Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Hertje

Hertje

20-01-2011 om 09:37

Slaapfeestje bij sportclub

De sportclub van mijn dochter van 7 geeft een slaapfeestje voor de kinderen. Ik wil haar eigenlijk niet laten gaan. Maar ze wil zelf zo graag! De reden dat ik het niet wil is dat ik het onzin vind. Ik vind het gewoon niet een fijn idee. Slaap maar lekker veilig in je eigen bedje.
Maar ik geloof dat ik haar toch moet laten gaan
Na al die berichten in de media over pedofielen ben ik toch wat huiverig. Waarschijnlijk overdrijf ik nu en ben ik overbezorgd? Natuurlijk heb ik juist een dochter die dit heel graag wil. Ze zal er een groot drama van maken en heel boos worden als ze niet mag gaan. Geloof me dit wil je niet meemaken. Wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vader

Vader

20-01-2011 om 11:33

Onzin

Inderdaad Hertje, gewoon onzin. Hoezo een slaapfeestje op de sportclub. Nog helemaal los van alle pedofielen-media-berichten vind ik het gewoon nergens voor nodig. En niet omdat ik mijn kind per se thuis wil hebben, want zij logeren beiden met het grootste gemak bij familie en vrienden.
Nota bene 7 jaar, kind is een hele week moe en van slag achteraf en een hele week in de bonen vooraf.
Overigens: mijn kinderen volg(d)en dit soort berichten op de sportclub allemaal niet zo en ik maakte ze er niet op attent.
Vader

ishtar

ishtar

20-01-2011 om 11:42

Slaapfeestje

ook van de sportclub, maar niet zo jong al.
Kinderen hier zijn dol op dat soort feestjes, ook de vorige bso had dat, maar pas vanaf 8 jaar. Voor jongere kinderen was er wel een feestavondprogramma. Oudste 2 (toen 8 en 9) hebben daar een hele leuke avond en nacht gehad, waar ze nog lang napret van hadden.
Als ik de boel niet zou vertrouwen zou ik haar niet laten gaan, maar dan zou ik sowieso een andere club zoeken. Als je de boel wel vertrouwd, maar haar te jong vindt kun je haar misschien uitleggen dat je 7 nog wel heel jong vindt, maar dat ze, als ze x jaar is, wel mag?

Annet

Annet

20-01-2011 om 13:17

Hier wel

Elk jaar wordt een slaapweekend georganiseerd op de sportclub voor de kinderen vanaf 7 jaar. Van het team van mijn zoon waren ze er bijna allemaal.
Op zaterdag vanaf 16.00 spelletjes doen, eten, activiteit buiten, film kijken, slapen (of niet). In ochtend ochtendgymnastiek en ontbijten, daarna ophalen.

Mijn zoon vond het geweldig. Oudste is toen ook geweest, die praatte er jaren later nog over.

Niet nodig vind ik overigens geen argument.

Guinevere

Guinevere

20-01-2011 om 13:27

Wel

Hier echt wel slaapparty's bij de sportclub! Vanaf 6 jaar, en de kinderen slapen in tenten, sporten, doen spellen, feesten tot laat in de avond.
Als je er geen fijn gevoel bij hebt, praat dan eens met de (bege)leiding. Of misschien kun je er zelf bij zijn om te helpen.

Voetbalbestuurder

Voetbalbestuurder

20-01-2011 om 13:55

Kamp

Hier noemen we het "kamp" en zijn het twee nachten, met uiteraard een dagprogramma. Geslapen wordt in tenten op de velden of in de sporthal. Het is voor de kleinsten vanaf 5 t/m 10/11 jaar. Ik moet zeggen dat ik me als bestuurder ook wel zorgen maak hoor om dat soort zaken. Heb al eens gekeken naar de mogelijkheid van een VOG aanvragen, maar dat kost dacht ik 33 euro per stuk, dat kunnen wij niet ophoesten voor zoveel mensen. Wel is het zo dat er dusdanig veel begeleiding is, dat het wel lastig wordt om iets uit te halen. Bij de kleinste (5 t/m 7) gaat ongeveer de helft naar huis en de andere helft die wel blijft slapen heeft bijna allemaal een eigen ouder bij zich, ook van de oudere kinderen blijft niet iedereen slapen, soms worden ouders zelfs 's avonds gebeld of ze hun kind willen halen, geen probleem, komen ze 's ochtends weer. De eerste keer dat mijn kind meeging was ik er ook niet gerust op en heb dat destijds gewoon opgelost door mezelf aan te melden als vrijwilliger. En ik moet zeggen het was geweldig, de meeste ouders houden er rekening mee in hun vakantieplanning en veel ouders nemen vrij om als vrijwilliger mee te kunnen.

Sancy

Sancy

20-01-2011 om 15:35

Jawel

Mijn kinderen mogen zeker wel naar een slaapfeest van de sportclub als ze dat willen. Mijn dochter heeft 1 keer per jaar een "trainingsweekend" aan het begin van het wedstrijdseizoen waarbij ze 2 nachten op de accommodatie slaapt, in tenten. Het programma is zwaar maar er is ook tijd voor ontspanning en lol trappen. Ze vindt het dan ook leuk en vermoeiend.
Mijn kinderen gingen ook al vanaf hun zesde mee op een 4-daags kamp van de sportclub. Het eerste jaar had ik 'geluk' omdat mijn zus mee was als begeleider maar dat was haar laatste jaar. Ook zonder haar deelname als vrijwilliger had ik de kinderen op kamp laten gaan trouwens.
Maar deze sportclub is ook mijn sportclub (geweest). Het is een hechte sociale vereniging. De meeste volwassenen die lid zijn, zijn mensen die ik persoonlijk ken en met wie ik ben opgegroeid. Verschillende familieleden zijn al meer dan 35 jaar lid. Maar misschien ben ik wel verblind door mijn eigen ervaringen

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

20-01-2011 om 15:49

Doe wat jij goed vindt.

"Natuurlijk heb ik juist een dochter die dit heel graag wil. Ze zal er een groot drama van maken en heel boos worden als ze niet mag gaan. Geloof me dit wil je niet meemaken."

"Maar ik geloof dat ik haar toch moet laten gaan "

Hoe zo moet je haar toch laten gaan? Als ik jouw bericht lees vraag ik me eigenlijk af wie er bij lullie thuis de baas is, de ouders of het kind?
Het lijkt mij dat jullie dat soort beslissingen nemen zoals het jullie goeddunkt. Je kunt altijd vragen aan je dochter wat zij wil en daar rekening mee houden, maar als jij echt niet wilt dat zij daar blijft slapen, om wat voor reden dan ook, dan gebeurt het gewoon niet. Het lijtk me veel beter als je daar gewoon heel duidelijk enstellig in bent.
Dat de meeste andere reageerders hier het blijkbaar doodnormaal vinden dat hun kind zoeits doet moeten zij weten, iedereen maakt zijn eigen afweging en iedere situatie is anders. De één kent misschien alle begleiders van haver tot gort en vertrouwt ze volkomen, een ander heeft ooit zelf iets naars meegemaakt en heeft daardoor juist minder vertrouwen, al die meningen doen er niet toe, het enige dat telt is wat jij wilt. Het is . Kortom, als jij vindt dat jij goede redenen hebt om haar niet te laten overnachten dan sta je dat gewoon niet toe, wat je dochter of de rest van de goegemeente er ook van mag vinden.

Astrid

Astrid

20-01-2011 om 19:42

Hier gingen ze met 6 jaar naar slaapfeestje van korfbal

Hier is er bij de korfbal club elk jaar een slaapfeest en een weekend kamp. Mijn extreem verlegen meiden (7 en 10) zijn nu 2x naar beide geweest. Jongste was de 1e keer bij het kamp net een week 6. Bij het kamp gaan zeker 75 kinderen mee in de leeftijd van 5 t/m 16. Het slaapfeestje is ook vanaf 5 jaar en daar komen, schat ik zo'n 50 kinderen. Dit zijn echt uitjes waar alle kinderen naar toe leven.

Mijn kinderen zijn totaal geen logeerders, maar dit vinden ze geweldig! Vriendinnetje van jongste durfde laatste keer niet, maar die ging toch en vond het ook geweldig. Bij het slaapfeest doen ze eerst en playback show (mijn kinderen zullen daar nooit aan mee doen, veel te verlegen) en daarna kijken ze film tot 24.00. Vanaf 10 jr. krijgen ze ook nog een dropping. Daarna gaan de jongste (tot 12 jaar) met hun matje en slaapzak in de sporthal op de grond liggen (team bij team met trainers) en de oudste kinderen in de kleedkamer. Het kamp is op ruim een uur rijden en dan is er per 2/3 teams een huisje.

Ik zie zeker bij het slaapfeestje totaal geen mogelijkheden voor iemand met pedofielen neigingen. Ik zou niet weten waar dat moet plaats vinden. Op het kamp zou het ev. wel kunnen, maar ook daar zit iedereen zo op elkaars lip. Bovendien iedereen kent elkaar.

Fraz

Fraz

20-01-2011 om 20:40

Zelazny

hier gaan de bevers al en nachtje op kamp. Nog niet in een tent maar wel in een scouting gebouw. Mijn jongste was nog geen vier toen hij samen met zijn grote zus van 6 op scouting ging en een maand later gingen ze al op kamp.

Hebben het altijd erg leuk gehad.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-01-2011 om 21:36

Zelazny

"Misschien is dat per regio anders, maar hier gaan kinderen van 7 nog niet logeren bij de scouting."
Ik vermoed dat jullie daarmee ongeveer de enige Scouting-groep van Nederland zijn... Bij de meeste groepen gaan de Bevers al een nachtje logeren in het clubhuis, en gaan de welpen (vanaf 7 jaar) zelfs een week op zomerkamp.
Maar dat betekent natuurlijk niet dat je je kind automatisch hoeft laten meegaan met dit soort activiteiten.

Vanaf 4

Oudste 'kon' al meedoen aan het 'kamp' bij de judo vanaf 4 jaar. Ging om 2 nachtjes, in het budocentrum (groten in tenten buiten) en ik had ook zo m'n bedenkingen. Maar dochter wilde dolgraag.....Mijn vriendin haar kinderen (ong. even oud) wilden óók graag. Na de nodige twijfels hebben we het toch maar gedaan, mét goede afspraken en zowel vriendin alsook ik hebben als vrijwilliger geholpen.
(Dus waren we nog grotendeels aanwezig, in ieder geval 1 van ons 2-en).
Maar het was geweldig! Het was hardstikke leuk!
Jaren erna heb ik de organisatie van het kamp op me genomen (in praktische zin dan...boodschappen doen, wie doet briefjes rond, wie kookt wat en wanneer, indeling leiding etc.). En dat heb ik ook jaren met plezier gedaan.
Er werd echt serieus aan alles gedacht, inderdaad VOG moesten ze hebben, voor ze écht vrijwilliger konden worden. 's Nachts zaten er 2 buiten als nachtwacht bij de tenten en de voordeur van de budo (dat doe je zelfs thuis niet,of wel?) want er kon er wel 1 aan de slaapwandel gaan....b.v.
Alleen overdag komen en 's nachts thuis slapen was ook geen enkel probleem. De meeste ouders kwamen ook nog wel meerdere keren langs...de een bakte de pannekoeken, de ander zou rijden naar de speeltuin, de volgende kwam kijken naar de bonte avond etc.etc.
Ik denk dat goed informeren hoe zo'n weekend verloopt en overleggen al veel zal helpen.
En anders bied je toch gewoon je 'diensten' aan?
groeten albana

Ik zelf

heb geen behoefte om met clubjes dingen extra te doen. Verder vertrouw ik mensen ook niet snel, ik heb zelf een nare ervaring opgedaan als kind. En ik vind dat de band tussen de begeleiders en kind wel heel goed en vertrouwt moet zijn om haar ergens mee te sturen. Dus nee.

Logeren gebeurt hier een keer of 2 a 3 per jaar tijdens de vakanties.

Overigens over dat drama

snap ik niet waarom je bang bent dat je dochter boos wordt. Nou en ! Boos zijn mag best maar dat is voor mij geen argument om haar toch te laten gaan, kom zeg, als ik elke keer dat mijn dochter boos wordt haar toch haar zin geef dan fabriceer je inderdaad zo'n monster wat totaal uit haar dak gaat. Geef de reden waarom je haar niet wil laten gaan en klaar, dan kan je erkennen dat ze teleurgesteld is en daarmee is het afgelopen.

Misschien moet je daar ook eens lang over na denken, ze is nu nog maar 7 ! Kinderen leren accepteren, hoort ook bij je opvoeding.

ayla

ayla

21-01-2011 om 09:04

Ja hoor

ik vind het pedofielenverhaal geen reden om dit een kind te weigeren, hoe verschrikkelijk het ook is. Vraag desnoods of je mee mag komen als je het echt niet vertrouwt maar kinderen genieten hier zo van. Er kan altijd iets gebeuren, ook als ze met groep 8 op kamp gaan. Hier organiseert de sportclub 2 keer per jaar een sleep-over. Voor kinderen van 4 tot en met 12. theater 's avonds, de kinderen met diploma's mogen zwemmen onder begeleiding (tot middernacht als ze willen), er zijn chips en limonade en smorgens gezamenlijk ontbijten. Dochter kijkt er al weken van te voren naar uit

merel

merel

21-01-2011 om 09:34

Liever niet

Ik was ook nooit zo happig op slaapfeestjes met jonge kinderen. (hier bleek ooit groep 1 en 2 op school te hebben geslapen, dat is uiteindelijk afgeschaft, maar die van mij waren ook niet gegaan)
Gelukkig wilden mijn kinderen zelf nooit en hebben ze heel lang last gehad van bedplassen, waardoor ze niet eens wilden.

Hertje

Hertje

21-01-2011 om 09:44

En mijn besluit is dat ze.....

Zelf heb ik als kind wel wat meegemaakt waardoor ik mensen minder snel vertrouw. Mijn ouders waren weer te makkelijk. Ik mocht echt bij iedereen logeren, zelfs bij een vriend (alleenstaande man, zonder kinderen). Zou ik persoonlijk nooit doen. Helaas heeft dit tot gevolg dat ik angstig ben om mijn kinderen bij anderen te laten logeren.

Mijn dochter is momenteel in een moeilijke fase. Ze wil zo graag meer vrijheid. Als ik haar tegenhoud wordt ze echt woest en blijft dit heel lang. Ik probeer haar los te laten, vind ik moeilijk. Alleen op het gebied van meer vrijheid is het een zeur.

Het slaapfeestje is over een maand. Dit hangt in de sportclub overal. Ze krijgen het elke les in de hand (de uitnodiging). Dus je kan het als kind niet missen.

Ik heb er over nagedacht en dankzij jullie reacties tot het volgende besluit gekomen. Ze mag gaan
Niet omdat ze zo blijft zeuren maar omdat ik het gevoel heb dat ik haar iets leuks ontneem (wat ze echt zo heel graag wil). Ze is thuis echt niet de baas, al wil ze dit wel graag . Ik zie het gewoon ineens voor me. Een moeder die een beetje (iets meer dan een beetje) angstig is en een dochter die juist heel graag de wereld wil ontdekken en spannende dingen wil doen. Ze is niet bang om ergens zonder ouders heen te gaan, wil dit juist heel graag. Ergens is het logisch dat ze zo boos op me is toch?

Fraz

Fraz

21-01-2011 om 10:14

Ik vind het goed van je

dat je over je eigen angst heen kunt stappen en je kind een leuk uitje gunt waar zij zich erg op verheugd.

Ik zou mijn kind ook nooit bij een man alleen zonder kinderen laten slapen echter in een groep met meerdere vrijwilligers schat ik de kans redelijk klein in. Je weet het nooit dus er kan altijd wat gebeuren maar ook op een ander moment terwijl je kind daar niet slaapt. Echter loslaten en beperkte risico's nemen horen ook bij opgroeien en het leven.

Ik hoop dat je kind heel veel plezier heeft en dat ze jou leuke verhalen kan vertellen.

Lou

Lou

21-01-2011 om 12:37

Mooi hertje

Ik vind het ook goed van je! En ook zo herkenbaar. Ik probeer ook om me over mijn eigen angsten heen te zetten, zodat ik de ontwikkeling van mijn dochter naar meer vrijheid niet dwarsboom. Moeilijk hoor. Toen ik vorig jaar eindelijk had besloten dat ze mee mocht op scoutingkamp (ze was toen trouwens al 9 maar het kamp was een week, ik vond het doodeng) besloot ze uiteindelijk zelf om niet mee te gaan. Om heel andere redenen trouwens hoor, ik geloof niet dat ik mijn angst op haar heb overgebracht, maar toch. Die dans ben ik dus ontsprongen. Of ze dit jaar mee gaat op het zomerkamp weet ik nog niet. Maar in elk geval mag ze van mij, hoe eng ik het ook vind. Loslaten is zo moeilijk, maar zo belangrijk.

Tango

Tango

21-01-2011 om 23:16

Knap

Dat je deze keuze gemaakt hebt. Ik kan me best voorstellen dat je bang bent dat er iets gebeurt, maar aan de andere kant, waar kun je je kind dan nog wel naar toe laten gaan? Misschien voor je eigen gemoedrust de komende weken net even iets meer aandacht besteden aan wat normaal is en wat niet bij aanraken etc. Niet teveel natuurlijk, je zal dan je kind alleen maar bang maken.
Hier overigens het verhaal precies andersom: Tangozoon zit sinds kort op scouting en mag binnenkort ook een nachtje in het scoutinggebouw logeren, samen met papa (papa's en bevers) nog wel. Maar geen haar op zijn hoofd die eraan denkt dit te doen. Vind dit van hem ook wel weer verstandig. Het is een jongetje dat ergens anders gewoon niet makkelijk slaapt, bij opa en oma lukt het wel, maar we merken het al de eerste nacht op vakantie in de caravan. Hij heeft dan heel veel moeite om in slaap te komen. Ik ga hem dus echt niet dwingen. Mijn dochter zou het op diezelfde leeftijd weer geweldig hebben gevonden, die heeft ook weleens een nachtje geslapen bij de BSO toen ze 7 was, begin van de zomervakantie. Vond ze prachtig, geen probleem. Een heel ander kind, die liet ik ook makkelijk gaan.
Overigens zou ik het wel een probleem vinden als het zomaar een weekend tussen schoolweken zou zijn. Mijn kinderen en zeker mijn dochter reageren erg slecht op een nacht weinig slapen. Voorafgaand aan een vakantie vind ik dan prima, ze rusten dan in de vakantie weer uit. Ik hoop voor jou, hertje, dat het net voor de voorjaarsvakantie is.

Hertje!

Hardstikke goed van je! Heb je al nagedacht over je eigen diensten aanbieden?? Moet je doen! Is echt erg leuk!
En misschien helpt het jouw ook wel een beetje om het vertrouwen in de mensen een beetje terug te krijgen?
Vaak staat op de aanmeldbriefjes wel ergens onderaan een regel of: de ouders willen helpen op........(kruis dagen aan ofzoiets) dan word je vanzelf wel benaderd, dan zie je ook hoe het eraan toegaat en misschien word je wel zelf ook enthousiast! Mocht het niet op de briefjes staan kan je de trainer er eens op aanspreken?
groeten albana

Puck

Puck

22-01-2011 om 17:08

Goede tip albana

Ik vind het een goede tip om je eigen diensten aan te bieden. Op de school van onze kinderen gaan ze al op kamp vanaf groep 3. Natuurlijk vond ik mijn kinderen daar ook nog veel te klein voor al wilden ze wel heel graag zelf. Door mee te helpen op zo'n kamp zie je dat de kinderen het hartstikke leuk hebben en dat je je zorgen maakt om niets. Geeft wel een gerust gevoel. Overigens help ik nog steeds ieder jaar mee met kamp. Niet meer omdat ik zelf wil zien hoe de kinderen het hebben maar gewoon omdat het (behalve superintensief) zo leuk is. dus Hertje: goede beslissing om je kind te laten gaan en de tip van Albana kan ik alleen maar bij aanlsuiten.

liora

liora

22-01-2011 om 21:51

Poeh

Het verbaast me dat zovelen zo achterdochtig en angstig zijn op dit gebied.
Mijn zoon gaat dit jaar met zijn klas op kamp, drie nachtjes. En met de Joodse zondagochtend les gaat hij ook een weekend weg. Dat is dikke pret, heb ik vroeger zelf ook gedaan.

Liora

Meegaan

heb ik nooit gedaan, en dat wil ik ook niet, zeker niet bij de oudste. Die zou alleen maar aan mij hangen. Als ze op kamp gaat met de scouting (dat is hier ook vanaf 5 jaar 1 of 2 nachten in het clubhuis) ziet ze daar best tegenop. Ze schreef de dag van tevoren in haar schriftje "rot scoutingkamp!". Maar als zeer is vindt ze het geweldig en mist ons geen moment.
Als je het zelf trouwens wel ziet zitten om mee te gaan, en het kan ook, moet je dat natuurlijk gewoon doen!

Puck

Puck

23-01-2011 om 17:18

Behalve meegaan ook vaak andere mogelijkheden egberdien

Behalve meegaan als leiding voor het hele kamp zijn er vaak nog tal van andere activiteiten waar ze ouderhulp voor inschakelen. Denk aan koken, vossenjacht, speurtocht, etc. Als je kind het hele kamp aan je hangt is het idd niet zo'n goed idee om er continu te zijn als ouder, maar je kunt dan misschien wel helpen met een keer koken, dan zie ke toch hoe het allemaal in zijn werk gaat.

Ja dat bedoel ik ook

Soms schakelen ze ouders in voor maaltijden, bepaalde spelletjes, halen en brengen etc. Zelf kampen ver weg (met de speeltuin gaan ze hier b.v. ver weg) schakelt ouders in voor halen en brengen b.v.. Dat vind ik ook prettig...heb je toch gezien waar ze slapen en waar het zwembad is en wat voor buitenplek er is etc. En begrijp je hun verhalen naderhand ook wat beter. En je hebt de sfeer even 'geproefd' enzo...dat is ook fijn.
Als ze erg aan je hangen, zou je kunnen aanbieden om ze b.v. te halen.(ze gaan erna toch mee..)
Bereik je hetzelfde en geen gedoe met gehang want geen probleem.
groeten albana

Ja klopt,

er is meer te doen. Bij de scouting hier hebben ze tot nu toe nog niet meer begeleiding van ouders gevraagd dan brengen en halen. We hebben haar ook wel gebracht hoor, naar een kamp waar ze erg tegenop zag (en na afloop: oh, hebben jullie me gemist? Nou ik heb eigenlijk helemaal niet aan jullie gedacht!).
Maar hertje, erg goed dat je je dochter toch mee laat gaan!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.