Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
suus36

suus36

05-11-2012 om 14:01

Sint maarten voor 10-jarige

Niet echt belangrijk, maar toch ben ik benieuwd. Ik heb 3 kids. Oudste 13, middelste 10 en jongste 6. Ik woon ergens waar St. Maarten een hele happening is. Vorig jaar liep mijn jongste schattig met lampionnetje met oudste zus langs de deuren en kwam met zakje snoep thuis. Mijn middelste liep met een zwerm vriendjes de wijk door en kwam met een boodschappentas snoep thuis. Lampion was onderweg al gesneuveld. het ging puur om het hebben, hebben, hebben van veel, heel veel snoep. Eigenlijk vind ik daar het feest helemaal niet voor bedoeld. Het gaat om het lampionnetje, in het donker, een liedje zingen en een snoepje oid krijgen. Mijn jongste begin net tussen de middag over St. Maarten. Ik vertelde mijn zoontje dat hij dit jaar niet meer langs de deuren mag. Ik vind hem er te groot voor. Hij vond het belachelijk, maar ok. Hij legt zich er wel bij neer.

Maar wat vinden jullie? Ben ik te streng? Overdrijf ik? En wat als zijn vriendjes wel weer gaan schooieren?

Groetjes,
Suus

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

10 jaar niet te oud...

.... en ik heb ook wel eens een boodschappentas vol snoep opgehaald met Sint Maarten Vervolgens is de snoep wel uitgedeeld, want zoveel snoep kon ik toch nooit op! Ik liep toen ook met een paar vriendjes/vriendinnetjes en toen hebben we zo lang gelopen als we konden, want dat was onwijs stoer. Ik was toen ook 10 of 11 jaar, en er was een oudere broer bij van een jaar of 13, 14 om op te passen, maar die kreeg evengoed snoep. Wel bleven we overal heel beschaafd mooie liedjes zingen, dat wel

10 jaar vind ik zeker nog niet te oud, dan zijn ze toch nog echt een kind? Ik zou zeggen dat de grens een beetje ligt bij wanneer ze naar de middelbare school gaan (net als veel andere kinderdingen). Maar ik kan me voorstellen dat je niet blij bent met het inhalige gedrag, en dat de lampion onderweg gesneuveld was suggereert dat ze misschien ook niet 'netjes' liedjes hebben gezonden? Anders stuur je hem op pad met de jongste, als hij dat wil. Liep je oudste vorig jaar wel met een lampion, of niet?

Zus

Zus

05-11-2012 om 15:43

Wel te oud

Vind ik tenminste. Toen mijn kinderen nog liepen ergerde ik mij rot aan die grote kinderen die voordrongen, kleintjes omver renden, niet eens lampionnen oid mee hadden. Mijn jongste heeft meegelopen tot ze 8 was, daarna zou ze toch echt 1 van de groteren zijn tussen al die kleintjes. Ze mogen wel halloween lopen, daarmee loopt groot en klein. Nu moet je dat net wel in je buurt hebben, natuurlijk.

Vroeger

In mijn tijd lag de grens bij de overgang van BO naar VO. De brugklasser die nog waagde langs te komen kon een sneer krijgen.

Overigens is een lampion toch wel verplicht vind ik. Maar ik vind 10 jaar niet te oud.

Het feest gaat overigens wel degelijk om snoep. Vroeger in elk geval wel .

Groeten,

Temet

Jillian

Jillian

05-11-2012 om 15:51

Best

In groep 7 lopen de meesten hier nog mee (dan zijn ze zo'n 10/11 jaar ongeveer) en vanaf groep 8 neemt het dramatisch af. Dan lopen de meeste niet mee maar sommige kinderen wel, zeker als ze samen met jongere kinderen lopen. In de brugklas stopt het meestal echt.

Zolang ik zelf niet mee hoeft te lopen met die grote lummels mogen ze van mij best nog een keertje gaan.

Jillian

Jillian

05-11-2012 om 15:54

Grote lummels klonk wel onaardig maar in groep 8 zijn ze soms al echt heel lang. Ik bedoel het niet zo onaardig. Ik vind het ook prima om ze langs de deur te krijgen.

En in mijn jeugd ging het wel zeker om het snoep. Misschien niet toen ik peuter was maar op de basisschool was dat wel degelijk de meest belangrijke factor voor mij. Veel en nog meer waren daarbij belangrijke criteria

madelief

madelief

05-11-2012 om 21:48

Tuurlijk wel

T/m gr 8 worden toch nog lampions gemaakt? Dan mag je ook lopen hoor. Tuurlijk, niet voordringen, netjes bedanken, leuk zingen maar wat is gr 8 nu helemaal? Ze worden al zo snel groot, nog even laten genieten hoor!

Martina

Martina

05-11-2012 om 21:52

Dochter is 12..

en was ook zeker van plan om nog te gaan lopen, ze zit inmiddels op de middelbare school...Zusje is 10 en loopt zeer zeker nog! Dochter van 12 heb ik omgekocht, ze krijgt 3 euro om bij het Kruidvat snoep te scheppen.
Het was meteen goed!
Ik ga haar niet voor gek nog sint maarten laten lopen maar ze wilde ook niet dat haar zusje met veel snoep thuis kwam en dat zij niets had...mooi opgelost toch??!

Mijn dochter is 11...

en zit in groep 8. Zij gaat dit jaar voor het laatst Sint Maarten lopen. Idd ben ik ook "gewend" dat ze t/m groep 8 dit nog doen en nadat ze naar het VO gaan ermee stoppen (of met jongerbroertje/zusje/oppaskindje meegaan). Was vroeger ook al zo toen ik nog op de basisschool zat.
Goede tip Martina om geld te geven om zelf een zakje snoep te scheppen!
En ja, ook hier komen ze met zakken vol snoep thuis na Sint Maarten, maar daar gaat het toch ook om voor de kinderen?! Deed ik zelf vroeger ook ... hoe meer hoe beter ! ☺

Yvonne

Yvonne

06-11-2012 om 09:00

Niet goed.

Ik vind het niet goed dat 10-11-12 jarigen zonder begeleiding in een groep langs de deuren lopen. Ze zijn op die leeftijd nog niet in staat om zich de hele tijd aangepast te gedragen. Mijn zoons mogen meelopen, de kleintjes gaan voorop. Moeilijk voor ze dat klasgenoten afspreken en 'super vet' boodschappentassen vol snoep ophalen al rennend door de buurt.
Jammer.
Willen ze niet meelopen? Dan maken ze het thuis een leuke plek voor de kleineren om langs te komen en mogen ze snoep uitdelen aan de deur.

Tuurlijk wel

Zolang ze op de basisschool zitten mag er Sint Maarten gelopen worden ( als ze dit zelf nog willen).
En mijn 10 (bijna 11) jarige en zijn vriendjes zijn uitstekend in staat zich de hele tijd aangepast te gedragen!

Hier eigenlijk nooit groep 7 en 8 kinderen die zich misdragen. Het liedje wordt wat meer afgeraffeld, maar dat hoort er ook een beetje bij op die leeftijd.

mijk

mijk

06-11-2012 om 11:36

Hier juist vaak

groep 8ers en brugklassers die heel erg hun best doen. Die rappen of meerstemmig zingen. Soms een groepje dat zo half binnensmonds mompelt maar die laat ik als gemene buurvrouw gewoon overzingen en dat vinden ze eigenlijk altijd heel logisch Dan durven ze ook ineens wel. Zoon is nu 10 en die keek me gisteren volkomen glazig aan toen ik zei dat sommige mensen hem te oud vonden.... Scheelt denk ik wel dat wij ver van winkels wonen en er dus weinig oportunistische kinderen lopen die gaan een wijk verderop.

Mijk

Yvonne

Yvonne

06-11-2012 om 11:43

Oh!

Kennelijk toch behoorlijk wijk/groepsgebonden dan! Hier zag ik luidruchtige 7-8ste groepers die overal aanbelden en de kleineren toch 'verdrongen'. Kort door de bocht dacht ik: kennelijk zijn ze hier te groot voor (en anderzijds dus nog te klein).

In ieder geval mijn: 7e groeper mag niet in deze groep mee en vindt het heel leuk om overdag pompoenkaarsen te maken en snoeptraktaties klaar te maken voor de jongere kinderen die 's avonds aanbellen!

suus36

suus36

06-11-2012 om 13:22

Toch wel voordringerig

Hoi,

Mijn zoontje is best opgevoed vind ik, haha. Maar toen ik hem vorig jaar met zijn petje en trainingsbroek luidruchtig met volle zak snoep, gesneuvelde lampion met een zwerm vriendjes terug zag komen, had ik het angstige vermoeden dat ze zich zo hadden gedragen zoals bepaalde jongens die ik altijd erg irritant vond. Vandaar mijn zorg....Hij begrijpt me wel toen ik het erover had. Hij heeft tegen zijn vriendjes verteld dat hij niet meer mag. Nu wil het dat bijna alle vriendjes kleine broertjes of zusjes hebben. Ze hebben al geregeld dat ze als begeleiders gaan. En (zijn eigen woorden) als ze dan ook een snoepje mogen zal hij het keurig met dank je wel aanvaarden. De kleintjes mogen voorop staan. Nou, ik ben benieuwd. ik hou wel een oogje in het zeil!
Wel grappig te zien hoe verschillend het is. Ik woon in een vinexwijk bij een grote stad. Ik denk dat kinderen daar misschien sneller een grotere mond hebben dan in een kleinere gemeente, maar ik kan het mis hebben.

Groetjes,
Suus

Fiorucci

Fiorucci

06-11-2012 om 16:09

Yvonne

Mijn dochter van 12 loopt al een paar jaar zelfstandig Halloween met vriendinnen zonder onaangepast gedrag hoor. Ze gaat vooral hier in de buurt, als dat mis zou gaan had ik het allang gehoord, ik ken zoveel mensen uit de buurt. Hoe kom je er toch bij dat kinderen van die leeftijd dat niet kunnen?

suus36

suus36

06-11-2012 om 20:31

Kunnen wel

Hoi,
Denk dat kinderen het wel kunnen, maar is toch afhankelijk van het individu. Bij mijn oudste van 13 is dit nooit een issue geweest. Ze is rustig, beschaafd en bescheiden. Mijn zoontje is toch wel anders. Weet wel hoe het hoort, maar als hij de kolder in zijn kop heeft en met vriendjes is, kan hij stoer gaan doen en verliest hij de omgeving uit het oog. Dus de een kan het wel, de ander niet (althans zonder begeleiding). Ik vroeg me alleen af of het heel gek is als een 10-jarige niet mag. Maar gezien de reacties zal het hem geen jeugdtrauma opleveren als hij niet zelf mag.

Yvonne

Yvonne

07-11-2012 om 08:46

Fiorucci

Zie mijn bericht oh!
Dat is wat ik hier zag gebeuren voordat mijn oudste in groep 7 zat. Ik heb, duidelijk onterecht, de conclusie getrokken dat deze kinderen 'los' werden gelaten terwijl ze er (nog) niet de leeftijd voor hadden. Maar, zoals ik al zei ligt het aan de groep, of misschien wijk, of misschien individu.

Omdat dit in onze buurt gebeurde, heb ik ervoor gekozen dat mijn kinderen mee mogen met kleintjes én volwassen begeleiding of thuis de kleintjes mogen ontvangen.

Fiorucci

Fiorucci

08-11-2012 om 06:08

Yvonne

Ja, ik zag je reactie nadat ik mijn bericht had geplaatst.. Ik denk dat het individueel is, de een kan het op een leuke manier, de ander kennelijk niet. Ik weet niet of het niet zou gebeuren als je ze met kleintjes mee laat lopen, overigens.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.