na 3 weken) snappen dat op een ander moment om scherm vragen geen zin heeft. Veel minder gezeur, dus!

Ook fijn dat het nu echt bij 1 uur per dag blijft.

Nadeel is dat ze om 5 uur alles uit hun handen laten vallen om achter het scherm te gaan. Hoe fijn ze ook aan het spelen zijn.

TV die we als gezin kijken valt overigens buiten de schermtijd.

Dit werkt tot nu toe redelijk, maar weet ook uit ervaring dat het lastig kan zijn om afspraken rond scherm vol te houden.

We hebben nu bijvoorbeeld al besloten dat ze op zondag ochtend wel scherm mogen, omdat ze ons anders niet met rust laten, dus daar gaan we al weer.....

A zorac

A zorac

21-02-2013 om 10:43

Ellende, die schermtijd

Liefst zou ik alle afspraken loslaten, maar dan kijken ze bij voorkeur de hele dag en bij voorkeur naar Icarly en alle aanverwante rotzooi uit de Amerikaanse Studio 100 variant. Of alle schermen uit huis doen, maar ik kijk zelf ook graag tv een enkele keer en zonder computer kan ik sowieso niet.
Onze kinderen zijn 12 en 10.
Tot vorig jaar hadden ze elke dag van half zes tot zeven schermtijd, waarvan het laatste half uur uitsluitend klokhuis en jeugdjournaal. In het weekend was er 's morgens extra schermtijd, tot wij uit bed kwamen.
De kinderen kregen echter steeds meer sportclubjes onder schermtijd, de oudste ging naar de middelbare school en wilde na haar huiswerk kijken en ze wilden ook wel eens een goede kinderfilm op zaterdagmiddag zien. Allemaal valide argumenten om de vaste schermtijden los te laten.
Nu doen we het zo: elke doordeweekse dag pp een uur schermtijd plus een kwartier voor het Jeugdjournaal. In het weekend een uur extra. En we kijken met zijn allen de Voice.
Leek zo helder, praktisch en flexibel, maar in de praktijk zitten ze naar mijn idee veel meer voor het scherm, maar hoeveel is niet bij te houden. Als je het hen vraagt weten ze altijd precies hoeveel minuten ze nog te gaan hebben. Ja duh.
Wij zijn ontevreden over deze aanpak en bezinnen ons op een nieuw, controleerbaar doch flexibel systeem.

LindaJ

LindaJ

27-02-2013 om 11:14 Topicstarter

Update

Net na mijn oproep en besluit de schermtijden stevig aan te pakken, werd de één ziek. Toen de ander. Toen vakantie... Dus het rommelde voort.

Maar mijn boos gemopper heeft blijkbaar toch geholpen, want ik hoorde mijn zoon gisteren zeggen: 'ik heb zin om te wii-en, maar ik weet dat het niet mag, want dan mag alleen op zaterdag, zondag en op woensdag'. En toen ging hij weer verder met tekenen aan zijn wereldkaart

De situatie lijkt uit zichzelf weer genormaliseerd. Ze zijn ook weer leuk aan het spelen (bordspellen, restaurantje, playmobile, lego, en als het kan buiten spelen), en het gezeur is afgenomen. De regel is weekend en woensdag, maar als er vriendjes zijn of het baggerweer is, ach dan kan een extra uurtje wel. Maar zeuren is einde verhaal! En dat gebeurt dus niet zo erg meer.

Groet, LindaJ

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.