Genietpiet
20-11-2012 om 09:39
Sint op school
Eigenlijk heb ik niet echt een vraag maar wil ik gewoon iets delen. Dit jaar is mijn jongste kind naar school gegaan en voor het eerst zitten al mijn kinderen op school in de Sinterklaasperiode. Ik vond Sinterklaas altijd wel aardig maar nu is het zo leuk. De school is mooi versierd, bij binnenkomst klinkt er Sinterklaasmuziek, het ruikt naar pepernoten, de kleuters hebben Sinthoeken om in te werken etc etc. En iedereen is blij.
Ook kijken ze met z'n allen naar het Sinterklaasjournaal. Mijn kinderen vinden het geweldig en spelen 's avonds thuis het Sinterklaasjournaal helemaal na (een goede postbode belt alijd twee (drie, vier) keer). Ik geniet me momenteel dus suf.
Hoe is dat bij jullie? Ook zo gezellig op school?

liora
20-11-2012 om 10:14
Hier ook
Ha Genietpiet,
Wat heerlijk he? Ik bedacht me net vanochtend hoe ontzettend leuk het dit jaar is. Mijn jongste gaat nog niet naar school, maar op de creche hebben de kinderen grachtenhuisjes gemaakt met raampjes waar gekleurd papier voor zit en die staan allemaal tegen de ramen van het lokaal. Zo gezellig en leuk!
Sinterklaasjournaal is hier ook een enorme hit! De oudste van 9 vindt het heel leuk, terwijl hij al niet meer gelooft, en de jongste van 3 zit ook met grote ogen en geboeid te kijken.
Hoogtepunt was toch wel het schoen zetten, en de intocht natuurlijk! Kortom: ook hier genieten we ons suf!
Liora

Mama_Lynn
20-11-2012 om 21:19
Ja hier ook
Oudste, meisje van 5 geniet volop van de activiteiten op school en het sinterklaasjournaal en alles wat er bij hoort. JOngste, zoon van ruim 2.5 geniet net zo hard mee, hoewel het op tv nog net even wat makkelijker is dan in het echie (hoewel hij nu wel doorheeft dat pieten lekkers uitdelen en dan wil hij zijn schroom wel overwinnen!). Maar ik lag wel echt in een deuk toen ik 's morgens zoon uit bed haalde en het eerste wat hij zei was: mama toomboot tuk he...En vanmiddag deed dochter een spelletje van de site van het sinterklaasjournaal, maar het lukte niet dus ze was nogal gestresst aan het roepen mama help me het lukt niet. Zegt ie heel gevat: geen paniek, geen paniek!
Kortom, ik geniet volop van deze sinterklaastijd, het is toch nog wel heel speciaal nu ze nog geloven!
Lynn

liora
21-11-2012 om 10:47
Haard
Onze school heeft bij de ingang een hele mooie haard gemaakt. Ervoor liggen wat schoenen en allerlei cadeautjes. Echt zo mooi! Mijn 9-jarige liet het me vol trots zien!

Mama_Lynn
21-11-2012 om 10:58
Vanmorgen
Vanmorgen was het dikke pret in de klas van oudste, want de pieten zijn vannacht geweest. De schoentjes zijn gevuld, de klas heeft een prachtige sinterklaashoek gekregen en op de tafels was rommel gemaakt, lagen er pepernoten en zwarte handafdrukken van de pieten. Het was een rommelig begin van de ochtend, maar supergezellig. Geweldig om al die blije snoetjes te zien!
Lynn

Mea Proefrok
21-11-2012 om 13:48
Intocht
Ha, wat leuk, ik geniet ook al zo. Onze zesjarige gelooft nog wel, ze houdt dapper stand terwijl al die achtjarige vierdegroepers haar telkens uit de droom proberen te helpen. Hier ook geboeid door het Sintjournaal, maar ze plaatst er al wel kritische kanttekeningen bij, want het klopt niet allemaal. Intocht was fantastische happening, duizenden mensen op de kade, burgemeester, twee orkesten, heerlijk. Volwassenen vinden het duidelijk net zo leuk als die kleintjes.

Temet
21-11-2012 om 21:07
Zal mij benieuwen
Zoon, een maand geleden 7 geworden, heeft een klas overgeslagen dus zit nu in groep 5. Hij heeft nog een rotsvast geloof in de Goedheiligman, volgt trouw het Sinterklaasjournaal.... en a.s. vrijdag, hoorde ik de juf tegen een ander kind zeggen, worden er lootjes getrokken. Ik zit nu te twijfelen of ik zoon zelf al voortijdig uit de droom moet helpen, of dat ik moet wachten tot hij met vragen komt. Ik moet eigenlijk de juf even inseinen dat hij nog diepgelovig is, maar krijg haar aan het begin van de schooldag natuurlijk nooit alleen te spreken, als al die kinders haar de hand willen schudden...
Maar goed, nu eerst maar even wat lekkers in de schoenen stoppen
groeten,
Temet

Tink
22-11-2012 om 00:21
Temet
Hier doen ze ook vanaf groep 5 surprise. Bij de infoavond aan het begin van het schooljaar komt dat al ter sprake, en altijd zijn er wel ouders met deze zelfde vraag. Volgens de leerkrachten hier maakt het niks uit, laat ze maar lekker geloven, dat kan prima naast elkaar bestaan, in elke groep 5 heb je gelovers en niet-gelovers.
Sinterklaas kan gewoon niet overal tegelijk zijn en daarom vieren de grote kinderen hun eigen feestje en helpen de goeie Sint een beetje door zelf een kadootje te kopen en te versieren

Hanne.
22-11-2012 om 09:14
Geen probleem
Hier is de surprise geen probleem. Grote kinderen maken een fopcadeautje voor elkaar.
En dus maakt mijn groep 5 kind een fopcadeautje. Wordt ook uitgebreid aan tafel besproken terwijl de gelovige 3 en 6 jarige er naast zitten.
Niemand die daar een probleem van maakt.
Ook vorig jaar niet toe hij in een groep 4 / 5 combi zat en groep 4 iets kreeg en groep 5 surprises maakte.
(en ik begreep van juf dat er in groep 5 verschillende kinderen nog geloven)

Temet
22-11-2012 om 09:43
Juf gesproken
Toevallig vandaag kans gezien even met juf te smiespelen, en inderdaad, het gaat zoals Tink en Hanne al beschrijven. Ze gaan "Sinterklaas helpen". En zo te horen zitten er nog meer gelovige kinderen. Wat mij weer een tikje verbaasde omdat het gros van de kinderen op die school een niet-Nederlandse achtergrond heeft, ik had het idee dat het geloof dan wat minder diep zat, maar da's kennelijk toch niet zo.
Vroeger ging het anders volgens mij, tegen de tijd dat aan de surprises werd begonnen was iedereen toch wel van zijn geloof gevallen. Niks hulpsinterklazen.
Groeten,
Temet

Tango
22-11-2012 om 22:09
En hier een achtjarige
Die ook nog stevig gelooft. Vorig jaar had hij een vriendje die allang van zijn geloof af wacht en maar tegen zoon bleef zeggen dat Sint niet bestond en je ouders dat allemaal doen. Zoon geloofde er niets van en vond het maar onzin wat vriendje verkondigde.
Nu zit hij in een 3/4/5 combinatie en groep 5 doet ook surprises, maar inderdaad ook onder het mom van Sinterklaas helpen. Geen probleem dus en na vannacht is het geloof alleen maar versterkt want pietje verliefd is bij ons langs geweest en heeft overal harten getekend en gelegd.

Temet
23-11-2012 om 10:51
Voorpret
We gaan vandaag lootjes trekken! vertelde zoon vanochtend glunderend aan de ontbijttafel. Waarop ik het hele surprise-ritueel met hem heb doorgesproken, inclusief gruwelijke beschrijvingen van viezigheden met gebruik van ontbijtkoek of watten & stroop. Wat wij natuurlijk niet gaan doen
Hè, heerlijk, ik verheug me erop. Sinterklaas was vroeger altijd veruit mijn favoriete feest van het hele jaar.
En nu maar afwachten met wat voor naam en lijstje hij thuiskomt.
Groeten,
Temet

Temet
23-11-2012 om 13:20
Genietpiet
Het is nu de eerste surprise hè? En het is er maar éen, dat vooral. Als we t.z.t. een Sinterklaas gaan vieren zoals ik van vroeger thuis gewend ben - allemaal een surprise voor iedereen - dan ben ik vermoedelijk iets minder enthousiast
Maar goed, weet niet of het ooit zover komt, partner (buitenlandse achtergrond) is geen verwoed Sinterklaasvierder.
Groeten,
Temet

Wikke
23-11-2012 om 22:26
Moeilijker, sinterklaasjournaal
Hier stelde zoon (5) vorig jaar al moeilijke vragen en dit jaar helemaal. Als vierjarige vroeg hij al of Sinterklaas ooit dood gaat? Tja wat moet je daar op zeggen... En nu zei hij laatst: "mama, ik heb een moeilijke vraag: hoe oud is Sinterklaas?" Na de intocht zei hij: ik denk dat dit een hulpsinterklaas is. Waarom? Omdat de mijter anders was dan "de echte', nl die van televisie. Ook zei hij al een keer (voor de intocht): ik denk dat papa en mama de kadootjes in de schoen doen. Nu lijkt hij wel gelovig en ook heel enthousiast, maar ik vraag me af of daar ook (onbewust) opportunisme bij zit. En soms vraag ik me af of hij niet met zijn geloof worstelt, voelt dat er iets is, oneerlijke antwoorden krijgt, zoiets...
Terwijl ik als kind, en nog steeds, Sinterklaas zo'n geweldig feest vond.
Het Sinterklaas-journaal staat ons tegen. Ik dacht dat vorig jaar velen op dit forum er ook een hekel aan hadden? Toen ze de kinderen onder druk zetten om NAW-gegevens te sturen, want anders kon Sint geen kadootjes geven, bah. En ze maken het veel te spannend. Ik ken al minstens één ouder die dit jaar al bij het Sint-journaal een klacht heeft ingediend.
Ze kijken dit jaar iedere dag op school Sinterklaas- journaal. Juf vertelde dat de kinderen deze weken enorm druk en moeilijk zijn en ik merk dat er veel vaker dan anders allerlei onrust en conflicten in de klas zijn. Sinds de start van het Sintjournaal hebben wij hier iedere dag rond etenstijd een flink conflict met kind, van het kleinste ding raakt hij overstuur, hij daagt uit, etc.... dat zijn we niet gewend! Heeft mogelijk ook met slaapgebrek te maken, laatst was hij om 4.30 al wakker om in zijn schoen te kijken. Terwijl hij normaal een goede slaper is.
Zoon zei laatst iets heel moois: "ik vind Sinterklaas in de verhalen leuker". Hij bedoelde dat hij boeken met verhalen en tekeningen over Sinterklaas leuker vindt dan het al te realistische Sinterklaas-journaal. Vroeger was voor mij Sint toch vooral iets geheimzinnigs, mysterieus, een schim. Ik denk dat het een fout is om het zo realistisch te maken en het zo te hypen.

Temet
24-11-2012 om 00:09
Het verlossende antwoord op kwellende vragen
Elke lastige vraag inzake de Goedheiligman kan hier rekenen op hetzelfde antwoord "goh, geen idee eigenlijk". Of varianten erop. Ze verzinnen het zelf maar. Uiteindelijk weten ze toch altijd weer een voor henzelf logisch verhaal in elkaar te draaien.
Dat de kinderen in deze weken druk zijn geloof ik, ik denk niet dat het Sinterklaasjournaal daar de schuld van is. Vroeger waren kinderen in de Sinttijd ook al druk. Mijn broer was zo zenuwachtig dat mijn moeder hem uiteindelijk maar zelf verteld heeft dat de Sint niet bestond, in de hoop dat hij wat rustiger zou worden. Het hielp geen bal
Ik ben ook niet zo dol op de ingewikkelde verhaaltes van het Sinterklaasjournaal en de manier waarop je bijna gedwongen wordt om daarin mee te gaan. Maar goed, ik ga denk ik wel hartjes leggen van pepernootjes, want ik ben een weekdier.
groeten,
Temet

dirksmama
25-11-2012 om 00:51
Mis het niet
toen we nog in NL waren interesseerde het Sint-journaal mijn kinderen niets. Ik keek nog wel eens, zodat ik wist waar mijn leerlingen het over hsdden, maar het kon me nooit boeien. flauw, vergezocht, overtrokken. Mis het totaal niet hier op de berg.

Mama_Lynn
27-11-2012 om 22:07
Tja
Dat is het ook wel, flauw, of dat je denkt hoe komen ze daar nou bij. Maar het heeft gewoon toch zijn charme. Hier zitten ze enorm in het verhaal en denken ze mee met de mogelijke oplossing. Dochter (5) zei voor het journaal nog tegen me: mama, ik denk dat het geld bij sinterklaas op de kamer staat, dat hij het heeft weggezet. En ja, hoor dat was de clou...ze was alleen maar beretrots dat ze op dat idee gekomen was
Enige irritante is dat internetnieuws elke keer, maar ook daar vinden we onze weg wel in.
En voor de rest hoort de spanning en de eindeloos terugkerende sinterklaasliedjes en de soms interessante vragen erbij. Ze kunnen niet wachten tot het pakjes avond is, vonden het geweldig dat pietje verliefd een cadeautje in de schoen gestopt heeft en ondertussen moet ik goed op mijn sintlijstjes passen want dochter vroeg al eens ' mama, waarom heb jij mij en broertjes naam daar opgeschreven' (tja uh gewoon omdat ik dat leuk vind, ik kan je moeilijk vertellen dat daar je verlanglijstje opstaat haha).
Lynn