Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Schooladvies verschil dia/Cito en tussen scholen

hi hoi,
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen rondom het definitieve schooladvies, Cito en dia en dat dit tussen basisscholen nog al eens kan verschillen. Maar misschien zie ik het verkeerd en dan hoor ik het ook graag  

Maar wat een verschil tussen scholen en afname ( dia en Cito) herkennen jullie dit verschil tussen basisscholen? 

Kinderen van mijn vrienden, vanaf groep 4 oranje en rood. Er zaten leerproblemen. Ouders waren pas eind groep 7 op de hoogte dat dit het advies zou worden. Openbare basisschool, dia afname. Op aanvraag van de ouders is er een  NIO toets begin dit jaar afgenomen en dit bevestigde het voorlopig schooladvies: vmbo gemengd/tl. 

Mijn kind, daltononderwijs met cito afname vanaf groep 4. En sindsdien steady blauw/groen. Veel extra opdrachten rondom woordenschat en hij kreeg Engels en ook Cito had extra onderdelen zoals wereldoriëntatie op de eindtoets. Wat de kinderen van mijn vrienden niet kregen. Al in het aanbod door de jaren heen zag je al verschil tussen de scholen. 

Op de einddia toets hebben zij vmbo tl havo gescoord en voor beiden zijn deze adviezen ook overgenomen als definitief schooladvies. 

Het verbaasd mij wel. Gun het de kinderen dat ze passend onderwijs volgen. Maar gaat dit zo makkelijk? Het lijkt nu alsof alle voorgaande jaren zijn weggepoetst.. 




Wat zijn die kleuren?
Verschillen in schooladviezen heb je per school en op scholen tussen leerlingen. Het is geen exacte wetenschap en leerkrachten laten vaak zaken meespelen die totaal irrelevant zijn.

Pawnee

Pawnee

12-09-2023 om 16:50 Topicstarter

Kleuren of cijfers worden gebruikt om het niveau met Cito en dia uit te drukken. 
Blauw = vwo
Groen= havo 
Geel = vmbo tl 
Rood =kader, basis 

bij zijn basisschool werd vanaf groep 4 Cito’s, toetsen en werkhouding meegenomen om tot een schooladvies te komen. 

Gisteren zijn op de middelbare school van mijn zoon een taal- en rekentoets afgenomen, basisniveau havo/vwo. Iets meer dan de helft van de klas heeft dit niet gehaald. 

Zelf vind ik het echt een probleem dat scholen zelf mogen besluiten welke eindtoets ze afnemen. Overigens moet dat wel een goedgekeurde eindtoets zijn, dus als het goed is geven de verschillende toetsen wel dezelfde informatie over welk niveau geschikt is voor een kind.
Maar dat doen we voor eindexamens toch ook niet? Dat school mag kiezen voor eindexamens van cito of van een concurrent.
Dus de overheid zou dit wat mij betreft moeten repareren.
Maar er is destijds toen het wetsvoorstel over de eindtoets behandeld werd in de tweede kamer succesvol gelobbyd door andere toetsaanbieders dan cito, wat heeft geleid tot de huidige chaos.

Ik vind het sowieso allemaal belachelijk, de kinderen zoons school krijgen hun hele schoolcarrière al cito en dan nu in groep 8 krijgen ze NIO. Ze begrijpen de toetsing methodiek van de cito, Nio is compleet nieuw voor ze. Dat kan dan toch niet anders dan dat dat voor verwarring zorgt.

Pawnee

Pawnee

12-09-2023 om 17:48 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 12-09-2023 om 16:58:

Zelf vind ik het echt een probleem dat scholen zelf mogen besluiten welke eindtoets ze afnemen. Overigens moet dat wel een goedgekeurde eindtoets zijn, dus als het goed is geven de verschillende toetsen wel dezelfde informatie over welk niveau geschikt is voor een kind.
Maar dat doen we voor eindexamens toch ook niet? Dat school mag kiezen voor eindexamens van cito of van een concurrent.
Dus de overheid zou dit wat mij betreft moeten repareren.
Maar er is destijds toen het wetsvoorstel over de eindtoets behandeld werd in de tweede kamer succesvol gelobbyd door andere toetsaanbieders dan cito, wat heeft geleid tot de huidige chaos.


Ik sta er echt ff van te kijken. De eindtoets zou een ‘ second opinion zijn’ een dubbelcheck of het schooladvies echt het juiste advies is. Het advies is gebaseerd op de schoolloopbaan. Er zou veel breder gekeken moeten worden. Ook juist de voorgaande jaren. Waarbij de twee kinderen van mijn vrienden alleen goed ( als in beter dan de NIO en hun schoolloopbaan) hebben gescoord op de eindtoets en dit dus hun definitieve schooladvies is geworden. Mijn zoon kreeg zelfs op de eindtoets 40 vragen wereldoriëntatie ( biologie oa) en deze hebben allemaal meegeteld. Dit mogen scholen zelf bepalen. Zij kregen in groep 6 al Engels, extra woordenschat, wereldoriëntatie. Je ziet in de algemene ontwikkeling ( maar zeer zeker ook taal en verbanden leggen) echt verschil tussen hem en de kinderen van mijn vrienden. Terwijl beide ouders universitair geschoold zijn. Maar een andere basis hebben meegekregen op hun basisschool. 

 Ik vraag me af waarom je je zo druk maakt om het bijgestelde advies van andere kinderen. Hun school heeft precies gedaan wat de wet vraagt. Als de eindtoets hoger uitvalt dan het eerder gegeven schooladvies (wat natuurlijk gebaseerd is op de schoolloopbaan van het betreffende kind) dan moet het advies worden heroverwogen. 

Overigens telt ook bij cito de score op wereldoriëntatie niet mee bij de totaalscore op de eindtoets. Die heeft alleen betrekking op taal en rekenen.

Daglichtlamp schreef op 12-09-2023 om 16:58:

Zelf vind ik het echt een probleem dat scholen zelf mogen besluiten welke eindtoets ze afnemen. Overigens moet dat wel een goedgekeurde eindtoets zijn, dus als het goed is geven de verschillende toetsen wel dezelfde informatie over welk niveau geschikt is voor een kind.
Maar dat doen we voor eindexamens toch ook niet? Dat school mag kiezen voor eindexamens van cito of van een concurrent.
Dus de overheid zou dit wat mij betreft moeten repareren.
Maar er is destijds toen het wetsvoorstel over de eindtoets behandeld werd in de tweede kamer succesvol gelobbyd door andere toetsaanbieders dan cito, wat heeft geleid tot de huidige chaos.

Eindexamens zijn altijd in combinatie met schoolexamens, die scholen zelf maken notabene. Daarnaast is de algemene keuze voor een generiek centraal eindexamen en hoe dat nagekeken en beoordeeld wordt ook volslagen arbitrair. 

Maar to: ben je nou verschillende resultaten van verschillende kinderen op verschillende scholen aan vergelijken? 

Pawnee

Pawnee

12-09-2023 om 18:28 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 12-09-2023 om 17:55:

Ik vraag me af waarom je je zo druk maakt om het bijgestelde advies van andere kinderen. Hun school heeft precies gedaan wat de wet vraagt. Als de eindtoets hoger uitvalt dan het eerder gegeven schooladvies (wat natuurlijk gebaseerd is op de schoolloopbaan van het betreffende kind) dan moet het advies worden heroverwogen.

Niet om hun kinderen. Wel om de verschillen binnen het basisonderwijs. Wat ik dan hoor en zie. Vervolgens wordt er op de middelbare school van mijn zoon twee toetsen als startmoment afgenomen in zijn klas ( om het referentieniveau taal & rekenen te achterhalen, f1 voor basisonderwijs) en haalt meer dan de helft het eindniveau van het basisonderwijs niet.  Dan plaats ik daar wel vraagtekens bij. Waarom nemen scholen niet 1 goede ( en dezelfde) toets af en een eenzelfde wijze van tot een schooladvies komen. 

Pawnee schreef op 12-09-2023 om 18:28:

[..]

Niet om hun kinderen. Wel om de verschillen binnen het basisonderwijs. Wat ik dan hoor en zie. Vervolgens wordt er op de middelbare school van mijn zoon twee toetsen als startmoment afgenomen in zijn klas ( om het referentieniveau taal & rekenen te achterhalen, f1 voor basisonderwijs) en haalt meer dan de helft het eindniveau van het basisonderwijs niet. Dan plaats ik daar wel vraagtekens bij. Waarom nemen scholen niet 1 goede ( en dezelfde) toets af en een eenzelfde wijze van tot een schooladvies komen.

Tja omdat de wetgever dat nu eenmaal zo besloten heeft. Maar er wordt dus wel vooraf getoetst af alle eindtoetsen de basisvaardigheden toetsen die ze moeten toetsen. Dat doet de DIA toets dus net zo goed als de Cito toets. Of in elk geval afgelopen jaar was dat zo. Voor komend jaar wordt dat in oktober bekend.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooladvies-en-doorstroomtoets-basisschool/toegestane-doorstroomtoetsen-basisschool


Daglichtlamp schreef op 12-09-2023 om 17:55:

Ik vraag me af waarom je je zo druk maakt om het bijgestelde advies van andere kinderen. Hun school heeft precies gedaan wat de wet vraagt. Als de eindtoets hoger uitvalt dan het eerder gegeven schooladvies (wat natuurlijk gebaseerd is op de schoolloopbaan van het betreffende kind) dan moet het advies worden heroverwogen.

Inderdaad. En met dit advies gaan ouders en leerlingen kijken naar een mavo/havo school. Met waarschijnlijk gemengde brugklas. Bij een vmbo t advies misschien wel naar een andere school met alleen vmbo-t. Als deze leerlingen lieten zien, zo te kunnen groeien horen ze toch ook een passend advies te krijgen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.